«Τα οστά της Πηνελόπης»: Οι Ελληνίδες βασίλισσες της Εποχής του Χαλκού

«Τα οστά της Πηνελόπης»: Οι Ελληνίδες βασίλισσες της Εποχής του Χαλκού Facebook Twitter
Γυναικεία μορφή στο μυκηναϊκό ανακτόρου της Tίρυνθας, 1300 π.Χ. Φωτ.: Luisa Ricciarini/ Bridgeman Images
0


ΤΑ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΑ ΠΟΥ εξερευνούν την ελληνική μυθολογία από την οπτική γωνία των «αποσιωπημένων» γυναικών αποτελούν πλέον το δικό τους δημοφιλές λογοτεχνικό υπο-είδος: Η «Κίρκη» (2018) της Μαντλίν Μίλερ, τα «Χίλια πλοία» (2019) της Νάταλι Χέινς και η «Αταλάντη» (2023) της Τζένιφερ Σαιντ, για να αναφέρουμε μόνο μερικά από αυτά. Η Έμιλι Χάουζερ, λέκτορας κλασικών σπουδών και αρχαίας ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Έξετερ, έχει επίσης συμβάλει ως συγγραφέας σ’ αυτή την τάση, αλλά το τελευταίο της έργο, "Penelope's Bones: A New History of Homer's World Through the Women Written Out of It” [«Τα οστά της Πηνελόπης: Μια νέα ιστορία του ομηρικού κόσμου μέσω των ξεγραμμένων από αυτόν γυναικών»] είναι κάτι εντελώς διαφορετικό: μια καθηλωτική αφήγηση των γυναικείων μορφών της «Ιλιάδας» και της «Οδύσσεια» που βασίζεται σε πρόσφατες μελέτες και αρχαιολογικές ανακαλύψεις.

Η συγγραφέας διερευνά τους ρόλους και τις προσωπικότητες των γυναικείων χαρακτήρων του Ομήρου – της ωραίας Ελένης, της σκλαβωμένης Βρισηίδας, της Εκάβης της Τροίας, της μάγισσας Κίρκης, της Πηνελόπης, κ.ο.κ. – εξετάζοντας πραγματικές γυναίκες των αρχαιολογικών και ιστορικών αρχείων της εποχής του Χαλκού. Το αποτέλεσμα είναι μια ενδελεχής μελέτη των επικών ποιημάτων, ένας διαλογισμός για τη ζωή των γυναικών τότε και τώρα, μια συναρπαστική ερευνητική ιστορία και μια επισκόπηση της αρχαιολογίας του Αιγαίου της Εποχής του Χαλκού και πέρα απ’ αυτή.

Η Χάουζερ αντιμετωπίζει στο βιβλίο της τον ενσωματωμένο σεξισμό της κλασικής αρχαιολογίας και επιστήμης, καθώς και τον ευρωπαϊκό ελληνοκεντρισμό της.

Τα οστά του τίτλου αναφέρονται στα λείψανα μιας γυναίκας «γνωστής στους ερευνητές με την κωδική ονομασία I9033», που βρέθηκε σε βασιλικό χώρο ταφής στην Πελοπόννησο. Η ραδιοχρονολόγηση τοποθετεί τη νεκρή γύρω στον 14ο αιώνα π.Χ. και είναι θαμμένη με τα αξεσουάρ μιας βασίλισσας: «φύλλα χρυσού, χάντρες και ημιπολύτιμους λίθους». Η Χάουζερ δεν προβάλλει το επιχείρημα ότι αυτός ο σκελετός είναι όντως η Πηνελόπη της «Οδύσσειας» (ο θάνατός της, ούτως ή άλλως, προηγείται του Τρωικού Πολέμου κατά έναν ή δύο αιώνες). Με άλλα λόγια, η συγγραφέας δεν ακολουθεί την τακτική του Ερρίκου Σλίμαν (1822-90), ο οποίος διεξήγαγε ανασκαφές για να αποδείξει την κυριολεκτική αλήθεια των επικών ποιημάτων. Αντίθετα, η ίδια αναζητεί τις βαθύτερες αλήθειες των ποιημάτων και τις πραγματικές γυναίκες της Εποχής του Χαλκού.

cover
Emily Hauser, Penelope's Bones: A New History of Homer's World through the Women Written Out of It

Από την εποχή του Σλίμαν έχουν έρθει στο φως πολλά άλλα μυκηναϊκά ανάκτορα και τάφοι της ελληνικής Εποχής του Χαλκού, καθώς και αμέτρητα αντικείμενα και λείψανα. Η Χάουζερ έχει το πλεονέκτημα όχι μόνο της εκ των υστέρων αρχαιολογικής γνώσης αλλά και της προόδου της επιστήμης, όπως η εξέταση μέσω DNA. Κατά τη διάρκεια του 19ου και του 20ού αιώνα, οι προκαταλήψεις των πρώτων (συνήθως ανδρών) αρχαιολόγων στρέβλωναν τις αναγνώσεις τους στις ανασκαφές. Οι σκελετοί με σπαθιά ήταν οπωσδήποτε άνδρες πολεμιστές, οι σκελετοί με κοσμήματα και καθρέφτες, γυναίκες. (Όταν ανακαλύφθηκε σπαθί σε γυναικείο τάφο, αναφέρει η Χάουζερ, ένας απορημένος αρχαιολόγος το υποβάθμισε αμέσως στην περιγραφή του σε «μαχαίρι»).

Πιο ενδελεχείς αναλύσεις έχουν οδηγήσει σε πολλές ανατροπές τέτοιων βεβαιοτήτων. Στις «αρχαίες περιοχές της Θράκης και της Σκυθίας (βόρεια της Μαύρης Θάλασσας)», αναφέρει η συγγραφέας, βρέθηκαν στο 20% σχεδόν των τάφων του πέμπτου και τέταρτου αιώνα π.Χ., γυναίκες θαμμένες μαζί με όπλα, γεγονός που δίνει αξιοπιστία στον ομηρικό «μύθο» των Αμαζόνων. Ένας άνδρας και μια γυναίκα βασιλικής καταγωγής που θάφτηκαν μαζί θα μπορούσαν να είναι αδέλφια, καθένας με τη δική του αξίωση για τον θρόνο.

Η Χάουζερ αντιμετωπίζει στο βιβλίο της τον ενσωματωμένο σεξισμό της κλασικής αρχαιολογίας και επιστήμης, καθώς και τον ευρωπαϊκό ελληνοκεντρισμό της. Τοποθετεί επίσης τους Μυκηναίους στο πλαίσιο ενός ευρύτερου κόσμου του Αιγαίου και της Εγγύς Ανατολής (ή, όπως το θέτει η ίδια, της Νοτιοδυτικής Ασίας), όπου οι εμπορικοί δρόμοι ενθάρρυναν τις οικονομικές και πολιτισμικές ανταλλαγές, οι οποίες συμπεριλάμβαναν συστήματα γραφής, θεούς και θεές, νόμους και έθιμα.

Η συγγραφέας τοποθετεί την Εκάβη, βασίλισσα της Τροίας, πλαί σε μια ιστορική βασίλισσα των Χετταίων από την εποχή του Τρωικού Πολέμου, την Πουντουχέπα. (Η Εκάβη κατάγεται από τη Φρυγία, «που συνορεύει με το δυτικό άκρο της ενδοχώρας των Χετταίων»). Όπως και η Εκάβη, η Πουντουχέπα ήταν βασίλισσα και ιέρεια, η οποία κληροδότησε στους μεταγενέστερους μια προσευχή στην οποία ικετεύει μια θεά να σώσει το βασίλειό της, όπως η φανταστική Εκάβη ικετεύει την Αθηνά (αν και μάταια) στην «Ιλιάδα».

Η συγγραφέας δείχνει επίσης πώς η κατάρρευση των αρχαίων πολιτισμών δεν είναι κάτι τόσο μακρινό από εμάς όσο ίσως νομίζουμε. Μια κλιματική αλλαγή που συνέβη γύρω στην εποχή της πτώσης της Τροίας περιλάμβανε μια μακραίωνη ξηρασία και οδήγησε σε επισιτιστική ανασφάλεια, μαζικές μεταναστεύσεις, συγκρούσεις και τελικά σε μια συστημική κατάρρευση.

Ο λόγος για τον οποίο έχουμε τόσες πολλές πλάκες της Γραμμικής Β από τα μυκηναϊκά ανάκτορα που φυσιολογικά θα έπρεπε να έχουν γίνει σκόνη, είναι ότι, όπως και στο ανάκτορο του Νέστορα στην Πύλο, τεράστιες πυρκαγιές (αποτέλεσμα εχθρικών επιδρομών, ίσως) μετέτρεψαν τις αποθήκες σε κλιβάνους, μετατρέποντας τις αυτοσχέδιες πλάκες σε ανθεκτικά κεραμικά.

Με στοιχεία από The Wall Street Journal

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ