Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία Facebook Twitter
Σπύρος Μελετζής, Άποψη της Χώρας από την πλατεία Πλατάνου, 1948. Αρχείο Εφορείας Αρχαιοτήτων Έβρου, Σαμοθράκη.

Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

0

Η εμβληματική «Νίκης της Σαμοθράκης», από τις διασημότερες γλυπτικές συνθέσεις διεθνώς, βρίσκεται σε περίοπτη θέση στο κεφαλόσκαλο της κλίμακας Νταρού στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι από το 1883 ‒ με ένα διάλειμμα κατά τη γερμανική κατοχή, οπότε φυγαδεύτηκε για να προστατευτεί. Είχε αποκαλυφθεί είκοσι χρόνια πριν από τον Σαρλ Σαμπουαζό (Charles Champoiseau), υποπρόξενο της Γαλλίας στην Αδριανούπολη.

Η Σαμοθράκη αποτελούσε ακόμα μέρος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και οι γαλλικές διπλωματικές αρχές δεν είχαν πρόβλημα να πάρουν άδεια για τη μεταφορά αρχαιοτήτων στην πατρίδα τους. Ωστόσο, ο λόγος για τον οποίο χρειάστηκαν τόσο πολλά χρόνια μέχρι να τοποθετηθεί σε μια τόσο ξεχωριστή και δεσπόζουσα θέση οφείλεται στο γεγονός ότι η αξία της δεν αναγνωρίστηκε αμέσως. Αρχικά, βρέθηκε ο ώμος και το στήθος, και αυτά εκτέθηκαν πρώτα ‒ δεν έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση. Στη συνέχεια, βρέθηκαν το σώμα και το αριστερό φτερό. Σταδιακά, άρχισε να παίρνει τη μορφή με την οποία την ξέρουμε σήμερα.

Η έκθεση δεν περιλαμβάνει αρχαιότητες. Μέσα από τεκμήρια, όπως σπάνιες εκδόσεις και φωτογραφικό υλικό, επιδιώκει να αφηγηθεί την ιστορία αυτού του μυθικού νησιού που υπήρξε ξακουστό ήδη από τον καιρό του Ομήρου, καθώς αναφορές σε αυτό απαντούν ήδη στην Ιλιάδα.

Στο ίδιο σημείο όπου είχαν βρεθεί τα διάφορα μέλη από παριανό μάρμαρο υπήρχαν και διάσπαρτοι γκρίζοι λίθινοι δόμοι, τους οποίους θεώρησαν ως κομμάτια ταφικού μνημείου. Μόνο όταν η αυστριακή αποστολή του 1875 διαπίστωσε ότι αποτελούσαν μέρος λίθινης πλώρης πολεμικού πλοίου, ο Σαμπουαζό έσπευσε να εξασφαλίσει τη μεταφορά τους στο Παρίσι.

Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία Facebook Twitter
Otto Benndorf (Αυστριακός, 1838-1907) και γλύπτης Kaspar von Zumbusch (Γερμανός, 1830-1915), αποκατάσταση του μνημείου της Νίκης, με σάλπιγγα στο δεξί χέρι ενώ με το αριστερό κρατάει ράβδο (ναυτικό διάσημο) ενός ηττημένου πλοίου, περ. 1875-1880. Φωτογραφία αρχείου. Humboldt-Universität, Institut-Winckelmann, Βερολινο.

Το σύνολο της σύνθεσης αποκαταστάθηκε πλήρως, εξασφαλίζοντας τη μεγαλοπρεπή του τοποθέτηση στο Λούβρο ‒ μάλιστα προσομοίαζε στην αρχική της θέση πάνω από το θέατρο στο Ιερό των Μεγάλων Θεών, δηλαδή ως η Νίκη που προσγειώνεται σε πλώρη πλοίου. Έτσι επικυρώθηκε η πορεία της μέσα στον χρόνο ως αιώνιου συμβόλου ομορφιάς, δύναμης και ελευθερίας.

Η έκθεση «Εικάζοντας / Εικονίζοντας τη Σαμοθράκη: Από τον Όμηρο στο HoloLens» που έχει οργανωθεί στην Πτέρυγα «Ιωάννης Μακρυγιάννης» της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα δεν αφορά αποκλειστικά το διάσημο άγαλμα, ωστόσο δεν θα μπορούσε να μην το περιλαμβάνει.

Μεταξύ άλλων, ο επισκέπτης θα πάρει πληροφορίες σχετικά το ιστορικό της εύρεσης του αγάλματος, π.χ. για την αναζήτηση της κεφαλής, που παραμένει μέχρι σήμερα ένα αρχαιολογικό και καλλιτεχνικό αίτημα (ο πίνακας «Σαμοθράκη, ο Ναός των Καβείρων» του Πολύκλειτου Ρέγκου αποδίδει την αγωνία για το χαμένο κεφάλι του αρχαίου γλυπτού), και την ταυτοποίηση του δεξιού χεριού και τμήματος δαχτύλου που εντοπίστηκαν το 1950 με τα θραύσματα που βρέθηκαν από τους Αυστριακούς τον 19ο αιώνα (εκτίθενται τα γύψινα εκμαγεία που χρειάστηκαν για την ταυτοποίηση), επιβεβαιώνοντας ότι η Νίκη δεν κρατούσε ούτε στεφάνι δόξας ούτε κάποια ταινία αλλά είχε το χέρι της ελεύθερο, παράλληλα με το σώμα.

Περιλαμβάνονται επίσης οι πρώτες απεικονίσεις της Νίκης, π.χ. τρία σχέδια του 1950 και η τυπογραφική πλάκα που χρησιμοποιήθηκε για την προμετωπίδα της 2ης έκδοσης του 1926 της «Σαμοθράκης», βιβλίου που ο Ίωνας Δραγούμης έγραψε το 1906 ενθουσιασμένος από την αυτάρκεια και την οργάνωση της τοπικής κοινωνίας.

Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία Facebook Twitter
Η Phyllis W. Lehmann και οι εργάτες μετακινούν έναν σπόνδυλο κίονα πάνω στην πρόσθια θεμελίωση του Ιερού, 1948. Αρνητικό μεγάλου μεγέθους. AES.

Τέλος, ο επισκέπτης θα δει τουριστικές και ελάχιστα πιστές στο πραγματικό γλυπτό μικρογραφίες της αλλά και μια τρισδιάστατη σάρωση του αυθεντικού αγάλματος του 2014. Μάλιστα, θα έχει τη δυνατότητα να δοκιμάσει και μια ψηφιακή επίσκεψη στο Ιερό των Μεγάλων Θεών, φορώντας μια συσκευή Microsoft HoloLens με την οποία θα διασχίσει μέσα από ένα φυσικού μεγέθους ολογραφικό μοντέλο και σε πραγματικό χρόνο το ιερό, ώστε να δει τη Νίκη να στέκει περήφανη επάνω στην πλώρη.

Στο βίντεο με τίτλο «Διαχρονικά φτερά: Η Νίκη της Σαμοθράκης στην οθόνη» προβάλλονται σκηνές κλασικών ταινιών που έχουν γυριστεί μέσα στο Λούβρο, όπως το «Bande à part» («Μια ξεχωριστή συμμορία») του Ζαν Λικ Γκοντάρ (1960) ή το «Funny Face» («Έξυπνο μουτράκι») με την Όντρεϊ Χέπμπορν (1957), βιντεοκλίπ σαν το «Apeshit» με την Beyoncé και τον Jay-Z και η διαφημιστική καμπάνια της Lancôme, στην οποία η Zendaya βάζει στη θέση του χαμένου κεφαλιού της Νίκης το δικό της και στο δεξί φτερό μια διάφανη μαύρη μπέρτα.

Η έκθεση δεν περιλαμβάνει αρχαιότητες. Μέσα από τεκμήρια, όπως σπάνιες εκδόσεις και φωτογραφικό υλικό, επιδιώκει να αφηγηθεί την ιστορία αυτού του μυθικού νησιού που υπήρξε ξακουστό ήδη από τον καιρό του Ομήρου, καθώς αναφορές σε αυτό απαντούν ήδη στην Ιλιάδα.

Πρόκειται για έναν τόπο που από την Αναγέννηση μέχρι σήμερα προσέλκυσε το ενδιαφέρον ποιητών, φιλοσόφων, χαρτογράφων, αρχαιολόγων, αρχιτεκτόνων, καλλιτεχνών, κινηματογραφιστών και μοντελιστών. Το μαρτυρούν πλήθος χειρόγραφα, σκαριφήματα, χάρτες, ημερολόγια και πραγματείες που περιγράφουν ένα επιβλητικό τοπίο άγριας ομορφιάς και μια κοινωνία αγροτικής παράδοσης.

Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία Facebook Twitter
Η Μεγάλη Πύλη (Πύργος Α), από νότια, 1875. Neue Archäologische Untersuchungen auf Samothrake, πιν. 74. Αμερικανικές Ανασκαφές Σαμοθράκης.
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία Facebook Twitter
Cristoforo Buondelmonti (Φλωρεντίνος, 1385-1430) Liber Insularum Archipelagi, 1420. Μελάνι και υδατογραφίες σε περγαμηνή. 45,5 x 30 εκ. (ανοιχτό). Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, Γεννάδειος Βιβλιοθήκη.

Τέσσερις επαγγελματίες και ερασιτέχνες φωτογράφοι μάς παρέδωσαν μέσα από τη δουλειά τους τεκμήρια της ζωής των ντόπιων και της αρχαιολογικής σκαπάνης κατά τη διάρκεια ενός και πλέον αιώνα. Πρόκειται για τον Wilhelm Burger, που έδρασε την περίοδο 1873-1875, τον Σπύρο Μελετζή (1948), τον αρχιτέκτονας Stuart Shaw, που την περίοδο 1952-1953 πραγματοποίησε μια σειρά από στερεοσκοπικές λήψεις τις οποίες μπορεί να δει κανείς στην έκθεση μέσα από view master, και για τον αρχαιολόγο Δημήτρη Μάτσα που τριάντα χρόνια αργότερα κατέγραψε τη μετάλλαξη της ζωής και του τοπίου λόγω της ανάπτυξης. Ο εικαστικός Πάρις Πρέκας ζωγράφισε υδατογραφίες του αρχαιολογικού χώρου το 1969.

Από τις πιο ενδιαφέρουσες ενότητες της έκθεσης είναι οι αρχιτεκτονικές μελέτες που εκπονήθηκαν παράλληλα με τις κατά περιόδους εργασίες ανασκαφής, συμβάλλοντας στην κατανόηση του πρωτοποριακού αρχιτεκτονικού σχεδιασμού των κτιρίων στο Ιερό των Μεγάλων Θεών, η λατρεία των οποίων αποτελούσε τη δεύτερη πιο σημαντική του αρχαίου κόσμου μετά τα Ελευσίνια Μυστήρια.

Η έκθεση παρουσιάζει, επίσης, σχεδιαστικές αποκαταστάσεις οι οποίες σήμερα αποτελούν έργα τέχνης. Ενδεικτικά αναφέρουμε τη δουλειά των George Niemann και Alois Hauser τη διετία 1873-1875, του Denys Spittle τη δεκαετία του ’50 με κομψά σχέδια σε στυλ Beaux-Arts, και του John Kurtich που έφτασε στον τόπο το καλοκαίρι του 1971 και έμεινε για τρεις δεκαετίες.

Η Σαμοθράκη κατά την Αναγέννηση θεωρούνταν από τους εμπόρους και τους ταξιδιώτες ο φάρος του βόρειου Αιγαίου. Οι πρώτος ταξιδιώτης που περιέγραψε και απεικόνισε τη Σαμοθράκη ήταν ο φραγκισκανός μοναχός Cristoforo Buondelmonti. Το αριστουργηματικό του βιβλίο «Liber Insularum Archipelagi» του 1420, όπου αποκαλεί το νησί με το μεσαιωνικό του όνομα, Mandrachi (Μανδράκι), αποτελεί σημείο καμπής, γιατί για πρώτη φορά την εντάσσει στα σημαντικότερα νησιά του Αιγαίου, καθιστώντας την κτήμα ενός ευρύτερου κοινού.

Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία Facebook Twitter
Johann Wilhelm Laurenberg, Insularum Archipelagi septentrionalis: seu maris aegaei accurata delinatio, περ. 1650. Μελάνι σε χαρτί, βιβλιοδεσία με περγαμηνή με εμπίεστη διακόσμηση, 53 × 36 × 9 εκ. (κλειστό). Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, ΑΣΚΣΑ.

Ο γεννημένος στην Ανκόνα από οικογένεια εμπόρων Ciriaco di Filippo de’Pizzecolli, γνωστός ως Κυριακός Αγκωνίτης, έφτασε στη Σαμοθράκη στις 2 Οκτωβρίου του 1444 για να εξετάσει τα ερείπια στην Παλαιόπολη. Περιέγραψε τα τείχη της αρχαίας πόλης και τα εντοιχισμένα γλυπτά στους πύργους της ισχυρής οικογένειας των Γατελούζων, σχεδίασε αρκετές αρχαιότητες και μετέγραψε επιγραφές. Αυτή του η δραστηριότητα αποτέλεσε τον θεμέλιο λίθο της σύγχρονης έρευνας.

Ένα από τα ελάχιστα χειρόγραφα που διασώζουν τα αντίγραφα των δικών του σχεδίων από τα μνημεία της Σαμοθράκης είναι γνωστό ως «Codex Ashmolensis». Ανάμεσα στα σχέδια του Αγκωνίτη βρίσκονται έξι νέες γυναίκες που χορεύουν και ο ίδιος ταυτοποίησε ως Μούσες και Νύμφες. Αυτές αποτελούν τμήμα της ζωφόρου του Κτιρίου του Τελετουργικού Χορού, που σήμερα βρίσκεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Σαμοθράκης.

Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία Facebook Twitter
Ciriaco di Filippo de’Pizzecolli (Κυριάκος Αγκωνίτης, Ιταλός, 1391-1452), αντίγραφο του Bartolomeo Fonzio (Bartolomeo della Fonte, Ιταλός, 1446-1513), Codex Ashmolensis, φύλλο 137v-138r, 15ος αιώνας. Μελάνι σε περγαμηνή, 25,5 x 16,5 εκ. (ανοιχτό). Βιβλιοθήκη Μπόντλιαν, Πανεπιστήμιο Οξφόρδης.

Οι χαρτογράφοι του τέλους του 15ου αιώνα, εποχής μεγάλων εκστρατειών και ανακαλύψεων, εμπνευσμένοι από το έργο του Buondelmonti, σχεδίασαν χάρτες, στους οποίους το σχήμα της Σαμοθράκης ήταν αποτέλεσμα του συνδυασμού γραπτών κειμένων, φαντασίας και εμπειρίας. Έδιναν στο νησί διαφορετικά παλιότερα ονόματα και αναφέρονταν σε τοποθεσίες δανεισμένες από αρχαίες πηγές. Ο μόνος χάρτης που βασίζεται σε επιστημονικούς υπολογισμούς και προσωπικές παρατηρήσεις, όχι σε αρχαίες πηγές ή παλαιότερες απεικονίσεις, συντάχθηκε μεταξύ 1795 και 1797 επί υπουργίας του ναυάρχου Laurent Jean-François Truguet.

Πέρα από τις πολιτικές και οικονομικές παραμέτρους, η Σαμοθράκη έδινε ανέκαθεν έμπνευση για μεταφυσικές και φιλοσοφικές προσεγγίσεις. Ο Ηρόδοτος και άλλοι αρχαίοι συγγραφείς συνέδεσαν τους Μεγάλους Θεούς της Σαμοθράκης με τους Καβείρους, δαίμονες οι οποίοι σχετίζονταν με τη μεταλλοτεχνία, ευαισθητοποιώντας τη φαντασία μεγάλων στοχαστών όπως ο Άγγλος θεολόγος George Stanley Faber και ο Γερμανός ιδεαλιστής φιλόσοφος Friedrich Wilhelm Joseph Schelling.

Ο Γκαίτε κάνει επίσης αναφορά στους Καβείρους στον «Φάουστ», ενώ και ο Ελβετός ψυχίατρος Carl Jung τους συμπεριέλαβε στο «Κόκκινο Βιβλίο». Το 1918 ο Ελβετός ανθρωποσοφιστής Rudolf Steiner σχεδίασε τρία πήλινα αγγεία που αποτελούνται από τρεις αλλόκοτες ανθρωπόμορφες φιγούρες. Άγνωστος καλλιτέχνης υλοποίησε αργότερα σε γλυπτή μορφή το όραμά του με μια τριάδα γύψινων γλυπτών.

Ωστόσο, η παγκόσμια αρχαιολογική κοινότητα ανέκαθεν έδειχνε μεγάλο ενδιαφέρον. Μετά τις πρώτες αναγνωριστικές περιοδείες των Otto Blau και Konstantin Schlottmann το 1854 ακολούθησε η ανακάλυψη της Νίκης το 1863, ενώ το 1873 και το 1875 ασχολήθηκε με την περιοχή ο Alexander Conze με μια αυστριακή ομάδα. Χαρτογράφησαν με μεγάλη σχολαστικότητα, σχεδίασαν, φωτογράφισαν και σε σύντομο χρονικό διάστημα δημοσίευσαν τις μελέτες τους.

Ο Champoiseau επέστρεψε δύο φορές, το 1879 και το 1891, αναζητώντας το κεφάλι της Νίκης. Ο σπουδασμένος στη Μασσαλία γιατρός Νικόλαος Φαρδύς διεξήγε επίσης ανασκαφές στην αρχαία πόλη, ενώ μια γάλλο-τσεχική ομάδα ερεύνησε το 1923 και το 1927 την περιοχή του θεάτρου και του δυτικού λόφου. Το ημερολόγιο ανασκαφής της 28ης Ιουνίου 1938 αποτελεί την πρώτη πλήρη καταγραφή των αμερικανικών εργασιών του Karl Lehmann στη Σαμοθράκη.

Οι ανασκαφές διακόπηκαν λόγω του πολέμου, και συνεχίστηκαν το 1944. Ο Lehmann εξακολούθησε το έργο μέχρι τον θάνατό του, το 1960, οπότε ανέλαβε η γυναίκα του Phyllis Williams Lehmann. Η αναστήλωση των κιόνων του ιερού το 1956 οριστικοποίησε την εικόνα του Ιερού των Μεγάλων Θεών, μετατρέποντάς το από έναν ερειπιώνα σε χώρο ευδιάκριτα δομημένο. Από το 1966 έως το 2012 συνέχισε ο James McCredie, ενώ η σύγχρονη ερευνητική ομάδα των Αμερικανικών Ανασκαφών Σαμοθράκης έχει αναλάβει να ολοκληρώσει το μακρύ ερευνητικό έργο.

Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία Facebook Twitter
Σπύρος Μελετζής (Έλληνας, 1906-2003), Καμαριώτισσα με καΐκια και βάρκες, 1948. Εκτύπωση σε γυαλιστερό χαρτί, 13 × 18 εκ. Αρχείο Εφορείας Αρχαιοτήτων Έβρου, Σαμοθράκη.
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία Facebook Twitter
Πάρις Πρέκας (Έλληνας, 1926-1999), Σαμοθράκη, 1969. Υδατογραφία, 50 × 70 εκ. Μουσείο Μπενάκη, (ΓΕ_46592), δωρεά Μερόπης Πρέκα.
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία Facebook Twitter
Francesco Piacenza (Ιταλός, 1637-1687), L'Egeo redivivo, o'sia, Chorographia dell'arcipelago, e dello stato primiero, & attuale di quell'isole, regni, città, popolationi, σελ. 444-445, 1688. Μελάνι σε χαρτί, δερματόδετη βιβλιοδεσία, 18,4 x 23 x 5,8 εκ. (κλειστό). Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών, Γεννάδειος Βιβλιοθήκη.
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία Facebook Twitter
Όψεις μέσα από το μοντέλο μεικτής πραγματικότητας του ιερού των Μεγάλων Θεών στη Σαμοθράκη. Case Western Reserve University/Φωτογραφίες του Roger Mastroianni. Ψηφιακή απόδοση της Anastasiya Kurylyuk, Interactive Commons at Case Western Reserve..
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία Facebook Twitter
Άγνωστος καλλιτέχνης, γλυπτικές αναπαραστάσεις των Καβείρων, βασισμένες στο σχέδιο του Rudolf Steiner, πιθανόν από το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα. Γύψος του Παρισιού, 10,4 x 32,1 x 7,2 εκ. (αριστερά), 15 x 21,8 x 13 εκ. (κέντρο), 18,5 x 23,9 x 12,6 εκ (δεξιά). Σαμοθράκη.
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία Facebook Twitter
Σπύρος Μελετζής (Έλληνας, 1906-2003), Σαμοθρακίτης με Ραβδί στη Χώρα, 1948.

Ο σχεδιασμός της έκθεσης είναι του Ανδρέα Γεωργιάδη και της Βιβής Γερολυμάτου, ενώ την επιμέλεια υπογράφουν οι Bonna D. Wescoat, Ellen M. Archie και Rebecca A. Salem.
Πηγή: Imag/in/ing Samothrace: «From Homer to the HoloLens», Αmerican School of Classical Studies at Athens, 2025

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση «Εικάζοντας/ Εικονίζοντας τη Σαμοθράκη: Από τον Όμηρο στο HoloLens» εδώ.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ