Ήταν ιστορικό πρόσωπο ο Ιησούς;

Από την Γέννηση ως την Ανάσταση: Εξερευνώντας το ιστορικό μυστήριο του Ιησού Facebook Twitter
Το βιβλίο “Miracles and Wonders” αποτελεί μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα εισαγωγή στο ερώτημα του τι μπορεί να παρακίνησε διάφορους ανθρώπους να καταγράψουν (ή να οραματιστούν) τις θαυμαστές λεπτομέρειες που καθορίζουν τη ζωή του Ιησού.
0


ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ του βιβλίου της «Τα Γνωστικά Ευαγγέλια» το 1979 (το βιβλίο έχει κυκλοφορήσει και στα ελληνικά, από τις εκδόσεις Ενάλιον, όπως και το «Πέρα από την πίστη: Το απόκρυφο ευαγγέλιο του Θωμά»), η Ιλέιν Πέιγκελς –καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Πρίνστον, κάτοχος του National Book Award και αναμφισβήτητα η πιο γνωστή Αμερικανίδα θρησκειολόγος– μιλάει με ειλικρίνεια για τα όρια της πανεπιστημιακής έρευνας και τη διάτρητη μεμβράνη μεταξύ της επιστήμης και της δικής της θρησκευτικής πίστης.

Θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι η Πέιγκελς πάντα έγραφε, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, για τον Ιησού. Αλλά στον πρόλογο του νέου της βιβλίου, που έχει τίτλο “Miracles and Wonders” (και υπότιτλο «Το ιστορικό μυστήριο του Ιησού»), σημειώνει: «Μόνο τώρα, αφού προβληματίστηκα επί δεκαετίες πάνω στα θέματα, τα κείμενα και τα αινίγματα της χριστιανικής παράδοσης, αισθάνθηκα έτοιμη να ασχοληθώ άμεσα με τις ιστορίες του Ιησού».

Ομολογεί επίσης ότι στα «αφελή» φοιτητικά της χρόνια, φανταζόταν ότι «αν επιστρέφαμε στις πηγές του 1ου αιώνα, θα μπορούσαμε να βρούμε τι πραγματικά είπε και τι έκανε ο Ιησούς». Μια ολόκληρη ζωή έρευνας, όμως, την έχει διδάξει πόσο δύσκολη είναι στην πραγματικότητα αυτή η αναζήτηση. Η ίδια είναι σίγουρη ότι τα ιστορικά στοιχεία επιβεβαιώνουν την ύπαρξη του Ιησού, αλλά όλα όσα τον αφορούν πέρα από αυτό πρέπει να κριθούν σύμφωνα με όσα έχουν γραφτεί. Το νέο της βιβλίο αποτελεί μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα εισαγωγή στο ερώτημα του τι μπορεί να παρακίνησε διάφορους ανθρώπους να καταγράψουν (ή να οραματιστούν) τις θαυμαστές λεπτομέρειες που καθορίζουν τη ζωή του Ιησού.

Η Πέιγκελς τονίζει ότι δεν επιθυμεί να υπονοήσει ότι η ιστορία του Πάσχα είναι φανταστική. «Όπως το βλέπω», γράφει, «τα ιστορικά στοιχεία δεν μπορούν ούτε να αποδείξουν ούτε να διαψεύσουν την πραγματικότητα που γέννησε τέτοιες εμπειρίες».

Η συγγραφέας εμφανίζεται πρόθυμη να αναγνωρίσει το θαυμαστό ως πιθανότητα, σημειώνοντας παράλληλα με ευγένεια και διακριτικότητα ότι τα Ευαγγέλια περιέχουν «εντυπωσιακές ασυμφωνίες». Αλλά ο στόχος της δεν είναι να προσδιορίσει βιογραφικές λεπτομέρειες με βεβαιότητα. Γνωρίζει καλά άλλωστε ότι τα αρχεία που διαθέτουμε δεν είναι «ιστορικά» με τη σύγχρονη έννοια του όρου. Αντίθετα, προσπαθεί να υποδείξει τα κίνητρα πίσω από αυτά που είπαν, επανέλαβαν και κατέγραψαν οι πρώτοι οπαδοί του Ιησού. Τι ήθελαν να πουν; Ποιο κοινό προσπαθούσαν να προσελκύσουν; Ποιες κατηγορίες ήθελαν να αντικρούσουν;

Αυτά μπορεί να είναι ιστορικά ερωτήματα, αλλά είναι επίσης και θεμελιωδώς αφηγηματικά. Η γενική θέση της Πέιγκελς είναι ότι οι ιστορίες που έχουμε για τον Ιησού γράφτηκαν δεκαετίες μετά τη δική του ζωή, σε διαφορετικές συνθήκες και για διαφορετικούς σκοπούς. Έκτοτε, η μακροχρόνια, συχνά επιθετική προσπάθεια εναρμόνισης αυτών των μαρτυριών –ιδιαίτερα σε μια προσπάθεια να κατοχυρωθεί η θεϊκή φύση του Ιησού– άμβλυνε σημαντικά τις πρώτες αντιδράσεις για τον προφήτη της Γαλιλαίας. Αλλά οι προσεκτικοί αναγνώστες, επιμένει, μπορούν ακόμη να διακρίνουν αυτά τα ξεχωριστά αφηγηματικά νήματα μέσα από ένα μεγεθυντικό φακό.

«Σύμφωνα με τον ευαγγελιστή Μάρκο», γράφει η Πέιγκελς, «η δύναμη του Ιησού να θεραπεύει είναι το στοιχείο εκείνο που επικυρώνει την αξίωσή του να μιλάει εκ μέρους του Θεού». Παρά τον τίτλο του όμως, το βιβλίο δεν ασχολείται όσο ίσως θα περίμενε κανείς με αυτή την πτυχή. Η ίδια πάντως ομολογεί: «Όπως πολλοί αναγνώστες, υπό την επήρεια του ορθολογισμού, κάποτε είχα την τάση να παρακάμπτω τις ιστορίες των θαυμάτων για να επικεντρωθώ στις διδασκαλίες του Ιησού. Όχι πια». Αλλά αν πλέον είναι πιο δεκτική απέναντι στις θεραπείες και τα θαύματα που γεμίζουν και τα τέσσερα Ευαγγέλια, εξακολουθεί να μην ενδιαφέρεται υπερβολικά γι' αυτά. Παρόλο που το βιβλίο της περιέχει ένα κεφάλαιο που επικεντρώνεται στη θεραπευτική διακονία του Ιησού, αφιερώνει το μεγαλύτερο μέρος της προσοχής της στην αρχή και το τέλος της ζωής του –σε ό,τι του συνέβη– και στις αντιλήψεις των άλλων για το τι σημαίνουν τα γεγονότα αυτά.

Στο πρώτο κεφάλαιο, για παράδειγμα, εξετάζει τις διάφορες μαρτυρίες για τη γέννηση του Ιησού. Η ιστορική καταγραφή δεν προσφέρει καμία οριστική απόδειξη για κάποιο επουράνιο γεγονός ή για τη Σφαγή των Αθώων ή για μια ρωμαϊκή απογραφή που να απαιτεί από τον Ιωσήφ και τη Μαρία να ταξιδέψουν στη Βηθλεέμ. Αλλά η επιλογή μας δεν είναι ανάμεσα στην αλήθεια ή το ψέμα. Μιλώντας για τον Ματθαίο, η Πέιγκελς γράφει: «Η πιθανή πρόθεσή του δεν είναι να εξαπατήσει το ακροατήριό του ώστε να πιστέψει κάτι που δεν συνέβη. Αντίθετα, πεπεισμένος ότι ο Ιησούς ήταν πράγματι ο υποσχεθείς από τον Θεό Μεσσίας, ο Ματθαίος μπορεί να υπέθεσε ότι τα γεγονότα που συμπίπτουν με τη γέννησή του, εκπληρώνουν τις αρχαίες προφητείες». Με άλλα λόγια, η μεταφορά δεν είναι ψέμα.

cover
Elaine Pagels,
Miracles and Wonder: The Historical Mystery of Jesus

Σε ό,τι αφορά την ιστορία της Παρθένου μητρός του, η Πέιγκελς περιγράφει το κλίμα σκεπτικισμού και περιφρόνησης μέσα στο οποίο κήρυτταν οι πρώτοι οπαδοί του Ιησού. Είναι σαφές, γράφει, ότι υπήρχε μεγάλη ανησυχία για την ταπεινή καταγωγή αυτού του σωτήρα. «Οι φήμες που γελοιοποιούσαν τον Ιησού ως μπάσταρδο» και τη μητέρα του ως θύμα βιασμού έπρεπε να διαψευστούν με τον πιο ισχυρό τρόπο. Οι γενεαλογίες που εντόπιζαν την καταγωγή του Ιησού από τον Αβραάμ και τον Αδάμ δεν ήταν αρκετές. Για τον Ματθαίο και τον Λουκά, «η φαινομενικά “αντικανονική γέννηση του Ιησού ήταν στην πραγματικότητα ένα θαύμα – ένα θαύμα που αψηφά εντελώς τη συνηθισμένη αντίληψη».

Η εξερεύνηση της Σταύρωσης ακολουθεί ένα παρόμοιο μοτίβο. Εξετάζοντας το ιστορικό πλαίσιο της ρωμαϊκής κατοχής, μας υπενθυμίζει ότι τα Ευαγγέλια του Μάρκου, του Ματθαίου και του Λουκά αποτελούν ουσιαστικά «λογοτεχνία εν καιρώ πολέμου». Οι ευαγγελιστές αντιμετώπισαν ένα εξαιρετικό πρόβλημα: «Πώς», γράφει η Πέιγκελς, «θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι ένας άνθρωπος που προδόθηκε από έναν από τους ίδιους τους οπαδούς του και στη συνέχεια εκτελέστηκε βάναυσα με την κατηγορία της προδοσίας κατά της Ρώμης, όχι μόνο ήταν, αλλά εξακολουθεί να είναι ο διορισμένος Μεσσίας του Θεού»; Η λύση σ’ αυτή την υπαρξιακή κρίση –πέρα από την επίρριψη ευθυνών στους Εβραίους, η οποία τροφοδότησε αιώνες γενοκτονικής οργής εναντίον τους– είναι η Ανάσταση. Σ’ αυτό το σχήμα, «η σύλληψη και ο θάνατος του Ιησού δεν ήταν μια τελική ήττα αλλά μόνο μια προκαταρκτική αψιμαχία σε μια τεράστια κοσμική σύγκρουση που περιβάλλει ολόκληρο το σύμπαν», γράφει. «Οι οπαδοί του Ιησού κατάφεραν να πάρουν αυτό που οι επικριτές τους θεωρούσαν ως την πιο καταδικαστική απόδειξη εναντίον του Μεσσία τους –τη σταύρωσή του–  και να το μετατρέψουν σε απόδειξη της θεϊκής του αποστολής».

Η Πέιγκελς τονίζει ότι δεν επιθυμεί να υπονοήσει ότι η ιστορία του Πάσχα είναι φανταστική. «Όπως το βλέπω», γράφει, «τα ιστορικά στοιχεία δεν μπορούν ούτε να αποδείξουν ούτε να διαψεύσουν την πραγματικότητα που γέννησε τέτοιες εμπειρίες». Αυτό που είναι αναμφισβήτητο, όμως, είναι ότι «μετά τον θάνατο του Ιησού, πολλοί άνθρωποι ισχυρίστηκαν ότι τον είδαν ζωντανό». Και αυτό είναι που πραγματικά την ενδιαφέρει: Πώς ο Παύλος και άλλοι –συμπεριλαμβανομένων των συγγραφέων που αποκλείονται από τον κανόνα της Καινής Διαθήκης– αντιλαμβάνονταν την ανάσταση του Ιησού σε σχέση με τη δική τους ζωή; Ανεξάρτητα από το αν πιστεύει –ή δεν πιστεύει– κανείς, το μόνο για το οποίο ελπίζει να πείσει η συγγραφέας τον αναγνώστη είναι αυτό το «ξέσπασμα της ελπίδας» που μεταφέρουν οι πολυάριθμες φωνές των πρώτων ακολούθων του Ιησού –φωνές που πολύ συχνά έχουν αδίκως παραποιηθεί.

Με στοιχεία από The Washington Post

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ