Τυφοειδής Μαίρη: Η πιο διάσημη «ασθενής μηδέν» στη σύγχρονη ιστορία, η Ιρλανδή μαγείρισσα που λάτρεψε ο Anthony Bourdain

Τυφοειδής Μαίρη: Η πιο διάσημη «ασθενής μηδέν» στη σύγχρονη ιστορία, η Ιρλανδή μαγείρισσα που λάτρεψε ο Anthony Bourdain Facebook Twitter
H Mary Mallon, γνωστή ως «Τυφοειδής Μαίρη», την περίοδο της απομόνωσής της σε ίδρυμα της νήσου North Brother στη Νέα Υόρκη.
0



ΠΟΛΥ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗΝ «ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ»,
τους «ασθενείς μηδέν» και την «καραντίνα», όρους παλιούς που όμως εισέβαλαν με ολόφρεσκη δυναμική στη ζωή μας, λόγω κορωνοϊού, υπήρξε μία γυναίκα που κατάφερε να γίνει ειδεχθές σύμβολο των πολιτισμένων κοινωνιών, αλλά και να αγαπηθεί για το πείσμα της, έστω και μόνο από έναν άντρα, ταγμένο στις κουζίνες του κόσμου.


Ο λόγος για τη Mary Mallon, μια μαγείρισσα που η ανθρωπότητα ξέχασε το επώνυμό της, αλλά θυμάται εύκολα το παρατσούκλι της –Typhoid Mary (σ.σ: Τυφοειδής Μαίρη)–, εξαιτίας της ανευθυνότητας με την οποία έδρασε στις αρχές του 20ού αιώνα, μια ανευθυνότητα, όμως, που ακριβώς όπως σήμερα, μπλεκόταν παράξενα με την ανάγκη για επιβίωση.

Στο δίλημμα «νεκροί από μια επιδημία ή νεκροί από φτώχεια και πείνα» η Mallon είχε απαντήσει αδίστακτα, κάτι που τελικά της στοίχισε εκτός από την ελευθερία και την υγεία της, τα ίδια της τα λογικά, και τελικά την καταδίκασε στη λήθη, μέχρι που αποφάσισε να ασχοληθεί μαζί της σε ένα υπέροχο, αλλά άγνωστο στην Ελλάδα, βιβλίο του («Typhoid Mary: an Urban Historical»*), ο αυτόχειρας συγγραφέας, σεφ και παραγωγός τηλεοπτικών οδοιπορικών για τη μαγειρική, Antony Bourdain.

Ποια ήταν, λοιπόν, αυτή η γυναίκα και τι έχει να «διδάξει» στις μέρες μας, με την πανδημία να εγκαθιστά καινούριες κανονικότητες σε όλον τον πλανήτη; Γεννημένη στη Βόρεια Ιρλανδία το 1869, από φτωχή οικογένεια, μεγαλώνει με στερήσεις και σίγουρα μακριά από κάθε ιδέα καλής ζωής. Είναι, όμως, ζωηρή, πολυμήχανη, έξυπνη και στα 15 της παίρνει τη μεγάλη απόφαση να αφήσει το νησί και να αναζητήσει μία καλύτερη τύχη στις ΗΠΑ. Είναι η εποχή που οι συμπατριώτες της μεταναστεύουν κατά χιλιάδες στην Αμερική, κυνηγώντας αυτό που ακόμη και σήμερα διαφημίζεται ως «αμερικανικό όνειρο».

Το 1900 εργάζεται στο Mamaroneck της Νέας Υόρκης. Μέσα σε λιγότερο από δύο εβδομάδες από την εμφάνισή της, τα μέλη της οικογένειας που την προσέλαβαν εμφανίζουν τυφοειδή πυρετό. Μία από τις υπηρέτριες πεθαίνει.

Στην αρχή δουλεύει ως υπηρέτρια και μετά ως γκουβερνάντα. Αλλάζει σχεδόν ένα σπίτι τον χρόνο (μόνο στο διάστημα 1900-1907 θα δουλέψει για οκτώ διαφορετικές οικογένειες) και κατά έναν περίεργο τρόπο, από κάθε οικογένεια που εγκαταλείπει, κάποιο από τα μέλη της ή κάποτε όλα θα αρρωσταίνουν πολύ σοβαρά.

Είναι η εποχή που κάποιος από τους εργοδότες της Mary διαπιστώνει ότι η νεαρή τα καταφέρνει πολύ καλά με τη μαγειρική, οπότε παίρνει προαγωγή, μεταφέρεται στις κουζίνες και παρασκευάζει όλα τα γεύματα των οικογενειών με μεγάλο ταλέντο και κριτικές που την κάνουν γνωστή στην υψηλή κοινωνία της Νέας Υόρκης τότε.

Επίσης είναι γρήγορη, ευρηματική, αυταρχική και αθυρόστομη, αλλά πολύ εργατική και φερέγγυα σε ό,τι έχει να κάνει με τις συμφωνίες της. Παρ' όλα αυτά, μέχρι το 1907, οπότε και αρχίζει να γίνεται σαφές ότι κάτι τρέχει με τη συγκεκριμένη Mary, όλοι οι εργοδότες της και οι οικογένειές τους αρρωσταίνουν σοβαρά. Και κάποιοι πεθαίνουν. Τα δύσκολα μόλις έχουν αρχίσει και κυρίως γιατί η Mary κινείται σε συνοικίες πλουσίων.

Ο τυφοειδής πυρετός την εποχή εκείνη θεωρείται αρρώστια των φτωχών και αυτό καθιστά τη μαγείρισσα λίγο πιο ευάλωτη στις έρευνες, ασχέτως που η ώρα της δεν έχει έρθει ακόμη. Παρ' όλα αυτά, οι διαδρομές (η σημερινή «ιχνηλάτηση»), οι χρονολογίες και τα κρούσματα «φλυαρούν» για την περίπτωσή της.

Τυφοειδής Μαίρη: Η πιο διάσημη «ασθενής μηδέν» στη σύγχρονη ιστορία, η Ιρλανδή μαγείρισσα που λάτρεψε ο Anthony Bourdain Facebook Twitter
Εικονογράφηση της εποχής (περ. 1909) που παρουσιάζει τη Mary να σπάει κρανία, αντί για αυγά, μέσα σε ένα τηγάνι.

Το 1900 εργάζεται στο Mamaroneck της Νέας Υόρκης. Μέσα σε λιγότερο από δύο εβδομάδες από την εμφάνισή της, τα μέλη της οικογένειας που την προσέλαβαν εμφανίζουν τυφοειδή πυρετό. Μία από τις υπηρέτριες πεθαίνει. Η Mary φεύγει και εργάζεται σε διάφορα σπίτια, μέχρι που το 1904 προσλαμβάνεται από τον εύπορο δικηγόρο, Henry Gilsey.

Πάλι τα ίδια: μία εβδομάδα μετά, οκτώ υπηρέτες αρρωσταίνουν, όχι, όμως και η οικογένεια του δικηγόρου, αφού το υπηρετικό προσωπικό ζει σε ξεχωριστές κατοικίες.

Στο μεταξύ, σε Νέα Υόρκη και Μανχάταν μικρές εστίες τυφοειδούς πυρετού αναστατώνουν τις τοπικές κοινωνίες. Η πανδημία είναι προ των πυλών, όμως, η Mallon μετακομίζει για ακόμη μία φορά, στο Tuxedo Park πλέον και στη δούλεψη του George Kessler. Μαντέψατε σωστά: δύο εβδομάδες μετά, μέλη της οικογένειας και του υπηρετικού του προσωπικού μεταφέρονται στο Περιφερειακό Ιατρικό Κέντρο του Αγίου Ιωσήφ και τα κρούσματα τυφοειδούς πυρετού στην περιφέρεια προκαλούν πανικό.

Η Mary, όμως, έχει ήδη ετοιμάσει βαλίτσες.

Αυτήν τη φορά μετακομίζει στο Oyster Bay του Long Island και είναι επισήμως η μαγείρισσα της οικογένειας του μεγαλοτραπεζίτη της Νέας Υόρκης, Charles Henry Warren. Είναι Αύγουστος του 1906. Μέχρι τον Σεπτέμβριο 6 από τα 11 μέλη της οικογένειας είναι σοβαρά άρρωστα.

Όμως, ο τραπεζίτης δεν έχει σκοπό να αφήσει τους οικείους του να πεθάνουν, αμαχητί. Προσλαμβάνει τους καλύτερους επιστημονικούς ερευνητές της εποχής για να ψάξουν παντού την εστία της μόλυνσης: από τις σωληνώσεις ύδρευσης μέχρι το αποχετευτικό σύστημα της έπαυλής του, παντού αναζητά την αρχή του Κακού...

Όταν πεθαίνει η κόρη του, και η Mary περιέργως έχει ήδη βρει δουλειά στο σπίτι του Walter Bowen, ο επιστημονικός ερευνητής George Soper έχει ήδη αρχίσει να καταγράφει με υπομονή τα βήματα της Mary από την αρχή της καριέρας της στις ΗΠΑ.

Ο Soper έχει ήδη μια θεωρία για τον κοινό παράγοντα σε όλες τις οικογένειες που ασθένησαν από τυφοειδή πυρετό και είναι η μαγείρισσά τους. Την εντοπίζει, της εξηγεί ευγενικά τι συμβαίνει και της ζητά δείγμα ούρων και κοπράνων. Η Mary δηλώνει υγιής –και φαινομενικά είναι!– και του επιτίθεται με μία πιρούνα για να γλιτώσει την προσαγωγή και την εξέταση.

Έλεγε αλήθεια;

  

Κατά τον Bourdain, αλλά και ιστορικούς κύκλους, η Mary μέχρι εδώ είναι αθώα. Εικάζεται ότι τον ιό της τον μετέδωσε η μητέρα της, ωστόσο η ίδια μέχρι τότε δεν είχε αρρωστήσει ποτέ. Λογικά, είναι η πρώτη «ασθενής μηδέν» των σύγχρονων δυτικών κοινωνιών, μία ασυμπτωματική φορέας που ευθύνεται για το πρωτοφανές ξέσπασμα τυφοειδούς πυρετού στις ΗΠΑ του 20ού αιώνα.

Η κοπέλα συλλαμβάνεται και υποβάλλεται στον εργαστηριακό έλεγχο της εποχής που επιβεβαιώνει τη θεωρία του Soper. Η Mallon είναι φορέας και τίθεται άμεσα σε αυστηρή καραντίνα στη νήσο North Brother του Μανχάταν. Στο μεταξύ, στις ΗΠΑ περισσότερα από 3.000 άτομα εκδηλώνουν τη νόσο και κάποια πεθαίνουν...

Η Mallon μένει σε καραντίνα για τρία ολόκληρα χρόνια. Φυλακισμένη, στην απομόνωση του νοσοκομείου, δεν πτοείται και δεν σταματά να υποβάλλει ενστάσεις στην Επιτροπή Υγείας των ΗΠΑ, για να «αποφυλακιστεί». Μία από αυτές θα γίνει δεκτή το 1910. Της επιτρέπουν να εξέλθει της καραντίνας, της απαγορεύουν ωστόσο να εργαστεί ξανά ως μαγείρισσα.

Στην αρχή, η Mallon δείχνει να συνετίζεται και αναζητά δουλειά στα πλυσταριά μεσοαστικών οικογενειών για πενιχρότατα ημερομίσθια. Όμως, έχει ήδη μάθει στις υψηλές αμοιβές και στα όμορφα πολυτελή σπίτια και στις πλούσιες κουζίνες. Και ήδη ξέρει ότι το πάθος της είναι η μαγειρική, το μόνο πράγμα που γνωρίζει να κάνει καλά, και θα το κάνει. Με όποιο κόστος.

Αλλάζει το όνομα της σε Mary Breshof ή Mary Brown. Και ξεκινά να εργάζεται ξανά ως μαγείρισσα. Μόνο που αυτήν τη φορά δεν είναι αθώα. Γνωρίζει ότι είναι φορέας μολυσματικής ασθένειας και εξακολουθεί να τη μεταδίδει. Στην αρχή από τα μαγειρεία όπου εργάζεται και μετά και πάλι ως μαγείρισσα πλούσιων εργοδοτών. Και πάλι κρύβεται και πάλι αλλάζει δουλειές, μέχρι να εντοπιστεί ξανά, 5 χρόνια μετά, στην κουζίνα ενός νοσοκομείου. Συλλαμβάνεται ξανά και με συνοπτικές διαδικασίες οδηγείται και πάλι στη νήσο North Brother, σε μια καραντίνα από την οποία δεν θα βγει ζωντανή.

Μέσα από τη δική της φυλακή θα δίνει συνεντεύξεις και ρεπορτάζ για τις ημέρες της στην απομόνωση και θα επιμένει ότι δεν είναι άρρωστη και ότι η μόνη ασθένεια που είχε να αντιμετωπίσει ήταν ο ρατσισμός των Αμερικανών απέναντι στους μετανάστες. Θα διώξει μάλιστα τον Soper, ο οποίος την επισκέφθηκε προτείνοντάς της να γράψουν μαζί βιβλίο για την ιδιαίτερη περίπτωσή της στα υγειονομικά χρονικά των ΗΠΑ.

Εκείνο που θα την εξοργίσει περισσότερο είναι ο προσδιορισμός «Typhoid» (σ.σ.: τυφοειδής), καθώς θεωρεί ότι και ο Soper είναι αναμεμειγμένος στις θεωρίες συνωμοσίας που την καθιστούν «ως την πιο επικίνδυνη γυναίκα στην ιστορία των ΗΠΑ».

Θα πεθάνει το 1938 σε ηλικία 69 ετών και ενώ τα τελευταία χρόνια της ζωής της ήταν καθηλωμένη στο κρεβάτι, εξαιτίας ενός εγκεφαλικού. Τεκμηριωμένα της αποδίδονται τρεις θάνατοι, αλλά ελλείψει σοβαρού αρχειακού υλικού, εικασίες τη θέλουν να εμπλέκεται απευθείας σε 50 περιπτώσεις ανθρώπων που ασθένησαν και κατέληξαν από τυφοειδή πυρετό.

Το ηθικό και νομικό σκέλος της υπόθεσης της είναι ακόμη υπό συζήτηση στην επιστημονική κοινότητα, όμως, ο Bourdain, κόντρα στο ρεύμα, δεν έκρυψε ποτέ τη συμπάθειά του γι' αυτή την επίμονη Ιρλανδή που κυνηγούσε με πάθος αυτό που αγαπούσε: τη μαγειρική και μια κάποια πολυτέλεια, που το χρήμα μπορούσε να εξασφαλίσει σε έναν σπουδαίο μάγειρα.

Μάλιστα, όταν είχε πρωτοκυκλοφορήσει το βιβλίο του, είχε γράψει χαρακτηριστικά, το πόσο οικεία ένιωθε μ' αυτό το αναρχικό κορίτσι του, τόσο που δεν δίστασε να της κάνει ένα post mortem δώρο.


«Επισκέφθηκα τον τάφο της στο νεκροταφείο του Μπρονξ και όταν σιγουρεύτηκα ότι δεν με βλέπει κανείς, έσκυψα, έσκαψα λίγο το γρασίδι μπροστά στην ταφόπλακά της και άφησα ως ελάχιστο δώρο ένα μαγειρικό μαχαίρι. Ήταν το λιγότερο που θα μπορούσα να κάνω για εκείνη...».

*Typhoid Mary: An Urban Historical, Antony Bourdain, 2001, Bloomsbury

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αυτή είναι η «Aσθενής Mηδέν» του κορωνοϊού στον κόσμο της μόδας

Μόδα & Στυλ / Αυτή είναι η «Aσθενής Mηδέν» του κορωνοϊού στον κόσμο της μόδας

Ένα «προνομιούχο πλουσιοκόριτσο» από το Βιετνάμ διαγνώστηκε με τον ιό μετά την παρουσία της στις επιδείξεις του Gucci στο Μιλάνο και του Saint Laurent στο Παρίσι, και τις τελευταίες μέρες έχει βρεθεί στο μάτι του κυκλώνα.
Τα πρώτα θύματα του AIDS στην Ελλάδα

Lgbtqi+ / Τα πρώτα θύματα του AIDS στην Ελλάδα

Η ελληνική ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα βρέθηκε στα ’80s αντιμέτωπη με την «αρρώστια που μίσησε τον έρωτα», απειλώντας τόσο τις εύθραυστες ελευθερίες που είχε μόλις αρχίσει να απολαμβάνει όσο και την υπόστασή της καθαυτή. Σήμερα, η HIV/AIDS λοίμωξη, εφόσον διαγνωστεί έγκαιρα, αντιμετωπίζεται σαν μία ακόμα χρόνια νόσος, ο ρατσισμός και ο ηθικός πανικός έχουν υποχωρήσει αισθητά, καμία σχέση με τα σκοτεινά εκείνα χρόνια, κι ας έχουμε ακόμα δρόμο να διανύσουμε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ