Για τη διάσωση της μνήμης: Τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας κλείνουν 30 χρόνια

Για τη διάσωση της μνήμης: Τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας κλείνουν 30 χρόνια Facebook Twitter
Αντάρτισσες του ΕΛΑΣ (Φωτογραφικό Αρχείο ΑΣΚΙ)
0

«Η ιστορία του ανθρώπινου είδους μοιάζει όλο και περισσότερο σαν μια κούρσα ταχύτητας μεταξύ μάθησης και καταστροφής», είχε πει κάποτε ο Τζορτζ Όργουελ. Δεν ξέρω αν η ομάδα των ιστορικών, πολιτικών επιστημόνων και στελεχών της αριστεράς που με πρωτεργάτη τον Φίλιππο Ηλιού ίδρυσαν τον Ιανουάριο του '92 τη μη κερδοσκοπική αστική εταιρεία «Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας» (ΑΣΚΙ) γνώριζε αυτό το ρητό, δηλωμένος της στόχος πάντως ήταν, και παραμένει, η διαφύλαξη και διάθεση ενός πολύ σημαντικού αρχειακού υλικού για την ιστορία όχι μόνο της αριστεράς αλλά και της Ελλάδας γενικότερα.

Σε αυτό περιλαμβάνεται το τμήμα του αρχείου του ΚΚΕ που μετά τη διάσπασή του 1968 περιήλθε στην κατοχή του ΚΚΕ εσωτερικού, το αρχείο του Ραδιοφωνικού Σταθμού «Ελεύθερη Ελλάδα - Φωνή της Αλήθειας» (1947-1968) καθώς επίσης τα αρχεία του ΚΚΕ εσωτερικού (1968-1986), του κόμματος της ελληνικής αριστεράς (1986-1989) και, βέβαια, της προδικτατορικής ΕΔΑ (1952-1967).

Τη χρονιά που ιδρύθηκαν τα ΑΣΚΙ ο Ψυχρός Πόλεμος είχε μόλις τελειώσει και μαζί του η ΕΣΣΔ, επίσης είχε περάσει μόλις μία τριετία αφότου είχαν καταστραφεί οι περίφημοι «φάκελοι κοινωνικών φρονημάτων», με τον υποφαινόμενο να έχει δει δημοσιευμένο σε εφημερίδα, μεταξύ άλλων, και τον δικό του, παρά το νεαρό της ηλικίας του, απόδειξη ότι αστυνομία και ΕΥΠ συνέχιζαν να φακελώνουν πολίτες και μετά τη χούντα – με βάση δε τις πρόσφατες αποκαλύψεις περί τηλεφωνικών παρακολουθήσεων πολιτικών και άλλων δημόσιων προσώπων, το κατ’ επιλογή φακέλωμα φαίνεται ότι δεν έπαψε ουσιαστικά ποτέ, απλώς άλλαξε μορφή.

Σήμερα τα ΑΣΚΙ αποτελούν μια πλούσια και διαρκώς ανανεούμενη πηγή για την ιστορία των πολιτικών και κοινωνικών κινημάτων από τις απαρχές του 20ού αιώνα μέχρι σήμερα, έχοντας κύρια αποστολή τη διάσωση της ιστορικής μνήμης, δεν περιορίζονται όμως στο παρελθόν.

Σε εκείνη, λοιπόν, την κρίσιμη χρονική συγκυρία, η πρωτοβουλία για τη δημιουργία των ΑΣΚΙ ήταν «ένα μεγάλο στοίχημα για τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης ενάντια στη λήθη και στην άγνοια, για την κατάκτηση του δικαιώματος του πολίτη να γνωρίζει την ιστορία του, ήταν, παράλληλα, ένα εγχείρημα πολλαπλών ρήξεων: ρήξη με τη λογική του περίκλειστου και απόρρητου κομματικού αρχείου, ρήξη με την αντίληψη ότι η εμπεριστατωμένη γνώση της Ιστορίας είναι ένα προνόμιο για λίγους, ρήξη επίσης με την υπαγωγή της ιστορικής γνώσης σε αναγνώσεις βασισμένες στις ανάγκες και στις προτεραιότητες του παρόντος», με τη λογική του πολιτικού κόστους κοντολογίς, διαβάζω.

Τριάντα χρόνια ΑΣΚΙ: Η ιστορία μάς αφορά! Facebook Twitter
Περιοδικό «Αντίσταση», Παρίσι, 10/1967. Από την ενότητα «Ο αγώνας για δημοκρατία και ελευθερία» της έκθεσης των ΑΣΚΙ «Όλα είναι δυνατά! 4 στιγμές στον 20ό αιώνα».

Τα σπουδαία αυτά αρχειακά τεκμήρια περιλαμβάνουν πάνω από 5 εκατ. έγγραφα, τα οποία διαρκώς εμπλουτίζονται: ανάμεσά τους αρχεία του Μεσοπολέμου για την εγκατάσταση των προσφύγων και την αγροτική πολιτική, της Αντίστασης και του Εμφυλίου απ' όλο το πολιτικό φάσμα της εποχής (το αρχείο του Κεντρικού Συμβουλίου της ΕΠΟΝ, τμήμα του αρχείου του ΕΔΕΣ κ.ά.), αρχειακές συλλογές από τη Μέση Ανατολή και την Κυβέρνηση του Βουνού, τεκμήρια από τη δράση πολλών αντιδικτατορικών οργανώσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ένα «ψηφιακό μουσείο» για τη Μακρόνησο, αρχεία συνδικαλιστικών και κοινωνικών οργανώσεων διαφόρων εποχών, συλλογές τεκμηρίων για το Κυπριακό και αρχειακά τεκμήρια από τη δράση πολυάριθμων οργανώσεων της νεολαίας και του φοιτητικού κινήματος στη Μεταπολίτευση.

Στα ΑΣΚΙ έχουν κατατεθεί ακόμα σημαντικές προσωπικές συλλογές όπως τα αρχεία των Μιχάλη και Λεωνίδα Κύρκου, του Αντώνη Μπριλλάκη, του Μιχάλη Παπαγιαννάκη, του Αλέκου Αλαβάνου από τη θητεία του στην Ευρωβουλή, του Ορέστη Χατζηβασιλείου, τμήματα των αρχείων των Αλέξανδρου Σβώλου, Γιώργου Μυλωνά, Αλέξανδρου Ξύδη κ.ά., καθώς επίσης χιλιάδες πολύτιμα έντυπα, βιβλία, παράνομες εφημερίδες, προκηρύξεις, μία από τις μεγαλύτερες συλλογές παράνομου Τύπου (1936-1974) αλλά και σημαντικό τμήμα των βιβλιοθηκών των Ηλία Ηλιού, Φίλιππου Ηλιού, Άγγελου Ελεφάντη και Λεωνίδα Κύρκου.

Σήμερα τα ΑΣΚΙ αποτελούν μια πλούσια και διαρκώς ανανεούμενη πηγή για την ιστορία των πολιτικών και κοινωνικών κινημάτων από τις απαρχές του 20ού αιώνα μέχρι σήμερα, έχοντας κύρια αποστολή τη διάσωση της ιστορικής μνήμης, δεν περιορίζονται όμως στο παρελθόν. Ενισχύουν, παράλληλα, τη γνώση και την έρευνα για τη σύγχρονη ελληνική ιστορία με δεκάδες έντυπες και ψηφιακές εκδόσεις, ένα περιοδικό με αναγνωρισμένη παρουσία, μια σειρά προσβάσιμα online ερευνητικά προγράμματα με μεγάλη επισκεψιμότητα, ψηφιακά θεματικά έργα, ημερίδες, συνέδρια, σεμινάρια, διαλέξεις, εργαστήρια, παρουσιάσεις βιβλίων και ερευνητικών έργων, εκθέσεις, ιστορικούς περίπατους, ραδιοφωνική εκπομπή («Στο Κόκκινο» 105.5 κάθε Κυριακή στις 13:00, σε επιμέλεια-παρουσίαση Μάνου Αυγερίδη, Βαγγέλη Καραμανωλάκη, Κωστή Καρπόζηλου και Χρήστου Τριανταφύλλου), ανοιχτό στο κοινό αναγνωστήριο που λειτουργεί με ραντεβού όπως και διάφορες συνεργασίες με επιστημονικούς φορείς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

ΤΕΤΑΡΤΗ Τριάντα χρόνια ΑΣΚΙ: Η ιστορία μάς αφορά! Facebook Twitter
Φοιτητικές εκλογές, 16 Απριλίου 1986. Από την ενότητα «Η εποχή των μεγάλων αλλαγών» της έκθεσης των ΑΣΚΙ «Όλα είναι δυνατά! 4 στιγμές στον 20ό αιώνα».

Στο πλαίσιο αυτό συμμετέχει την περίοδο αυτή στο πρόγραμμα WIRE (Women in Resistance), το οποίο εστιάζει στον ρόλο των γυναικών στην Αντίσταση κατά τον Β' Παγκόσμιο. Επικεφαλής είναι το Αυτόνομο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης και, πέραν των ΑΣΚΙ, συμμετέχουν τρία ακόμη ιδρύματα από Ιταλία, Πολωνία και Ισπανία. Τα άλλα δύο κεντρικά προγράμματα που τρέχουν στα ΑΣΚΙ αυτή την περίοδο, πέρα από το Φεστιβάλ, είναι το Ψηφιακό Μουσείο Ευρωπαϊκής Αλληλεγγύης στην Ελλάδα (1967-1974), που περιλαμβάνει αρκετό άγνωστο υλικό για τον αντιδικτατορικό αγώνα στην Ευρώπη, και το Αρχείο Αλβανικής Μετανάστευσης στο πλαίσιο του πρότζεκτ «Voicing the Albanian Experience in Greece».

Το τελευταίο αυτό έχει ξεχωριστή σημασία, καθώς πρόκειται για το πρώτο μεγάλο μεταναστευτικό ρεύμα που υποδέχτηκε (με πολλά εισαγωγικά σε πολλές περιπτώσεις) η χώρα μεταπολιτευτικά, με τις εμπειρίες, τις φωνές και την πολιτισμική παραγωγή της πολυπληθέστερης μεταναστευτικής κοινότητας στην Ελλάδα να παραμένουν θεσμικά περιθωριοποιημένες, παρά την αποφασιστική της συμβολή στην οικονομική ανάπτυξη και στη διαμόρφωση της σύγχρονης κοινωνικής πραγματικότητας την τελευταία τριακονταετία.

Γιορτάζοντας φέτος τον Φλεβάρη τα τριαντάχρονά τους, τα ΑΣΚΙ διοργανώνουν ένα πολυμορφικό φεστιβάλ με τίτλο «Η Ιστορία μάς αφορά» στο Κέντρο Τεχνών του δήμου Αθηναίων, Πάρκο Ελευθερίας (πρώην ΕΑΤ-ΕΣΑ) από τις 9 έως τις 19/2. Στη διάρκεια των έντεκα αυτών ημερών θα πραγματοποιούνται καθημερινά εκδηλώσεις με ελεύθερη είσοδο: θεματικές συζητήσεις, εργαστήρια, προβολές ντοκιμαντέρ και ιστορικοί περίπατοι.

Οι εκδηλώσεις θα πλαισιώσουν μια κεντρική έκθεση με τίτλο «Όταν όλα είναι δυνατά! Τέσσερις στιγμές του 20ού αιώνα», η οποία θα περιλαμβάνει σπάνια τεκμήρια από τις συλλογές των ΑΣΚΙ. Η έκθεση, στην οποία θα υπάρχουν καθημερινά ξεναγήσεις, φιλοδοξεί να προτείνει «μια εναλλακτική αφήγηση της διαδρομής των ελληνικών πολιτικών και κοινωνικών κινημάτων του 20ού αιώνα, αντιμετωπίζοντάς την όχι ως μια τελεολογική ιστορία διάψευσης και ήττας, όπως συχνά συμβαίνει, αλλά ως ένα πεδίο που μας επιτρέπει να σκεφτούμε τη δυναμική της συλλογικής δράσης, των πολιτικών ιδεών και των συλλογικών προσδοκιών».

Τριάντα χρόνια ΑΣΚΙ: Η ιστορία μάς αφορά! Facebook Twitter
Πανηγυρισμοί υποστηρικτών του ΠΑΣΟΚ μετά την ανακοίνωση των εκλογικών αποτελεσμάτων του 1981. Φωτογραφία: Νίκος Παναγιωτόπουλος © Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας/Μεταπολίτευση 1974-1989
Τριάντα χρόνια ΑΣΚΙ: Η ιστορία μάς αφορά! Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την κεντρική προεκλογική συγκέντρωση του ΚΚΕ στην πλατεία Κοτζιά το 1981. Φωτογραφία: Νίκος Παναγιωτόπουλος © Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας/Μεταπολίτευση 1974-1989

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων, που συντονίζει ο ιστορικός Μάνος Αυγερίδης, περιλαμβάνει ξεναγήσεις στην έκθεση και στο Μουσείο Πολιτικών Εξορίστων Άη-Στράτη, θεματικές για τις «άγνωστες πλευρές» της Μεταπολίτευσης, για τη λογοτεχνία και την αριστερά μετά το '73, για τις «μνήμες βασανιστηρίων - μια σκοτεινή ιστορία δίχως σύνορα», για τις προσφυγικές ιστορίες και την αριστερά, προσεγγίσεις στην Ιστορία «από τα κάτω», μια συζήτηση για τις πολλαπλές αναγνώσεις του παρελθόντος με αφορμή τα δέκα χρόνια Ιστορίας στο Κόκκινο, αφιέρωμα στα τριάντα χρόνια αλβανικής μετανάστευσης με τίτλο «Κοιτώντας τις φωτογραφίες των γονιών μου», εργαστήρια μεταξοτυπίας με την ομάδα Λούπες, ιστορικούς περιπάτους («Από τον Τρούμαν στον Βενιζέλο», «Φοιτητές στην πόλη», «Στα χνάρια της queer Αθήνας» από το Queer Athens), προβολές ντοκιμαντέρ («Η αναγνώριση της Εθνικής Αντίστασης», «Η σιωπή των άλλων») και παρουσίαση του νέου τεύχους του περιοδικού «Αρχειοτάξιο».

Το φεστιβάλ «30 Χρόνια ΑΣΚΙ: Η Ιστορία μάς αφορά» θα πραγματοποιηθεί από τις 9 έως τις 19 Φεβρουαρίου 2023 στο Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων, Πάρκο Ελευθερίας (πρώην ΕΑΤ-ΕΣΑ). Η είσοδος στην έκθεση και η συμμετοχή σε όλες τις εκδηλώσεις του φεστιβάλ είναι δωρεάν.
Facebook: Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας - Contemporary Social History Archives

askiweb.eu

email: [email protected]

Τηλ. επικοινωνίας: 210 3223062

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ