Διακοπές στη Ρώμη: Η κορυφαία ρομαντική κομεντί του Γουίλιαμ Γουάιλερ

ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΣΤΗ ΡΩΜΗ Facebook Twitter
Ο Γουάιλερ έσπευσε να δηλώσει πως μόνο η Γκάρμπο, η άλλη Χέπμπορν, και ίσως η Μπέργκμαν διαθέτουν αυτήν τη σπάνια ποιότητα μπροστά στον φακό.
0

Μετά από δύο πολύ αποτελεσματικά αντιπολεμικά φιλμ, την «Κυρία Μίνιβερ» και τα «Καλύτερα χρόνια της ζωής μας», που του χάρισαν ισάριθμα Όσκαρ σκηνοθεσίας, και την εθελοντική του στρατολόγηση εναντίον των ναζί, ο Γουίλιαμ Γουάιλερ άφησε πίσω του τη δεκαετία του ’40 με ένα ασυνήθιστο για τα θεματικά του ενδιαφέροντα αλλά και το στυλ του αστυνομικό θρίλερ, το παραγνωρισμένο «Detective Story» με τον Κερκ Ντάγκλας και την Έλινορ Πάουελ (και τη φοβερή Λι Γκραντ στο ντεμπούτο της) και το μάλλον ξεχασμένο «Carrie», με σπουδαία ερμηνεία του Λόρενς Ολίβιε, τον οποίο είχε πρωτογνωρίσει στα χολιγουντιανά ξεκινήματά του, στα «Ανεμοδαρμένα Ύψη».

Για οποιονδήποτε άλλον, μια απόπειρα στη ρομαντική κομεντί θα ήταν χαλαρωτική παρένθεση, όχι όμως για τον τελειομανή Γερμανό, τον «Γουίλι των 40 λήψεων», όπως τον αποκαλούσαν, λόγω της εμμονής του για το κάτι παραπάνω που έπαιρνε με νεύρα και προσβολές, αν δεν το διέκρινε στους ηθοποιούς του. Κι ενώ βρισκόταν στη Ρώμη το 1951 για να τσεκάρει τις εξωτερικές τοποθεσίες και να προετοιμάσει τα γυρίσματα του «Roman Ηoliday», που θα πραγματοποιούνταν εξ ολοκλήρου στην Αιώνια Πόλη (κανένα πρόβλημα, το «Hell’s Heroes», η πρώτη αμερικανική ομιλούσα ταινία εκτός στούντιο στην έρημο Μοχάβε ήταν δική του, και μάλιστα τη σκηνοθέτησε σε ηλικία 27 ετών!), και έχοντας δεχθεί την άρνηση του Κάρι Γκραντ να παίξει τον ρόλο του Αμερικανού δημοσιογράφου και της Ελίζαμπεθ Τέιλορ, όπως και της Τζιν Σίμονς, για το αβανταδόρικο κινηματογραφικό πορτρέτο της νεαρής και όμορφης πριγκίπισσας, έλαβε ένα μεγάλο δώρο από τον φίλο του, τον κινηματογραφιστή Θόρολντ Ντίκινσον: το screen test της αυστρο-ουγγρο-ολλανδικής καταγωγής, γεννημένης στις Βρυξέλλες, μεγαλωμένης σε μια κωμόπολη του Βελγίου και μετέπειτα στο Κεντ της Αγγλίας, προνομιούχου και κοσμοπολίτισσας Όντρεϊ Χέπμπορν, χορεύτριας και εκκολαπτόμενης ηθοποιού.

Μαέστρος στα δεσίματα των σκηνών και της αξιοποίησης του κινηματογραφικού χωροχρόνου, ο Γουάιλερ μετέτρεψε ένα παραμύθι σε μια αφοπλιστικά γοητευτική αισθηματική και με τον τρόπο της δραματική κομεντί για την εμπορευματοποίηση των σχέσεων, σε ένα ρομάντσο που εύκολα θα κυλούσε στον κυνισμό ή την μπαλαφάρα, σε ιστορία αγάπης με πιστευτές ανθρώπινες αντιδράσεις πίσω από τα πολλά απρόοπτα αλλά και με τις απαραίτητες αποχρώσεις που τόσο λείπουν από το είδος.

Ακολουθώντας την αλάνθαστη διαίσθησή του, αλλά και την αναμφισβήτητη αυτοπεποίθηση που τον διέκρινε σε όλη του την καριέρα, ο Γουάιλερ έδειξε το «πρόμο» σε ανώτερα στελέχη της Paramount με ισχυρές συστάσεις από τον ίδιο και προχώρησε στο υπολογισμένο ρίσκο να προσλάβει μια άγνωστη που είχε δοκιμαστεί σε ρολάκια μικρών ευρωπαϊκών ταινιών για ένα τεράστιο αγγλόφωνο ντεμπούτο τόσο αρμονικά προσαρμοσμένο στις δυνατότητες και την προσωπικότητά της που ο ίδιος έσπευσε να δηλώσει πως «μόνο η Γκάρμπο, η άλλη Χέπμπορν, και ίσως η Μπέργκμαν διαθέτουν αυτήν τη σπάνια ποιότητα μπροστά στον φακό, και δεν θα την αφήσω να μου ξεφύγει», ενώ ο πάντα ιπποτικός Γκρέγκορι Πεκ, που έκανε θαυμάσια δουλειά στην ταινία, ζήτησε ισάξια θέση στη μαρκίζα για τη συμπρωταγωνίστριά του, ήδη εν μέσω γυρισμάτων, ακόμη και αν το συμβόλαιό του προέβλεπε αποκλειστικά το δικό του όνομα πάνω από όλων των υπολοίπων. 

ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΣΤΗ ΡΩΜΗ Facebook Twitter
Παραδόξως, οι «Διακοπές στη Ρώμη» λειτουργούν χωρίς να ψάχνουν απελπισμένα τη χημεία ανάμεσα στον Πεκ και τη Χέπμπορν

Μαέστρος στα δεσίματα των σκηνών και της αξιοποίησης του κινηματογραφικού χωροχρόνου, ο Γουάιλερ μετέτρεψε ένα παραμύθι σε μια αφοπλιστικά γοητευτική αισθηματική και με τον τρόπο της δραματική κομεντί για την εμπορευματοποίηση των σχέσεων, σε ένα ρομάντσο που εύκολα θα κυλούσε στον κυνισμό ή την μπαλαφάρα, σε ιστορία αγάπης με πιστευτές ανθρώπινες αντιδράσεις πίσω από τα πολλά απρόοπτα αλλά και με τις απαραίτητες αποχρώσεις που τόσο λείπουν από το είδος.

Παραδόξως, οι «Διακοπές στη Ρώμη» λειτουργούν χωρίς να ψάχνουν απελπισμένα τη χημεία ανάμεσα στον Πεκ και τη Χέπμπορν (δεν ταιριάζουν ακριβώς, αλλά αυτή είναι η χάρη της παρεξήγησης που χτίζουν με συνεχή διαφορά φάσης) και καταλήγουν μια γλυκόπικρη έως σκληρή παραβολή απωθημένου έρωτα που εμπεριέχει σκληρότητα και στέρηση: ο ανταποκριτής ξένου Τύπου, ψιλορεμάλι χωρίς σκοπό και κίνητρο, είναι άφραγκος και νομίζει πως βρήκε το λαβράκι που επιτέλους θα τον στείλει μακριά από το αδιάφορο επαγγελματικό του πόστο, η πριγκίπισσα είναι ένα όμορφο πιόνι που την περιφέρουν για διακρατικές δημόσιες σχέσεις και την ποτίζουν ναρκωτικά για να μην υστεριάζει από την κούραση και την ανία, και το διάλειμμά της απειλείται συνεχώς με διαπόμπευση ή σύλληψη ‒ μια Νταϊάνα στα σπάργανα.

ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΣΤΗ ΡΩΜΗ Facebook Twitter
Ο πάντα ιπποτικός Γκρέγκορι Πεκ, που έκανε θαυμάσια δουλειά στην ταινία, ζήτησε ισάξια θέση στη μαρκίζα για τη συμπρωταγωνίστριά του

Με την καλαισθησία του, ο Γουάιλερ αποφεύγει ακόμη και το προφανές κλισέ της ταξιδιωτικής περιήγησης σε μια τόσο φωτογενή πόλη. Ένα ολόφρεσκο, ζωντανό μνημείο όπως η μινιόν Άνα της Χέπμπορν κοντράρει τις επιβλητικές ομορφιές της Ρώμης και βγαίνει θριαμβεύτρια στη νυσταγμένη βραδινή της απόδραση και στην ολόφωτη πρωινή της περιπέτεια με την πασίγνωστη σκηνή πάνω στη βέσπα

Το σενάριο του Ντάλτον Τράμπο τιμήθηκε με το βραβείο της Ένωσης Σεναριογράφων και με το Όσκαρ, αν και ο ακυρωμένος από τον Μακάρθι σεναριογράφος δεν χάρηκε τη στιγμή ‒ ο Ίαν Μακλίλαν Χάντερ «έκανε βιτρίνα», όπως συνηθιζόταν, για να μη δημιουργηθεί πρόβλημα, ώσπου «απαγορεύθηκε» κι εκείνος μερικούς μήνες αργότερα. Η Ίντιθ Χεντ κέρδισε επίσης Όσκαρ Κοστουμιών, το πέμπτο από τα οκτώ της, βασικά για ένα ρούχο, την ψηλόμεση φούστα με το λευκό πουκάμισο, μια υπέροχη ιδέα για να περάσει από τις άμωμες στολές της υψηλοτάτης σε κάτι φαινομενικά πρόχειρο και σίγουρα κοριτσίστικο που τόνιζε και κολάκευε τις ίσιες γραμμές του πρώτου ίσως it girl της μεταπολεμικής εποχής.

ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΣΤΗ ΡΩΜΗ Facebook Twitter
Η Όντρεϊ Χέπμπορν συμβόλιζε τη φινέτσα κόντρα στις ατελείωτες καμπύλες και μαζί την ανάγκη της σύγχρονης γυναίκας να αρέσει στον εαυτό της

Νέα και ξωτική, η 23χρονη προκάλεσε το κομψότερο μπαμ της δεκαετίας που εν μέρει της ανήκει και κορυφώθηκε το 1961 με το «Πρόγευμα στο Τίφανι», κυρίως στην Ευρώπη, όπου τα pin-ups δεν είχαν την ίδια ανταπόκριση με την Αμερική (η Μπέτι Γκρέιμπλ ποτέ δεν έπιασε, για παράδειγμα) και οι «Διακοπές στη Ρώμη» έσκισαν σε εισπράξεις. Η Όντρεϊ Χέπμπορν συμβόλιζε τη φινέτσα κόντρα στις ατελείωτες καμπύλες και μαζί την ανάγκη της σύγχρονης γυναίκας να αρέσει στον εαυτό της αντί να υποχρεούται να προκαλεί τους άνδρες για να τους κατακτήσει, και ταυτόχρονα να αντικειμενοποιείται άμα τη εμφανίσει ‒ αν και, ρεαλιστικά, ελάχιστες ήταν τόσο αδύνατες όσο η Χέπμπορν, η οποία απέσπασε άνετα το Όσκαρ α’ γυναικείου ρόλου στην αρχή μιας θρυλικής και σχετικά σύντομης καριέρας. 

Η ταινία «Διακοπές στη Ρώμη» προβάλλεται ξανά στα θερινά σινεμά.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Soy Cuba: Η ομορφότερη ταινία προπαγάνδας που γυρίστηκε ποτέ

Οθόνες / Soy Cuba: Η ομορφότερη ταινία προπαγάνδας που γυρίστηκε ποτέ

Προϊόν της συνεργασίας Σοβιετικής Ένωσης και Κούβας, το «Είμαι η Κούβα» είναι μια ιδιάζουσα περίπτωση προπαγανδιστικού φιλμ, την κινηματογραφική αξία του οποίου εκτίμησε πρώτος ο Μάρτιν Σκορσέζε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αποθεωτικές κριτικές για τον Oppenheimer του Κρίστοφερ Νόλαν στο εξωτερικό

Οθόνες / Αποθεωτικές κριτικές για τον Oppenheimer του Κρίστοφερ Νόλαν στο εξωτερικό

Σε επίπεδο κριτικής, ο Βρετανός δημιουργός δεν είναι ακριβώς από τα πολύ αγαπημένα παιδιά της, οπότε αυτές οι ανεμπόδιστα αποθεωτικές κριτικές θα είναι πρωτόγνωρα καλά νέα για τα αυτιά του Νόλαν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ