Τα αρχοντικά της Σύρου καταρρέουν

Τα αρχοντικά της Σύρου καταρρέουν Facebook Twitter
Πολλά σπίτια ανήκουν σε πολυάριθμους πλέον κατιόντες και, απολύτως λογικά, δεν μπορούν να βρουν άκρη μεταξύ τους, με αποτέλεσμα το σπίτι των προγόνων να ρημάζει.
0

Αν και δεν έχω καταγωγή από Σύρο, την αγαπώ ως μια πρωτεύουσα πολύ διαφορετική απ’ όλες στην περιφέρεια όπου ανήκω, την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Ο Χάρης Βεκρής ξεκίνησε έναν αγώνα για την ανάγκη διάσωσης των κτιρίων της Ερμούπολης, δημιουργώντας κίνημα στο Διαδίκτυο με το όνομα «Τα νεοκλασικά της Σύρου εκπέμπουν SOS» και θα ήθελα κι εγώ, ως δημότης Πάρου, να γράψω λίγα λόγια για να δηλώσω την αμέριστη συμπαράστασή μου στον αγώνα των Συριανών.

Το περίφημο SOS προέρχεται από τα αρχικά των λέξεων «Save οur souls», δηλαδή «Σώστε την ψυχή μας». Ακριβώς περί αυτού πρόκειται. Η ψυχή της πρωτεύουσάς μας πρέπει με κάθε τρόπο να σωθεί, γιατί καταρρέει.



Ζηλεύω την αρχοντιά αυτής της πόλης, ακόμα κι αν σήμερα πλέον είναι σχεδόν σαν φάντασμα του παρελθόντος λόγω των δεκάδων εγκαταλελειμμένων νεοκλασικών κτιρίων μέσα στην Ερμούπολη αλλά και σε άλλα σημεία του νησιού. Από την εποχή της μεγάλης της ακμής, σήμερα η πόλη έχει περίπου το ένα τρίτο του πληθυσμού. Σκέφτομαι πόσο διαχρονικά ζωντανή θα μπορούσε να ήταν αν ανήκε σε οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή χώρα εκτός από τη δική μας. Εάν το κράτος βοηθούσε, αντί να τιμωρεί την ιδιοκτησία τέτοιων αριστουργημάτων, που καταρρέουν.

Οι Συριανοί ιδιοκτήτες νεοκλασικών, γονατισμένοι οικονομικά για δεκαετίες, καθώς πλέον δεν ζουν στους καιρούς των παχέων αγελάδων της τότε εύρωστης εποχής, είναι αδύνατο να συντηρήσουν την περιουσία τους. Πολλοί από αυτούς έχουν αναγκαστεί να φύγουν από τα ίδια τους τα πατρογονικά σπίτια και να μετακομίσουν σε άλλες περιοχές. Πολλά από αυτά τα ακίνητα ανήκουν σε κληροδοτήματα, τα οποία επίσης αδυνατούν να συντηρήσουν ό,τι τους χαρίστηκε.

Το ίδιο το κράτος, ως ιδιοκτήτης, δεν μπαίνει καν στον κόπο να ανακαινίσει τα δικά του ιδιόκτητα ακίνητα. Γιατί να το πράξουν οι πολίτες του; Αν είσαι καινούργιος στην πόλη, σου δίνεται η συμβουλή να περπατάς στη μέση του δρόμου, γιατί κινδυνεύεις να σου πέσει στο κεφάλι κάτι από τα εγκαταλελειμμένα οικήματα. 

Άλλα κτίρια ανήκουν σε διάφορους οργανισμούς ή συλλόγους, που κι αυτοί για τους λόγους τους προτιμούν να δώσουν τα χρήματά τους σε οποιονδήποτε άλλο σκοπό, παρά στην εκ βάθρων συντήρηση του κτιρίου. Το Αρχοντικό Βελισσαρόπουλου, το οποίο είναι έργο του Συριανού αρχιτέκτονα Ι. Βλυσίδη και στεγάζει το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Κυκλάδων, δεν θα μπορούσα να το φανταστώ ως οτιδήποτε άλλο εκτός από μουσείο. Μετά από «επισκευή», διαβάζω στην ομάδα του κ. Βεκρή ότι οι τοιχογραφίες του κλιμακοστασίου καταστράφηκαν και βλέπω φωτογραφίες από εμφανείς υγρασίες μέσα στα γραφεία.

Αρχοντικό Βελισσαροπούλου Facebook Twitter
Αρχοντικό Βελισσαροπούλου



Το ίδιο το κράτος, ως ιδιοκτήτης, δεν μπαίνει καν στον κόπο να ανακαινίσει τα δικά του ιδιόκτητα ακίνητα. Γιατί να το πράξουν οι πολίτες του; Αν είσαι καινούργιος στην πόλη, σου δίνεται η συμβουλή να περπατάς στη μέση του δρόμου, γιατί κινδυνεύεις να σου πέσει στο κεφάλι κάτι από τα εγκαταλελειμμένα οικήματα. 

Την προειδοποίηση στο κράτος την έδωσε αρχικά η μερική κατάρρευση του δημοτικού σινεμά, και ευτυχώς δεν θρηνήσαμε θύματα! Για να μη μιλήσω για τον βανδαλισμό των γκράφιτι πάνω στον πωρόλιθο του ίδιου του οικήματος. Δεν υπάρχει κονδύλι δημοτικής αστυνόμευσης για τα τόσο βασικά;
 

Σήμερα, όμως, τα εγκαταλελειμμένα κτίρια εξέπεμψαν ακόμα πιο ηχηρά το δικό τους SOS. Κατέρρευσε όλος ο τοίχος από τον επάνω όροφο ενός κτιρίου στην οδό Σουρή. Είναι θαύμα το πώς δεν θρηνήσαμε θύματα. Εκείνη την ώρα περνούσε από κάτω γυναίκα, η οποία, ευτυχώς, ήταν μέσα στο αυτοκίνητό της. Αυτά συνέβησαν στο κέντρο της Ερμούπολης, στα πλακόστρωτα όπου παιδάκια παίζουν ανέμελα και σε λίγο προφανώς θα φοβούνται να κυκλοφορήσουν. Είναι ζωή αυτή; Επείγει πλέον να δοθεί λύση. Η ολιγωρία όλων μας θα φέρει την καταστροφή. 


Πολλά σπίτια ανήκουν σε πολυάριθμους πλέον κατιόντες και, απολύτως λογικά, δεν μπορούν να βρουν άκρη μεταξύ τους, με αποτέλεσμα το σπίτι των προγόνων να ρημάζει.

Κόμητο Διακάκη Facebook Twitter
Η οικία Διακάκη στο Κόμητο.



Ο δήμαρχος, που έμελλε να αλλάξει την πόλη της Ερμούπολης από το 1837 και μετά, ως τοπικός «σούπερμαν», είναι ο  αείμνηστος Νικόλαος Πρασακάκης. Ένας άνθρωπος που, όπως διάβασα σε άρθρο του Ανδρέα Δρακάκη, από την ημέρα της εκλογής του, με ρηξικέλευθες αποφάσεις, αναμόρφωσε μόλις σε λίγα χρόνια την πόλη, εφαρμόζοντας το σχέδιο του Βαυαρού μηχανικού Βάιλερ.

Το σχέδιο προέβλεπε διάνοιξη 124 δρόμων και κατασκευή 11 πλατειών! Ο Πρασακάκης μείωσε τον όγκο του σχεδίου, καθώς ήταν πρακτικός άνθρωπος και ήθελε να προχωρήσει γρήγορα και άμεσα, και ήξερε ότι δεν υπήρχε έδαφος για βαυαρικές μεγαλομανίες. Με το ίδιο σχέδιο κατασκεύασε τους τρεις πρώτους οχετούς στους καινούργιους δρόμους που ανοίχτηκαν. Ο Πρασακάκης μέσα σε μόλις τρία χρόνια πραγματοποίησε την εφαρμογή του πρώτου σχεδίου (1837-1840).
 

Κεντρικός δρόμος Facebook Twitter
Ο κεντρικός δρόμος που ο Πρασακάκης έκανε το πρώτο αποχετευτικό σύστημα.



Πριν από τον δήμαρχο Πρασακάκη, αξίζει να σημειωθεί ότι όλη η παραλία ήταν ένας χώρος γεμάτος παράγκες και ακαθαρσίες, πιο πολύ λόγω των προσφύγων που είχαν έρθει από τη Χίο το 1821. Αυτή ήταν η εικόνα της Σύρου τα δέκα πρώτα χρόνια της Επανάστασης. Η Σύρος, με το τέλος της Ελληνικής Επανάστασης και την ίδρυση του ελληνικού κράτους, γεννάει από το τίποτα ένα εμπορικό λιμάνι στην καρδιά του Αιγαίου, που παράγει πολύ και ζεστό χρήμα και φτιάχνει μια κοινωνία που θα δημιουργήσει τις συνθήκες και το πλαίσιο μιας ακμάζουσας κοινωνικής, πολιτικής, πολιτισμικής και οικονομικής ζωής τον υπόλοιπο δέκατο ένατο αιώνα.


Όταν ήρθε ο Όθωνας το 1833, του καλάρεσε το νησί και ανέθεσε στον Βάιλερ τη μετατροπή του προσφυγικού συνοικισμού σε ευρωπαϊκή πόλη. Όπως καταλαβαίνουμε, η εφαρμογή ενός σχεδίου πόλης, απαραίτητου για τη βιωσιμότητα ενός οικισμού, ήταν αναγκαία και συνάμα δύσκολη, καθώς οι πιέσεις που δεχόταν ο δήμαρχος και η ομάδα του από τους διάφορους ισχυρούς ήταν ανυπόφορες.

Όμως δεν αδράνησε λεπτό, δεν υπαναχώρησε ποτέ και διέταξε την αφαίρεση των παραπηγμάτων και των σκηνών που εμπόδιζαν το σχέδιο. Αγόρασε μέρος του οικοπέδου όπου βρίσκεται σήμερα η δημαρχία. Για να εξουδετερώσει κάθε αντίδραση των ανθρώπων, των οποίων τα σπίτια θα κατεδάφιζε, έφτιαξε Ειδική Επιτροπή Αποζημίωσης. Για όλα τα κοινωφελή έργα που προωθούσαν τον σκοπό του μάζευε χρήματα με εράνους μεταξύ των Ερμουπολιτών, πάλι με Επιτροπή που είχε διοριστεί. Λεφτά κυκλοφορούσαν τότε. Όταν οι πολίτες έβλεπαν πόσο δραστήρια ήταν η Επιτροπή, συνεισέφεραν με χαρά.



Όταν έχεις ένα κράτος που σε βοηθάει, τότε και μόνο τότε μπορείς να γίνεις ενεργός πολίτης. 

Βοήθεια πρέπει να δοθεί άμεσα. Ελπίζω ο αξιέπαινος Αλέξης Πατέλης, προϊστάμενος του οικονομικού γραφείου του πρωθυπουργού, που αγαπάει το νησί, να μπορέσει να συμπεριλάβει τη διάσωση στο επερχόμενο Ελληνικό Σχέδιο του Ταμείου Ανάκαμψης και να ορίσει ένα πλαίσιο express, που θα μπορέσει να λύσει τα χέρια της υπουργού Πολιτισμού, καθώς υπάρχει υποστελέχωση στην αδειοδότηση, αλλά και του περιφερειάρχη μας.

Εδώ χρειάζεται μια ολιστική λύση. Διότι το πρόβλημα απλώνεται σε πολλές υπηρεσίες και δεν λύνεται με αποσπασματικά μέτρα. Επείγει ένας κεντρικός σχεδιασμός μετά από βαθύ αναστοχασμό των λαθών της μέχρι τώρα ιστορίας. Χρειαζόμαστε έναν άνθρωπο με ιδιαίτερη κριτική ικανότητα, που θα ηγηθεί κεντρικά αυτού του εγχειρήματος, μιας γενναίας συνολικής μεταρρύθμισης, και σαν νέος Πρασακάκης θα υπερνικήσει το σύστημα που δεν αφήνει σχεδόν ποτέ καμία πρωτοβουλία να ανθήσει.

κτίρια στο λιμάνι Facebook Twitter
Νέα τριόροφα κτίρια στην προκυμαία.



Εδώ να πω ότι προσωπικά χαίρομαι που όλα αυτά τα ακίνητα χαρακτηρίστηκαν κι έτσι δεν γκρεμίστηκαν. Διότι παρατηρώ ότι στο λιμάνι υπάρχουν κάποια καινούργια τριώροφα που μας δείχνουν την ασχήμια της ελληνικής αρχιτεκτονικής των ’70s. Φαντάζεστε, λοιπόν, να μπορούσε κάθε ιδιοκτήτης να τα γκρεμίσει; Τίποτα δεν θα είχε μείνει και θα είχε χαθεί όλος αυτός ο πλούτος.

Όμως, δεν μπορεί να αφήνεις έτσι ξεκρέμαστους τους ιδιοκτήτες, των οποίων τα ακίνητα χαρακτήρισες διατηρητέα. Ως κράτος, οφείλεις να τους στηρίξεις, από τα απλά γραφειοκρατικά μέχρι τα βαθιά οικονομικά. Όταν χρειάζονται μέχρι και πέντε χρόνια για να βγει μια άδεια, δεν βοηθάς να πουληθούν σε πλούσιους επενδυτές. Αντίθετα, τους αποτρέπεις από το να επενδύσουν στην ανακαίνιση των νεοκλασικών και τους ωθείς να χτίσουν καινούργια. Άρα, πηγαίνεις αντίθετα στους 17 στόχους του ΟΗΕ που υποτίθεται ότι πρέπει να φτάσεις μέχρι το 2030. Διότι οι ανακαινίσεις είναι απαραίτητο μέρος της βιωσιμότητας.


Για να μπορέσετε να καταλάβετε τι χρειάζεται να γίνει στην ουσία, ας χωρίσουμε αρχικά σε κατηγορίες τις περιπτώσεις που έχουμε.


ΠΡΩΤΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Αυτοί που έχουν τα λεφτά, θέλουν και μπορούν να ανακαινίσουν. Εδώ το κράτος πρέπει να τους βοηθήσει άμεσα να βγάζουν άδειες χωρίς γραφειοκρατικές χρονοτριβές που φρενάρουν οποιαδήποτε προοπτική αξιοποίησής τους.

ΔΕΥΤΕΡΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Αυτοί που δεν έχουν λεφτά, αλλά θέλουν να ανακαινίσουν τα σπίτια τους. Εδώ το κράτος πρέπει να παίρνει πατρικό ρόλο και να βοηθάει, βάζοντας γενναία το χέρι στην τσέπη: απαλλαγή από φόρους, πλήρης επιδότηση κ.λπ.

ΤΡΙΤΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Αυτοί που, είτε έχουν είτε δεν έχουν τα λεφτά, δεν προτίθενται να φτιάξουν τίποτα. Εδώ το κράτος οφείλει να επεμβαίνει. Πώς; Αν δεν θέλεις, αγαπητέ μου συμπολίτη, να φτιάξεις το κτίριό σου, θα υποχρεούσαι να το πουλήσεις. Το κράτος θα σε υποχρεώνει με κάθε τρόπο. Θα σε χρεώνει π.χ. με υπέρογκο ετήσιο φόρο, ο οποίος θα μπορούσε να εκπέσει στο μηδέν εάν έφτιαχνες το ακίνητο. (Κάτι που θα εφαρμοζόταν και για τις τρεις πιο πάνω κατηγορίες.)

Η διάσωση της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της Ερμούπολης αφορά όλους εμάς που ανήκουμε στην ίδια περιφέρεια. Οι θαυμάσιες λιθοδομές, τα σφυρήλατα κάγκελα μιας εποχικής μεταλλοτεχνίας που δεν υπάρχει πια, οι θύρες-κομψοτεχνήματα, τα μαρμάρινα φουρούσια που στέκονται μόνα κι ορφανά πια πολλές φορές, είναι η ιστορία μας και τα κοσμήματα που οφείλουμε να παραδώσουμε σε άριστη κατάσταση στην επόμενη γενιά. 

Εγκατάλειψη δίπλα στο δημαρχείο. Facebook Twitter
Εγκατάλειψη δίπλα στο δημαρχείο.
Ορφανά Φουρούσια Facebook Twitter
Ορφανά Φουρούσια
Ο δημοτικός κινηματογράφος Σύρου Facebook Twitter
Την προειδοποίηση στο κράτος την έδωσε αρχικά η μερική κατάρρευση του δημοτικού σινεμά, και ευτυχώς δεν θρηνήσαμε θύματα!
Τα αρχοντικά της Σύρου καταρρέουν Facebook Twitter
Πλατεία Μιαούλη
Τα αρχοντικά της Σύρου καταρρέουν Facebook Twitter
Σταματίου Πρωίου 86
Γκράφιτι μέσα στο πανεπιστήμιο. Facebook Twitter
Γκράφιτι μέσα στο πανεπιστήμιο.
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ