ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Από τον Μπρους ΛαΜπρούς μέχρι το «Blair Witch Project»: Οι παράπλευρες προβολές του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Από τον Μπρους ΛαΜπρούς μέχρι το «Blair Witch Project»: Οι παράπλευρες προβολές του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Είδαμε πρώτοι (και... τελευταίοι) το «La Terza Madre» του Ντάριο Αρτζέντο.
0

Ok, δεν είναι η πρώτη φορά που βλέπω ένα γκέι ζευγάρι στον κινηματογράφο, τίποτα δεν δείχνει παράξενο, μέχρι που ο ένας «λύνει» το πρόσθετο πόδι του και το ακρωτηριασμένο άκρο βρίσκει «δρόμο» στο πιο λάθος μέρος. Είναι Νοέμβριος του 1996, βρίσκομαι στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και παρακολουθώ το Hustler White ή αλλιώς Νοικιασμένα Κορμιά, μια και έτσι μεταφράστηκε στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ τούτο εδώ το φιλμ του Μπρους ΛαΜπρούς. Γιατί το 1996 δεν θα μπορούσες να ανακαλύψεις κάποια ιδιαίτερα ονόματα του ανεξάρτητου αμερικάνικου κινηματογράφου αν απουσίαζες από τις προβολές των Νέων Οριζόντων.

Και φυσικά υπάρχει πάντα η «ταινία-έκπληξη». Συνήθως ταινία του Φανταστικού. Είδαμε πρώτοι απ' όλους (στην Ελλάδα) το Blair Witch Project και φύγαμε με την ουρά στα σκέλια. Είδαμε επίσης πρώτοι (και... τελευταίοι) το La Terza Madre του Ντάριο Αρτζέντο, το πολυαναμενόμενο (δεύτερο) σίκουελ της Suspiria, και φύγαμε κρατώντας την κοιλιά μας από τα γέλια, με την κόρη του, την Άζια, να μας περιμένει στις Αποθήκες με ένα ισοπεδωτικό DJ set.

Αυτό που έκανε –και κάνει– το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης τόσο ξεχωριστό είναι η αγάπη του για το σινεμά εκείνο που δεν εκτιμούν και τόσο οι «ακαδημαϊκοί» της έβδομης τέχνης.

Υπήρχε πάντως ένα διαφορετικό κλίμα εκείνα τα πρώτα χρόνια «διεθνοποίησης» του θεσμού. Τα πάρτι ήταν πιο αχαλίνωτα, οι πόζες και οι καταναγκαστικές συστάσεις λιγότερες, οι έκρυθμες καταστάσεις πιο έντονες. Η διαδικτυακή «ανταλλαγή» ταινιών ήταν κάτι ανύπαρκτο εκείνα τα χρόνια, και πρέπει να σας πω εδώ πως από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έμαθε η Ελλάδα τον Ατόμ Εγκογιάν και τον Χαλ Χάρτλεϊ. Ήταν θες και το κλίμα εκείνης της δεκαετίας, η αίσθηση πως όλα ήταν δυνατά. Μπορούσες για παράδειγμα να δεις το Totally fucked up του Γκρεγκ Αράκι και να πέσεις επάνω στον ίδιο τον σκηνοθέτη σε πάρτι στη στοά Μοδιάνο, και σε εξίσου... ακραίες καταστάσεις.

Από τον Μπρους ΛαΜπρούς μέχρι το «Blair Witch Project»: Οι παράπλευρες προβολές του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Ντάρεν Αρονόφσκι και Καμάρα Άντα στο πάρτι των Νέων Οριζόντων στον Μύλο της Θεσσαλονίκης, κατά τη διάρκεια του 39ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, το 1998.

Άλλες φορές, η προσβασιμότητα κάποιων ανθρώπων έρχεται ως ανάμνηση αλλά και ως υπενθύμιση του πού βρίσκονται τώρα: Θυμάμαι τον Ντάρεν Αρονόφσκι να μετρά αγχωμένος τα κεφάλια στην προβολή του π και να μου διηγείται πόσο «φεσωμένος» είναι από τα γυρίσματα της ταινίας που καλύφθηκαν μέσω των (υπερχρεωμένων) πιστωτικών του καρτών. Όχι σε κάποια δημοσιογραφική συνέντευξη, στην είσοδο του σινεμά, παρέα με τον κόσμο. Μιλώντας για ανερχόμενα ταλέντα και πιστωτικές κάρτες, το 1998 βλέπαμε σε πρώτη προβολή το ασπρόμαυρο, φτηνό και ακατέργαστο Following με ήρωα έναν διαρρήκτη που ζει με κλεμμένες κάρτες. «Έχει μέλλον αυτός» σκεφτήκαμε – και ο Κρίστοφερ Νόλαν δεν μας διέψευσε! Αξέχαστη όμως παραμένει και η πρώτη, «μυστική» προβολή του ανολοκλήρωτου ακόμα Σπιρτόκουτου του Γιάννη Οικονομίδη, που είδαμε ασπρόμαυρο, δίχως να γνωρίζουμε το παραμικρό για την ταινία, και φυσικά μείναμε με το στόμα ανοιχτό.

Σε ό,τι αφορά το ελληνικό σινεμά, είχαμε τις ταινίες που κοβόντουσαν από το διαγωνιστικό τμήμα, κι εμείς προσπαθούσαμε να καταλάβουμε τι ενόχλησε τόσο στο Ράδιο Μόσχα του Νικόλα Τριανταφυλλίδη ή στον εξίσου αδικαιολόγητα κομμένο Χαμένο Θησαυρό του Χουρσίτ Πασά του Σταύρου Τσιώλη. Βέβαια τώρα θυμάμαι και όλα αυτά τα ελληνικά «τέρατα» που έχουμε δει όλα αυτά τα χρόνια, και σκέφτομαι πως θα είχε πλάκα μια ρετροσπεκτίβα με τις ταινίες που οι Έλληνες θεατές δεν είδαν ποτέ, τις ταινίες εκείνες που είδαμε μονάχα εμείς, οι θαμώνες του Φεστιβάλ, όπως ακριβώς συμβαίνει με τα ταλαίπωρα εκείνα πειραματόζωα στα οποία τεστάρονται πρώτα τα πιο σκληρά φάρμακα...

Αυτό όμως που έκανε –και κάνει– το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης τόσο ξεχωριστό είναι η αγάπη του για το σινεμά εκείνο που δεν εκτιμούν και τόσο οι «ακαδημαϊκοί» της έβδομης τέχνης.

Από τον Μπρους ΛαΜπρούς μέχρι το «Blair Witch Project»: Οι παράπλευρες προβολές του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
«Hustler White» του Μπρους ΛαΜπρούς

Αξέχαστη, για παράδειγμα, θα μείνει η «τρισδιάστατη» βραδιά, πολύ πριν ο Τζέιμς Κάμερον και το Avatar επαναφέρουν το 3D στη μόδα, όπου, φορώντας τα απαραίτητα χάρτινα γυαλιά, είδαμε το Σάρκα για τον Φρανκενστάιν του 1973 σε παραγωγή του Άντι Γουόρχολ, απολαμβάνοντας το θέαμα ενός Ούντο Κιέρ να εκτοξεύει σπλάχνα προς το μέρος μας. Την ίδια νύχτα είδαμε –πάντα σε 3D– το Amytiville 3D και ένα κινέζικο καράτε με τίτλο Η εκδίκηση των θηλυκών Σογκούν! Καράτε του συρμού αλλά ξεκαρδιστικό, με το τέλος της προβολής να μας βρίσκει σχεδόν μαστουρωμένους μετά από έξι συνεχείς ώρες τρισδιάστατης θέασης.

Το φετινό αφιέρωμα στις ταινίες που επέλεξε ο Τζον Γουότερς προβλέπεται να ξυπνήσει τα ίδια άγρια ένστικα ενός σινεφιλικού κοινού που προσέχει να μην παίρνει τον εαυτό του πολύ στα σοβαρά. Και κάτι τέτοιο, πιστέψτε μας, είναι απαραίτητο όταν βγαίνεις από μια 16ωρη προβολή ολόκληρου του Berlin Alexanderplatz στο Ολύμπιον, και έχεις τους πρωινούς σαλεπιτζήδες να σε παρατηρούν με βλέμμα έκπληκτου ανθρωπολόγου.

Από τον Μπρους ΛαΜπρούς μέχρι το «Blair Witch Project»: Οι παράπλευρες προβολές του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Στο «Σάρκα για τον Φρανκενστάιν» του 1973, σε παραγωγή του Άντι Γουόρχολ, απολαύσαμε το θέαμα ενός Ούντο Κιέρ να εκτοξεύει σπλάχνα προς το μέρος μας.
Οθόνες
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τζον Γουότερς: Ένα «αμετανόητο φρικιό» μιλά στη LiFO για όσα τον έκαναν τόσο λατρεμένα απαράδεκτο

Οθόνες / Τζον Γουότερς: Ένα «αμετανόητο φρικιό» μιλά στη LiFO για όσα τον έκαναν τόσο λατρεμένα απαράδεκτο

Η «Αυτού Ρυπαρότητα», ο ισοπεδωτικός συγγραφέας, καλλιτέχνης και πρωτοπόρος του ανεξάρτητου σινεμά που ο Ουίλιαμ Μπάροουζ χαρακτήρισε «ποντίφικα του trash» είναι φέτος το τιμώμενο πρόσωπο του 60ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, όπου παρουσιάζει και τη stand up comedy «This filthy world».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αφιέρωμα στις ταινίες της Joanna Hogg στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Η γοητεία της αφαίρεσης

Οθόνες / Αφιέρωμα στις ταινίες της Joanna Hogg στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Η γοητεία της αφαίρεσης

Η πρωτοπόρος του νέου ρεύματος κοινωνικού ρεαλισμού του βρετανικού σινεμά θα παρουσιάσει ένα αφιέρωμα που ετοίμασε το 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στις ταινίες της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM