ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Το «Gran Turismo» και το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος

Το «Gran Turismo» και το σινεμά ως product placement Facebook Twitter
Το «Gran Turismo» βασίζεται στο ομώνυμο παιχνίδι του Playstation και είναι ακόμα μια ταινία αυτής της κατηγορίας, μια ταινία-τοποθέτηση προϊόντος δηλαδή.
0

Λίγο αν ασχολείστε με το σινεμά και αν διαβάζετε (ή ακολουθείτε) σχετικές ιστοσελίδες, θα έχετε πέσει πάνω σε κάποιο από τα δεκάδες άρθρα για τον «κορεσμό του υπερηρωικού σινεμά», με αφορμή τις χλιαρές (ή ακόμα και οικτρές) εισπρακτικές επιδόσεις μιας σειράς από ταινίες του είδους μέσα στο τελευταίο διάστημα. Φυσικά, θα συνεχίσουν να γυρίζονται ταινίες με υπερήρωες, κάποιες θα κάνουν και εισιτήρια, ίσως προκύψουν και μερικές πολύ καλές, όταν τα στούντιο και οι δημιουργοί θυμηθούν ότι το υπερηρωικό υποείδος είναι απλά η φόρμα για να πεις μια ιστορία με ένα θέμα και να καταθέσεις και κάτι γύρω από αυτό και δεν συνεχίσουν να προσεγγίζουν τη φόρμα ως αυτοσκοπό – τουλάχιστον στην κυρίαρχη, μέχρι πρότινος «ασφαλή» εκδοχή της. Aπλά, φαίνεται ότι οι συγκεκριμένες ταινίες δεν θα αποτελούν πια ούτε σίγουρο εμπορικό χαρτί, ούτε τον πρωταγωνιστή του box-office.

Στο ερώτημα από τι θα αντικατασταθούν, έχει απαντήσει ήδη η αγορά. Οι δύο εμπορικότερες ταινίες της χρονιάς είναι το «Super Mario Bros» και η «Barbie». Αν κάτι τις ενώνει, πέρα από μια επίκληση στον παράγοντα της νοσταλγίας, καθώς αφορούν παιχνίδια με τα οποία έχει συνδεθεί σε νεαρότερη ηλικία ένα συντριπτικό μέρος των θεατών, είναι ότι, ιδωμένες πιο αποστασιοποιημένα, αποτελούν αμφότερες μακροσκελείς διαφημίσεις ενός εμπορικού προϊόντος. Αν στο σινεμά είχαμε συνηθίσει το λεγόμενο product placement, με τις εταιρείες να πληρώνουν υπέρογκα ποσά ώστε ο Τζέιμς Μποντ να οδηγεί Aston Martin ή ο Σταλόνε να τρώει με τη Σάντρα Μπούλοκ στα Taco Bell στο «Demolition Man» - ή στην Pizza Hut στο διεθνές cut της ταινίας- πλέον έχουμε το φαινόμενο να αποτελεί η ίδια η ταινία ένα μεγάλο product placement. Θα μας πείτε ότι και στο παρελθόν έχουν υπάρξει αντίστοιχα εγχειρήματα, δηλαδή ταινίες με αντικείμενο παιχνίδια και εμπορικά προϊόντα, χρηματοδοτημένες από τις εταιρείες τους με στόχο τη διεύρυνση του κύκλου εργασιών τους, αλλά δεν είχαν ανάλογη επιτυχία.

Τουλάχιστον, το «Gran Turismo» είναι ευθύ και ειλικρινές και ενσωματώνει την προώθηση του προϊόντος σε μια παραδοσιακή αφηγηματική συνταγή, εκείνη του «Ρόκι», και ως προς αυτό το σκέλος ίσως να είναι εντιμότερο κινηματογραφικά από τη «Βarbie» κι από το «Super Mario Bros», χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι και καλύτερη ταινία από εκείνες – δεν είναι.

Ίσως είναι λίγο νωρίς για να εξετάσουμε το φαινόμενο και ενδεχομένως θα χρειαστούμε περισσότερα δείγματα και δεδομένα, αλλά, σε πρώτη φάση, σημαντικό ρόλο για το σουξέ των εν λόγω ταινιών φαίνεται να παίζει η πλήρης απενοχοποίηση της διαφήμισης και ενός (υπερ)καταναλωτικού προτύπου, αντίστοιχου με εκείνου που ξεκίνησε να διαμορφώνεται στα μέσα των ‘80s, θέριεψε στα ‘90s και καταλάγιασε με το κραχ του ’08,  μέσα από το instagram και το TikTok, που αποτέλεσαν τα βασικά εργαλεία της αναγέννησής του.

Η νέα μορφή αυτού του προτύπου φέρει τα στοιχεία της (ψυχαναγκαστικής) ελαφρότητας, της συμμετοχικότητας –οι εταιρείες μας καλούν να γίνουμε μέρος της διαφημιστικής καμπάνιας, με την υπόσχεση «δωρεάν δειγμάτων» αλλά και λίγων ακολούθων παραπάνω– και μιας (πάντα ακίνδυνης) αυτοπαρωδικής διάθεσης, ώστε να επιτευχθεί ευκολότερα και ομαλότερα η διείσδυση σε ένα κοινό γαλουχημένο στην κουλτούρα των memes και των gifs.

Το «Gran Turismo» και το σινεμά ως product placement Facebook Twitter
Η «Barbie» ιδωμένη πιο αποστασιοποιημένα, αποτελεί μακροσκελή διαφημίση ενός εμπορικού προϊόντος.

Το «Super Mario Bros» προσπαθεί να χωρέσει όσες περισσότερες πίστες και παραλλαγές παιχνιδιών με τον διάσημο υδραυλικό μπορεί, στη δε «Barbie» ο κυνισμός χτυπά κόκκινο σε σκηνές σαν εκείνη που παγώνει το καρέ για να θαυμάσουμε διαφορετικές αμφιέσεις του Κεν. Η δε απόδοση της παράθεσης των αμφιέσεων ως  χωρατό, εμπίπτει στις «προδιαγραφές» της προαναφερθείσας αυτοπαρωδικής διάθεσης και θυμίζει τα «διαφημιστικά» διαλείμματα στο «Truman Show», μόνο που εκεί στόχος ήταν το δηκτικό σχόλιο, ενώ εδώ ζητούμενο είναι ο θαυμασμός των περιφερειακών αξεσουάρ - και η επακόλουθη αγορά τους.

Για να μην παρεξηγηθώ, βρίσκω αρετές και στις δυο ταινίες – μπορείτε να αναζητήσετε και τις σχετικές κριτικές- έχουν ευρήματα και θεωρώ ότι εκπληρώνουν σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό τις «αποδραστικές» υποσχέσεις τους. Σε δεύτερο χρόνο, όμως, βρέθηκα να αναρωτιέμαι αν ακόμα κι ο παραμερισμός της παραδοσιακής αφηγηματικότητας προς όφελος μιας περιήγησης του θεατή στο εντυπωσιακά καμωμένο φιλμικό τους σύμπαν - ένα ακόμα κοινό στοιχείο τους που αρχικά λογάριασα για αρετή- πραγματοποιήθηκε λιγότερο για λόγους αισθητικής και αφηγηματικής διαφοροποίησης και περισσότερο για να σαγηνεύσουν ένα κοινό που έχει μάθει ότι «ιστορίες» είναι μια σειρά από ασύνδετες μεταξύ τους εικόνες και βίντεο.

Το «Gran Turismo» και το σινεμά ως product placement Facebook Twitter
Τουλάχιστον, το «Gran Turismo» είναι ευθύ και ειλικρινές και ενσωματώνει την προώθηση του προϊόντος σε μια παραδοσιακή αφηγηματική συνταγή

Το «Gran Turismo» βασίζεται στο ομώνυμο παιχνίδι του Playstation και είναι ακόμα μια ταινία αυτής της κατηγορίας, μια ταινία-τοποθέτηση προϊόντος δηλαδή. Κι αν αμφέβαλες, το καθιστά σαφές μια εισαγωγή που δηλώνει καθαρά και ξάστερα ότι το παιχνίδι είναι ο καλύτερος προσομοιωτής αγώνων ταχύτητας που κατασκευάστηκε ποτέ. Οπότε ναι, θα παρακολουθήσεις ακόμα μια ταινία για ένα προϊόν – μετά εμβόλιμων τοποθετήσεων λοιπών συσκευών της Sony, βεβαίως, βεβαίως. Τουλάχιστον, το «Gran Turismo» είναι ευθύ και ειλικρινές και ενσωματώνει την προώθηση του προϊόντος σε μια παραδοσιακή αφηγηματική συνταγή, εκείνη του «Ρόκι», και ως προς αυτό το σκέλος ίσως να είναι εντιμότερο κινηματογραφικά από τη «Βarbie» κι από το «Super Mario Bros», χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι και καλύτερη ταινία από εκείνες – δεν είναι.

Το σενάριό του βασίζεται στην αληθινή ιστορία ενός δεξιοτέχνη gamer που μπήκε σε πραγματικούς αγώνες ταχύτητας και μέσα από σκληρή δουλειά και υπό την καθοδήγηση μιας παλιάς καραβάνας του αθλήματος – στο έργο τον υποδύεται ο αξιόλογος δευτεραγωνιστής Ντέιβιντ Χάρμπορ – κατάφερε να γίνει σύντομα ανταγωνιστικός σε επαγγελματικό επίπεδο.

Το «Gran Turismo» και το σινεμά ως product placement Facebook Twitter
Ο αξιόλογος δευτεραγωνιστής Ντέιβιντ Χάρμπορ

Η συνταγή του «Ρόκι» παραμένει γοητευτική μέχρι σήμερα, γι’ αυτό και τόσες αθλητικές ταινίες την ακολουθούν, ενώ η αυτοκινητιστική δράση έχει σχεδιαστεί με μεράκι και έχει κινηματογραφηθεί με νεύρο και μονταριστεί με τρόπο ώστε να είναι πάντα διακριτή η γεωγραφία της – ποιος να το φανταζόταν ότι αυτό θα γινόταν και πάλι εξαίρεση και λόγος επαίνου στους καιρούς μας, όταν οι κινηματογραφικές «διδαχές» του Μάικλ Μπέι και των επιγόνων του έμοιαζαν να έχουν εγκαταλειφθεί οριστικά.  

Επειδή το εν λόγω παιχνίδι απευθύνεται εκ των πραγμάτων σε ένα πολύ ειδικότερο κοινό, μοιραία η συγκεκριμένη ταινία-product placement θα σημειώσει εισπράξεις σημαντικά χαμηλότερες από εκείνες των δύο μεγάλων επιτυχιών της χρονιάς. Αποτελεί, όμως, κι αυτή δείγμα της νέας εποχής που φαίνεται να ανατέλλει στο στουντιακό σινεμά, μιας εποχής που φαίνεται ότι θα καταστήσει εντονότερη από ποτέ την ταύτιση θεατή και καταναλωτή. Ας ελπίσουμε, στο μεταξύ, να μας φέρει και καλύτερες ταινίες από εκείνες του προηγούμενου «καθεστώτος».

GRAN TURISMO - official trailer

Οθόνες
0

ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

H Barbie φεμινίστρια: το πιο ακριβό ανέκδοτο του κόσμου

Οπτική Γωνία / H Barbie φεμινίστρια: Το πιο ακριβό ανέκδοτο του κόσμου

Τώρα που καταλαγιάζει (κάπως) η λύσσα για τον φεμινιστικό θρίαμβο της Barbie, ας δούμε λίγο γιατί δεν θα συγγενέψουμε ποτέ (ούτε ιδεολογικά) με ένα brand που μπορεί να πουλήσει τα πάντα: ακόμα και φεμινιστική αλληλεγγύη.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
«Fargo»: Όταν οι άνθρωποι κάνουν σχέδια, οι Κοέν γελούν

Οθόνες / «Fargo»: Όταν οι άνθρωποι κάνουν σχέδια, οι Κοέν γελούν

Η ταινία που παγίωσε τη θέση του σκηνοθετικού διδύμου ανάμεσα στους κορυφαίους του αμερικανικού κινηματογράφου και που πρέπει οπωσδήποτε να έχετε δει, έστω και μία φορά στη ζωή σας, προβάλλεται σε επανέκδοση από την Πέμπτη 17 Αυγούστου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10 κινηματογραφικά διαμάντια που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 κινηματογραφικά διαμάντια που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Aπό τη θρυλική «Βασίλισσα της Αφρικής» και τα αριστουργηματικά «Απομεινάρια μιας μέρας», στην ταινία που μας έκανε να προσέξουμε τον Νόα Μπάουμπακ και το ντοκιμαντέρ του Έντγκαρ Ράιτ για τους Sparks.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Οθόνες / Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Όταν μια μέρα συναντήθηκαν τυχαία στον δρόμο, ο Παπατάκης ήταν νηστικός δύο ημέρες. Ο Ζενέ έβγαλε από το πορτοφόλι του και του έδειξε, με περιφρόνηση, μια δεσμίδα χαρτονομισμάτων. Ο Παπατάκης θέλησε να του ρίξει μια γροθιά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ