Γιατί το «Σάουντρακ για ένα πραξικόπημα» είναι κάτι παραπάνω από μια σπουδαία ταινία

«Σάουντρακ για ένα πραξικόπημα» Facebook Twitter
Φιντέλ Κάστρο και ο Μάλκολμ Χ στο Hotel Teresa, στο Χάρλεμ, 1960. Φωτογραφία του Carl Nesfield.
0

Κεντρικός άξονας, η άνοδος, η ανατροπή και η δολοφονία του ηγέτη του Κονγκό, Πατρίς Λουμούμπα. Στο φόντο, η κατάκτηση της ανεξαρτησίας της χώρας και ένα πραξικόπημα οργανωμένο από τις αμερικανικές και τις βελγικές υπηρεσίες για τη λεηλασία του ορυκτού πλούτου. Επί σκηνής, παγκόσμιοι ηγέτες, επαναστάτες, θρύλοι της τζαζ, μια ήπειρος, η Αφρική, και ένας νέος κόσμος, ο Τρίτος Κόσμος. Θυελλώδεις συνεδριάσεις στον ΟΗΕ με πρωταγωνιστές τον Χρουστσόφ, τον Αϊζενχάουερ, τον Φιντέλ Κάστρο και πολλούς ακόμα. Το κίνημα για τα πολιτικά δικαιώματα των Μαύρων στις ΗΠΑ και ο Μάλκολμ X. Πράκτορες της CIA, ομολογίες, ίντριγκες και σχέδια δολοφονίας. Σκηνές από τον γάμο του Βέλγου βασιλιά – το Κονγκό ήταν βελγική αποικία. Μορφές άγνωστες και γοητευτικές, όπως η «Μαύρη Πασιονάρια» Aντρέ Μπλουάν, μία από τις στενότερες συνεργάτιδες του Λουμούμπα, αγωνίστρια σε ένα πεδίο όπου συναντιούνται η γυναικεία και η εθνική χειραφέτηση. Και τζαζ, πολλή τζαζ, με τη μουσική να μην είναι απλώς σάουντρακ αλλά στοιχείο της πλοκής. Με όλα αυτά, και μόνο από τα τρέιλερ, η ταινία δημιουργεί μεγάλες προσδοκίες.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι να κρίνει κανείς ένα ντοκιμαντέρ. Για να είναι καλό, πρέπει να μας προσφέρει έγκυρα στοιχεία, όπως ένα επιστημονικό άρθρο ή ένα λήμμα εγκυκλοπαίδειας. Για να είναι όμως σπουδαίο, χρειάζεται κάτι παραπάνω: να χρησιμοποιεί τα εργαλεία της τέχνης, μετουσιώνοντας τις πληροφορίες σε κινηματογραφική ταινία. Μας το θυμίζει η Aλίσα Γουίλκινσον, εξηγώντας, στους «New York Times» γιατί το «Σάουντρακ για ένα πραξικόπημα» είναι σπουδαία ταινία. Θα ακολουθήσω εδώ την αντίστροφη διαδρομή, θέλοντας να δείξω ότι το «Σάουντρακ» είναι σπουδαίο και ιστορικά. Τα στοιχεία που αποκαλύπτει, ο τρόπος που τα τεκμηριώνει και τα συνθέτει έχουν την αξία πρωτότυπης μελέτης.

Παρότι συναρπαστικό –δυόμισι πυκνές ώρες που σε κρατάνε σε εγρήγορση–, το «Σάουντρακ για ένα πραξικόπημα» δεν είναι μια ταινία ευχάριστη ή εύκολη. Μαζί με την έξαρση και την ανάταση, την εποποιία του αντιαποικιακού και εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα, περιέχει πολύ πόνο, εκμετάλλευση, εκατομμύρια νεκρούς, μεγάλα φορτία υποκρισίας και κυνισμού.

Η ταινία, που με κάποια φλασμπάκ και λιγότερα φλας φόργουορντ, εκτυλίσσεται το 1960-1961, μας εισάγει σε δύο κόσμους την εποχή του Ψυχρού Πολέμου: αυτόν των αντιαποικιακών κινημάτων και αυτόν του πολιτισμικού Ψυχρού Πολέμου.

Η ορμητική ανάδυση του Τρίτου Κόσμου

Ένας νέος κόσμος εισβάλλει ορμητικά στη διεθνή σκηνή τις δεκαετίες του 1950 και του 1960: οι ευρωπαϊκές αποικίες, η μία μετά την άλλη, αποτινάσσουν τον ζυγό (Ινδία, Ινδονησία, Συρία, Λίβανος, Καμπότζη, Βιετνάμ, Λιβύη, Μαρόκο, Τυνησία, Γκάνα και πολλές ακόμα), ενώ το 1960 είναι το Έτος της Αφρικής: 16 αφρικανικές χώρες, ανάμεσά τους και το Κονγκό, κηρύσσονται ανεξάρτητες.

«Σάουντρακ για ένα πραξικόπημα» Facebook Twitter
Ο Φιντέλ Κάστρο στη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών, 1960. Πηγή: The Library of Congress

Οι εικόνες που παρακολουθούμε στην ταινία μάς καθηλώνουν. Βλέπουμε τον Νεχρού, τον Σουκάρνο, τον Νάσερ και άλλους ηγέτες του Τρίτου Κόσμου να καταφθάνουν στο Μπαντούνγκ της Ινδονησίας για να μετάσχουν στην Αντιαποικιακή Συνδιάσκεψη τον Απρίλιο του 1955, μια κορυφαία στιγμή για τη συγκρότηση της νέας οντότητας που θα ονομαστεί Τρίτος Κόσμος. Παρακολουθούμε τον Χρουστσόφ στη γενική συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών να δίνει το σύνθημα και τους Σοβιετικούς αντιπροσώπους να χτυπάνε διαμαρτυρόμενοι τις γροθιές τους στα έδρανα, ρυθμικά και χαρωπά. Παρακολουθούμε, επίσης, τον γενικό γραμματέα του ΟΗΕ Νταγκ Χάμαρσκελντ με τον παρασκηνιακό και σκοτεινό ρόλο, και τους δρόμους της πρωτεύουσας του Κονγκό να πλημμυρίζουν κόσμο που πανηγύριζε για την ανεξαρτησία.

Πρεσβευτές της τζαζ: Στην επικράτεια του πολιτισμικού Ψυχρού Πολέμου

«Σάουντρακ για ένα πραξικόπημα» Facebook Twitter
Ο Πατρίς Λουμούμπα κατά τη διάρκεια επίσκεψής του στην έδρα του ΟΗΕ. Νέα Υόρκη, 24.7.1960. Πηγή: UN Photo/MB.

Βλέπουμε, ακόμα, την άφιξη στο Κονγκό του Λιούις Άρμστρονγκ και της μπάντας του τον Οκτώβρη του 1960 και ποτάμια κόσμου να τρέχουν να τους ακούσουν. Την ίδια στιγμή, ο Λουμούμπα βρίσκεται σε κατ’ οίκον περιορισμό, καθώς τον έχει ανατρέψει, τον προηγούμενο μήνα, ο συνταγματάρχης Μομπούτου.

Ο Άρμστρονγκ επισκέπτεται το Κονγκό στο πλαίσιο της πολύμηνης περιοδείας του σε 15 χώρες της Αφρικής, οργανωμένης από το Στέιτ Ντιπάρτμεντ, με σπόνσορα (και) την Pepsi-Cola. Δεν πρόκειται για συγκυριακή έμπνευση ή πρωτοβουλία. Είναι ένα επεισόδιο αυτού που ονομάστηκε Πολιτισμικός Ψυχρός Πόλεμος, της «μεγάλης μάχης για την καρδιά και τον νου των ανθρώπων». Ο πολιτισμός χρησιμοποιείται ως όπλο στον ανταγωνισμό των δύο στρατοπέδων: οι ΗΠΑ προωθούν κατεξοχήν την τζαζ και την αφηρημένη τέχνη, ενώ η ΕΣΣΔ τα μπαλέτα.

Έτσι, το 1956 η αμερικανική κυβέρνηση εγκαινιάζει το πρόγραμμα «Πρεσβευτές της τζαζ», οργανώνοντας συναυλίες του Ντίζι Γκιλέσπι σε χώρες της Ασίας, της Λατινικής Αμερικής και της Ευρώπης – ανάμεσά τους και η Ελλάδα. Τα επόμενα χρόνια κορυφαίοι τζαζίστες όπως ο Λιούις Άρμστρονγκ, ο Ντιουκ Έλινγκτον ή ο Ντέιβ Μπρούμπεκ θα περιοδεύσουν σε όλο τον πλανήτη ως «πρεσβευτές» των ΗΠΑ.

«Σάουντρακ για ένα πραξικόπημα» Facebook Twitter
Περιφορά του Άρμστρονγκ-βασιλιά. Λεοπολντβίλ, Οκτώβριος 1960. Πηγή: Louis Armstrong House and Archives, Queens College, New York City.

Η τζαζ επιλέγεται (παρότι συναντά τις αντιδράσεις συντηρητικών γερουσιαστών που τη χαρακτηρίζουν «σκέτο θόρυβο»), καθώς συνδυάζει μια σειρά ακαταμάχητα προσόντα. Καταρχάς, απευθύνεται σε ένα κοινό πιο νεανικό σε σχέση με μια συμφωνική ορχήστρα. Έπειτα, στις μπάντες κυριαρχούν οι Αφροαμερικανοί, γεγονός που αποτελεί ζωντανή απάντηση στις καταγγελίες των αντιπάλων για τον ρατσισμό στις νότιες Πολιτείες των ΗΠΑ. Τέλος, το γεγονός ότι η τζαζ στη Σοβιετική Ένωση, μετά την άνθηση που είχε γνωρίσει μεσοπολεμικά, θεωρείται πλέον «εκφυλισμένο αστικό προϊόν», αυξάνει τη σημασία της για την αμερικανική εξωτερική πολιτική.

Έτσι, η τζαζ προβάλλεται ως η κατεξοχήν μουσική του «ελεύθερου κόσμου». «Ο μυθιστοριογράφος Ραλφ Έλισον αποκαλούσε την τζαζ ομόλογη, στον χώρο των τεχνών, του αμερικανικού πολιτικού συστήματος. Ο σολίστας μπορεί να παίξει οτιδήποτε θέλει εφόσον παραμένει μέσα στον ρυθμό, ενώ η συγχορδία αλλάζει – όπως σε μια δημοκρατία το άτομο μπορεί να πει ή να κάνει ό,τι θέλει, εφόσον υπακούει στον νόμο», διαβάζουμε σε ένα άρθρο των «New York Times» (6/11/1955) με τίτλο «Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν ένα μυστικό μουσικό όπλο: την τζαζ».

Το εξώφυλλο του δίσκου «Τhe Real Ambassadors».
Το εξώφυλλο του δίσκου «Τhe real ambassadors».

Περίπου έναν χρόνο μετά την αφρικανική περιοδεία του Άρμστρονγκ κυκλοφορεί το μιούζικαλ «The real ambassadors» του Ντέιβ και της Αϊόλα Μπρούμπεκ, σε συνεργασία με τον Άρμστρονγκ και την μπάντα του. Το σημειώνω, παρότι δεν αναφέρεται στο «Σάουντρακ για ένα πραξικόπημα», γιατί, με τρόπο χιουμοριστικό, ανάλαφρο και κριτικό, παρουσιάζει τους τζαζίστες ως «πρεσβευτές». Έτσι, ο κεντρικός χαρακτήρας, ο «Λιους», ο Άρμστρονγκ δηλαδή, τραγουδάει:

«I’m the real ambassador.
It is evident I was sent by government to take your place
All I do is play the blues and meet the people face-to-face.
[…]
The State Department has discovered Jazz
It reaches folks like nothing ever has».

Τρία επιτεύγματα του ντοκιμαντέρ

Ξεχωρίζω τρία στοιχεία που θεωρώ ότι κάνουν το «Σάουντρακ» ένα ντοκιμαντέρ άρτιο ιστορικά.

Το πρώτο είναι ότι μέσα από το πλούσιο και καλά επιλεγμένο οπτικό και ηχητικό υλικό της περιόδου μπορούμε να ζήσουμε την ατμόσφαιρά της. Μια κορυφαία στιγμή: ο Κάστρο, όταν εκδιώκεται από το ξενοδοχείο του στο Μανχάταν, καταλύει στο Hotel Teresa, στο Χάρλεμ, έπειτα από πρόσκληση του Μάλκολμ Χ. Εκεί έρχονται να τον συναντήσουν οι ηγέτες του Τρίτου Κόσμου, που βρίσκονται στη Νέα Υόρκη για να μετάσχουν στην ολομέλεια των Ηνωμένων Εθνών, δημιουργώντας μια αντισύνοδο, ένα νέο Μπαντούνγκ, στην καρδιά του Χάρλεμ. Είναι καταλυτικό να έχουμε την εικόνα των δρώντων πρωταγωνιστών – είτε είναι ο «gentleman spy» αρχηγός της CIA, Άλεν Ντάλες, είτε ο θεληματικός και παιχνιδιάρης μαζί Φιντέλ, είτε ο Λουμούμπα με τον καθαρό λόγο, είτε ο ρήτορας Μάλκολμ Χ που ξεσηκώνει το κοινό του, είτε τα πλήθη που χορεύουν ξέφρενα σε όλη την αφρικανική ήπειρο το «Τσα τσα της ανεξαρτησίας». Πέρα από το ρίγος ή την έξαψη που νιώθουμε, πολλές φορές τέτοια στιγμιότυπα μπορεί να είναι αποκαλυπτικά, να μας βοηθήσουν να καταλάβουμε πολλά, να ισοδυναμούν με πολλές σελίδες μιας μελέτης για το τέλος της αποικιοκρατίας ή τον Ψυχρό Πόλεμο.

«Σάουντρακ για ένα πραξικόπημα» Facebook Twitter
Η Αντρέ Μπλουάν, μία από τις στενότερες συνεργάτιδες του Λουμούμπα.

Το δεύτερο είναι η τεκμηρίωση. Ο σκηνοθέτης Γιόχαν Γκριμονπρέζ χρησιμοποιεί κάθε είδους πηγές: κινηματογραφικά επίκαιρα, ηχητικά και οπτικά ντοκουμέντα της εποχής, επίσημα έγγραφα, αποκόμματα εφημερίδων, μαρτυρίες, αποσπάσματα από μελέτες κ.ά. Οι παραπομπές παρελαύνουν στην οθόνη, θυμίζοντας μονογραφία. Το εντυπωσιακό δεν είναι μόνο ο όγκος και ο πλούτος των πηγών –δεν θυμάμαι άλλο ντοκιμαντέρ με τόσες παραπομπές– αλλά και το πώς εντάσσονται στην αφήγηση χωρίς να γίνονται δυσλειτουργικές.

Το τρίτο είναι η σύνθεση. Ο καταιγισμός στοιχείων, η αλλαγή της εστίασης, το πίσω-μπρος στον χρόνο, σε κάνουν καμιά φορά να σαστίζεις, δεν χάνεσαι όμως, καθώς υποτάσσονται σε μια ενιαία αφήγηση, δένονται σε μια σφιχτή σύνθεση. Και αυτή η ενιαία εικόνα με τις πολλές αποχρώσεις και αντιφάσεις ανταποκρίνεται στις σύνθετες πραγματικότητες της εποχής. Δεν υπάρχει μια «κακή» CIA που οργανώνει πραξικοπήματα και μια «καλή» που προωθεί την αφηρημένη τέχνη, τη Φιλαρμονική της Βοστώνης και την τζαζ ανά τον πλανήτη. Είναι η ίδια υπηρεσία, και συχνά τα ίδια επιτελικά στελέχη που κάνουν και τα δύο. H πολυπλοκότητα καμιά φορά μπορεί να συμπυκνώνεται σε ένα πρόσωπο. Στην ταινία, ο Γουίλιαμ Μπέρντεν, τραπεζίτης, φιλάνθρωπος, συλλέκτης, πρόεδρος του περίφημου ΜοΜΑ (του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης), πρεσβευτής των ΗΠΑ στο Βέλγιο, το κρίσιμο διάστημα από τον Οκτώβριο του 1959 έως τον Ιανουάριο του 1961, με δεσμούς με τη CIA και αναμεμειγμένος στην ανατροπή του Λουμούμπα, αποτελεί ένα εύγλωττο τέτοιο παράδειγμα.

«Σάουντρακ για ένα πραξικόπημα» Facebook Twitter
Ο Λιούις Άρμστρονγκ φτάνει στη Λεοπολντβίλ του Κονγκό. Τον υποδέχεται εκ μέρους των αρχών ο θεατρικός συγγραφέας Albert Mongita, ντυμένος για την περίσταση με παραδοσιακή ενδυμασία, στις 28 Οκτωβρίου 1960. Πηγή: The Library of Congress

Παρότι συναρπαστικό –δυόμισι πυκνές ώρες που σε κρατάνε σε εγρήγορση–, το «Σάουντρακ για ένα πραξικόπημα» δεν είναι μια ταινία ευχάριστη ή εύκολη. Μαζί με την έξαρση και την ανάταση, την εποποιία του αντιαποικιακού και εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα, περιέχει πολύ πόνο, εκμετάλλευση, εκατομμύρια νεκρούς στον βωμό του ουρανίου και των άλλων πολύτιμων ορυκτών του Κονγκό, μεγάλα φορτία υποκρισίας και κυνισμού, στους διαδρόμους των Ηνωμένων Εθνών ή του Στέιτ Ντιπάρτμεντ.

Ο Γιόχαν Γκριμονπρέζ, πολιτικά ευαισθητοποιημένος και στοχαστικός, όπως έχει δείξει και στις προηγούμενες δουλειές του (για ζητήματα όπως η χειραγώγηση της ενημέρωσης, η εκμετάλλευση του Τρίτου Κόσμου ή το εμπόριο όπλων), σε αυτή την ταινία αποφασίζει να ασχοληθεί με τα «οικεία κακά». Όχι της Δύσης γενικά αλλά ειδικά της χώρας του, του Βελγίου, θυμίζοντάς μας πως αποικιοκράτες δεν ήταν μόνο οι Βρετανοί και οι Γάλλοι αλλά και μικρότερες δυνάμεις, όπως οι Βέλγοι, και μάλιστα στυγνοί. Παρά τα χρόνια που έχουν περάσει, είναι μια επιλογή με κόστος. Η σιωπή και η λήθη είναι πιο εύκολες και λειτουργικές, συλλογικά και ατομικά, όταν μιλάς για τις ευθύνες και τα εγκλήματα της χώρας σου, όταν τα παιδιά των πρωταγωνιστών και των πρωταγωνιστριών ζουν ακόμα. Ο σκηνοθέτης καταφέρνει να μας προσφέρει ένα ντοκιμαντέρ στρατευμένο και κριτικό μαζί. Και, παραφράζοντας τον Τζέιμς Μπόλντουιν, λέει: «Η ιστορία δεν είναι το παρελθόν. Η ιστορία είναι αυτό από το οποίο είμαστε φτιαγμένοι. Είναι το παρόν. Είναι αυτό που εισχωρεί στο δέρμα μας και στο σώμα μας, μέσα στα κόκαλά μας».

«Σάουντρακ για ένα πραξικόπημα» - τρέιλερ

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM