«Τα οστά της Πηνελόπης»: Οι Ελληνίδες βασίλισσες της Εποχής του Χαλκού

«Τα οστά της Πηνελόπης»: Οι Ελληνίδες βασίλισσες της Εποχής του Χαλκού Facebook Twitter
Γυναικεία μορφή στο μυκηναϊκό ανακτόρου της Tίρυνθας, 1300 π.Χ. Φωτ.: Luisa Ricciarini/ Bridgeman Images
0


ΤΑ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΑ ΠΟΥ εξερευνούν την ελληνική μυθολογία από την οπτική γωνία των «αποσιωπημένων» γυναικών αποτελούν πλέον το δικό τους δημοφιλές λογοτεχνικό υπο-είδος: Η «Κίρκη» (2018) της Μαντλίν Μίλερ, τα «Χίλια πλοία» (2019) της Νάταλι Χέινς και η «Αταλάντη» (2023) της Τζένιφερ Σαιντ, για να αναφέρουμε μόνο μερικά από αυτά. Η Έμιλι Χάουζερ, λέκτορας κλασικών σπουδών και αρχαίας ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Έξετερ, έχει επίσης συμβάλει ως συγγραφέας σ’ αυτή την τάση, αλλά το τελευταίο της έργο, "Penelope's Bones: A New History of Homer's World Through the Women Written Out of It” [«Τα οστά της Πηνελόπης: Μια νέα ιστορία του ομηρικού κόσμου μέσω των ξεγραμμένων από αυτόν γυναικών»] είναι κάτι εντελώς διαφορετικό: μια καθηλωτική αφήγηση των γυναικείων μορφών της «Ιλιάδας» και της «Οδύσσεια» που βασίζεται σε πρόσφατες μελέτες και αρχαιολογικές ανακαλύψεις.

Η συγγραφέας διερευνά τους ρόλους και τις προσωπικότητες των γυναικείων χαρακτήρων του Ομήρου – της ωραίας Ελένης, της σκλαβωμένης Βρισηίδας, της Εκάβης της Τροίας, της μάγισσας Κίρκης, της Πηνελόπης, κ.ο.κ. – εξετάζοντας πραγματικές γυναίκες των αρχαιολογικών και ιστορικών αρχείων της εποχής του Χαλκού. Το αποτέλεσμα είναι μια ενδελεχής μελέτη των επικών ποιημάτων, ένας διαλογισμός για τη ζωή των γυναικών τότε και τώρα, μια συναρπαστική ερευνητική ιστορία και μια επισκόπηση της αρχαιολογίας του Αιγαίου της Εποχής του Χαλκού και πέρα απ’ αυτή.

Η Χάουζερ αντιμετωπίζει στο βιβλίο της τον ενσωματωμένο σεξισμό της κλασικής αρχαιολογίας και επιστήμης, καθώς και τον ευρωπαϊκό ελληνοκεντρισμό της.

Τα οστά του τίτλου αναφέρονται στα λείψανα μιας γυναίκας «γνωστής στους ερευνητές με την κωδική ονομασία I9033», που βρέθηκε σε βασιλικό χώρο ταφής στην Πελοπόννησο. Η ραδιοχρονολόγηση τοποθετεί τη νεκρή γύρω στον 14ο αιώνα π.Χ. και είναι θαμμένη με τα αξεσουάρ μιας βασίλισσας: «φύλλα χρυσού, χάντρες και ημιπολύτιμους λίθους». Η Χάουζερ δεν προβάλλει το επιχείρημα ότι αυτός ο σκελετός είναι όντως η Πηνελόπη της «Οδύσσειας» (ο θάνατός της, ούτως ή άλλως, προηγείται του Τρωικού Πολέμου κατά έναν ή δύο αιώνες). Με άλλα λόγια, η συγγραφέας δεν ακολουθεί την τακτική του Ερρίκου Σλίμαν (1822-90), ο οποίος διεξήγαγε ανασκαφές για να αποδείξει την κυριολεκτική αλήθεια των επικών ποιημάτων. Αντίθετα, η ίδια αναζητεί τις βαθύτερες αλήθειες των ποιημάτων και τις πραγματικές γυναίκες της Εποχής του Χαλκού.

cover
Emily Hauser, Penelope's Bones: A New History of Homer's World through the Women Written Out of It

Από την εποχή του Σλίμαν έχουν έρθει στο φως πολλά άλλα μυκηναϊκά ανάκτορα και τάφοι της ελληνικής Εποχής του Χαλκού, καθώς και αμέτρητα αντικείμενα και λείψανα. Η Χάουζερ έχει το πλεονέκτημα όχι μόνο της εκ των υστέρων αρχαιολογικής γνώσης αλλά και της προόδου της επιστήμης, όπως η εξέταση μέσω DNA. Κατά τη διάρκεια του 19ου και του 20ού αιώνα, οι προκαταλήψεις των πρώτων (συνήθως ανδρών) αρχαιολόγων στρέβλωναν τις αναγνώσεις τους στις ανασκαφές. Οι σκελετοί με σπαθιά ήταν οπωσδήποτε άνδρες πολεμιστές, οι σκελετοί με κοσμήματα και καθρέφτες, γυναίκες. (Όταν ανακαλύφθηκε σπαθί σε γυναικείο τάφο, αναφέρει η Χάουζερ, ένας απορημένος αρχαιολόγος το υποβάθμισε αμέσως στην περιγραφή του σε «μαχαίρι»).

Πιο ενδελεχείς αναλύσεις έχουν οδηγήσει σε πολλές ανατροπές τέτοιων βεβαιοτήτων. Στις «αρχαίες περιοχές της Θράκης και της Σκυθίας (βόρεια της Μαύρης Θάλασσας)», αναφέρει η συγγραφέας, βρέθηκαν στο 20% σχεδόν των τάφων του πέμπτου και τέταρτου αιώνα π.Χ., γυναίκες θαμμένες μαζί με όπλα, γεγονός που δίνει αξιοπιστία στον ομηρικό «μύθο» των Αμαζόνων. Ένας άνδρας και μια γυναίκα βασιλικής καταγωγής που θάφτηκαν μαζί θα μπορούσαν να είναι αδέλφια, καθένας με τη δική του αξίωση για τον θρόνο.

Η Χάουζερ αντιμετωπίζει στο βιβλίο της τον ενσωματωμένο σεξισμό της κλασικής αρχαιολογίας και επιστήμης, καθώς και τον ευρωπαϊκό ελληνοκεντρισμό της. Τοποθετεί επίσης τους Μυκηναίους στο πλαίσιο ενός ευρύτερου κόσμου του Αιγαίου και της Εγγύς Ανατολής (ή, όπως το θέτει η ίδια, της Νοτιοδυτικής Ασίας), όπου οι εμπορικοί δρόμοι ενθάρρυναν τις οικονομικές και πολιτισμικές ανταλλαγές, οι οποίες συμπεριλάμβαναν συστήματα γραφής, θεούς και θεές, νόμους και έθιμα.

Η συγγραφέας τοποθετεί την Εκάβη, βασίλισσα της Τροίας, πλαί σε μια ιστορική βασίλισσα των Χετταίων από την εποχή του Τρωικού Πολέμου, την Πουντουχέπα. (Η Εκάβη κατάγεται από τη Φρυγία, «που συνορεύει με το δυτικό άκρο της ενδοχώρας των Χετταίων»). Όπως και η Εκάβη, η Πουντουχέπα ήταν βασίλισσα και ιέρεια, η οποία κληροδότησε στους μεταγενέστερους μια προσευχή στην οποία ικετεύει μια θεά να σώσει το βασίλειό της, όπως η φανταστική Εκάβη ικετεύει την Αθηνά (αν και μάταια) στην «Ιλιάδα».

Η συγγραφέας δείχνει επίσης πώς η κατάρρευση των αρχαίων πολιτισμών δεν είναι κάτι τόσο μακρινό από εμάς όσο ίσως νομίζουμε. Μια κλιματική αλλαγή που συνέβη γύρω στην εποχή της πτώσης της Τροίας περιλάμβανε μια μακραίωνη ξηρασία και οδήγησε σε επισιτιστική ανασφάλεια, μαζικές μεταναστεύσεις, συγκρούσεις και τελικά σε μια συστημική κατάρρευση.

Ο λόγος για τον οποίο έχουμε τόσες πολλές πλάκες της Γραμμικής Β από τα μυκηναϊκά ανάκτορα που φυσιολογικά θα έπρεπε να έχουν γίνει σκόνη, είναι ότι, όπως και στο ανάκτορο του Νέστορα στην Πύλο, τεράστιες πυρκαγιές (αποτέλεσμα εχθρικών επιδρομών, ίσως) μετέτρεψαν τις αποθήκες σε κλιβάνους, μετατρέποντας τις αυτοσχέδιες πλάκες σε ανθεκτικά κεραμικά.

Με στοιχεία από The Wall Street Journal

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εργοστάσιο ναρκωτικών ανακαλύφθηκε στη (μεσοπολεμική) Θεσσαλονίκη

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Πράκτορες, ονόματα κυριών, ποσότητες κοκαΐνης»: Λαθρεμπόριο ναρκωτικών στον Μεσοπόλεμο

Ρεπορτάζ της «Ακροπόλεως» το καλοκαίρι του 1933 αποκαλύπτει πώς διακινούνταν τα ναρκωτικά στη Μακεδονία και πώς τα κυνηγούσε η Υπηρεσία Δίωξης.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Σέμνη Καρούζου: «Πιστεύω στον ευγενισμό των αρχαίων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η Σέμνη Καρούζου, κορυφαία Ελληνίδα αρχαιολόγος, μιλά στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Σαν σήμερα πέθανε η σπουδαία αρχαιολόγος, σύζυγος του Χρήστου Καρούζου. Μαζί θεμελίωσαν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Η συνέντευξη, που δόθηκε στο σπίτι της στην οδό Δεινοκράτους στις 4 Ιανουαρίου 1987, ψηφιοποιείται για πρώτη φορά.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Επίσκεψη στη Μπάρα, την αμαρτωλή γειτονιά της Θεσσαλονίκης

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Με τη σειρά, βρε παιδιά... κάντε υπομονή»: Στο Βαρδάρι του 1930

Τη δεκαετία του 1930 ο καλλιτέχνης και δημοσιογράφος Κωστής Μπέζος και ο ρεπόρτερ Αριστείδης Αγγελόπουλος επισκέφθηκαν τον Βαρδάρη στη συμπρωτεύουσα με διαφορά τριών χρόνων και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους. Στην περιοχή όπου «βρισκόταν κάθε καρυδιάς καρύδι».
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM