«The dig»: Βρετανικό δράμα ταξικής διαστρωμάτωσης, με φόντο μια σημαντική ανασκαφή

«The dig»: Βρετανικό δράμα ταξικής διαστρωμάτωσης, με φόντο μια σημαντική ανασκαφή Facebook Twitter
Η Κάρι Μάλιγκαν σε μια πειστική απόδοση μετρημένης αριστοκράτισσας.
0

Η «Ανασκαφή» είναι μια μεγάλη, συμβολική παρομοίωση: η σημασία της ανακάλυψης του θαμμένου θησαυρού του Σάτον Χου, στα περίχωρα του Σάφολκ, ήταν μια απόφαση ζωής (και θανάτου) της εύπορης χήρας Ίντιθ Πρίτι και ταυτόχρονα αναπάντεχη τόνωση στο καταρρακωμένου ηθικού μιας χώρας που βάδιζε ολοταχώς στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Το πλωτό χρυσωρυχείο που ανασύρθηκε από τους θυσάνους της γης που εκτείνεται πέρα και γύρω από την έπαυλη της ευγενούς κυρίας έριξε φως στην αγγλοσαξονική αρχαιολογία του έβδομου αιώνα και συνέδεσε την Αγγλία με το Βυζάντιο με απτές αποδείξεις, καθώς, ανάμεσα στα χρυσά και ασημένια νομίσματα, τις ζωόμορφες πόρπες και τα εγχάρακτα ελεφαντοστά βρέθηκε πιάτο με τη σφραγίδα του αυτοκράτορα Αναστασίου Α'.

Αν και δεν είχε ιδέα, τυρβάζοντας αλλού και ψάχνοντας ασήμαντα γλυπτά ρωμαϊκής περιόδου σε γειτονικές περιοχές, το ακαδημαϊκό κατεστημένο εύλογα έσπευσε να καρπωθεί το πρωτοφανές εύρημα. Ωστόσο, η οξεία διαίσθηση της Πρίτι, η σιγουριά της πως κάτω από τους ταφικούς τύμβους που καλύπτονταν από τα άχυρα των αγρών αναπαυόταν μια σημαντική κληρονομιά και η εμπειρική γνώση του υπομονετικού, συστηματικού βοηθού της στο εγχείρημα, του Μπράουν, άνοιξαν διάπλατα τον δρόμο σε μια σειρά ευρημάτων, για τα οποία σήμερα καμαρώνει το Βρετανικό Μουσείο.

Αν και Αυστραλός, βασικά θεατρικός σκηνοθέτης, ο Σάιμον Στόουν συνέλαβε εύστοχα την απαραίτητη βρετανικότητα που προϋποθέτει η «Ανασκαφή» και απέδωσε άνετα το ανοιχτό τοπίο που παίζει ρόλο στη δραματικότητα μιας ταινίας με χαρακτήρες.

Ο Μπράουν, ερμηνευμένος υποδειγματικά από τον Ρέιφ Φάινς, είναι αυτοδίδακτος, ένας ερασιτέχνης σκαφτιάς και όχι αρχαιολόγος, όπως υπενθυμίζει, χωρίς ίχνος αυτολύπησης ή ηττοπάθειας, έμαθε την τέχνη (ή την τεχνική της ειδικευμένης ιχνηλάτησης στη συγκεκριμένη περίπτωση) από τον πατέρα του και γνωρίζει τα χώματα της παραθαλάσσιας πατρογονικής κομητείας του όσο κανείς άλλος.

«The dig»: Βρετανικό δράμα ταξικής διαστρωμάτωσης, με φόντο μια σημαντική ανασκαφή Facebook Twitter
Κάρι Μάλιγκαν και Λίλι Τζέιμς.

Η Πρίτι (Κάρι Μάλιγκαν, σε μια πειστική απόδοση μετρημένης αριστοκράτισσας) δεν έχει πλάνο, αν και βιάζεται να πιάσει το νήμα του χρόνου: η ασθένειά της τής αφαιρεί σφρίγος και διάθεση, νοιάζεται για τον μικρό γιο της, ανησυχεί για τον περιπετειώδη αδελφό της και πασχίζει να ενώσει εσπευσμένα, διορατικά και υπερβατικά την ιστορία που κρύβεται στην περιουσία της με το μέλλον που γλιστρά από το λυπημένο βλέμμα της.

  

Μέσα στη ρουτίνα μιας ακόμη δουλειάς γι' αυτόν, ο Μπράουν σταδιακά αντιλαμβάνεται πως δεν έχει αναλάβει μια τυπική ανασκαφή αλλά έργο ζωής που ενδεχομένως θα αναβαθμίσει το ταπεινό status του.

Ξεκινά διεκδικώντας από την Πρίτι το μεροκάματο που αξίζει, ρισκάροντας μια καλή ευκαιρία με τίμημα την αξιοπρέπειά του, συνεχίζει με κίνδυνο την ίδια του τη ζωή, όταν από κακό υπολογισμό βρίσκεται θαμμένος στα γνώριμα χώματα, και φτάνει στην κρίσιμη καμπή μιας μεγάλης διαδρομής: θα παραμείνει ένας ντόπιος εντολοδόχος χειρωνακτικών εργασιών, αθόρυβος και εξαφανισμένος από κάθε εύρημα που ξεσκεπάζει, ή θα αναβαθμιστεί δίκαια, ως σημαντικός παράγοντας στον θησαυρό που διαφαίνεται πως θα αλλάξει πολλά στον χώρο του;

«The dig»: Βρετανικό δράμα ταξικής διαστρωμάτωσης, με φόντο μια σημαντική ανασκαφή Facebook Twitter
Ο Μπράουν, ερμηνευμένος υποδειγματικά από τον Ρέιφ Φάινς, είναι αυτοδίδακτος, ένας ερασιτέχνης σκαφτιάς και όχι αρχαιολόγος.

Ο διευθυντής του μουσείου, σε ένα πορτρέτο ακριβείας από τον Κεν Στοτ, φυσικά τον σνομπάρει: ποιος νομίζει πως είναι ο σκαπανέας, ο χωριάτης με την πρωτόγονη μέθοδο και τη βαριά προφορά, που θέλει και αναγνώριση, αν όχι ένα ακόμη ζευγάρι χέρια στην υπηρεσία του Στέμματος; Ευτυχώς, η Πρίτι, ιδιοκτήτρια του πολύτιμου οικοπέδου, διαθέτει ευφράδεια που αρκεί και περισσεύει και για λογαριασμό του λακωνικού «λαγωνικού» της και προεδρεύει της επιχείρησης, καθισμένη σε εποπτική θέση με τα κομψά ρούχα και το παρασόλ της.

Αν και Αυστραλός, βασικά θεατρικός σκηνοθέτης, ο Σάιμον Στόουν συνέλαβε εύστοχα την απαραίτητη βρετανικότητα που προϋποθέτει η «Ανασκαφή» και απέδωσε άνετα το ανοιχτό τοπίο που παίζει ρόλο στη δραματικότητα μιας ταινίας με χαρακτήρες που ενισχύουν τη λεπτή σχέση του «επίμονου κηπουρού» της Ιστορίας με μια εύθραυστη γυναίκα που βρίσκει ψυχικό σθένος στο τέλος εποχής ‒ και στη δική της εκπνοή.

 

Η Ανασκαφή προβάλλεται από τις 29 Ιανουαρίου στο Netflix

 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Promising young woman»: Μια πρωτότυπη παραβολή της φεμινιστικής εκδίκησης

Πρώτη προβολή / «Promising young woman»: Μια πρωτότυπη παραβολή της φεμινιστικής εκδίκησης

Το πρόθυμο θύμα μετατρέπεται σε αυτόκλητο τιμωρό στο σκηνοθετικό ντεμπούτο της Βρετανίδας ηθοποιού Έμεραλντ Φένελ, που αναποδογυρίζει το κλισέ του θρίλερ εκδίκησης, με την εξαιρετική Κάρι Μάλιγκαν στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM