Κλάους-Μίκαελ Κουν: Οι ναζιστικές ρίζες του πιο πλούσιου Γερμανού στον κόσμο

Κλάους-Μίκαελ Κουν Facebook Twitter
Ο 87χρονος δισεκατομμυριούχος οφείλει την περιουσία του στην Kuehne + Nagel, τη μεγαλύτερη μεταφορική εταιρεία στον κόσμο, η οποία ιδρύθηκε από τον παππού του και τον Φρίντριχ Νάγκελ το 1890.
0

ENA ΑΠΟΓΕΥΜΑ ΠΕΜΠΤΗΣ στα μέσα Νοεμβρίου του 2023, ένας ηλικιωμένος άνδρας περπατούσε στο νεκροταφείο Ohlsdorf του Αμβούργου, το τέταρτο μεγαλύτερο νεκροταφείο στον κόσμο, για να επισκεφθεί τον τόπο ταφής του αγαπημένου του ποδοσφαιριστή, όταν παρατήρησε ότι ένας τάφος είχε βανδαλιστεί. Κάποιος είχε ψεκάσει με κόκκινο και μαύρο σπρέι τις λέξεις «Nazi Kapital» («Ναζιστική περιουσία») στην ταφόπλακα της οικογένειας Κουν [Kuehne], ενώ στην ταφόπλακα του Άλφρεντ Κουν είχε αναγραφεί ο περίεργος όρος «M-Aktion».

Δεν επρόκειτο για οποιουσδήποτε οικογενειακούς τάφους: Οι Κουν αποτελούν μια από τις πιο επιφανείς βιομηχανικές δυναστείες της Γερμανίας. Ο Κλάους-Μίκαελ Κουν, το μοναχοπαίδι του Άλφρεντ και της Μερσέντες Κουν, είναι ο πλουσιότερος άνθρωπος της χώρας, με περιουσία που εκτιμάται σε 44 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το Bloomberg Billionaires Index. Ο 87χρονος δισεκατομμυριούχος οφείλει την περιουσία του στην Kuehne + Nagel, τη μεγαλύτερη μεταφορική εταιρεία στον κόσμο, η οποία ιδρύθηκε από τον παππού του και τον Φρίντριχ Νάγκελ το 1890.

Ο Κουν χρησιμοποίησε τον πλούτο του για να δημιουργήσει μια παγκόσμια αυτοκρατορία μεταφορών. Είναι επίσης ο μεγαλύτερος μέτοχος της γερμανικής αεροπορικής εταιρείας Lufthansa, του ναυτιλιακού κολοσσού Hapag-Lloyd, του διανομέα χημικών προϊόντων Brenntag, της ποδοσφαιρικής ομάδας HSV του Αμβούργου και της εταιρείας στην οποία ανήκουν οι λεωφορειακές γραμμές Greyhound της Βόρειας Αμερικής. Μόνο το 2023, σύμφωνα με το Bloomberg, επρόκειτο να βάλει στην τσέπη 4,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε μερίσματα από την αυτοκρατορία του.

Μετά τον πόλεμο, οι αδελφοί Κουν κατάφεραν να διαφύγουν της τιμωρίας για τις δραστηριότητές τους κατά τη διάρκεια του Τρίτου Ράιχ, κυρίως λόγω των δεσμών τους με τις αμερικανικές, βρετανικές και γερμανικές μυστικές υπηρεσίες.

Ο Κουν, ο οποίος κάποτε περιέγραψε τον εαυτό του ως «εξαντλητικό, ανυπόμονο και δυσάρεστο» στις συνεργασίες του, προτιμά να μένει μόνος του, είτε στο κτήμα και το γραφείο του κοντά στη λίμνη της Ζυρίχης, είτε στο σαλέ του στις ελβετικές Άλπεις, είτε στο γιοτ του, είτε στη βίλα του στη Μαγιόρκα. Παρά το γεγονός ότι έχει την έδρα του στην Ελβετία εδώ και σχεδόν 50 χρόνια, ο Κουν έχει δηλώσει ότι οι ρίζες του παραμένουν στη γενέτειρά του, το Αμβούργο, όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε.

Τη σύζυγό του, την Κριστίν τη γνώρισε αργά στη ζωή του, σε κάποιες διακοπές στα ελβετικά βουνά. Παντρεύτηκαν τον Δεκέμβριο του 1989, όταν εκείνος ήταν 52 ετών και εκείνη 51. Ο Κουν της γράφει ποιήματα για την επέτειο του γάμου τους και τα γενέθλιά της, όπως ο ίδιος δήλωσε στη γερμανική εφημερίδα Die Zeit. Μερικές φορές εκείνη του κάνει αυθόρμητα καντάδα με άριες του Πουτσίνι.

Σε κανέναν από τους δύο πάντως δεν αρέσουν οι άνδρες με μούσια, σύμφωνα με την Bild. Γι' αυτό και, όπως λένε οι φήμες, ο καπετάνιος της θαλαμηγού του μεγιστάνα, η οποία φέρει το όνομα Chrimi III (μια σύμπτυξη των μικρών ονομάτων του ζεύγους), εξαναγκάστηκε να ξυριστεί πριν αναλάβει εργασία.

Ο μόνος άνθρωπος που ο Κουν σέβεται περισσότερο από τη σύζυγό του είναι ο αείμνηστος πατέρας του, Άλφρεντ, τον οποίο διαδέχθηκε στη θέση του CEO της Kuehne + Nagel όταν ήταν 29 ετών. Το 1975 ο Κλάους-Μίκαελ και ο πατέρας του μετέφεραν την εταιρική έδρα και τα κεντρικά γραφεία της Kuehne + Nagel από τη Γερμανία σ’ ένα ελβετικό χωριουδάκι κοντά στη Ζυρίχη, για φορολογικούς λόγους. Η μόνη διακόσμηση στον τοίχο της αίθουσας συνεδριάσεων της Kuehne + Nagel είναι ένα πορτρέτο του Άλφρεντ. «Έμαθα τα πάντα σχεδόν απ’ αυτόν», έχει πει ο Κουν για τον πατέρα του. «Οι εταιρείες πρέπει να διοικούνται ατομικά, όπως μια οικογενειακή επιχείρηση».

Το ζήτημα όμως με τον Άλφρεντ είναι ότι έχτισε μέρος της οικογενειακής επιχείρησης επωφελούμενος από τις διώξεις και τη γενοκτονία των Εβραίων από το ναζιστικό καθεστώς.

Αφότου ο Αδόλφος Χίτλερ κατέλαβε την εξουσία στη Γερμανία, ο Άλφρεντ και ο αδελφός του Βέρνερ, εκδίωξαν τον Εβραίο μεγαλομέτοχο και συνεργάτη από την εταιρεία. Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, η Kuehne + Nagel, με επικεφαλής τον Άλφρεντ και τον Βέρνερ, μετέφερε λεηλατημένη εβραϊκή περιουσία, κυρίως έπιπλα, βιβλία και έργα τέχνης, από την κατεχόμενη Δυτική Ευρώπη στη ναζιστική Γερμανία στο πλαίσιο της λεγόμενης «M-Aktion», συντομογραφία του «Möbelaktion», που μεταφράζεται ως «επιχείρηση μεταφοράς επίπλων».

Kuehne Facebook Twitter
Γκράφιτι στην ταφόπλακα της οικογένειας Κουν στο νεκροταφείο του Ohlsdorf το 2023.

Μέσα σε δύο χρόνια, μεταξύ 1942 και 1944, σχεδόν 70.000 σπίτια Εβραίων στις Κάτω Χώρες, τη Γαλλία, το Βέλγιο και το Λουξεμβούργο λεηλατήθηκαν συστηματικά, αφού οι κάτοικοί τους είχαν εκτοπιστεί με τρένα σε γκέτο και στρατόπεδα θανάτου. Η ομάδα εργασίας που επέβλεπε την επιχείρηση αυτή ήταν μέρος μιας ναζιστικής οργάνωσης που είχε ως στόχο την ιδιοποίηση της περιουσίας κατά τη διάρκεια του πολέμου και πήρε το όνομά της από τον Άλφρεντ Ρόζενμπεργκ, τον κύριο ιδεολόγο του Ναζιστικού Κόμματος.

Μετά τον πόλεμο, οι αδελφοί Κουν κατάφεραν να διαφύγουν της τιμωρίας για τις δραστηριότητές τους κατά τη διάρκεια του Τρίτου Ράιχ, κυρίως λόγω των δεσμών τους με τις αμερικανικές, βρετανικές και γερμανικές μυστικές υπηρεσίες.

Η Kuehne + Nagel είχε το μονοπώλιο στην «επιχείρηση μεταφοράς επίπλων», σύμφωνα με τον Φρανκ Μπάγιορ, επικεφαλής του Κέντρου Μελετών Ολοκαυτώματος στο Ινστιτούτο Σύγχρονης Ιστορίας του Μονάχου.

«Ακόμη και στα πιο απομακρυσμένα μέρη, η εταιρεία που έκανε τις μεταφορές επίπλων ήταν πάντα η Kuehne + Nagel», λέει. «Η Kuehne + Nagel ανήκει στην ίδια κατηγορία εταιρειών όπως αυτές που πούλησαν το Zyklon B για χρήση στους θαλάμους αερίων ή που κατασκεύασαν τα κρεματόρια στα στρατόπεδα εξόντωσης. Η μεταφορά των κλεμμένων αγαθών των ανθρώπων μετά την απέλασή τους», προσθέτει, «είναι ένα είδος βρομοδουλειάς που ξεπερνά κατά πολύ οτιδήποτε μπορώ να κατανοήσω». Ωστόσο, ο ρόλος της εταιρείας και της οικογένειας του Κλάους-Μίκαελ Κουν στο Τρίτο Ράιχ είναι ελάχιστα γνωστός στον έξω κόσμο.

Μεγάλες γερμανικές εταιρικές φίρμες όπως η Deutsche Bank, η Volkswagen και η Bertelsmann άνοιξαν τα αρχεία τους πριν από χρόνια για να επιτρέψουν στους ιστορικούς να εξετάσουν τις δικές τους επικερδείς ναζιστικές συνεργασίες. Οι μελέτες που ανατέθηκαν έφεραν στο φως ότι η Deutsche Bank βοήθησε στην απαλλοτρίωση εκατοντάδων επιχειρήσεων εβραϊκής ιδιοκτησίας και βοήθησε στη χρηματοδότηση της κατασκευής του Άουσβιτς, ότι δεκάδες χιλιάδες άνδρες και γυναίκες χρησιμοποιήθηκαν ως είλωτες για τη μαζική παραγωγή όπλων στο εργοστάσιο της Volkswagen και ότι η Bertelsmann δημοσίευσε αντισημιτική λογοτεχνία και εκμεταλλεύτηκε ως σκλάβους εβραίους εργαζόμενους.

Το 2000 οι τρεις κολοσσοί συμπεριλήφθηκαν σε μια λίστα με πάνω από 6.500 γερμανικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης και της Kuehne + Nagel, οι οποίες συμφώνησαν να καταβάλουν περίπου 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε ένα ταμείο οικονομικών αποζημιώσεων για τους επιζώντες από τα στρατόπεδα και τα εργοστάσια καταναγκαστικής εργασίας και τους κληρονόμους τους. Αντίθετα από τις άλλες εταιρείες όμως, η Kuehne + Nagel δεν άνοιξε ποτέ τα αρχεία της.

Η άρνηση του Κουν να αναμετρηθεί δημοσίως με το ναζιστικό παρελθόν της οικογένειάς του και της εταιρείας του, ενισχύει το «αναθεωρητικό» κίνημα που εκφράζεται από την σύγχρονη ακροδεξιά, λέει ο Χένινγκ Μπλέιλ, διευθυντής του Ιδρύματος Χάινριχ Μπελ στη Βρέμη, μιας δεξαμενής σκέψης που συνδέεται με το γερμανικό Κόμμα των Πρασίνων. Από το 2015, ο Μπλέιλ διερευνά τις δραστηριότητες της Kuehne + Nagel κατά την περίοδο του πολέμου. Οι αναθεωρητικές αφηγήσεις για το παρελθόν της Γερμανίας αναδεικνύονται σε περίοπτη θέση από το AfD. Η ακροδεξιά στη Γερμανία, την Αυστρία, τη Γαλλία και πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες χρησιμοποιεί τον ιστορικό αναθεωρητισμό για να χειραγωγήσει την αφήγηση γύρω από τη περίοδο των Ναζί και τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, προκειμένου να προωθήσει την πολιτική της ατζέντα.

«Ακόμη και τις προηγούμενες δεκαετίες, ήταν απαράδεκτη η άρνηση του Κουν να αντιμετωπίσει με ειλικρίνεια τις πράξεις της οικογένειάς του κατά τη διάρκεια της ναζιστικής εποχής», λέει ο Μπλέιλ. «Τώρα είναι ακόμη μεγαλύτερο το ζήτημα, διότι η στάση του Κουν τον τοποθετεί στις τάξεις εκείνων που θέλουν να ‘απαλλάξουν’ τη γερμανική ιστορία από το ναζιστικό παρελθόν της».

Με στοιχεία από Vanity Fair

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ