Ο Φαραώ Αμένωφις Β' αποκαλύπτεται μέσα από τα προσωπικά του αντικείμενα

Ο Φαραώ Αμένωφις Β' αποκαλύπτεται μέσα από τα προσωπικά του αντικείμενα Facebook Twitter
Το κυλινδρικό κουτί και το περιεχόμενο του μετά την αποκατάσταση του από τους συντηρητές του Εθνικού Μουσείου Σκοτίας
0

Πολύτιμα αντικείμενα που ταξινομήθηκαν πρόσφατα από τους αρχαιολόγους και βρίσκονταν μέσα σε περίτεχνα διακοσμημένο ξύλινο κουτί με τα διακριτικά της 18ης Δυναστείας του Φαραώ Αμένωφι Β' αποκαλύπτουν νέες πληροφορίες για το πώς μπορεί να ήταν το αρχικό σχέδιο του κουτιού. Τα αντικείμενα βρίσκονταν στη φημισμένη γκαλερί με αντίκες "Charles Ede" στο Λονδίνο και εδώ και χρόνια είχαν κινήσει την περιέργεια του αιγυπτιολόγου Tom Hardwick, ο οποίος αναζητώντας περισσότερα στοιχεία ανακάλυψε τη σύνδεση τους με το κουτί που βρίσκεται στο Εθνικό Μουσείο της Σκοτίας. Ενημέρωσε σχετικά την αντικερί, οι υπεύθυνοι της οποίας με τη σειρά τους απευθύνθηκαν στο Μουσείο.

Χάρη στην οικονομική υποστήριξη του Οργανισμού Τέχνης και του Εθνικού Καταπιστεύματος του Μουσείου Σκοτίας, τελικά το δεύτερο απέκτησε τα αντικείμενα στην τιμή των 25.000 λιρών. Το κουτί και το περιεχόμενο του "συναντιούνται" ξανά μετά από αιώνες σε έκθεση του Μουσείου με τίτλο "Ο Τύμβος: Αρχαίες Αιγυπτιακές Ταφές", η οποία και θα λάβει χώρα από τις 31 Μαρτίου και θα διαρκέσει έως τον Σεπτέμβριο του 2017. 

Από μια απλή ματιά στο περίτεχνο κουτί, αντιλαμβάνεται κανείς την αξία του: φτιαγμένο από λιβανέζικο ξύλο κέδρου γύρω στα 1427-1400 π.Χ., με τα πιο ακριβά υλικά της εποχής και με μαεστρία να διαπερνά την κάθε του λεπτομέρεια. Λωρίδες έβενου και πλάκες ελεφαντοστού δεμένες με χαλκό και φαγιάνς πλαισιώνουν τον διάκοσμο του κουτιού, ενώ διασώζονται και κάποια από τα χρυσά φινιρίσματα που κοσμούσαν τη φιγούρα του θεού Μπες, καθώς και σφραγίδες που ανέφεραν το όνομα του κατόχου του θρόνου, Αμένωφι Β'.

Ακόμη και με τμήματα του κουτιού για πάντα χαμένα μέσα στους αιώνες, πρόκειται για ένα εξαίρετο δείγμα αρχαίας αιγυπτιακής ξυλογλυπτικής, μια απευθείας άφιξη από την πιο πλούσια και πολυτελή περίοδο της 18ης Δυναστείας.

Κάτω από αυτές είναι χαραγμένα τα αιγυπτιακά ιερογλυφικά για τη λέξη "χρυσός", σύμβολο βασιλείας και αιώνιας ζωής. Τα οδοντωτά πλαϊνά κάθε σφραγίδας φτιαγμένα από ξύλο φοίνικα συμβολίζουν το πέρασμα ενός χρόνου, αλλά και τη μακρά βασιλεία και ευημερία: κάθε συμβολισμός πάνω στο ξύλινο αυτό κουτί είναι μια επίκληση στις θεότητες της μακροημέρευσης, της προστασίας της υγείας του βασιλιά, της παραμονής του με ευνοϊκούς όρους στον θρόνο. 

Ο Φαραώ Αμένωφις Β' αποκαλύπτεται μέσα από τα προσωπικά του αντικείμενα Facebook Twitter
Το λεπτομερές σχέδιο του Cyril Aldred για το πώς πρέπει να ήταν στην αρχική του μορφή το κουτί - μυστήριο που παρέπεμπε στην 18η Αιγυπτιακή Δυναστεία

Το σπάνιο αυτό αντικείμενο βρισκόταν στη συλλογή του Εθνικού Μουσείου Σκοτίας για περισσότερα από 160 χρόνια, ωστόσο η προέλευση του παρέμενε ασαφής. Το κουτί εμφανίζεται για πρώτη φορά στα αρχεία του Μουσείου στα 1890, μετά και την προσπάθεια του αρχαιολόγου και διευθυντή του, Joseph Anderson να ταξινομήσει κάποια εκ των αντικειμένων που βρίσκονταν εκεί. Σύμφωνα με δημοσίευμα εφημερίδας του 1895, το οποίο υπογράφει ο αιγυπτιολόγος Sir Flinders Petrie, ο Anderson βρήκε τα πολύτιμα αντικείμενα σε ένα κιβώτιο με αποκόμματα από σημειώσεις της συλλογής Rhind.

Ο Alexander Henry Rhind ήταν ένας από τους πλέον ακαταπόνητους αρχαιολόγους, με καταγωγή από τη Σκοτία, που συμμετείχε στις ανασκαφές της Αιγύπτου στα μέσα του 19ου αιώνα και μάλιστα υπήρξε πρωτοπόρος σε ό,τι αφορά την αρχαιολογική καταγραφή και ταξινόμηση. Γύρισε από την Αίγυπτο με χιλιάδες αρχαιότητες, οι περισσότερες από τις οποίες βρίσκονται στο Μουσείο της Σκοτίας, μεταξύ αυτών δε και το πλήρες περιεχόμενο ενός τάφου από το 1290 π.Χ και φυσικά ο λόγος για τον τάφο, στον οποίο δίνει τόση σημασία η επικείμενη έκθεση.

Δυστυχώς, οι ικανότητες ταξινόμησης του Rhind δεν αρκούσαν για να καταχωρήσει και τα αντικείμενα που βρέθηκαν μέσα στο κουτί που είχε φέρει από την Αίγυπτο και μέχρι τη μέρα που πέθανε στα 1863 -νεότατος πριν ακόμη γίνει 30- καμία από τις σημειώσεις που είχε κρατήσει δεν μπορούσαν να απαντήσουν στις προσπάθειες του Anderson να ταξινομήσει ο ίδιος τα ευρήματα του. 

Ο Φαραώ Αμένωφις Β' αποκαλύπτεται μέσα από τα προσωπικά του αντικείμενα Facebook Twitter
Πορτρέτο του Alexander Henry Rhind από τον Alexander S.Mackay (1874)

O επιμελητής του Μουσείου και επίσης αιγυπτιολόγος Cyril Aldred είχε μελετήσει το κουτί τη δεκαετία του '40. Μάλιστα είχε σχεδιάσει μία λεπτομερή περιγραφή για το πώς πραγματικά πρέπει να ήταν το αντικείμενο και έφτασε στο σημείο να υποστηρίζει ότι ο Rhind -βάσει και των δεδομένων εκείνης της εποχής- είχε ανακαλύψει τον πλασματικό τάφο των εγγονών του Αμένωφι. Τι σημαίνει αυτό; Την εποχή εκείνη, οι ιερείς δεν έδιναν ακριβές στίγμα του τάφου ενός πρίγκιπα. Αλλού γινόταν η ταφή και αλλού ετοποθετούντο αναθήματα και άλλου είδους ταφικές προσφορές, προκειμένου να προστατευθούν οι τάφοι από τη σύληση τους. Αυτό κατά τον Aldred εξηγεί και γιατί το περιεχόμενο του κουτιού βρέθηκε κατά τμήματα. 

Το κουτί αποκαταστάθηκε εκ νέου το 1950 και παρά το ότι οι συντηρητές τα κατάφεραν αρκετά καλά σε σχέση με την προσπάθεια που είχε γίνει τον 19ο αιώνα και πάλι έλειπαν κομμάτια. Η σημερινή εικόνα του αντικειμένου καλύπτει κάπως εκείνα τα κενά, τόσο τα γνωστικά όσο και τα απολύτως αντικειμενικά: την πίσω πλευρά του κουτιού και το περιεχόμενο του. Ακόμη και έτσι, όμως, με τμήματα του κουτιού για πάντα χαμένα μέσα στους αιώνες, πρόκειται για ένα εξαίρετο δείγμα αρχαίας αιγυπτιακής ξυλογλυπτικής, μια απευθείας άφιξη από την πιο πλούσια και πολυτελή περίοδο της 18ης Δυναστείας. Μετά το πέρας της έκθεσης, το κουτί και τα μικροαντικείμενα που περιέχει θα παραμείνουν στο Μουσείο, καθώς κατασκευάζεται νέα πτέρυγα για τις αιγυπτιακές αρχαιότητες, η οποία θα αποπερατωθεί μέχρι το 2019. 

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Είδωλο της ποπ κουλτούρας, fashion icon, influencer προτού καν εφευρεθεί ο όρος, εξακολουθεί να επηρεάζει τη μόδα με την απαράμιλλη γοητεία της. Μια έκθεση στο μουσείο V&A, η πρώτη για τη Γαλλίδα βασίλισσα στο Ηνωμένο Βασίλειο, μας το υπενθυμίζει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζαφείρης Γκούσιος: Ο κοινωνικός ονειροπόλος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι σκεφτόταν ο άνθρωπος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας;

Ο Ζαφείρης Γκούσιος, που αυτοχαρακτηριζόταν «κοινωνικός ονειροπόλος», το 1927 αποπειράται να δολοφονήσει τον Παύλο Κουντουριώτη. Το πώς και το γιατί μέσα από τον Τύπο της εποχής.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κατηγόρησαν και τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Ιστορία / Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Αυτή είναι η ιστορία του Ιωάννη Συκουτρή, ενός μεγάλου πνευματικού Έλληνα που κατηγορήθηκε ως άθεος για τη μετάφραση του «Συμποσίου» του Πλάτωνα εξ αιτίας της αναφοράς του στις «γενετήσιες σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα».
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Η απροσδόκητη κατάκτησή της από τους Ισραηλινούς στον πόλεμο των έξι ημερών. Ο Νταγιάν, ο Σαρόν και ο Χουσέιν της Ιορδανίας. Η Ιντιφάντα, ο PLO και η συντριβή τους. Το Τείχος, το Ορος του Ναού και οι υπόγειες σήραγγες. Μια συναρπαστική σύνοψη της ιστορίας μιας εκρηκτικής πόλης από τον Σάιμον Σίμπαγκ Μοντεφιόρε.
Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ