H Eλληνοκαναδή σκηνοθέτις Κατερίνα-Μάρθα Κλαρκ γύρισε το πρώτο ντοκιμαντέρ με θέμα τους Αρβανίτες

H Eλληνοκαναδή σκηνοθέτις Κατερίνα-Μάρθα Κλαρκ γύρισε το πρώτο ντοκιμαντέρ με θέμα τους Αρβανίτες Facebook Twitter
Η Κατερίνα-Μάρθα Κλαρκ αποφάσισε να κάνει την πρώτη κινηματογραφική έρευνα και καταγραφή που έχει γίνει μέχρι σήμερα για τους Αρβανίτες.
0

Πες μου λίγα πράγματα για σένα.

Είμαι Eλληνοκαναδή, Αρβανιτοκαναδή δηλαδή. Γεννήθηκα στον Καναδά, στις πεδιάδες του Saskatchewan, και μεγάλωσα μεταξύ της φάρμας εκεί και της Αθήνας.

— Πώς ξεκίνησες να ασχολείσαι με το ντοκιμαντέρ ως είδος;

Η πρώτη μου επαφή με το ντοκιμαντέρ ήταν στο πλαίσιο της σχολής μου (Επικοινωνία και ΜΜΕ), όπου πειραματίστηκα με διάφορα είδη τέχνης και τεχνολογίας.

Με μια συμφοιτήτρια από την Ιαπωνία γυρίσαμε το πρώτο μου μικρού μήκους ντοκιμαντέρ, το Αθήνα – Τόκιο, και στη συνέχεια με την Καρολίνα Πορτίγιο από την Αργεντινή το Καφενείον, που προβλήθηκε τότε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και εν συνεχεία στην ΕΡΤ.

Πέραν της γλώσσας, το ντοκιμαντέρ αυτό εξερευνά την ιδιαίτερη κουλτούρα των Αρβανιτών, με τα shoking ανέκδοτα, το σκληρό χιούμορ, τις δυναμικές γυναίκες, την ιστορία τους και τον σημαντικό ρόλο που έπαιξαν στη νεοελληνική ιστορία, ειδικά στην Επανάσταση του '21.

—Τι είναι το ντοκιμαντέρ «Στα αρβανίτικα»;

Είμαι μισή Aρβανίτισσα, από την πλευρά της μητέρας μου. Από μικρή μού είχε κεντρίσει το ενδιαφέρον η παράξενη γλώσσα των παππούδων μου και, εδώ και πολλά χρόνια, έχω αρχίσει να την καταγράφω με την κάμερά μου.

Όταν πέθανε ο παππούς μου υποσχέθηκα στη μητέρα μου να ολοκληρώσω το ντοκιμαντέρ που είναι αφιερωμένο στην ιδιαίτερη αυτή γλώσσα και κουλτούρα. 

Είναι γυρισμένο κυρίως στα Βίλια Αττικής, όπου κρατιέται ακόμα η γλώσσα, στο Κριεκόυκι και στη περιοχή των Θηβών.

Πέραν της γλώσσας, το ντοκιμαντέρ αυτό εξερευνά την ιδιαίτερη κουλτούρα των Αρβανιτών, με τα shoking ανέκδοτα, το σκληρό χιούμορ, τις δυναμικές γυναίκες, την ιστορία τους και τον σημαντικό ρόλο που έπαιξαν στη νεοελληνική ιστορία, ειδικά στην Επανάσταση του '21.

—Τι είναι τα αρβανίτικα, πώς προέκυψαν;

Είναι μία από τις γλώσσες που μιλιούνται στον ελλαδικό χώρο από την εποχή του Βυζαντίου, όπως και τα βλάχικα και πολλές άλλες. Στη βυζαντινή αυτοκρατορία υπήρχαν πολλές διαφορετικές γλώσσες πέραν των ελληνικών, που ήταν η επίσημη, και συνυπήρχαν αρμονικά.

Αυτήν τη στιγμή τα αρβανίτικα κινδυνεύουν να χαθούν και μαζί με αυτά το αψύ πνεύμα και το σκωπτικό χιούμορ των Αρβανιτών.

—Τι σου έκανε μεγαλύτερη εντύπωση κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων;

Το χιούμορ. Υπήρξε, μάλιστα, μια συνέντευξη ενός ηλικιωμένου στο Κριεκούκι που δεν μπορέσαμε να συμπεριλάβουμε στην ταινία, διότι θα κρινόταν ακατάλληλη για ανηλίκους από τα ανέκδοτα που μας διηγήθηκε στα αρβανίτικα!

—Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σου;

Έχω διάφορες ιδέες για Ελλάδα, Καναδά και Βερολίνο ‒ να δούμε ποια θα είναι υλοποιήσιμη, διότι έχω δεσμευτεί να μην ξαναμπώ στην περιπέτεια της αυτοχρηματοδότησης, όσο κι αν με παρασύρει κάποια ιδέα.

Παρ' όλα αυτά, θέλω να ευχαριστήσω πολλούς Αρβανίτες που με στήριξαν μέχρι να ολοκληρωθεί το ντοκιμαντέρ.

 

«Στα αρβανίτικα» - trailer 

Info

Το ντοκιμαντέρ «Στα αρβανίτικα» θα προβληθεί στις 3 Μαρτίου, στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (Αίθουσα Σταύρος Τορνές, Αποθήκη 1, Λιμάνι).

 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ