Το μοναδικό ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ο Χίτλερ εμφανίζεται συγκαταβατικός και σχεδόν δειλός

Το μοναδικό ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ο Χίτλερ εμφανίζεται συγκαταβατικός και σχεδόν δειλός Facebook Twitter
Κι όμως υπάρχει ένα μοναδικό ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ο Χίτλερ ακούγεται υποτονικός, συγκαταβατικός, σχεδόν δειλός και εκφράζει τις ανησυχίες του για την ολοένα και αυξανόμενη ισχύ του Σοβιετικού Στρατού. Οι ειδικοί βέβαια αμφισβητούν την πιστότητά του.
1

Ο άνθρωπος που μακέλεψε τον κόσμο, ο Αδόλφος Χίτλερ, «πατέρας» του Ναζισμού και της επαγγελματικής προπαγάνδας, γνώριζε πολύ καλά, ότι τα γραπτά μπορεί να μένουν, τα λόγια, όμως, και ο τρόπος που μιλά κάποιος στα πλήθη μπορούν κυριολεκτικά να κινήσουν βουνά.

Ο Φύρερ πόνταρε πολλά -και δυστυχώς είχε δίκιο- στον «ρήτορα», ως κατασκευή που συγκινεί τα πλήθη. Και πέρα από τους προφανείς λόγους είχε κι άλλους, προσωπικούς, στο να επιμένει στο πώς ο ίδιος ακουγόταν στις ομιλίες του. Αν και οι στενοί του σύμβουλοι στο Γ' Ράιχ, στις σημειώσεις και τα απομνημονεύματα τους, συχνά τον αναφέρουν ως «γοητευτικό άντρα» (!), η αλήθεια είναι ότι ο Χίτλερ είχε περίεργη εξωτερική εμφάνιση, ενώ σε νεαρή ηλικία, το μεγαλύτερο πρόβλημα του ήταν να πιάσει και να καταφέρει να συντηρήσει μία απλή κουβέντα με κάποιον ή με μια παρέα. 

Πέρα από τους οπαδούς του, ο υπόλοιπος κόσμος μπορεί να το εισέπραττε όλο αυτό ως παραλήρημα, έναν άνθρωπο που απλώς ούρλιαζε, ο Χίτλερ, όμως, πίστευε ότι αυτός ήταν ο πιο αποδοτικός τρόπος για να πειστούν και να υποταχθούν -στα επιχειρήματά του- τα πλήθη...

Το μοναδικό ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ο Χίτλερ εμφανίζεται συγκαταβατικός και σχεδόν δειλός Facebook Twitter

Και φυσικά γνώριζε το μειονέκτημά του. Παρά τις 5.000 ομιλίες που έδωσε κατά τη διάρκεια της φονικής του πορείας στην Ευρώπη, ο Χίτλερ δεν άφηνε τίποτα στην τύχη. Εξασκούνταν μέχρι εξοντώσεως στη ρητορική, αποστήθιζε τους λόγους του, στεκόταν με επιμονή για ώρες μπροστά στον καθρέφτη, προβάροντας τα σημεία στα οποία ήθελε να σταθεί. Όλα αυτά, φρόντιζε πάντα να τα συνοδεύει με πομπώδεις χειρονομίες και εκφράσεις, με γκριμάτσες οργής που εναρμονίζονταν με τους μονίμως σε υψηλούς τόνους λόγους του. Πέρα από τους οπαδούς του, ο υπόλοιπος κόσμος μπορεί να το εισέπραττε όλο αυτό ως παραλήρημα, έναν άνθρωπο που απλώς ούρλιαζε, ο Χίτλερ, όμως, πίστευε ότι αυτός ήταν ο πιο αποδοτικός τρόπος για να πειστούν και να υποταχθούν -στα επιχειρήματά του- τα πλήθη... 

Το μοναδικό ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ο Χίτλερ εμφανίζεται συγκαταβατικός και σχεδόν δειλός Facebook Twitter

Άλλωστε, ανάμεσα στα ουρλιαχτά και τις μανιασμένες χειρονομίες κρύβονταν και μεγάλες υποσχέσεις, ότι θα έκανε τη Γερμανία μεγάλη ξανά (αν θυμίζει κάτι αυτό από το σήμερα, προφανώς και δεν είναι τυχαίο), γι' αυτό και από το 1933 και μετά οι κόποι του απέδωσαν, οι Γερμανοί πείστηκαν ότι ο νεαρός από το πραξικόπημα της μπυραρίας είχε... όραμα για τη χώρα τους. Και φυσικά, ποιος να υπέθετε ότι υπάρχει έστω και ένα ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ο Χίτλερ να μην μπορεί να φέρει εις πέρας μία απλή συζήτηση.

Εξαρτάται, βέβαια, με τον ποιον έκανε αυτή τη συζήτηση. Και ο λόγος γίνεται για το ηχητικό ντοκουμέντο που ηχογραφήθηκε κρυφά το 1942 και πρόκειται για 11 λεπτά από τη συνάντησή του με τον βαρόνο Καρλ Γκούσταφ Έμιλ Μάνερχαϊμ, Φινλανδό στρατάρχη και πολιτικό. Είναι το μοναδικό ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ο Χίτλερ ακούγεται υποτονικός, συγκαταβατικός, σχεδόν δειλός μπροστά στον Μάνερχαϊμ, στον οποίο και εκφράζει τις ανησυχίες του για την ολοένα και αυξανόμενη ισχύ του Σοβιετικού Στρατού. Η συνάντηση των δύο έγινε με αφορμή τα 75α γενέθλια του Μάνερχαϊμ, στα οποία μάλιστα θα υπήρχαν και δημοσιογράφοι για να καλύψουν το μήνυμα του Μάνερχαϊμ. 

 

Η μαγνητοφώνηση αυτής της συνομιλίας στις 4 Ιουνίου του 1942 έγινε από τον Thor Damen, έναν τεχνικό της Κρατικής Ραδιοφωνίας της Φινλανδίας και μάλιστα έγινε αφορμή για να απειληθεί η ζωή του. Κι αυτό γιατί σε κάποια στιγμή της ηχογράφησης που έπρεπε να είχε σταματήσει από ώρα, κάποιοι από τα SS ανακάλυψαν ότι η μαγνητοφώνηση συνεχιζόταν και ακολούθησε ολόκληρη περιπέτεια, προκειμένου να αποσπαστεί η μαγνητοταινία από τον Damen. Ο ίδιος κατάφερε να διασώσει το συγκεκριμένο κομμάτι της συζήτησης, μόνο που όταν βγήκε στη δημοσιότητα στις αρχές του 1950 αμφισβητήθηκε έντονα η πιστότητα του και το αν όντως ο Χίτλερ πρωταγωνιστεί σε αυτή την κουβέντα. 

Κατά τους ιστορικούς δύο είναι τα σημεία που δεν τους επιτρέπουν να πιστέψουν ότι ο Χίτλερ μιλά σ' αυτή τη μαγνητοταινία: το πρώτο είναι ο συγκαταβατικός, ήρεμος τόνος που χρησιμοποιεί στις διατυπώσεις του ο Χίτλερ. Το δεύτερο είναι ένα άλλο γεγονός που αναφέρθηκε από αξιωματούχους των SS και σημειώθηκε στο περιθώριο αυτής της συνάντησης, δυστυχώς, όμως, μέχρι σήμερα θεωρείται αβάσιμος ισχυρισμός: ότι κατά τη διάρκεια της κουβέντας των δύο αντρών, ο Μάνερχαϊμ άναψε τσιγάρο. Η απέχθεια του Χίτλερ για το κάπνισμα ήταν γνωστή και γινόταν σεβαστή ακόμη και από μεγαλόσχημους άλλων χωρών. Ωστόσο, όπως φημολογείται στην περίπτωση του Μάνερχαϊμ δεν αντέδρασε, συνεχίζοντας κανονικά την κουβέντα του. Αυτό -κατά άλλες πηγές- αποκάλυψε στον φινλανδό στρατάρχη, ότι ο άντρας απέναντι του δεν βρισκόταν πια σε θέση ισχύος και ακριβώς γι' αυτό αποφάσισε να μην του παράσχει καμία βοήθεια... 

Όσο για το αν πραγματικά ακούγεται ο Χίτλερ σ' αυτό το ντοκουμέντο, πέρα από την ιστορία έχει απαντήσει και το εργαστήριο ανάλυσης ήχου των Γερμανικών Αστυνομικών Αρχών, με τον ειδικό σε ό,τι αφορά τις συχνότητες του ήχου δρ. Stefan Gfroerer να εμφανίζεται βέβαιος ότι η φωνή που ακούγεται στο απόσπασμα ανήκει κατηγορηματικά στον Αδόλφο Χίτλερ. 

Με στοιχεία από History Channel, All That Interesting.

Αρχαιολογία & Ιστορία
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Ταλίν και η χρεωκοπημένη στην πράξη θεωρία των δύο άκρων

Στήλες / Το Ταλίν και η χρεωκοπημένη στην πράξη θεωρία των δύο άκρων

Τόσο ο -μάλλον «μονόπαντος»- εορτασμός της Ευρωπαϊκής Ημέρας Μνήμης για τα θύματα του ναζισμού και του κομμουνισμού στο Ταλίν, όσο και οι ίσες αποστάσεις του Τραμπ μετά το μακελειό στο Σάρλοτσβιλ φαίνεται να εντάσσονται στην -χρεωκοπημένη στην πράξη- θεωρία των δύο άκρων
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM