Οι Ζωγράφοι της Πομπηίας: Μια νέα έκθεση για τις ρωμαϊκές τοιχογραφίες Facebook Twitter

Οι Ζωγράφοι της Πομπηίας

0

Οι πλούσιες τοιχογραφίες τους απεικονίζουν ιερά τοπία, αποσπάσματα από την ελληνική μυθολογία και τραπέζια γεμάτα με φρούτα και κρέατα. Κομμάτια της διακόσμησης των επαύλεων, μερικές αναπαριστούν θεούς, πολεμιστές, σάτυρους και ποιητές. Άλλες απεικονίζουν έναν φούρναρη στη δουλειά του, ηθοποιούς με μάσκες και μουσικούς που δίνουν συναυλίες. Πολλές από αυτές διατηρούνται με εκπληκτικά ζωντανές λεπτομέρειες.

Όταν ο Βεζούβιος εξερράγη το 79 μ.Χ., λιωμένος βράχος, στάχτη και ηφαιστειακά αέρια έπνιξαν τις πόλεις και τα χωριά Πομπηία, Ηράκλειο, Μποσκορέιλ και Stabiae.

Οι υπέροχα διατηρημένες τοιχογραφίες τους ανακαλύφθηκαν σε ανασκαφές από τα τέλη της δεκαετίας του 17ου αιώνα και μετά, ενώ πολλές από αυτές μεταφέρθηκαν σε μουσεία όπως το Museo Archeologico Nazionale di Napoli (Mann) για να φυλαχθούν.

Σήμερα, παρέχουν πολύτιμες πληροφορίες για τις συνήθειες, τα έθιμα, τη διατροφή και τις ζωγραφικές τεχνικές της αρχαίας Ρώμης.

Οι υπέροχα διατηρημένες τοιχογραφίες τους ανακαλύφθηκαν σε ανασκαφές από τα τέλη της δεκαετίας του 17ου αιώνα και μετά, ενώ πολλές από αυτές μεταφέρθηκαν σε μουσεία όπως το Museo Archeologico Nazionale di Napoli (Mann) για να φυλαχθούν.

Πολλές απ' αυτές βγήκαν από τα θησαυροφυλάκια του Mann, του μεγαλύτερου αποθετηρίου αρχαιολογικών έργων ζωγραφικής στον κόσμο, για τους «Ζωγράφους της Πομπηίας» (Pittori di Pompei), μια έκθεση που εγκαινιάζεται αυτόν τον μήνα στο Museo Civico Archeologico di Bologna.

Είναι πλουσιότερη σε έργα από τις προηγούμενες εκθέσεις στις ΗΠΑ, όταν περίπου 60 τοιχογραφίες παρουσιάστηκαν στην Οκλαχόμα και 35 στη Νέα Υόρκη. Στην Μπολόνια θα παρουσιαστούν 100 σπάνιες τοιχογραφίες, με τις μισές σχεδόν να μην έχουν φύγει ποτέ από τη Νάπολη από τότε που ανακαλύφθηκαν, τον 18ο αιώνα. 

Η έκθεση Pittori di Pompei σε επιμέλεια του Mario Grimaldi, θα διαρκέσει από τις 23 Σεπτεμβρίου 2022 έως τις 19 Μαρτίου 2023.

Οι Ζωγράφοι της Πομπηίας: Μια νέα έκθεση για τις ρωμαϊκές τοιχογραφίες Facebook Twitter
Οι Τρεις Χάριτες, ένα θέμα που αργότερα ενέπνευσε τον Μποτιτσέλι και τον Ραφαήλ, 1ος αιώνας μ. Χ.. Φωτο: courtesy of the Museo Archeologico di Bologna
Οι Ζωγράφοι της Πομπηίας: Μια νέα έκθεση για τις ρωμαϊκές τοιχογραφίες Facebook Twitter
Ηρακλής και Ομφάλη, Πομπηία από την οικία του Marcus Lucretiusal, 1ος αιώνας μ. Χ. Φωτο: courtesy of the Museo Archeologico di Bologna
Οι Ζωγράφοι της Πομπηίας: Μια νέα έκθεση για τις ρωμαϊκές τοιχογραφίες Facebook Twitter
Πάνας και Νύμφες, 1ος αιώνας μ. Χ.. Φωτο: courtesy of the Museo Archeologico di Bologna
Οι Ζωγράφοι της Πομπηίας: Μια νέα έκθεση για τις ρωμαϊκές τοιχογραφίες Facebook Twitter
Αφροδίτη και Άρης, Πομπηία, 1ος αιωνας π. Χ.. Φωτο: courtesy of the Museo Archeologico di Bologna
Οι Ζωγράφοι της Πομπηίας: Μια νέα έκθεση για τις ρωμαϊκές τοιχογραφίες Facebook Twitter
Ο Αχιλλέας στο Νησί της Σκύρου. National Archaeological Museum of Naples: MANN 9423. Image ©Photographic Archive, National Archaeological Museum of Naples.
Οι Ζωγράφοι της Πομπηίας: Μια νέα έκθεση για τις ρωμαϊκές τοιχογραφίες Facebook Twitter
Ζωγράφος εν ώρα εργασίας. National Archaeological Museum of Naples: MANN 9018. Φωτο: ©Photographic Archive, National Archaeological Museum of Naples.
Οι Ζωγράφοι της Πομπηίας: Μια νέα έκθεση για τις ρωμαϊκές τοιχογραφίες Facebook Twitter
Πολύχρωμη τοιχογραφία με γυναικεία φιγούρα.
Οι Ζωγράφοι της Πομπηίας: Μια νέα έκθεση για τις ρωμαϊκές τοιχογραφίες Facebook Twitter
Τοιχογραφία στην Πομπηία του 1ου αιώνα π.Χ.
Οι Ζωγράφοι της Πομπηίας: Μια νέα έκθεση για τις ρωμαϊκές τοιχογραφίες Facebook Twitter
Φωτο: courtesy of the Museo Archeologico di Bologna
Οι Ζωγράφοι της Πομπηίας: Μια νέα έκθεση για τις ρωμαϊκές τοιχογραφίες Facebook Twitter
Πολύφημος και Γαλάτεια, Πομπηία, 1ος αιώνας π. Χ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Νάπολης. Φωτο: ©Photographic Archive, National Archaeological Museum of Naples.
Οι Ζωγράφοι της Πομπηίας: Μια νέα έκθεση για τις ρωμαϊκές τοιχογραφίες Facebook Twitter
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Νάπολης. Image ©Photographic Archive, National Archaeological Museum of Naples.
Οι Ζωγράφοι της Πομπηίας: Μια νέα έκθεση για τις ρωμαϊκές τοιχογραφίες Facebook Twitter
Φιλόσοφος με τη Μακεδονία και την Περσία, Villa di Fannio Sinistore, 1ος αιωνας π. Χ.. Φωτο: courtesy of the Museo Archeologico di Bologna
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Εταίρες, ιερόδουλες και πόρνες»: Η ιστορία της σεξουαλικής εργασίας

Βιβλίο / «Εταίρες, ιερόδουλες και πόρνες»: Η ιστορία της σεξουαλικής εργασίας

Το βιβλίο της Κέιτ Λίστερ κυκλοφορεί σύντομα από τις εκδόσεις Καπόν σε μετάφραση Ηλία Μαγκλίνη και περιλαμβάνει πεντακόσιες εικονογραφήσεις και μια χρονολογικά δομημένη αναδρομή στην ιστορία της σεξουαλικής εργασίας και των κοινωνιών που βάδισαν χέρι-χέρι με τους εργάτες και τις εργάτριες του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ