Χειρόγραφα στα αρχαία ελληνικά δίνουν μαθήματα ζωής από την εποχή της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας

Χειρόγραφα στα αρχαία ελληνικά δίνουν μαθήματα ζωής από την εποχή της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας Facebook Twitter
Πώς να ζείτε σαν Ρωμαίος. Ένα χειρόγραφο του 12ου αιώνα όπου έχουν αντιγραφεί προηγούμενα κείμενα, μια σημαντική πηγή πληροφοριών για την μελέτη της Καθηγήτριας Ντίκυ. Φωτογραφία: Zisterzienserstift Zwettl
1

Δεν ξέρετε πως να μιλήσετε στον μεθυσμένο συγγενή που επιστρέφει από όργιο; Μια συλλογή για την εκμάθηση λατινικών από ελληνόφωνους κατά την αρχαιότητα ίσως έχει την λύση. 

Η καθηγήτρια Έλινορ Ντίκυ γύρισε όλη την Ευρώπη για να μελετήσει τα colloquia, σχολικά εγχειρίδια ή εγχειρίδια εκμάθησης λατινικών για νεαρούς Έλληνες επί Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας που συντάχθηκαν ανάμεσα στον 2ο και τον 6ο αιώνα. Τα χειρόγραφα που συνέλεξε και μετέφρασε η Ντίκυ για πρώτη φορά στα αγγλικά για το βιβλίο της "Μαθαίνοντας Λατινικά όπως οι Αρχαίοι: Εγχειρίδια εκμάθησης Λατινικών στην Αρχαιότητα", παρουσιάζουν καθημερινές καταστάσεις προκειμένου να βοηθήσουν τους μαθητές να μάθουν και την ζωή στη αρχαία Ρώμη. Τα θέματα ποικίλλουν από την επίσκεψη στις θέρμες, στο να φτάσει κανείς στο σχολείο αργά και να αντιμετωπίσει έναν λιώμα συγγενή.  

 

Οι μαθητές των Λατινικών ασκούνται στην γλώσσα με παραδείγματα του πώς να επισκεφθείς έναν άρρωστο φίλο και πώς να προετοιμασθείς για ένα δέιπνο. Επίσης ενημερώνονται για το πώς να κάνουν παζάρια στην αγορά ("Πόσο κάνει αυτή η κάπα; "Διακόσια δηνάρια" "Ζητάς πολλά, δέξου εκατό δηνάρια.") και τι να κάνουν στην τράπεζα.

 

"Quis sic facit, domine, quomodo tu, ut tantum bibis? Quid dicent, qui te viderunt talem?" είναι η σκηνή που παρουσιάζεται σχετικά με το τελευταίο θέμα και την οποία η Ντίκυ μεταφράζει ως εξής: "Ποιος συμπεριφέρεται έτσι κύριε όπως εσείς, που πίνετε τόσο πολύ; Τι θα έλεγαν όσοι σας έβλεπαν στην κατάσταση αυτή; Είναι αυτός ο πρέπων τρόπος να συμπεριφέρεται ο αφέντης μίας οικίας που συμβουλεύει τους άλλους; Δεν υπάρχουν πιο ντροπιαστικά ούτε πιο ατιμωτικά πράγματα να κάνεις κάποιος από τις χθεσινές σας πράξεις." συνεχίζει ο τιμητής, προσθέτοντας: "infamiam maximam tibi cumulasti", ή "Μεγάλη ατιμία συσσωρεύσατε επάνω σας... Αλλά τώρα δεν θέλετε να κάνετε έμετο, θέλετε;" 

 

Στο συγκεκριμένο σενάριο ο δεχόμενος την επίθεση μετανοεί και απαντά: "Πράγματι ντρέπομαι πολύ. Δεν ξέρω τι να πώ, γιατί υπήρξα τόσο εν εξάλλω ώστε να μην έχω δικαιολογία για κανέναν."

"Τα ρωμαϊκά δείπνα δεν ήταν πάντα ευπρεπείς εκδηλώσεις, υπήρχε σημαντική πιθανότητα οι συμμετέχοντες να πιούνε περισσότερο απ' όσο θα ήταν σώφρον, και υπό την επήρεια του αλκόολ να κάνουν πράγματα που αργότερα πιθανά θα μετανιώσουν" γράφει στο βιβλίο της η Ντίκυ. "Τα colloquia δεν περιγράφουν μεν τις σκηνές αυτές, αλλά συμπεριλαμβάνουν μια σκηνή όπου ένας χαρακτήρας δέχεται επικρίσεις για την (απροσδιόριστη) συμπεριφορά του σε κατάσταση μέθης. Δεν είναι σαφής η σχέση ανάμεσα σε εκείνον που επικρίνει και τον άτακτο αλλά υπονοείται κάποιου είδους οικογενειακή σύνδεση."  

Τα colloquia διδάσκουν επίσης στους μαθητές τι να κάνουν αν αργήσουν να πάνε στο σχολείο. Ένα αγόρι κατηγορείται: "εχθές παραμέλησες τα  μαθήματα σου και το μεσημέρι δεν ήσουν σπίτι." Γλυτώνει όμως από την τιμωρία λέγοντας ότι είχε συνοδεύσει τον πολύ σημαντικό πατέρα του στο praetorium, όπου τον δέχθηκαν οι αρχές και έλαβε επιστολές από τους αυτοκράτορες. 

Οι μαθητές των Λατινικών ασκούνται στην γλώσσα με παραδείγματα του πώς να επισκεφθείς έναν άρρωστο φίλο και πώς να προετοιμασθείς για ένα δέιπνο. Επίσης ενημερώνονται για το πώς να κάνουν παζάρια στην αγορά ("Πόσο κάνει αυτή η κάπα; "Διακόσια δηνάρια" "Ζητάς πολλά, δέξου εκατό δηνάρια.") και τι να κάνουν στην τράπεζα. 

"Δεν γνωρίζουμε αν θα έπαιζαν τους διαλόγους στην τάξη με τους άλλους μαθητές" λέει η Ντίκυ, "αλλά εγώ πιστεύω πως ναι." 

Η Ντίκυ επίσης πιστεύει πως τα κείμενα αυτά χρησιμοποιούνταν ευρέως. "Το γνωρίζουμε γιατί απαντώνται σε πολλές διαφορετικές εκδοχές μεσαιωνικών χειρογράφων. Τουλάχιστον έξι διαφορετικές εκδοχές έχουν βρεθεί διάσπαρτες στην Ευρώπη το 600 μ.Χ."

"Μάλιστα είναι πιο κοινά απαντώμενα από άλλα σαφώς πιο γνωστά κείμενα της αρχαιότητας: υπάρχει μόνο ένα αντίγραφο του Κάτουλλου και λιγότερα από έξι του Καίσαρα. Επίσης υπάρχουν σε πολλά σπαράγματα παπύρων, κι αν σκεφθεί κανείς ότι μόνο ένα απειροελάχιστο τμήμα παπύρων επιβίωσε ως τα σήμερα, αυτό σημαίνει πως όταν έχεις άνω του ενός σπαράγατος το συγκεκριμένο κείμενο ήταν εξαιρετικά δημοφιλές την αρχαία εποχή." 

Οι παλαιότερες εκδοχές των κειμένων υπάρχουν ως τμήματα παπύρων στην Αίγυπτο, όπου και διασώθηκαν λόγω κλίματος. Εξαιτίας του μεγέθους των σπαραγμάτων αυτών η Ντίκυ αναγκάστηκε να βασιστεί σε μεσαιωνικά χειρόγραφα αντίγραφα ανά την Ευρώπη. "Έχουν αντιγραφεί ξανά και ξανά, και όλοι εισήγαγαν και κάποια λάθη, έτσι ώστε να γίνουν δυσανάγνωστα. Ως επιμελήτρια  χρειάστηκε να ανιχνεύσω όλα τα χειρόγραφα και να προσπαθήσω να ανακαλύψω τα λάθη ούτως ώστε να ξεθάψω το αρχικό κείμενο."

Η Ντίκυ αναδεικνύει επίσης πως οι μαθητές χρησιμοποιούσαν γλωσσάρια για να μάθουν ευκολότερα την ξένη γλώσσα, συλλέγοντας λίστες λέξεων επί σημαντικών θεμάτων όπως για παράδειγμα οι θυσίες ("exta" σημαίνει εντόσθια, "victimator" είναι ο σφαγέας των αμνών και "hariolus" ο μάντης) και η ψυχαγωγία. "Σίγουρα δεν είναι οι ίδιες λέξεις που θα μαθαίναμε σήμερα ως απαραίτητες σε μία ξένη γλώσσα." λέει η Ντίκυ. Υπάρχει μάλιστα ένα βιβλίο συχνών φρασεων για δικαιολογίες ("Έκανες ότι σου είπα;" "Όχι ακόμα" "Γιατί;" "Θα το (κάνω) σύντομα, διότι βιάζομαι να βγω"), κι ένα διαφορετικό με προσβολές. Η "Maledicis me, malum caput? crucifigaris!" ή αλλιώς "Με στηλιτεύεις, αχρείε; Είθε να σταυρωθείς!" είναι μια αρκούντως κακιά, μαζί με αυτή: "Με στηλιτεύει αυτός ο κτηνοπαλαιστής; Αφήστε με να πάω να του σπάσω όλα τα δόντια!"

 

"Όταν σκεπτόμαστε τους Ρωμαίους οι πλούσιοι και σπουδαίοι στρατηγοί, αυτοκράτορες και πολιτικοί είναι εκείνοι που μας έρχονται στο μυαλό. Δεν ήταν όμως αυτοί ο μέσος άνθρωπος. Για την ακρίβεια ήταν διάσημοι ακριβώς επειδή ήταν ξεχωριστοί. Οι ιστορικοί προσπαθούν να διορθώσουν αυτή την προκατάληψη μιλώντας για τις μάζες των συνηθισμένων Ρωμαίων πολιτών, αλλά πολύ σπάνια έχουμε γραπτά που αναφέρονται σε αυτούς ή έχουν συνταχθεί από εκείνους. Τα colloquia αυτά μας δίνουν πραγματικές, σύγχρονες ιστορίες με στοιχεία από την ζωή τους κι ελπίζω πως το έργο μου θα δώσει μια πιο δίκαιη και αληθινή εικόνα της κοινωνίας στην αρχαιότητα." λέει η Ντίκυ.

 

Μια ιδέα για το πως περνούσαν οι αναγνώστες των εγχειριδίων αυτών την ώρα τους, μας δίνει ένας διάλογος κατά την διάρκεια επίσκεψης στα δημόσια λουτρά. Εδώ η πάλη ακολουθείται από την επάλειψη με λάδι, πριν περάσουν στα ιδρωτήρια και τις θερμές πισίνες. "Ας χρησιμοποιήσουμε το ξηρό δωμάτιο θερμού αέρα και μετά πάμε στην θερμή πισίνα." λέει ο ένας χαρακτήρας. "Κατέβα και ρίξε ζεστό νερό επάνω μου. Τώρα βγες. Πέσε στην ανοιχτή πισίνα. Κολύμπα!" "Κολύμπησα." 

Εδώ μαθαίνουμε πολλά πράγματα που δεν γνωρίζαμε. Όταν επιστρέφουν από τα λουτρά κάνουν ντους και καθαρίζονται με μια στλεγγίδα. Η στλεγγίδα ήταν ένα αντικείμενο υγιεινής του οποίου η χρήση συνηθιζόταν πολύ στους Ελληνικούς και Ρωμαϊκούς χρόνους. Το χρησιμοποιούσαν στο μπάνιο για να ξύνουν με αυτό το δέρμα και να αφαιρούν επιφανειακά τις ακαθαρσίες. Χρησιμοποιούνταν επίσης για την απομάκρυνση του ιδρώτα, της σκόνης και του ελαίου από το σώμα. Η Ντίκυ πιστεύει πως ο μόνος λόγος για να χρησιμοποιήσουν την στλεγγίδα μετά τα δημόσια λουτρά ήταν ότι εκείνα ήταν πολύ ακάθαρτα. Χαρακτηριστικά σχολιάζει: "Γνωρίζαμε πως τα λουτρά ήταν βρώμικα, αλλά όχι τόσο πολύ." 

Στοιχεία από την Guardian

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ