«Γυμνοί στον Ήλιο»: Ο ηλιοκαμένος Τομ Ρίπλεϊ του Αλέν Ντελόν επιστρέφει στα θερινά σινεμά 

«Γυμνοί στον Ήλιο»: Ο Τομ Ρίπλεϊ του Αλέν Ντελόν επιστρέφει στα θερινά σινεμά  Facebook Twitter
Ο φακός του Κλεμάν ερωτοτροπεί διαρκώς (και δικαίως) με το πρόσωπο του Ντελόν.
0

Πολύ πριν το κιαροσκούρο του Έλσγουιτ και τους χιτσκοκισμούς του Ζαΐλιαν στο Netflix, πολύ πριν ο Τζουντ Λο και ο Ματ Ντέιμον τραγουδήσουν «Tu vuo fa l’Americano» και ξανακάνουν το τραγούδι διεθνές hit, ο «Ταλαντούχος Κύριος Ρίπλεϊ», το πρώτο βιβλίο της διάσημης σειράς της Πατρίσια Χάισμιθ, είχε μεταφερθεί στον κινηματογράφο σε σκηνοθεσία Ρενέ Κλεμάν με τον τίτλο Plein Soleil (Γυμνοί στον Ήλιο)

Το στόρι είναι πια γνωστό. Αμερικανός μεγαλοεπιχειρηματίας απευθύνεται στον Τομ Ρίπλεϊ, έναν νεαρό αριβίστα, ώστε να πείσει τον γιο του, που «κοπροσκυλιάζει» στην Ιταλία, να επιστρέψει στο Σαν Φρανσίσκο και να αναλάβει την οικογενειακή επιχείρηση. Ο Τομ ταξιδεύει υπερατλαντικά μέχρι τη γειτονική μας χώρα, βρίσκει τον άσωτο υιό και γοητεύεται τόσο από τη ζωή του, που θέλει να την κάνει δική του με κάθε τρόπο. 

Η πρώτη κινηματογραφική διασκευή του βιβλίου εστιάζει αποκλειστικά στην ταξικότητα. Ο Ρίπλεϊ της ταινίας δεν είναι απλώς γοητευτικός, φέρει τα χαρακτηριστικά του Αλέν Ντελόν, δηλαδή ενός άνδρα τόσο όμορφου, που κάνει όλους εμάς τους υπόλοιπους να θέλουμε να ανοίξει η γη να μας καταπιεί, αναλογιζόμενοι τις φορές που επιχειρήσαμε να παραστήσουμε τον ωραίο. Και είναι σίγουρα ομορφότερος από τον Φίλιπ -όχι Ντίκι- Γκρίνλιφ της ταινίας, που φέρει τη μορφή του Μορίς Ρονέ, φίλου του πρωταγωνιστή (SPOILER ALERT), τον οποίο o τελευταίος θα σκότωνε ξανά επί της οθόνης λίγα χρόνια μετά στην Πισίνα του Ζακ Ντερέ. Εκεί οι δυο τους θα συνάντησαν και πάλι τη Ρόμι Σνάιντερ, που κάνει πέρασμα λίγων δευτερολέπτων στην αρχή του φιλμ. 

Βλέπουμε τον Ντελόν σε μια πιο εξωστρεφή ερμηνεία από εκείνες που τον μάθαμε αφού έχτισε την κινηματογραφική περσόνα του – θυμίζουμε ότι με αυτήν εδώ την ταινία έγινε σταρ διεθνούς εμβέλειας– και, παράλληλα, θυμόμαστε τη σημασία των προσώπων για την τέχνη του σινεμά.

Αφού, λοιπόν, ο Τομ έχει τη γοητεία, το μόνο που του λείπει είναι το κεφάλαιο, μια έλλειψη που ο Φίλιπ δεν σταματά να του θυμίζει, συνειδητά ή ασυνείδητα. Η ταξική ατζέντα του ήρωα και της ταινίας γίνεται εμφανής κι από ένα πολύ χαρακτηριστικό πλάνο, με τον Τομ πάνω σε μια λιτή βαρκούλα, δεμένη στο πολυτελές ιστιοφόρο του Φίλιπ, το οποίο φαίνεται στο βάθος. Κι αν η ταξική ανάγνωση του Κλεμάν, που συνυπογράφει το σενάριο, είναι αξιέπαινη, στα μάτια μας υστερεί σε σχέση με εκείνη του Μινγκέλα. Το θρυμματισμένο πορτρέτο που ζωγράφισαν ο τελευταίος με τον Ματ Ντέιμον, πέραν των ταξικών κινήτρων, περιλαμβάνει τον ομοερωτισμό και τη συχνά καταστροφική, αλλά στο βάθος ανθρώπινη ανάγκη του ανήκειν – είναι, δηλαδή, πιο σύνθετο. Τουλάχιστον, η δολοφονική πορεία του ήρωα είναι όμοια και ο Κλεμάν τη σκιαγραφεί δεξιοτεχνικά, αναδεικνύοντας τη σταδιακή εξοικείωση του χαρακτήρα με την εγκληματικότητα. Παρατηρείστε, για παράδειγμα, τη διαφορά στον ηχητικό σχεδιασμό των δύο πρώτων φόνων και θα διαπιστώσετε ότι ο δεύτερος είναι πολύ πιο «ήσυχος» – άρα υπάρχει μια μεθοδικότητα και μια νηφαλιότητα στον δεύτερο φόνο, διάφορες του ψυχικού βρασμού που καταλαμβάνει τον ήρωα στον πρώτο. 

«Γυμνοί στον Ήλιο»: Ο Τομ Ρίπλεϊ του Αλέν Ντελόν επιστρέφει στα θερινά σινεμά  Facebook Twitter
Και μπορεί το Plein Soleil να μην ανήκει απαραίτητα στα μεγάλα κινηματογραφικά αριστουργήματα, αλλά διαθέτει όλα τα απαραίτητα συστατικά για μια ισχυρή δόση κοσμοπολίτικης θερινής ψυχαγωγίας.

Ο φακός του Κλεμάν ερωτοτροπεί διαρκώς (και δικαίως) με το πρόσωπο του Ντελόν. Στο χαρτί ο χαρακτήρας απαιτούσε εκείνη τη γυμνή, πλήρως αφαιρετική παγωνιά που απέσπασε από τον ηθοποιό ο Μελβίλ μεταγενέστερα και λογαριάζουν για «αταλαντοσύνη» όσοι δεν αντιλαμβάνονται τη διαφορά της κινηματογραφικής από τη θεατρική ερμηνεία.  Έτσι θα καταδεικνυόταν το κενό του Τομ, που γεμίζει από τα χαρακτηριστικά των υποκειμένων του φθόνου του. Στο πανί, όμως, παρακολουθούμε έναν άλλο Τομ, πιο ζωντανό, πιο ζωηρό, τον Τομ του σεναρίου. Και βλέπουμε τον Ντελόν σε μια πιο εξωστρεφή ερμηνεία από εκείνες που τον μάθαμε αφού έχτισε την κινηματογραφική περσόνα του –θυμίζουμε ότι με αυτήν εδώ την ταινία έγινε σταρ διεθνούς εμβέλειας– και, παράλληλα, θυμόμαστε τη σημασία των προσώπων για την τέχνη του σινεμά. Θυμόμαστε τι σημαίνει μαγνητισμός και έμφυτη πρωταγωνιστική στόφα και, ξαφνικά, αυτή η πρόσφατη κινηματογραφική απώλεια φαντάζει ακόμα μεγαλύτερη. Εμμένουμε στο «κινηματογραφική», τα υπόλοιπα είναι για δημοδιδασκάλους και αυτόκλητους τοποτηρητές ηθικής των social media. 

Τέτοιο είναι το εκτόπισμα του πρωταγωνιστή, που παραβλέπουμε τη νερωμένη, ηθικοπλαστική κατάληξη, μπρος στο πλάνο ενός λιαζόμενου Ντελόν που έγραψε κινηματογραφική ιστορία. Και μπορεί το Plein Soleil, με την ηλιοκαμένη φωτογραφία του και το μουσικό χαλί μεσογειακής lounge του Νίνο Ρότα, να μην ανήκει απαραίτητα στα μεγάλα κινηματογραφικά αριστουργήματα, αλλά διαθέτει όλα τα απαραίτητα συστατικά για μια ισχυρή δόση κοσμοπολίτικης θερινής ψυχαγωγίας και βραδύκαυστου σασπένς. Και αλίμονό μας αν ποτέ φτάσουμε στο σημείο που δεν θα την χρειαζόμαστε.

Το τρέιλερ της ταινίας

Η ταινία «Γυμνοί στον Ήλιο» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους την Πέμπτη 22 Aυγούστου από τη NEO Films. 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Queer, ειλικρινές και μπροστά από την εποχή του: «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» κλείνει τα 25

Οθόνες / Queer, ειλικρινές, μπροστά από την εποχή του: 24 χρόνια από την πρεμιέρα του «Ταλαντούχου κύριου Ρίπλεϊ»

Η μεταφορά του μυθιστορήματος της Πατρίσια Χάισμιθ από τον Άντονι Μινγκέλα δεν διέθετε μόνο ένα λαμπρό καστ αλλά και ευαισθησίες που τη φέρνουν πιο κοντά στο σήμερα.
THE LIFO TEAM
Αποσπάσματα από τα ημερολόγια μιας σκοταδόψυχης

Οπτική Γωνία / Αποσπάσματα από τα ημερολόγια μιας σκοταδόψυχης

Η κυκλοφορία του πολυαναμενόμενου τόμου με τα ημερολόγια της Πατρίσια Χάισμιθ αποτελεί ίσως το εκδοτικό γεγονός του 2021, καθώς φέτος συμπληρώθηκαν εκατό χρόνια από τη γέννηση της πολύ σπουδαίας και πολύ αμφιλεγόμενης συγγραφέως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά

Οθόνες / «Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

Σαράντα χρόνια κλείνει η σοκαριστική δημιουργία του BBC, που κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins» και αφορά τις πιθανές επιπτώσεις πυρηνικής επίθεσης σε μια βρετανική πόλη, όπως προκύπτουν μέσα από τις φριχτές δοκιμασίες των κατοίκων της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη των Lost Bodies

Μυθολογίες / «Ο Καουρισμάκι είναι θεούλης»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη

Ο μουσικός και το ½ των Lost Bodies μοιράζεται μια ψαγμένη και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα λίστα, που περιλαμβάνει από μια ταινία που του προκαλεί αβίαστο γέλιο μέχρι ένα βαθιά ποιητικό και φιλοσοφικό έργο με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Οθόνες / 40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Τέσσερις δεκαετίες μετά την κυκλοφορία του «Νευρομάντη» του Γουίλιαμ Γκίμπσον, τα βασικά στοιχεία της cyberpunk λογοτεχνίας – η τεχνοφεουδαρχία, η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης, η ακραία ανισότητα – αντικατοπτρίζονται στον σημερινό κόσμο.
THE LIFO TEAM
CHECK Squid Game 2: «Το παιχνίδι δεν θα τελειώσει, αν ο κόσμος δεν αλλάξει»

Οθόνες / Squid Game 2: Αξίζει η πολυαναμενόμενη επιστροφή της σειράς φαινόμενο;

Ο δημιουργός της σειράς αρχικά δεν ήθελε να δώσει συνέχεια, αλλά παραδέχτηκε πως συμφώνησε για τα λεφτά – και ότι, αν το ήξερε, δεν θα είχε σκοτώσει τόσο κόσμο στην πρώτη σεζόν. — SPOILER ALERT
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
My Sunshine

Οθόνες / 10 ταινίες της χρονιάς που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

Από τη γέννηση του Κακού στο «Apprentice» έως το ψυχαγωγικό όργιο του «Kneecap», ταινίες που άξιζαν να βρουν μεγαλύτερο κοινό και συνθέτουν μια εναλλακτική κινηματογραφική λίστα, πλάι σ' εκείνη με τις καλύτερες της χρονιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Οθόνες / «Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Η ταινία που ανέβηκε πρόσφατα στο YouTube, με πρωταγωνίστρια τη 23χρονη δημιουργό του Only Fans, Lily Phillips, αποτυπώνει την κλειστοφοβική πραγματικότητα της διαδικτυακής φήμης και την αναπόφευκτη εξέλιξή της.
THE LIFO TEAM
PULP FICTION LAST minute CHRISTMAS movies

Οθόνες / 10 χριστουγεννιάτικες ταινίες για εορταστικό streaming

Πριν πατήσετε ξανά το play για την αγία τριάδα των γιορτών, το Μόνος στο Σπίτι, το Love Actually και το Holiday δηλαδή, η χιονοστιβάδα των χριστουγεννιάτικων προτάσεων απειλεί να βάλει σε πειρασμό τις βολικές σας επιλογές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ