Η βυθισμένη αρχαία πόλη στη Ζάκυνθο είναι στην πραγματικότητα ένας σπάνιος γεωλογικός σχηματισμός

Η βυθισμένη αρχαία πόλη στη Ζάκυνθο είναι στην πραγματικότητα ένας σπάνιος γεωλογικός σχηματισμός Facebook Twitter
Οι επιστήμονες πίστευαν πως είχαν βρεθεί μπροστά σε μια σημαντική αρχαιολογική ανακάλυψη, αλλά η νέα έρευνα δείχνει πως οι σχηματισμοί αυτοί είναι μεν σπάνιοι, αλλά όχι ανθρώπινης κατασκευής - φωτό.: Πανεπιστήμιο East Anglia/ ΕΚΠΑ
1

Τα αρχαία υποβρύχια ερείπια μιας χαμένης ελληνικής πόλης στον κόλπο Αλικάνα της Ζακύνθου είναι στην πραγματικότητα ένα σπάνιο φυσικό φαινόμενο - σύμφωνα με κοινή έρευνα από το Πανεπιστήμιο East Anglia (Ηνωμένο Βασίλειο) και το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Ελλάδα.


Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, που έχουν σταλεί στο LIFO.gr, όταν οι δύτες ανακάλυψαν αυτό που έμοιαζε με πλακόστρωτα δάπεδα, αυλές και στοές, νόμιζαν ότι είχαν βρει τα ερείπια ενός ξεχασμένου πολιτισμού που χάθηκε όταν παλιρροϊκά κύματα έπληξαν τις ακτές του ελληνικού νησιού.


Όμως, η νέα έρευνα που δημοσιεύεται σήμερα, αποκαλύπτει ότι το μυστηριώδες τοπίο δημιουργήθηκε από ένα φυσικό γεωλογικό φαινόμενο που έλαβε χώρα στην Πλειόκαινο εποχή, πέντε εκατομμύρια χρόνια πριν.


Ο επικεφαλής συγγραφέας καθηγητής Julian Andrews, από τη Σχολή Περιβαλλοντικών Επιστημών UEA, αναφέρει πως "Η περιοχή ανακαλύφθηκε από δύτες και η πρώτη εκτίμηση ήταν πως επρόκειτο για ένα αρχαίο λιμάνι της πόλης που χάθηκε στη θάλασσα. Υπήρχαν ευρήματα που έμοιαζαν με κυκλικές βάσεις κιόνων και πλακόστρωτα δάπεδα. Αλλά μυστηριωδώς δεν βρέθηκαν άλλα σημάδια της ζωής, όπως αγγεία".

Η βυθισμένη αρχαία πόλη στη Ζάκυνθο είναι στην πραγματικότητα ένας σπάνιος γεωλογικός σχηματισμός Facebook Twitter
Κατασκευές όπως αυτή πιστεύονταν πως είναι τα ερείπια ενός λίθινου δαπέδου της αρχαίας πόλης - φωτό.: Πανεπιστήμιο East Anglia/ ΕΚΠΑ


Τα ευρήματα εξετάστηκαν προσεκτικά επί τόπου από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων στην Ελλάδα. Η Αρχαιολόγος Μάγδα Αθανασούλα και δύτης Πέτρος Τσαμπουράκης μελέτησαν την περιοχή, μαζί με τον καθηγητή Μιχάλη Σταματάκη από το Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ).


Μετά τις προκαταρκτικές ορυκτολογικές και χημικές αναλύσεις, δημιουργήθηκε μια επιστημονική ερευνητική ομάδα με τη συμμετοχή του ΕΚΠΑ και του UEA. Η ερευνητική ομάδα διερεύνησε διεξοδικά την περιεκτικότητα σε ανόργανα άλατα και την υφή του υποβρύχιου σχηματισμού με κάθε λεπτομέρεια, με τη χρήση ακτίνων Χ και τεχνικές για την ανάλυση ισοτόπων.


Ο καθ Andrews είπε: "Ερευνήσαμε την περιοχή, η οποία βρίσκεται σε βάθος μεταξύ δύο και πέντε μέτρα κάτω από το νερό, και διαπιστώθηκε ότι στην πραγματικότητα είναι ένα φυσικό γεωλογικά φαινόμενο. Ο δίσκος με τη μορφολογία που θυμίζει ντόνατ και έμοιαζε με βάση κίονα είναι χαρακτηριστικό της μεταλλοφορίας από διαρροή υδρογονανθράκων".

Η βυθισμένη αρχαία πόλη στη Ζάκυνθο είναι στην πραγματικότητα ένας σπάνιος γεωλογικός σχηματισμός Facebook Twitter
Το περίτεχνο εύρημα που κατασκευαστικά θύμιζε βάση κίονα - φωτό.: Πανεπιστήμιο East Anglia/ ΕΚΠΑ

Η νέα μελέτη έρχεται να επιβεβαιώσει την μη ανθρώπινη προέλευση αυτών των «κατασκευών» ενώ η εκτίμησή των επιστημόνων είναι ότι πρόκειται για απολιθωμένα απομεινάρια ενός φυσικού υδραυλικού συστήματος, που υπήρχε κάποτε κάτω από τον βυθό και το οποίο επέτρεπε στο μεθάνιο και σε άλλους υδρογονάνθρακες να δραπετεύουν στο νερό.


"Αρχιτέκτονες" αυτού του τοπίου είναι τα μικρόβια τα οποία χρησιμοποιούσαν τον άνθρακα του μεθανίου και των άλλων υδρογονανθράκων ως «καύσιμο» προκειμένου να σχηματίσουν ένα είδος φυσικού τσιμέντου γύρω από τους γεωλογικούς σχηματισμούς από δολομίτη. Η σταδιακή διάβρωση ήταν αυτή που έδωσε το τελικό σχήμα στους σχηματισμούς αυτούς, που θυμίζουν, αλλά δεν είναι ανθρώπινες κατασκευές ή απομεινάρια μιας αρχαίας πολιτείας.


Οι ερευνητές αναφέρουν πως μπορεί να μην πρόκειται για μια αρχαία πόλη, όμως το γεωλογικό αυτό φαινόμενο είναι σπάνιο σε ρηχά νερά, καθώς κάτι ανάλογο συνήθως έχει εντοπισθεί μόνο σε βάθος εκατοντάδων ή και χιλιάδων μέτρων σε σημεία του πλανήτη όπως η Βόρεια Θάλασσα.

Η βυθισμένη αρχαία πόλη στη Ζάκυνθο είναι στην πραγματικότητα ένας σπάνιος γεωλογικός σχηματισμός Facebook Twitter
φωτό.: Πανεπιστήμιο East Anglia/ ΕΚΠΑ
Η βυθισμένη αρχαία πόλη στη Ζάκυνθο είναι στην πραγματικότητα ένας σπάνιος γεωλογικός σχηματισμός Facebook Twitter
φωτό.: Πανεπιστήμιο East Anglia/ ΕΚΠΑ
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT