Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος Facebook Twitter
Όταν ανακοινώθηκε το καστ, ορισμένοι αμφισβήτησαν την επιλογή του Τζέικομπ Ελόρντι για τον ρόλο του Φρανκενστάιν. Φωτ.: Ernesto Ruscio/Getty Images/Ideal Image
0

Ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο έχει εμμονή με το «Φρανκενστάιν» εδώ και δεκαετίες. Έχει μιλήσει σε αμέτρητες συνεντεύξεις για την επιθυμία του να διασκευάσει το μυθιστόρημα της Μέρι Σέλεϊ που γράφτηκε το 1818, και η τελευταία του ταινία, «Πινόκιο», είχε τόσα στοιχεία παρμένα από το βιβλίο που ήταν σχεδόν μια ανεπίσημη διασκευή. Τώρα όμως επιτέλους έκανε μια επίσημη διασκευή, οπότε, όπως είναι φυσικό, τίποτα δεν τον συγκρατούσε. Ο «Φρανκενστάιν» του, που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ της Βενετίας το Σάββατο, είναι ένα project πάθους στο οποίο δεν λυπήθηκε τα έξοδα, ένα φαντασμαγορικό γοτθικό παραμύθι, στο οποίο η καλύβα ενός χωρικού έχει τις ίδιες διαστάσεις με μια αίθουσα συμποσίου των Βίκινγκς. Όμως, παρ’ όλο τον χρόνο που είχε στη διάθεσή του για να σκεφτεί, ο Ντελ Τόρο μάλλον δεν κατάλαβε το κεντρικό θέμα του κλασικού βιβλίου και του εμβληματικού του πλάσματος. Με λίγα λόγια: το τέρας του Φρανκενστάιν στην ταινία του είναι απλώς υπερβολικά όμορφο.  

Τον ρόλο τον παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι, ο εξωφρενικά όμορφος Αυστραλός σταρ του «Euphoria», του «Priscilla» και του «Saltburn». Όταν ανακοινώθηκε το καστ, ορισμένοι αμφισβήτησαν αυτή την επιλογή – όπως και όταν ανακοινώθηκε ότι ο Ελόρντι θα παίξει τον Χίθκλιφ στα «Ανεμοδαρμένα Ύψη» που ετοιμάζει η Έμεραλντ Φενέλ. Αυτές οι αντιρρήσεις φαίνονταν κάπως άκαιρες. Στο κάτω κάτω, πολλοί γοητευτικοί ηθοποιοί έχουν γίνει λιγότερο ελκυστικοί μέσω του μακιγιάζ: για παράδειγμα ο Κόλιν Φάρελ, που είναι αγνώριστος ως αποτρόπαιος κακός στο «Batman» και στη σειρά «The Penguin». Και καθώς ο Ελόρντι είναι 1,96, τουλάχιστον είχε το σωστό ύψος για τον ρόλο.

Αν ο Ντελ Τόρο θέλει το τέρας του Φρανκενστάιν να μοιάζει με μοντέλο έτοιμο για την πασαρέλα, δικαίωμά του. Αλλά αυτή η δραστική αναθεώρηση του ήρωα της Σέλεϊ –ενώ κρατάει ως επί το πλείστον την πρωτότυπη πλοκή του έργου− έχει ως αποτέλεσμα μια εξαιρετικά άνιση ταινία. 

Στην πρώτη σεκάνς της ταινίας, που διαδραματίζεται στην αρκτική ερημιά, η τεράστια φιγούρα φαίνεται αρκούντως γκροτέσκ, εν μέρει επειδή είναι βαριά τραυματισμένη, εν μέρει επειδή είναι σχεδόν τελείως κρυμμένη κάτω από την κουκούλα που φοράει. Όταν όμως η ταινία κάνει φλας μπακ στον καιρό της δημιουργίας του τέρατος, το πράγμα αλλάζει. Παρόλο που τα κομμάτια του είναι ραμμένα μεταξύ τους από τον βαρόνο Βίκτορ Φρανκενστάιν (Όσκαρ Άιζακ), αυτό το νεογέννητο πλάσμα είναι παράξενα όμορφο: ένα λείο, λυγερό, λευκόγκριζο ζωντανό άγαλμα, χωρίς τις συνηθισμένες βίδες ή τις φρικτές ουλές. Καταλαβαίνεις ότι έχει συναρμολογηθεί με κομμάτια από διαφορετικά σώματα, αλλά οι ενώσεις ίσα που φαίνονται. Πρόκειται για μια τολμηρή αλλαγή σε σχέση με τις προηγούμενες εκδοχές της ιστορίας, αν και όχι απολύτως χωρίς προηγούμενο: με το στενό κίτρινο σορτς του, μοιάζει πολύ με τον Ρόκι (Πίτερ Χίνγουντ) στο «Rocky Horror Picture Show» (1975). Από εκεί και πέρα, η εμφάνισή του βελτιώνεται κι άλλο. Χάρη στις ικανότητές του για ίαση που συναγωνίζονται εκείνες του Deadpool και του Wolverine, στο τέλος μοιάζει με μέλος ενός boyband που έβαλε στραβά το αϊλάινερ.  

«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος Facebook Twitter
Παρόλο που τα κομμάτια του είναι ραμμένα μεταξύ τους από τον βαρόνο Βίκτορ Φρανκενστάιν (Όσκαρ Άιζακ), αυτό το νεογέννητο πλάσμα είναι παράξενα όμορφο.

Το πρόβλημα με αυτή την επιλογή είναι ότι αν το τέρας του Φρανκενστάιν δεν είναι άσχημο, τότε δεν είναι το τέρας του Φρανκενστάιν. Πρόκειται για καθοριστική ιδιότητα του χαρακτήρα. Στο μυθιστόρημα της Σέλεϊ, ο λεγόμενος «δαίμονας» είναι τόσο αποκρουστικός που ο Βίκτορ τρέχει μακριά του τρομοκρατημένος. «Κανείς θνητός δεν υποφέρει τη φρίκη του προσώπου του», θρηνεί ο Βίκτορ. «Μια μούμια που της είχε δοθεί ξανά ζωή δεν θα ‘ταν τόσο αποκρουστική όσο αυτό το τέρας».

Όλοι όσοι συναντούν το τέρας έχουν την ίδια αντίδραση, εκτός από έναν ευγενικό τυφλό που παρώδησε τέλεια ο Τζιν Χάκμαν στο «Φρανκενστάιν Τζούνιορ» του Μελ Μπρουκς (1974). Το κεντρικό θέμα της ιστορίας είναι ότι το περιφρονούν και το κακομεταχειρίζονται εξαιτίας της εμφάνισής του. Το να του κάνεις makeover είναι σαν να κάνεις τον Κόμη Δράκουλα χορτοφάγο. 

Φυσικά ο Ντελ Τόρο έχει δικαίωμα να επανερμηνεύσει το αρχικό υλικό. Το μυθιστόρημα «Πινόκιο» που έγραψε ο Κάρλο Κολόντι το 1883 μιλάει για ένα ανυπάκουο αγόρι που μαθαίνει να υπακούει, ενώ η έξυπνη διασκευή του Ντελ Τόρο υποστηρίζει ότι η ανυπακοή είναι αρετή. Αν θέλει το τέρας του Φρανκενστάιν να μοιάζει με μοντέλο έτοιμο για την πασαρέλα, δικαίωμά του. Αλλά αυτή η δραστική αναθεώρηση του ήρωα της Σέλεϊ –ενώ κρατάει ως επί το πλείστον την πρωτότυπη πλοκή του έργου− έχει ως αποτέλεσμα μια εξαιρετικά άνιση ταινία. 

«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος Facebook Twitter
Ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο και ο Όσκαρ Άιζακ σε πρόβα της ταινίας.

Η σύγχυση ξεκινά με τη σκηνή της δημιουργίας στο εργαστήριο. Ο Βίκτορ δεν απορρίπτει το πλάσμα επειδή είναι αποκρουστικό αλλά επειδή… βασικά, επειδή ο Βίκτορ είναι πολύ κατσούφης, πράγμα που δεν είναι ούτε τόσο ενδιαφέρον ούτε τόσο πειστικό. Μετά, όταν η Ελίζαμπεθ (Μία Γκοθ), που μένει αναξιοποίητη ως χαρακτήρας, βλέπει το πλάσμα, δεν το σιχαίνεται. Καθόλου. Του φέρεται με ένα τρυφερό ενδιαφέρον που θυμίζει ρομάντζο τύπου «Η πεντάμορφη και το τέρας». Αυτό όμως σημαίνει ότι δεν έχει νόημα η απαίτηση του πλάσματος από τον Βίκτορ να του φτιάξει μια σύντροφο. Θα ήταν πιο λογικό να ζητήσει από την Ελίζαμπεθ να βγουν για ποτό.  

Στο μυθιστόρημα της Σέλεϊ, το τέρας είναι ένας ακούσιος εργένης που δηλώνει ότι θα ασκήσει βία αν δεν του βρουν κοπέλα. Στην ταινία του Ντελ Τόρο το κίνητρό του δεν είναι τόσο ξεκάθαρο, ούτε τόσο πειστικό. Ακολουθεί απλώς την πλοκή. Γι’ αυτό, μετά από τις δεκαετίες που χρειάστηκαν για την παραγωγή της, μετά από δυόμισι ώρες εκρήξεων, λύκων φτιαγμένων με CGI και σαιξπηρικών μονολόγων, από την ταινία λείπει η ζωτική σπίθα που θα μπορούσε να της δώσει ζωή. 

Frankenstein by Guillermo del Toro (2025) | Netflix

Το «Φρανκενστάιν» θα αρχίσει να προβάλλεται στο Netflix στις 7 Νοεμβρίου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ