Μέσα στο νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων

Μουσείο Χανιά Facebook Twitter
0

Στο καθολικό της ενετικής μονής του Αγίου Φραγκίσκου στην οδό Χάληδων στεγαζόταν μέχρι πρότινος ένα από τα ωραιότερα μουσεία της χώρας, το Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων, σε έναν ναό που μαρτυρείται ήδη το 1596. Μετατράπηκε επί Τουρκοκρατίας σε τζαμί, μετά την ανταλλαγή πληθυσμών μετατράπηκε σε καφέ σαντάν, σε κινηματογράφο με το όνομα «Ιδαίον Άντρον» και, μετά τον πόλεμο, σε αποθήκη στρατιωτικών ειδών. 

«Το Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων άνοιξε επίσημα τις πύλες του για το κοινό στο καθολικό της ενετικής μονής του Αγίου Φραγκίσκου τη 14η Ιουλίου 1962. Ο συγκεκριμένος ναός συνιστά ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της παλιάς πόλης Χανίων. Παρουσιάζει, ωστόσο, κτιριολογικά προβλήματα και σημαντικές ελλείψεις υποδομής, οι οποίες περιορίζουν δραστικά τις ποικίλες λειτουργίες που στοιχειοθετούν τον ρόλο του μουσείου. Για τους λόγους αυτούς, από την αρχή της δεκαετίας του 1990 διατυπώθηκε και δρομολογήθηκε το αίτημα ανέγερσης νέου και μεγαλύτερου αρχαιολογικού μουσείου στα Χανιά. Ο πλούτος και η πληθώρα των ευρημάτων που κατέκλυζαν το υπάρχον μουσείο και τους αποθηκευτικούς του χώρους θα μπορούσαν να αναδειχτούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο» λέει η αρχαιολόγος Ελένη Παπαδοπούλου, προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Χανίων, που μας μιλά από το νέο μουσείο της πόλης πλέον στη Χαλέπα, ενώ ακόμα οργανώνονται και τακτοποιούνται οι προθήκες και οι αποθήκες του.

Είναι ένα δυναμικό και άμεσα αναγνωρίσιμο κτίριο, όπως άλλωστε αρμόζει στον δημόσιο χαρακτήρα του. Έτσι λειτουργεί ως τοπόσημο, δηλαδή σημείο αναφοράς για ολόκληρη την πόλη, ακολουθώντας τις βασικές αρχές των δημόσιων οικοδομημάτων. 

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων στον Άγιο Φραγκίσκο έκλεισε οριστικά τις πύλες του για το κοινό την Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου 2020. Για εξήντα ολόκληρα χρόνια αποτέλεσε την κιβωτό που διαφύλαξε, συντήρησε και προέβαλε τον αρχαιολογικό πλούτο της χανιώτικης γης, προσφέροντας σε χιλιάδες επισκέπτες και επιστήμονες από την Ελλάδα και ολόκληρο τον κόσμο γνώση, αισθητική απόλαυση, εκπαίδευση και πολύτιμες εμπειρίες.

«Με τη μετακίνηση του μουσείου από τον ναό του Αγίου Φραγκίσκου και την πραγματοποίηση των απαιτούμενων εργασιών αποκατάστασης του εν λόγω μνημείου παρέχεται η δυνατότητα ίδρυσης μιας βυζαντινής συλλογής στον πυρήνα της παλιάς πόλης των Χανίων, και μάλιστα σε ένα κτίριο, η μακραίωνη ιστορία του οποίου συμβαδίζει με τη ζωή της πόλης και αντικατοπτρίζει τις ιστορικές της περιόδους. Δημιουργούνται συνεπώς οι προϋποθέσεις για την παρουσίαση του πλούσιου αρχαιολογικού υλικού των βυζαντινών χρόνων, μικρό μέρος των οποίων εκτίθεται τώρα στη Βυζαντινή και Μεταβυζαντινή Συλλογή, στον ναό San Salvatore» λέει η κ. Παπαδοπούλου για το μέλλον ενός αγαπητού κτιρίου και μουσείου της πόλης.

Μουσείο Χανιά Facebook Twitter
Εσωτερικό του νέου Μουσείου © ΥΠΠΟΑ/Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων

Η αποξήλωση και συσκευασία όλων των αρχαίων αντικειμένων τόσο από την έκθεση του παλαιού Αρχαιολογικού Μουσείου όσο και από τους εργαστηριακούς και αποθηκευτικούς χώρους γύρω από αυτό, καθώς και η μεταφορά τους στο νέο μουσείο πραγματοποιήθηκαν σε δύο στάδια, τον περασμένο Φεβρουάριο και τον Απρίλιο. Ήταν ένα εξαιρετικά κοπιώδες έργο που υλοποιήθηκε σε διάστημα μόλις είκοσι τριών ημερών, χάρη στην αφοσίωση και την αυταπάρνηση των αρχαιολόγων, των συντηρητών και των αρχαιοφυλάκων της Εφορείας Αρχαιοτήτων, οι οποίοι εργάστηκαν ακατάπαυστα και σε στενή συνεργασία με τον ανάδοχο του έργου. 

Όπως αρμόζει σε ένα σύγχρονο μουσείο, ικανό να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις και προκλήσεις του εικοστού πρώτου αιώνα, κάθε χώρος του έχει ξεχωριστή σημασία, με τη συνολική του επιφάνεια να αγγίζει περίπου τα 6.000 τ.μ.

Το νέο κτίριο του Αρχαιολογικού Μουσείου Χανίων χωροθετείται στην περιοχή της Χαλέπας, τον δεύτερο ιστορικό πόλο των Χανίων, μετά τον ενετικό οικιστικό πυρήνα, ο οποίος κατείχε πάντα ιδιαίτερη πολιτισμική βαρύτητα στην εξέλιξη της πόλης. 

Σε σχέδιο του αρχιτέκτονα Θεοφάνη Μπομπότη και των συνεργατών του, το κτίριο του μουσείου χαρακτηρίζεται από τη σύνθεση δύο διακριτών γραμμικών μονολιθικών όγκων που αναδύονται από τη γη. Πρόκειται για συμβολική αναφορά στα τεκμήρια του πολιτισμού που βρίσκονται κάτω από την επιφάνειά της αλλά συγχρόνως και για μια βιοκλιματική επιλογή με την καλύτερη δυνατή προσαρμογή του κτίσματος στο έντονα επικλινές οικόπεδο. 

Μουσείο Χανιά Facebook Twitter
Το νέο κτίριο του Αρχαιολογικού Μουσείου Χανίων χωροθετείται στην περιοχή της Χαλέπας τον δεύτερο ιστορικό πόλο των Χανίων, μετά τον ενετικό οικιστικό πυρήνα, ο οποίος κατείχε πάντα ιδιαίτερη πολιτισμική βαρύτητα στην εξέλιξη της πόλης. © ΥΠΠΟΑ/Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων

Είναι ένα δυναμικό και άμεσα αναγνωρίσιμο κτίριο, όπως άλλωστε αρμόζει στον δημόσιο χαρακτήρα του. Έτσι, λειτουργεί ως τοπόσημο, δηλαδή σημείο αναφοράς για ολόκληρη την πόλη, ακολουθώντας τις βασικές αρχές των δημόσιων οικοδομημάτων. 

Ο χαρακτήρας της μόνιμης έκθεσης του νέου μουσείου με βάση την εγκεκριμένη, μουσειολογική και μουσειογραφική μελέτη στοιχειοθετείται βάσει της πλούσιας αρχαιολογικής παράδοσης της περιφερειακής ενότητας Χανίων αλλά και του γεωμορφολογικού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο αυτή διαμορφώθηκε. 

«Για τον λόγο αυτό οδηγηθήκαμε στην οργάνωση της έκθεσης με βασικό χαρακτηριστικό την πορεία μέσα στον χρόνο και τον χώρο» μας εξηγεί η κ. Παπαδοπούλου. «Οι προτεινόμενες αφηγηματικές κατευθύνσεις παρακολουθούν τη μακρά πορεία στον χρόνο που διαπερνά τους προϊστορικούς οικισμούς και τις ιστορικές πόλεις της περιφερειακής ενότητας Χανίων, αναδεικνύοντας την κοινωνική και διοικητική οργάνωση, τη θρησκεία, την ψυχαγωγία, τον πόλεμο και το εμπόριο. Εισχωρούν όμως και στην καθημερινή ζωή των κατοίκων της, αποτυπώνοντας τις ασχολίες τους, τις κατοικίες, τα έπιπλα, τα χρηστικά σκεύη και τα είδη καλλωπισμού, για να φθάσουν ως τα ταφικά έθιμα και τη στάση των ανθρώπων απέναντι στον θάνατο. Για να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι επιλέχθηκε, εκτός των εποπτικών και ψηφιακών μέσων, η δημιουργία συγκεκριμένων αναπαραστάσεων, όπως θα δούμε στη συνέχεια, που αποδίδουν σημαντικές όψεις του βίου κατά τους προϊστορικούς και ιστορικούς χρόνους».

Η έκθεση του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Χανίων διαρθρώνεται συνολικά σε πέντε θεματικούς άξονες. Ο πρώτος αναφέρεται στη γνωριμία του επισκέπτη με την ιστορία του μουσείου και ο δεύτερος εισάγει τον επισκέπτη στη νέα έκθεση. Και οι δύο αυτοί θεματικοί άξονες, μέσα από εποπτικό υλικό, φωτογραφίες, ψηφιοποιημένα αρχεία και αρχαιολογικά ευρήματα, αναλύονται σε μικρότερες θεματικές ενότητες που εξετάζουν την ιστορία του Αρχαιολογικού Μουσείου Χανίων και της αρχαιολογικής έρευνας στην περιοχή των Χανίων, την ιστορία των ανασκαφών και τη θέση της Κρήτης στο ευρύτερο μεσογειακό περιβάλλον.   

Μουσείο Χανιά Facebook Twitter
Το αρχαιολογικό σύνολο που έχει εκτεθεί μέχρι σήμερα στο παλιό Αρχαιολογικό Μουσείο, από όπου και η φωτογραφία, περιλάμβανε 2.400 αντικείμενα, σε έκταση περίπου 850 τ.μ. © ΥΠΠΟΑ/Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων

Ακολουθούν οι δύο μεγάλοι, χρονικά διακριτοί θεματικοί άξονες, η προϊστορική και η ιστορική περίοδος, που συγκροτούνται από μικρότερες χωροχρονικές και θεματικές ενότητες, μέσα από τις οποίες παρουσιάζονται οι πολιτισμοί που αναπτύχθηκαν στην περιοχή των Χανίων από την προϊστορική περίοδο έως και τα όψιμα ρωμαϊκά χρόνια. Η αφήγηση υλοποιείται μέσα από την έκθεση αντιπροσωπευτικών αντικειμένων από ποικίλες αρχαίες θέσεις με το ανάλογο συνοδευτικό εποπτικό υλικό αλλά και τη χρήση ψηφιακών μέσων, ενώ τα αρχαία ευρήματα πλαισιώνονται από αναπαραστάσεις και κατασκευές που διαρθρώνουν τον εκθεσιακό χώρο. Ο πέμπτος θεματικός άξονας αφορά τη Συλλογή Κωνσταντίνου, Μαρίκας και Κυριάκου Μητσοτάκη και τις ιδιωτικές συλλογές-δωρεές που έχουν δοθεί στο μουσείο.

«Το αρχαιολογικό σύνολο που έχει εκτεθεί μέχρι σήμερα στο παλιό Αρχαιολογικό Μουσείο περιλάμβανε 2.400 αντικείμενα, σε έκταση περίπου 850 τ.μ. Το υλικό που θα εκτεθεί στο νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων θα περιλαμβάνει περίπου 3.500 αρχαία αντικείμενα, δηλαδή χίλια παραπάνω, τα οποία θα βγουν για πρώτη φορά από τις αποθήκες της εφορείας» λέει η κ. Παπαδοπούλου. «Το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων, όπως και όλα τα μουσεία μας, δομείται πάνω στη θεμελιώδη αρχή ότι πρόκειται για πυρήνα πολιτισμού, ο οποίος, εκτός από τον πρωταρχικό του ρόλο, αυτόν της διαφύλαξης, της συντήρησης, της επιστημονικής τεκμηρίωσης και της παρουσίασης των αντικειμένων, παρακολουθεί και συνδιαλέγεται με το πολιτισμικό, κοινωνικό, εκπαιδευτικό και οικονομικό περιβάλλον». 

Ανάμεσα στις ενότητες  της έκθεσης ξεχωρίζουν οι «Απαρχές της ανθρώπινης παρουσίας στο δυτικό άκρο της Κρήτης», που είναι η πρώτη προθήκη που θα συναντά ο επισκέπτης. Εδώ θα προβάλλονται τα αντικείμενα της πρώτης πιστοποιημένης ανθρώπινης παρουσίας στη Γαύδο. Η Γαύδος αποτελεί πλέον έναν προνομιακό χώρο εντοπισμού της ανθρώπινης δραστηριότητας ήδη από την παλαιολιθική περίοδο, με εκατοντάδες εργαλεία που προέρχονται από πολλούς υπαίθριους χώρους. Οι γαυδιώτικες εργαλειοτεχνίες που ήρθαν στο φως στη διάρκεια πρόσφατων συστηματικών ερευνών αλλάζουν τα δεδομένα στο ζήτημα του προ-νεολιθικού πολιτισμικού κενού στην Κρήτη.

Το χαρακτηριστικότερο στοιχείο που σηματοδοτεί και την αρχή των επαφών και των συναλλαγών είναι η εισαγωγή οψιανού στη Γαύδο από τη Μήλο, γύρω στην ενδέκατη χιλιετία π.Χ. Στην περιοχή των Χανίων οι γνωστές νεολιθικές θέσεις είναι στο σύνολό τους σπήλαια, διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της περιφέρειας. Η ανεύρεση αγγείων καθημερινής χρήσης, πυρών, οστών ζώων αλλά και ανθρώπινων σκελετών δηλώνει με βεβαιότητα τη χρήση, ειδικά ορισμένων από αυτά, για κατοίκηση κατά τη συγκεκριμένη περίοδο. Σωστική έρευνα στη Γαύδο έφερε στο φως ενδιαφέρον ταφικό σύνολο των πήλινων αγγείων της τελικής νεολιθικής περιόδου, το οποίο αποτελεί ασφαλή μάρτυρα της κατοίκησης του νησιού αυτή την περίοδο.

Μουσείο Χανιά Facebook Twitter
Η αποξήλωση και συσκευασία όλων των αρχαίων αντικειμένων τόσο από την έκθεση του παλιού Αρχαιολογικού Μουσείου (φωτ.) όσο και από τους εργαστηριακούς και αποθηκευτικούς χώρους γύρω από αυτό, καθώς και η μεταφορά τους στο νέο μουσείο πραγματοποιήθηκαν σε δύο στάδια, τον περασμένο Φεβρουάριο και τον Απρίλιο. © ΥΠΠΟΑ/Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων

Μια άλλη ξεχωριστή ενότητα είναι τα «Σπήλαια στην αυγή του μινωικού κόσμου», όπου παρατίθενται ευρήματα από την τελευταία φάση κατοίκησης των σπηλαίων. Υπάρχουν αντικείμενα εισηγμένα από τις Κυκλάδες, όπως τμήμα από τον κορμό μαρμάρινου ειδωλίου, ενώ οι επιρροές διαφαίνονται και στην ντόπια κεραμική δημιουργία, με αντικείμενα χανιώτικης παραγωγής που μιμούνται κυκλαδικά πρότυπα. 

Οι πρώτοι οργανωμένοι οικισμοί και ίχνη προανακτορικών εγκαταστάσεων που έχουν εντοπιστεί στον λόφο Καστέλι αλλά και σε διάφορες θέσεις της περιφέρειας Χανίων βρίσκονται σε ξεχωριστή προθήκη. Τα πήλινα αγγεία του τοπικού εργαστηρίου διακρίνονται για την προσεγμένη κατασκευή τους, ενώ οι εισαγωγές και οι απομιμήσεις αντικειμένων τονίζουν τη σχέση του οικισμού με την Κνωσό, την Πελοπόννησο και τις Κυκλάδες ή ακόμα πιο μακρινά μέρη.

Περίοπτη θέση έχει το «Σφράγισμα του Ηγεμόνα» του 1450 π.Χ., μια μοναδική παράσταση στη μινωική τέχνη, στην οποία εικονίζεται ένα τοπίο ταυτόσημο με το Καστέλι, όπου βρέθηκε. Οι πληροφορίες που αντλούμε από την εικονογραφία του σπάνιου αυτού ευρήματος είναι πολύτιμες όχι μόνο για την ανακτορική αρχιτεκτονική της περιόδου αλλά και για τον θεοκρατικό χαρακτήρα της διοίκησης. Μαζί με μεγάλο αριθμό πήλινων σφραγισμάτων και δισκίων, μαρτυρά τη λειτουργία ενός εξελιγμένου συστήματος διοικητικής οργάνωσης που είχε σχέση αφενός με τη συγκεντρωτική οικονομία του οικισμού, αφετέρου με την κοινωνική διαστρωμάτωση που συνιστούσε απόρροια αυτής. 

Μουσείο Χανιά Facebook Twitter
Το παλιό Μουσείο © ΥΠΠΟΑ/Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων

Στη θεματική της «Κυδωνίας/ku-do-ni-ja: Διοικητικό και καλλιτεχνικό κέντρο της μινωικής Κρήτης στη σφαίρα επιρροής των Μυκηναίων» προβάλλονται τα ευρήματα που υποδηλώνουν την ανάπτυξή της ως διοικητικού και καλλιτεχνικού κέντρου κατά τους τελευταίους αιώνες του μινωικού πολιτισμού. Στις αρχές του δέκατου τέταρτου αι. π.Χ., όταν καταστρέφεται το ανάκτορο της Κνωσού, το εμπόριο περνά στα χέρια των Αχαιών, ενώ στη δυτική Κρήτη και ειδικά στην Κυδωνία παρουσιάζεται εντονότερο το μυκηναϊκό στοιχείο.

Από τα μέσα του δέκατου τέταρτου και σε ολόκληρο τον δέκατο τρίτο αι. π.Χ. τα αγγεία του εργαστηρίου κεραμικής των Xανίων (Kυδωνίας) γνωρίζουν μεγάλη διάδοση. Προϊόντα του αναγνωρίζονται σε όλη την έκταση της Kρήτης, στην ηπειρωτική Eλλάδα, τον αιγαιακό χώρο, στην Kύπρο, στη Σαρδηνία και στα παράλια της Συρίας. Παράλληλα, πληθαίνει η χρήση αντικειμένων πολυτελείας που προορίζονταν για την άρχουσα τάξη. 

Στις «Όψεις του καθημερινού βίου των Μινωιτών» αναγνωρίζονται οι καθημερινές τους ασχολίες μέσα από τα ευρήματα. Η αλιεία, η λιθοτεχνία και η βυρσοδεψία συγκαταλέγονταν μεταξύ των απασχολήσεων των Μινωιτών, όπως καταδεικνύεται από τα ευρήματα των οικισμών αλλά και από τα ειδικά σύνεργα που ενίοτε συνόδευαν ως κτερίσματα τους νεκρούς. 

Βαρύνουσα θέση στην ενότητα αυτή έχει το «Ασκληπιείο της Λισού», με το λατρευτικό άγαλμα του Ασκληπιού στο μέσον και τα αναθηματικά γλυπτά γύρω του. Κυριαρχεί ένας μεγάλος αριθμός από παιδάκια, αγοράκια και κοριτσάκια, τα αγαλμάτια των οποίων προσφέρονταν στον θεό για να τα προστατεύει. Εδώ θα υπάρχει προβολή σχετική με την αναπαράσταση του ναού. 

Μουσείο Χανιά Facebook Twitter
Το παλιό Μουσείο © ΥΠΠΟΑ/Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων

«Από τον Ιούλιο, που θα έχουν φύγει όλα τα συνεργεία από τον εκθεσιακό χώρο του νέου μουσείου και θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες, σύμφωνα με τα δεδομένα της σύμβασης και της μουσειογραφικής μελέτης, θα ξεκινήσουμε να τοποθετούμε τα αντικείμενα στις προθήκες».

Ταυτόχρονα υπολογίζεται να ολοκληρωθούν και οι εργασίες διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου. Μέχρι το τέλος του καλοκαιριού εκτιμάται ότι θα είναι όλα έτοιμα, ώστε το φθινόπωρο να εγκαινιαστεί το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων. Εκεί θα διοργανώνονται περιοδικές εκθέσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα και ποικίλες εκδηλώσεις.

Παράλληλα, αξιοποιώντας την 3ετή προγραμματική συμφωνία της Περιφέρειας Κρήτης με το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος για την τοπική ανάπτυξη μέσα από τον πολιτισμό, εξετάζεται η συνεργασία της ΕΦΑΧΑ με το Μουσείο Πολιτισμών της Ευρώπης και της Μεσογείου, στη Μασσαλία, μέσω δράσεων, όπως η προβολή  του νέου Μουσείου Χανίων στη Μασσαλία μαζί με άλλα εμβληματικά μουσεία της Μεσογείου και η συνδιοργάνωση μεγάλης περιοδικής έκθεσης στο νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων κατά τη διάρκεια του 2022. Η οργάνωση της μόνιμης έκθεσής του και ο εξοπλισμός των αποθηκών χρηματοδοτείται με 3.300.000,00 ευρώ από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Κρήτη 2014-2020» της Περιφέρειας Κρήτης.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι ξέρουμε για τη ρωμαϊκή εποχή στην Αθήνα; Μια ξενάγηση στη Ρωμαϊκή Αγορά

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι ξέρουμε για τη ρωμαϊκή εποχή στην Αθήνα; Μια ξενάγηση στη Ρωμαϊκή Αγορά

Άγνωστα στο ευρύ κοινό μυστικά από την «παραμελημένη» ρωμαϊκή εποχή στην Αθήνα, η σημασία της πόλης μας για τους Ρωμαίους, η επίδραση των ρωμαϊκών αντιλήψεων στη ζωή και άλλα συναρπαστικά στοιχεία σε μια ξενάγηση στη Ρωμαϊκή Αγορά με τον αρχαιολόγο της Εφορείας Αρχαιοτήτων της Πόλης των Αθηνών, Δημήτρη Σούρλα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιστορίες με Νίκες στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ιστορίες με Νίκες στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας

Ανάμεσα στις αφηρημένες έννοιες όπως η ειρήνη, η τύχη, η νέμεση και η θέμις που ανυψώθηκαν από τους Έλληνες σε θεότητες και έλαβαν τη μορφή γυναίκας, η νίκη αποτέλεσε μια από τις πρώτες ενσαρκώσεις.
ΜΑΡΙΑ ΛΙΑΣΚΑ - ΚΛΕΙΩ ΤΣΟΓΚΑ*

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ