ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Ένα από τα 9 χρυσά αντικέιμενα του θησαυρού του Παναγιούριστε. © The Trustees of the British Museum

Το χρυσάφι και η εξουσία

0

Η μεγάλη έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο που θα διαρκέσει έως τις 13 Αυγούστου 2023 διερευνά τη σχέση μεταξύ πολυτέλειας και εξουσίας στη Μέση Ανατολή και τη νοτιοανατολική Ευρώπη μεταξύ 550-30 π.Χ.

Θησαυροί υπήρχαν σε αφθονία – σκηνές γεμάτες χρυσά και ασημένια έπιπλα, κύπελλα κάθε είδους, όλα φτιαγμένα από χρυσό. Οι Έλληνες στρατιώτες που κατέλαβαν τη βασιλική σκηνή κατά τη διάρκεια των Ελληνοπερσικών Πολέμων (499-449 π.Χ.) ήρθαν ξαφνικά αντιμέτωποι με μια πολυτέλεια αφάνταστης κλίμακας.

Η έκθεση «Πολυτέλεια και Εξουσία» εμβαθύνει σε μια περίοδο κατά την οποία η περσική αυτοκρατορία συγκρούστηκε με τις πόλεις της Ελλάδας, προτού η Ελλάδα και στη συνέχεια η Περσία κατακτηθεί από το βασίλειο των Μακεδόνων, με επικεφαλής τον Φίλιππο Β' και τον γιο του Μέγα Αλέξανδρο.

Η έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο «Πολυτέλεια και εξουσία» παρουσιάζει αντικείμενα εκθαμβωτικής ομορφιάς και τέχνης για να εξερευνήσει μια πιο σύνθετη ιστορία της πολυτέλειας και της εξουσίας από την Κεντρική Ασία έως τα Βαλκάνια.

Τα περισσότερα αρχαία κείμενα που περιγράφουν τις αναμετρήσεις Ελλήνων και Περσών γράφτηκαν από Έλληνες, και έτσι, παραδοσιακά, βλέπουμε την Περσία μέσα από τα μάτια των αντιπάλων της. Όταν εξηγούσαν τις νίκες τους επί των Περσών –οι οποίοι κυβερνούσαν τη μεγαλύτερη αυτοκρατορία που είχε δει ο κόσμος– πολλοί Έλληνες συγγραφείς περιέγραφαν μια «βάρβαρη» Ανατολή αποδυναμωμένη από την παρακμή και την πολυτελή υπερβολή, αντιπαραβάλλοντάς τη με τα ελληνικά ιδεώδη της απλής ζωής, της αυτοσυγκράτησης και της αυτοπειθαρχίας.

Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Επισκέπτρια κοιτάζει ένα χάλκινο άγαλμα της θεάς Αφροδίτης που παρουσιάζεται στην έκθεση.

Η έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο «Πολυτέλεια και εξουσία» παρουσιάζει αντικείμενα εκθαμβωτικής ομορφιάς και τέχνης για να εξερευνήσει μια πιο σύνθετη ιστορία της πολυτέλειας και της εξουσίας από την Κεντρική Ασία έως τα Βαλκάνια.

Διερευνά πώς η περσική βασιλική αυλή χρησιμοποιούσε αντικείμενα κύρους και μεγάλης αξίας προκειμένου να επιδείξει τη δύναμη και το κύρος της, καθορίζοντας ένα ξεχωριστό στυλ πολυτέλειας που αντιγράφηκε από διάφορες κοινωνικές τάξεις σε ολόκληρη την αυτοκρατορία.

Παρόλο που η Αθήνα απέρριπτε την περσική πολυτέλεια και την υπερβολή ως παρακμιακή, οι πολίτες της υιοθέτησαν το ανατολικό στυλ με ενδιαφέροντες τρόπους για να καταστήσουν την πολυτέλεια αποδεκτή στο πλαίσιο του πρώιμου δημοκρατικού της συστήματος. Όταν ο Μέγας Αλέξανδρος κατέκτησε την περσική Ανατολή, ελληνικά, περσικά και τοπικά στυλ πολυτέλειας δημιούργησαν ένα ενδιαφέρον μείγμα που καθόρισε ένα νέο ύφος τέχνης και τεχνικής.

Ο θησαυρός του Παναγκιούριστε

Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Ο εξαιρετικός θησαυρός του Παναγκιούριστε. © Todor Dimitrov, National Museum of History, Βουλγαρία

Μεταξύ των εκλεκτών αντικειμένων που προέρχονται από το Αφγανιστάν έως την Ιταλία ξεχωριστή θέση κατέχει ο εξαιρετικός θησαυρός Παναγκιούριστε από τη Βουλγαρία. Ανακαλύφθηκε τυχαία από τρία αδέλφια που έσκαβαν πηλό για τούβλα το 1949, και αποτελεί εξαιρετικό παράδειγμα αρχαίας μεταλλοτεχνίας, ενώ καταδεικνύει την επιρροή της περσικής και ελληνικής πολυτέλειας σε όλα τα Βαλκάνια. Ο χρυσός από τον θησαυρό στο Παναγκιούριστε ήταν αρκετός ώστε να μισθωθεί ένα στράτευμα πεντακοσίων ανδρών και ενώ την εποχή που τον έθαψαν στη γη οι Κέλτες βρίσκονταν στα σύνορα της Θράκης, ο βασιλιάς δεν έλιωσε τον χρυσό, αλλά τον έθαψε, γιατί η ιερή αξία του θησαυρού υπερτερούσε γι' αυτόν, αφού αποτελούσε τεκμήριο της εξουσίας του.

Πρόκειται για το καταπληκτικό έργο μαστόρων χρυσοχόων από την πρώιμη ελληνιστική εποχή στα τέλη του 4ου και τις αρχές του 3ου αιώνα π.Χ. Ο θησαυρός του Παναγκιούριστε αποτελείται από 9 χρυσά δοχεία –ένα μπολ και 8 ρυτά– με πλούσια διακόσμηση που συνδυάζουν αρχαία ελληνικά μοτίβα με θρακικές τεχνικές της εποχής της δυναστείας των Αχαιμενιδών. Υποτίθεται ότι ο χρυσός θησαυρός αποτελούσε ιδιοκτησία του βασιλιά των Οδρυσών και της Θράκης Σεύθη Γ’ και χρησιμοποιούνταν σε θρησκευτικές τελετές.

Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Ρυτό σε μορφή κατσίκας από τον θησαυρό του Παναγκιούριστε. © The Trustees of the British Museum
Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Ρυτό που απεικονίζει τη θεά Αθηνά. © The Trustees of the British Museum

Πάνω στα ρυτά απεικονίζονται θεοί και ήρωες, ιερά ζώα και μυθολογικά όντα, που στην αρχαιότητα έπαιζαν τελετουργικό ρόλο. Σύμφωνα με την παράδοση οι φιγούρες αυτές προστάτευαν τους συμμετέχοντες στην τελετή. Η συλλογή περιλαμβάνει δύο ρυτά με κεφαλή ελαφιού, που το ένα παρουσιάζει τη σκηνή της κρίσης του Πάρη, με την Αθηνά, την Ήρα, την Αφροδίτη και τον Πάρη, ενώ το άλλο τη μάχη του Θησέα με τον ταύρο του Μαραθώνα και τον τρίτο άθλο του Ηρακλή, τη στιγμή που άρπαξε την Κερυνίτιδα Έλαφο. Πάνω σε έναν αμφορέα-ρυτό (δοχείο για πόσιμα υγρά ή χοές κατά τη διάρκεια σχετικών τελετουργιών) απεικονίζεται ο μύθος των «Επτά επί Θήβας» ή μια εορταστική πομπή ή μια σκηνή που σχετίζεται με τη θρακική πίστη – ένας τελετουργικός χορός πέντε ανδρών έξω από τον ναό στον οποίο ετοιμάζεται η τελετή.

Είναι η πρώτη φορά που ο θησαυρός βρίσκεται στο Ηνωμένο Βασίλειο από το 1976, γεγονός που δίνει την ευκαιρία στη νέα γενιά για να τον δει από κοντά.

Πολύτιμα αντικείμενα από χρυσό, ασήμι και γυαλί

Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Χρυσό βραχιόλι (μέρος του θησαυρού του Οξού), Τατζικιστάν, 499-300 π.Χ.

Η έκθεση περιλαμβάνει επίσης αντικείμενα από τη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, συγκεντρώνοντας εκπληκτικά αντικείμενα από χρυσό, ασήμι και γυαλί. Ένα επιχρυσωμένο ασημένιο ρυτό σε σχήμα γρύπα είναι ένα αξιοσημείωτο δείγμα περσικής τέχνης. Αρχικά χρησιμοποιήθηκε ως κρασοπότηρο. Αυτό το ποτήρι αντικατοπτρίζει τη χλιδή της περσικής αυλής, προσδίδοντας κύρος στον χρήστη του σε μια βασιλική γιορτή. Από τα πολυτελή αυτά αντικείμενα επηρεάστηκαν οι Έλληνες αγγειοπλάστες ως προς το ύφος και τη μορφή και φιλοτέχνησαν εξαιρετικά δείγματα με κεφάλια ζώων.

Μια κεραμική κούπα που φιλοτεχνήθηκε με τη μορφή κεφαλής λιονταριού παρέπεμπε στην πολυτέλεια της Περσίας, αλλά ως ένα εξωτικό νεωτεριστικό αντικείμενο που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε ένα ελληνικό συμπόσιο.

Ένα ανάγλυφο από ένα ταφικό μνημείο στην Ξάνθο της δυτικής Τουρκίας δείχνει έναν τοπικό βασιλιά να σκιάζεται από μια ομπρέλα για να μιμηθεί την περσική βασιλική εξουσία. Η ομπρέλα ήταν το υπέρτατο σύμβολο της ανδρικής εξουσίας στο αρχαίο Ιράν. Αν και οι ομπρέλες υιοθετήθηκαν στην Αθήνα ως τάση από την Ανατολή, χρησιμοποιούνταν μόνο από γυναίκες, όπως φαίνεται σε μια σκηνή πάνω σε ένα αγγείο νερού. Καθώς οι γυναίκες δεν είχαν πολιτική θέση στην πρώιμη δημοκρατία της Αθήνας, οι ομπρέλες ως γυναικεία αντικείμενα έχασαν τη δύναμη εξουσίας που προσέδιδαν σε έναν άνδρα χρήστη και μάλιστα ευγενή ή άνθρωπο με πλούτο και κύρος.

Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Χρυσό στεφάνι. © The Trustees of the British Museum

Από τη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου προέρχεται επίσης ένα χρυσό στεφάνι από την Τουρκία, παρόμοιο με αυτά που βρέθηκαν στους βασιλικούς τάφους των Αιγών. Το χρυσό στεφάνι δρυός, που αποτελείται από δύο κλαδιά με μια μέλισσα και δύο τζίτζικες, παρουσιάζει την εξάπλωση της πολυτέλειας σε όλη την περιοχή και το πώς εξελίχθηκαν τα στυλ την περίοδο μετά τον θάνατο του Αλεξάνδρου το 323 π.Χ.. Όπως δήλωσε ο Jamie Fraser του Βρετανικού Μουσείου: «Το στεφάνι είναι ένα από τα σημαντικότερα αντικείμενα του Βρετανικού Μουσείου: παραδοσιακά, βλέπουμε τους Πέρσες και τη φαινομενικά "παρακμιακή" αγάπη τους για την πολυτέλεια μέσα από τα μάτια των αυτοανακηρυγμένων εχθρών τους, των Ελλήνων. Αυτή η έκθεση είναι μια ευκαιρία να εξερευνήσουμε πέρα από αυτές τις προκατειλημμένες αναφορές και να κατανοήσουμε πώς οι Πέρσες χρησιμοποιούσαν την πολυτέλεια ως πολιτικό εργαλείο σε μια τεράστια και πολύπλοκη αυτοκρατορία».

Η έκθεση επιτρέπει στους επισκέπτες να ανακαλύψουν και να γνωρίσουν το εύρος, τον πλούτο και την επιρροή του ελληνοπερσικού κόσμου που, όπως λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου Hartwig Fischer, «ήταν ένα δίκτυο εκατοντάδων πολιτιστικών ομάδων, πέρα από την ιστορική δυαδικότητα της Περσίας και της Ελλάδας».

Είτε περιζήτητα ως αντικείμενα κύρους είτε απαξιωμένα ως σημάδια παρακμής, η ομορφιά αυτών των περσικών, ελληνικών και ελληνιστικών ειδών πολυτελείας διαμόρφωσε το πολιτικό τοπίο της Ευρώπης και της Ασίας κατά την πρώτη χιλιετία π.Χ. και η κληρονομιά τους συνεχίζει να υφίσταται και να επηρεάζει τη στάση μας απέναντι στην πολυτέλεια σήμερα.

Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Γυάλινο πιάτο. © The Trustees of the British Museum
Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Επίχρυσο ασημένιο ρυτό με φτερωτό γρύπα, Τουρκία, 5ος αιώνας π.Χ.
Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Αθηναϊκή κούπα με τη μορφή κεφαλής γενειοφόρου Πέρση. Η τάξη των Περσών, Ελλάδα, περίπου 410-400 π.Χ.
Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Κύπελλο με κεφάλι λιονταριού. © The Trustees of the British Museum
Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Ρυτό με κεφαλή ελαφιού από τον θησαυρό του Παναγκιούριστε. © The Trustees of the British Museum
Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Επίχρυση ασημένια πλάκα, Ιράν ή Αφγανιστάν, πιθανότατα παρθική ή πρώιμη σασανική, πιθανότατα 2ος-3ος αιώνας.
Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
© The Trustees of the British Museum
Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Κεραμικό ρυτό με τη μορφή καθιστής σφίγγας, που αποδίδεται στον ζωγράφο Σωτάδη, Ελλάδα, περίπου 470-450 π.Χ.
Η σχέση πολυτέλειας και εξουσίας μέσα από πολύτιμα χρυσά αντικείμενα και σπάνιους θησαυρούς Facebook Twitter
Ρυτό με κεφαλή ελαφιού από τον θησαυρό του Παναγκιούριστε. © The Trustees of the British Museum
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η νησιωτική Μεσόγειος ως ζώσα πραγματικότητα και ως «κατασκευή»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι νησιωτικές ταυτότητες της Μεσογείου στο πέρασμα των αιώνων

Η δρ. Αναστασία Χριστοφιλοπούλου μας «ξεναγεί» στη θαυμάσια έκθεση «Islanders: The making of a Mediterranean», η οποία φιλοξενείται μέχρι τις 4/6 στο Μουσείο Fitzwilliam του Πανεπιστημίου του Cambridge, και που, εκτός από υψηλή επισκεψιμότητα, παρουσιάζει και ιδιαίτερο ελληνικό ενδιαφέρον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι ο πολυεκατομμυριούχος που επιστρέφει 161 κυκλαδικές αρχαιότητες στην Ελλάδα

Λέοναρντ Στερν / Ποιος είναι ο δισεκατομμυριούχος που επιστρέφει 161 κυκλαδικές αρχαιότητες στην Ελλάδα

161 αρχαιότητες, μοναδικά δείγματα του Κυκλαδικού Πολιτισμού, που ανήκουν στο ελληνικό κράτος θα εκτεθούν στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και στο MET της Νέας Υόρκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ