Η κινηματογραφική απώλεια του 2023: Cine Ideal (1921-2023)

Η κινηματογραφική απώλεια του 2023: Cine Ideal (1921-2023) Facebook Twitter
Ο κόσμος παλλόταν, είτε σαν πάρτι είτε από αυτό το βουβό πέπλο της συγκίνησης, το τρανς του αισθήματος που μόνο το μαζί στο σκοτάδι και οι εραστές της έκπληξης και της έκστασης αποζητούν και καταφέρνουν. Φωτ.: Βαγγέλης Πατσιάλος (via facebook ideal)
0


ΣΤΙΣ 29 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ, το Ideal στην Πανεπιστημίου κρεμάει απρόθυμα και άδοξα τα γάντια του. Με την προβολή του «Pulp Fiction». Ειρωνικό: τόσα χρόνια μυθοπλασίας, δεκαετίες από fiction που προβλήθηκαν, γίνονται pulp σε λίγες ημέρες, αναμνήσεις και χαλάσματα. Οι προσπάθειες να σωθεί, ατελέσφορες. Έμοιαζαν απέλπιδες, ούτως ή άλλως. Το κτίριο του Σλίμαν, που είχε σχεδιάσει ο Τσίλερ, κατέληξε στο Δημόσιο, και οι αδελφοί Σπέντζοι, άνθρωποι του σινεμά, δεν το κατείχαν, το έτρεχαν επιχειρηματικά.

Ήταν το «σπίτι» τους από τότε που το θυμάμαι, στα τέλη του '80, με τη «Γυναίκα του Γκάνγκστερ» του Τζόναθαν Ντέμι, και μερικά χρόνια αργότερα, στις μεταμεσονύκτιες προβολές της «Σιωπής των Αμνών», το 1991. Φίσκα ήταν η αίθουσα, η ένταση στο τέρμα, πρωτόγνωρο το συναίσθημα, τόσο αργά ένα θρίλερ οσκαρικό, από έναν χώρο που παλιότερα είχε τις συνήθειες του αθηναϊκού κέντρου, δηλαδή να προβάλλει από νωρίς τις περιπετειούλες, τα ελληνικά και τις κωμωδίες, όπως έκανε το Rex στην ακμή του.

Το Ideal όμως ήταν κάτι διαφορετικό στα '90s. Είχε μόλις ανακαινιστεί, ξεσκονιστεί από τη ρετσινιά της παλιακής σάλας, διακοσμηθεί με τα έργα του Αντωνόπουλου. Απέκτησε έναν hip αέρα που το Αττικόν, το Απόλλων και σίγουρα η Έλλη δεν είχαν, και ξεκίνησε μια κούρσα ανακατανομής του κοινού. Το μνημείο από το 1921 ξανάνιωσε, έδωσε την ελπίδα πως η περιοχή όχι μόνο δεν αργόσβηνε, αλλά πως ο κόσμος της το είχε ανάγκη. Ενώ σε προηγούμενες δεκαετίες οι εμπορικές ταινίες περίμεναν το downtown να ανεβάσει τα εισιτήρια, κάπου εκεί γύρισαν τα γούστα, ο κόσμος του κέντρου στράφηκε στα πιο σινεφίλ έργα, οι πιο ψαγμένοι βρήκαν το niche τους, ενώ τα multiplex μονοπώλησαν τα πλήθη του πασατέμπου στον νέο αιώνα του ποπκόρν.

H απώλεια του Ideal, στα χορτάτα 102 του, ή μόλις στα 32 αν το μετρήσουμε από τον σύγχρονό του κύκλο, είναι σημαντική όχι μόνο συναισθηματικά, αλλά επειδή είναι σημαδιακή, δηλωτική μιας αδιαφορίας για τα τοπόσημα με περιεχόμενο και ιστορία, κι ενός πολιτισμού που για τα λογιστικά μυαλά δεν είναι ανταποδοτικός. 

Οι δικές μου παιδικές μνήμες από αίθουσες είναι κατά βάση πειραιώτικες και δη πασαλιμανιώτικες, με τη «ριβιέρα» των Απόλλων, Σπλέντιντ, Καπιτόλ και Παλλάς στη σειρά, απέναντι από το ρολόι και την περαντζάδα, να την ανταγωνίζονται οι αίθουσες πέριξ της πλατείας Κοραή, Αττικόν, Χάι Λάιφ και Σινεάκ – οι δυο τελευταίες και πάλι των Σπεντζαίων. Από Αθήνα, μόνο το αείμνηστο Ράδιο Σίτυ, λόγω της τεράστιας καμπυλώδους οθόνης και της road show αποκλειστικής διανομής επιλεγμένων ταινιών («Κουρδιστό Πορτοκάλι» εκεί και «Βιολιστής στη Στέγη», μέχρι το πρώτο «Alien» κράτησε η μαγεία για μένα) και το Έμπασσυ, για τα αφιερώματα της τότε άστεγης Ταινιοθήκης και της Μητροπούλου.

Η κινηματογραφική απώλεια του 2023: CINE IDEAL (1921- 2023) Facebook Twitter
Το κτίριο του Σλίμαν, που είχε σχεδιάσει ο Τσίλερ, κατέληξε στο Δημόσιο, και οι αδελφοί Σπέντζοι, άνθρωποι του σινεμά, δεν το κατείχαν, το έτρεχαν επιχειρηματικά.

Το Ideal μού προέκυψε επαγγελματικά κυρίως, όταν οι δημοσιογραφικές προβολές ξεκίνησαν συστηματικά να φιλοξενούνται εκεί, πρωινά, στις 10 και τις 12, για όσους ακόμη αναρωτιούνται πού και πότε παρακολουθούν οι κριτικοί τις ταινίες πριν γράψουν γι’ αυτές ή πριν ασχοληθούν στα ηλεκτρονικά και, πλέον, στα social/online media. Τόσα χρόνια πάνε από τότε που το Ideal καθιερώθηκε ως ο κύριος χώρος των δημοσιογραφικών, που δεν θυμάμαι πού τις βλέπαμε πριν. Προφανώς σε μικροσκοπικές ιδιωτικές αίθουσες που συνήθιζαν να έχουν κάποια γραφεία διανομής και σίγουρα σε άλλα σινεμά.

Για περίπου 25 χρόνια το Ideal έγινε το γραφείο μας. Κι επειδή το να βλέπεις ταινία ποτέ δεν μοιάζει (αν και είναι στην ουσία) με το να πηγαίνεις στη δουλειά, πόσο μάλλον με τυπικό χώρο γραφείου, ήταν το στέκι μιας παρέας ειδικών δημοσιογράφων που με τα χρόνια μεγάλωνε, ο μικρός ναός για ταινίες που κανείς, τουλάχιστον στην Ελλάδα, δεν είχε δει πριν από εμάς, ο συλλογικός κινηματογραφικός μας συντονισμός, ο «πρωινός καφές» μιας ομάδας περίεργων τύπων που, ανάμεσα στις δυο προβολές, βγαίναμε για λίγο καθαρό αέρα και τις πρώτες δαγκωμένες ή ενθουσιώδεις εντυπώσεις και ανταλλαγές ξύπνιας ή θεόχαζης ατάκας στην Πανεπιστημίου και ο κόσμος αναρωτιόταν αν ήμασταν συγκεντρωμένοι δικηγόροι ή αναστατωμένοι παπατζήδες της γειτονιάς.

Το ζήσαμε μεσοχείμωνο και κατακαλόκαιρο, σε λαμπάτες και ντόλμπι, αλλά και σε λίγο πιο θαμπές και πεσμένες του στιγμές, με πέντε νυσταγμένους νοματαίους αλλά και σε πιένες, ειδικά όταν περιμέναμε με ανυπομονησία τον μεγάλο σκηνοθέτη και η ταινία δεν είχε περάσει από φεστιβάλ πρώτα ή δεν είχε διαρρεύσει – ακόμη θυμάμαι τη συγκίνησή μου που ο αποκλεισμός του σινεμά από την καραντίνα έσπασε με το «Τένετ» στο Ιντεάλ, τόση που έσπευσα να παραβλέψω τις αδυναμίες της ταινίας.

Η κινηματογραφική απώλεια του 2023: CINE IDEAL (1921- 2023) Facebook Twitter
Tο Ideal είχε την ευκολία να μαζεύει ανετότερα το πιο ετερόκλητο κοινό για τις πιο απίθανες ταινίες, που αλλού μάλλον δεν θα περπατούσαν με τον ίδιο ρυθμό, και να το πείθει πως ήρθε στο σωστό μέρος. Φωτ.: EUROKINISSI

Σταδιακά εξελίχθηκε στο εκ των ων ουκ άνευ των Νυχτών Πρεμιέρας. Η αίθουσα που δεν γινόταν να μη συμπεριληφθεί στις βασικές για τις σημαντικές προβολές του φεστιβάλ, ακόμη κι όταν είχε καταρρεύσει τμήμα του διπλανού διατηρητέου/αμελητέου κτιρίου και είχε κλείσει για μερικούς μήνες. Το σινεμά που μάζευε κυρίως τον νεότερο κόσμο, τους ας πούμε «φιλμέους», που δεν ξαναβλέπαμε μέσα στη σεζόν, και διερωτώμασταν πού ακριβώς κρύβονταν ή πού αλλού σύχναζαν. Είχα την τιμή να παρουσιάσω δυο αριστουργήματα που δεν θα μπορούσα να είχα δει στην πρώτη τους προβολή, τον «Πολίτη Κέιν» και τον πρώτο «Νονό».

«Πόσοι από εσάς έχετε δει τον “Νονό”», ρωτώ, δίπλα στον Λουκά, και σχεδόν όλοι από τους συνολικά 600 σηκώνουν χέρι. «Και πόσοι σε μεγάλη οθόνη;» 6! «Γι’ αυτό είμαστε εδώ απόψε, για να “μαυρίσουμε” από τον άρχοντα του σκότους, τον οπερατέρ Γκόρντον Γουίλις». Μπορεί να μην ήταν τέλεια τα σκούρα και τα εξωτερικά να βγήκαν παραπάνω κορεσμένα, αλλά το Ideal είχε την ευκολία να μαζεύει ανετότερα το πιο ετερόκλητο κοινό για τις πιο απίθανες ταινίες, που αλλού μάλλον δεν θα περπατούσαν με τον ίδιο ρυθμό, και να το πείθει πως ήρθε στο σωστό μέρος.

Και τις περισσότερες φορές δεν επρόκειτο για αυθυποβολή, ο κόσμος παλλόταν, είτε σαν πάρτι είτε από αυτό το βουβό πέπλο της συγκίνησης, το τρανς του αισθήματος που μόνο το μαζί στο σκοτάδι και οι εραστές της έκπληξης και της έκστασης αποζητούν και καταφέρνουν. Είχα τη χαρά να τα νιώσω όλα αυτά στις τελευταίες προβολές που είδα: το κλάμα στο «All of us Strangers». Τον θαυμασμό και το αβίαστο γέλιο στο «Poor Things». Και την αμηχανία, μαζί με το λάθος γέλιο, στον «Καπετάν Μιχάλη».

Την αναμνηστική φωτογραφία δεν την πρόλαβα, λόγω υποχρεώσεων. Και στην αυλαία, με το «Pulp Fiction», και πάλι απών, λόγω τραυματισμού. Αλλιώς, αν και sold-out, θα ήμουν εκεί. Στο πεζοδρόμιο. Λίγο πριν το γκρέμισμα, το εσωτερικό, γιατί η πρόσοψη, υποτίθεται, είναι διατηρητέα, όπως κι άλλες, σαν μαρμάρινη πλάκα σε τοίχο, τύπου «εδώ έζησαν ωραίες ταινίες και τις είδαν νοσταλγοί των παραισθήσεων». Αλλά το σινεμά δεν είναι υπόθεση διατηρητέου μόνο, ούτε selfie μπροστά σε βιτρίνα. Άμα δεν το καταλαβαίνεις, δεν πας, δεν το νιώθεις, πώς θα το σώσεις, αν χρειαστεί; Δεν γίνεται. Το εξομοιώνεις με συνεδριακό κέντρο. Και κάπου εκεί τελειώνει.

Κανονικά, θα έπρεπε να χαιρόμασταν με κάποια καλά νέα. Το Όπερα ξανανοίγει. Όπως και το Σινέ Παρί, το καλοκαίρι. (Το Έμπασσυ έγινε θέατρο, και όσο για το Αττικόν και το Απόλλων, αν δεν φωτίσει καρέ, δεν θα το πιστέψω). Ωστόσο, η απώλεια του Ideal, στα χορτάτα 102 του, ή μόλις στα 32 αν το μετρήσουμε από τον σύγχρονό του κύκλο, είναι σημαντική, όχι μόνο συναισθηματικά, αλλά επειδή είναι σημαδιακή, δηλωτική μιας αδιαφορίας για τα τοπόσημα με περιεχόμενο και ιστορία, κι ενός πολιτισμού που για τα λογιστικά μυαλά δεν είναι ανταποδοτικός. 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ