Μέσα στην άδεια από επισκέπτες Αρχαία Αγορά

Μέσα στον άδειο αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Αγοράς Facebook Twitter
0

«Ο αρχαιολογικός χώρος θα παραμείνει κλειστός λόγω της εφαρμογής των νέων μέτρων για τον περιορισμό της πανδημίας μέχρι νεωτέρας», έγραφε η ενημερωτική πινακίδα έξω από τον Αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Αγοράς Αθηνών. 

Μέρες πανδημίας και στον εμβληματικό αρχαιολογικό χώρο κυριαρχούσε μια εκκωφαντική ησυχία. Περνώντας την κεντρική είσοδο στην οδό Αδριανού και προχωρώντας κατά μήκος της οδού Παναθηναίων, η Αρχαία Αγορά έμοιαζε σαν ένας τεράστιος χώρος σε αναμονή. 

Ήδη διανύουμε έναν χρόνο από τότε που ξέσπασε η παγκόσμια υγειονομική κρίση. Η εξάπλωση της πανδημίας, η καραντίνα και οι κοινωνικές αποστάσεις επέβαλαν νέους υγειονομικούς κανόνες που κανείς δεν είχε προβλέψει. Έτσι, οι γνώριμες εικόνες των τουριστών που περιδιάβαιναν το κέντρο της Αθήνας, απαθανατίζοντας, αμέριμνοι, διάφορα σημεία ενδιαφέροντος αλλά και τα μνημεία της Αρχαίας Αγοράς αποτελούν, εδώ και πολλούς μήνες, παρελθόν.

Οι αμέτρητες selfies των επισκεπτών, οι διαρκείς ξεναγήσεις, τα πολυάριθμα γκρουπ και οι φωνές των παιδιών έχουν σιγήσει. 

Το θετικό, τουλάχιστον, απ’ αυτήν την ιστορία είναι ότι αξιοποιήσαμε την ευκαιρία και προχωρήσαμε σε συντηρήσεις αντικειμένων, σε αντικατάσταση του φωτισμού του Ναού του Ηφαίστου καθώς και στην οργάνωση κάποιων εκδηλώσεων στο πλαίσιο του προγράμματος “Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός”.    

Στον αρχαιολογικό χώρο όπου άνθησε η αθηναϊκή δημοκρατία συναντώ τον Γιώργο Νικολακόπουλο ο οποίος είναι ο αρχιφύλακας και υπεύθυνος για την εύρυθμη λειτουργία της Αρχαίας Αγοράς. Εργάζεται στην Εφορεία Αρχαιοτήτων της πόλης των Αθηνών για περισσότερο από τριάντα χρόνια ενώ στο παρελθόν, για περίπου πέντε χρόνια, έχει δουλέψει και στην αρχαία Δήλο. 

Γιώργος Νικολακόπουλος Αρχαία Αγορά Facebook Twitter
Ο Γιώργος Νικολακόπουλος είναι ο αρχιφύλακας και υπεύθυνος για την εύρυθμη λειτουργία της Αρχαίας Αγοράς. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Μάσκες, αντισηπτικά, γάντια, μέτρα προφύλαξης, κίτρινα αυτοκόλλητα, τακτικές απολυμάνσεις συνθέτουν τη νέα καθημερινότητα στα κυριότερα μνημεία του χώρου όπως είναι η Στοά του Αττάλου, που σήμερα στεγάζει το Μουσείο Αρχαίας Αγοράς, ο ναός του Ηφαίστου, η Θόλος και το Βουλευτήριο. «Είχαμε, ευτυχώς, μόνο ένα επιβεβαιωμένο κρούσμα μεταξύ των υπαλλήλων μας» υπογραμμίζει ο κ. Νικολακόπουλος. 

Στη συνέχεια, γυρίζοντας πίσω στον χρόνο, θυμάται πώς ξεκίνησαν όλα: «Πέρυσι τον Μάρτιο τίποτα δεν προμήνυε όλα όσα θα ακολουθούσαν. Εμείς προετοιμαζόμασταν για μια τουριστική περίοδο που θα έσπαγε άλλο ένα ρεκόρ προσέλευσης. Όμως, μια μέρα, όλοι οι σχεδιασμοί ανατράπηκαν. Αρχικά, δεν σας κρύβω ότι οι πρώτες εικόνες απόλυτης ησυχίας που αντικρίσαμε ήταν κάπως ανακουφιστικές για εμάς, που έχουμε συνηθίσει τις ορδές τουριστών. Μετέπειτα, ωστόσο, ήταν κάτι που σου δημιουργούσε ένα ψυχοπλάκωμα» αφηγείται. 

Αφήνοντας πίσω μας την άδεια Στοά του Αττάλου περπατάμε προς τον Ναό του Ηφαίστου, ο οποίος είναι ένας από τους πλέον διατηρημένους αρχαίους ναούς του ελληνικού χώρου. Εκεί συνειδητοποιούμε πλήρως την απουσία κάθε ανθρώπινης δραστηριότητας.

Στο σημείο αυτό ο κ. Νικολακόπουλος θα πει: «Ζήσαμε και ζούμε μια πρωτόγνωρη κατάσταση. Βρισκόμαστε σε χώρους που η λειτουργία τους στηρίζεται στην επισκεψιμότητα των πολιτών. Αλλά δεν είναι μόνο ο κενός αρχαιολογικός χώρος αλλά και η ησυχία που έχει εξαπλωθεί σε όλη αυτήν την περιοχή. Μην ξεχνάτε ότι είμαστε ανάμεσα στο πολύβουο Μοναστηράκι και την τουριστική Πλάκα. Έτσι, από την έντονη κινητικότητα μεταπηδήσαμε, χωρίς να το αντιληφθούμε, σε μια καθημερινότητα αδιάκοπης ακινησίας. Υπάρχουν στιγμές που δεν ξεχνάς. Χελώνες να περπατούν χωρίς να τις εμποδίζει τίποτα, ο ήχος των πουλιών να επικαλύπτει τα πάντα αλλά και ο φόβος για το πώς θα πας ως το μετρό προχωρώντας μόνος ή μόνη σε μια άδεια πόλη. Φυσικά, το άγχος για την τήρηση των μέτρων ασφαλείας. Το θετικό, τουλάχιστον, απ’ αυτήν την ιστορία είναι ότι αξιοποιήσαμε την ευκαιρία και προχωρήσαμε σε συντηρήσεις αντικειμένων, σε αντικατάσταση του φωτισμού του Ναού του Ηφαίστου καθώς και στη οργάνωση κάποιων εκδηλώσεων στο πλαίσιο του προγράμματος “Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός”».    

Αρχαία Αγορά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Εκείνη τη στιγμή επισημαίνω ότι υπό άλλες συνθήκες, κάτω από τον ανοιξιάτικο ουρανό και χωρίς τους κανονισμούς κοινωνικής αποστασιοποίησης, θα ήμασταν θεατές μιας μεγάλης προσέλευσης ανθρώπων.

«Αυτό που μας λείπει πιο πολύ είναι οι φωνές των παιδιών τα οποία έρχονταν στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών εκδρομών. Ειδικά, ο αποχαιρετισμός τους στην πύλη της εξόδου, που πάντα φωναχτά θα πουν: “Περάσαμε ωραία” και “Σας ευχαριστούμε κύριε/-α” είναι κάτι που λείπει εντελώς. Και το χειρότερο είναι ότι δεν ξέρω αν αυτά τα παιδιά θα έχουν πάλι τη δυνατότητα να μας επισκεφθούν». 

Για τον ίδιο αυτός ο χώρος αποτελεί το δεύτερο σπίτι του, ακόμη και στα ρεπό και τις αργίες. Στο κινητό του τηλέφωνο έχει αποτυπώσει φωτογραφικά πολλές αξέχαστες στιγμές, όπως για παράδειγμα την πρόσφατη σφοδρή χιονόπτωση η οποία κάλυψε όλα τα μνημεία προσφέροντας ένα ξεχωριστό θέαμα. «Κανείς δεν περίμενε ότι μια πανδημία θα έθετε τα πάντα σε παύση και ότι θα εργαζόμασταν μόνοι ανάμεσα στα αρχαία μνημεία. Σίγουρα, πλέον, είμαστε πιο έτοιμοι για μια αντίστοιχη υγειονομική κρίση. Αλλά το βέβαιο είναι ότι όλη αυτή η ιστορία ήταν ένα μεγάλο μάθημα εμπειρίας και γνώσης». 

Ναός Ηφαίστου Facebook Twitter
Ο Ναός του Ηφαίστου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Αρχαία Αγορά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αρχαία Αγορά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Αρχαία Αγορά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Αρχαία Αγορά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ιστορίες με Νίκες στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ιστορίες με Νίκες στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας

Ανάμεσα στις αφηρημένες έννοιες όπως η ειρήνη, η τύχη, η νέμεση και η θέμις που ανυψώθηκαν από τους Έλληνες σε θεότητες και έλαβαν τη μορφή γυναίκας, η νίκη αποτέλεσε μια από τις πρώτες ενσαρκώσεις.
ΜΑΡΙΑ ΛΙΑΣΚΑ - ΚΛΕΙΩ ΤΣΟΓΚΑ*
Βρυσάκι: Η αθηναϊκή συνοικία που εξαφανίστηκε για την ανακάλυψη της Αρχαίας Αγοράς

Αθήνα / Βρυσάκι: Η αθηναϊκή συνοικία που εξαφανίστηκε για την ανακάλυψη της Αρχαίας Αγοράς

Στο διάστημα μεταξύ 1931 και 1939 το κέντρο της Αθήνας μεταμορφώθηκε, καθώς η συνοικία που βρισκόταν στους πρόποδες της Ακρόπολης, το Βρυσάκι, απαλλοτριώθηκε και κατεδαφίστηκε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι όχι και τόσο φωτεινές πτυχές της αθηναϊκής δημοκρατίας

Ιστορία μιας πόλης / Οι όχι και τόσο φωτεινές πτυχές της αθηναϊκής δημοκρατίας

Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Ανδρονίκη Μακρή, διδάκτορα Αρχαίας Ιστορίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, για το μεγαλείο και τις ατέλειες της αθηναϊκής δημοκρατίας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το λουτρό ως ιεροτελεστία στην πρώτη έκθεση του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Χανίων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το λουτρό ως ιεροτελεστία στην πρώτη έκθεση του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Χανίων

Το Αρχαιολογικό Μουσείο των Χανίων παρουσιάζει στο νέο του κτίριο ποικίλες όψεις των διαχρονικών λουτρικών συνηθειών στους πολιτισμούς της Μεσογείου, μέσα από 137 αντιπροσωπευτικά αρχαία αντικείμενα, έργα τέχνης, ιστορικά τεκμήρια και αντικείμενα καθημερινής χρήσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΠΕΜΠΤΗ 12/05 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΣΤΕΙ- Έτρωγαν σκύλους στο Αρχαίο Κορωπί;

Ιστορία μιας πόλης / Τα κατοικίδια των Αρχαίων Αθηναίων

Ο ζωοαρχαιολόγος Άγγελος Χατζηκουμής μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τα κατοικίδια και τα εξημερωμένα ζώα της Αρχαίας Αττικής, παρουσιάζει μία απρόσμενη συνήθεια των κατοίκων του προϊστορικού Κορωπίου και εξηγεί γιατί οι Αρχαίοι Αθηναίοι ήταν τελικά πιο ζωόφιλοι από εμάς.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η πρώτη μοδίστρα του Λυεκού Οίκου, μια μαύρη γυναίκα και η ιστορία της από τη σκλαβιά στην ελευθερία

Ελίζαμπεθ Χομπς Κέκλι / Η πρώτη μοδίστρα του Λευκού Οίκου: Η ιστορία μιας μαύρης γυναίκας από τη σκλαβιά στην ελευθερία

Το όνομά της συνδέθηκε με αυτό της Μέρι Λίνκολν και με ένα σκάνδαλο όταν θέλησε να εκποιήσει την γκαρνταρόμπα της. Τα απομνημονεύματά της είναι ένα χρονικό που φωτίζει την εποχή της σκλαβιάς και τον δρόμο των μαύρων Αμερικανών προς την ελευθερία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπίτα και δρόμοι της Αθήνας μέσα από ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου

Ιστορία μιας πόλης / Δρόμοι και σπίτια της Αθήνας στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο

Η Αγιάτη Μπενάρδου και ο Θανάσης Γεντίμης κάνουν μια «βουτιά» σε σπάνια αρχεία και παλιές ελληνικές ταινίες για να εντοπίσουν τα σημεία των γυρισμάτων στην πόλη αλλά και να αναδείξουν ξεχασμένες ιστορίες από τον ελληνικό σινεμά.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του χρυσού των Σκυθών, ένα δικαστικό, πολιτικό και πολιτιστικό θρίλερ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο χρυσός των Σκυθών: Ένα δικαστικό και πολιτικό θρίλερ

565 αντικείμενα του χρυσού των Σκυθών βρίσκονται σε ολλανδικό έδαφος σε καθεστώς «προστασίας», ενώ περίπου 200 κλάπηκαν από τους Ρώσους από το μουσείο της Μελιτόπολης. Σε ποιον ανήκει ο θησαυρός;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια έκθεση για τις θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας ταξιδεύει στη Μελβούρνη

Η έκθεση «Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», προϊόν συνέργειας του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και του Μουσείου της Μελβούρνης ερευνά τον τρόπο που το εμπόριο επηρέασε τον ελληνικό πολιτισμό και στη συνέχεια τον αρχαίο κόσμο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΠΕΜΠΤΗ 21/04 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-Όταν ο Απόστολος Παύλος επισκέφθηκε την Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ο Απόστολος Παύλος επισκέφθηκε την Αθήνα

Η Αγιάτη Μπενάρδου και ο Σωκράτης Κουρσούμης, αρχαιολόγος με ειδίκευση στη ρωμαϊκή αρχαιολογία, συνομιλούν για την επίσκεψη του Αποστόλου Παύλου στην Αθήνα, τη διδασκαλία στον Άρειο Πάγο και την κληρονομιά του στην πόλη και στους Αθηναίους.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ