NEO VIDCAST

Εκείνα που δεν περιμένεις

Εκείνα που δεν περιμένεις Facebook Twitter
2

Ήδη από τις αρχές του 20ου αιώνα ήταν γνωστό ότι το Δέλτα του Φαλήρου διέθετε σημαντικά αρχαιολογικά κατάλοιπα. Μάλιστα η ανασκαφή του Ευστράτιου Πελεκίδη το 1915 είχε φέρει στο φως ένα εύρημα που προκάλεσε μεγάλη αίσθηση την εποχή εκείνη και είναι μάλλον ακόμη και σήμερα ελάχιστα γνωστό. Ο Πελεκίδης είχε ανακαλύψει την ομαδική ταφή 17 ανθρώπων που είχαν υποστεί βασανισμούς και είχαν ταφεί τελικώς δεμένοι, προφανώς ως κατάδικοι. Οι άνδρες είχαν καταδικαστεί σε θάνατο "δι'αποτυμπανισμού" που, όπως γνωρίζουμε από την αρχαία γραμματεία, και άλλα σχετικά ευρήματα ήταν εξαιρετικά σκληρός. Οι νεκροί του Φαλήρου είχαν προσηλωθεί με σιδερένιους συνδέσμους επάνω σε ξύλινη πλατιά σανίδα και έμειναν έτσι, σε δημόσια θέα για παραδειγματισμό, κρεμασμένοι μέχρι να πεθάνουν.

 

 

 

 

 

Η ιδέα ότι η δημοκρατική Αθήνα του 5ου αι. π.Χ. καταδίκαζε έτσι ακόμη και τους χειρότερους εγκληματίες της είναι δύσκολα αποδεκτή ακόμη και σήμερα.

 

Οι πρόσφατες ανασκαφές του 21ου αιώνα ήρθαν να επιβεβαιώσουν την εξαιρετική αρχαιολογική σημασία της περιοχής. Με αφορμή την κατασκευή του Κέντρου Πολιτισμού "Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος" πραγματοποιήθηκαν στην περιοχή του Δέλτα του Φαλήρου από τον Ιούλιο του 2011 ως το Δεκέμβριο του 2013 εκτεταμένες ανασκαφικές έρευνες από την ΚΣΤ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων υπό τη διεύθυνση της Προϊσταμένης κ. Στέλλας Χρυσουλάκη και την εποπτεία της αρχαιολόγου κ. Ειρήνης Σκιαδαρέση.

 

 

 

Τα ευρήματα μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν τα κατάλοιπα ενός αρχαίου δρόμου που χρονολογείται στο τέλος του 7ου-αρχές 6ου αι. π.Χ., μια οδογέφυρα που ένωνε τις δύο όχθες ενός χειμάρρου, μια εργαστηριακή εγκατάσταση στην οποία φαίνεται ότι κατεργάζονταν πορφύρες που συνέλεγαν από το Δέλτα για να εξάγουν την πολύτιμη βαφή. Εδώ ανασκάφηκε κι ένα εκτεταμένο νεκροταφείο που λειτουργούσε διαρκώς επί σχεδόν τριακόσια χρόνια, από τον 8ο ως τον πρώιμο 5ο αι. και η ανασκαφή του έφερε στο φως 1069 ταφές, αν και είναι βέβαιο ότι θα υπήρχαν πολύ περισσότερες.

 

 

Οι ταφές στο νεκροταφείο του Φαλήρου έγιναν με διάφορους τρόπους. Περισσότερες από τις μισές ταφές είχαν γίνει σε απλούς λάκκους, ανοιγμένους στο φυσικό μαλακό αμμώδες πέτρωμα. Υπήρχαν επίσης 358 εγχυτρισμοί, δηλαδή ταφές βρεφών και νηπίων μέσα σε πήλινα αγγεία - ένας αριθμός που δίνει αμέσως μια εικόνα όχι μόνο για την υψηλή παιδική θνησιμότητα αλλά και την εύλογη ιδιαίτερη μεταχείριση που επιφύλασσε η κοινότητα για τα παιδιά της. Βρέθηκαν επίσης ταφές σε λάρνακες, κιβωτιόσχημοι τάφοι (δηλαδή τάφοι ορθογώνιοι με κτιστές πλευρές), ταφικές πυρές και ταφές ζώων. Ένας από τους νεκρούς βρέθηκε, όπως και στην παλιά ανασκαφή του 1915, βασανισμένος και θαμμένος με δεμένα χέρια. 

 

Όπως συμβαίνει κατ'εξοχήν την εποχή αυτή, οι ταφές ήταν κυρίως κτερισμένες με πήλινα αγγεία κυρίως από τον Αθηναϊκό κεραμεικό αλλά και άλλα εισηγμένα από την Κόρινθο, την ανατολική Ελλάδα και την Εύβοια. Αλλά μόνον το 20% περίπου των ταφών είχαν τη δυνατότητα κτέρισης. Οι υπόλοιποι νεκροί τάφηκαν χωρίς σωζόμενα κτερίσματα – γιατί πάντα πρέπει να θυμόμαστε ότι τα οργανικά κατάλοιπα, π.χ. τα λουλούδια, σπανίως διατηρούνται.

 

Είναι ακόμη πολύ νωρίς να αποτιμηθεί ορθά το σύνολο του ευρήματος, καθώς είναι απαραίτητη μια σειρά ειδικευμένων μελετών και αναλύσεων σε όλα τα κατάλοιπα του νεκροταφείου, αλλά η εικόνα που διαμορφώνεται μέχρι στιγμής δείχνει ότι το νεκροταφείο του Δέλτα Φαλήρου αποτέλεσε την τελευταία κατοικία μιας πληθυσμιακής ομάδας που βρισκόταν μάλλον κοντά στη βάση της κοινωνικής κλίμακας του Αθηναϊκού πληθυσμού, χωρίς ιδιαίτερες προσβάσεις στα πολύτιμα αγαθά που διέθετε η αριστοκρατική τάξη. Σε αυτό το νεκροταφείο μάλιστα μπορούσαν να βρουν θέση ακόμη και οι κατάδικοι – αν και εκείνοι ήταν μάλλον πεταμένοι, παρά ευπρεπώς θαμμένοι.

 

 

Μέσα σε αυτό το εξαιρετικά σημαντικό αρχαιολογικό σύνολο, ξεχωρίζει μέσα σε όλες μια συγκεκριμένη ταφή λόγω της αρχαιολογικής σπανιότητάς της.

Πρόκειται για την ταφή ενός νεαρού ατόμου, ο νεκρός του οποίου είχε τοποθετηθεί μέσα σε μια ξύλινη θήκη, σε ένα μονόξυλο φέρετρο, λαξευμένο στον κορμό ενός μεγάλου δέντρου. Η θήκη είχε μήκος 1,61 μ., πλάτος 0,77 μ. και πάχος από 3 έως 9 εκατ. Γνωρίζουμε ότι ήδη από την 2η χιλιετία π.Χ. στην Ελλάδα - αν όχι παλαιότερα- χρησιμοποιούνταν ξύλινες κλίνες για την εναπόθεση ορισμένων νεκρών στους τάφους, όμως στην Ελλάδα, οι καιρικές συνθήκες που επικρατούν, κατά κανόνα δεν επιτρέπουν τη διατήρηση του ξύλου και είναι σπάνια τα ξύλινα ευρήματα που έχουν σωθεί από την αρχαιότητα.

 

Εν προκειμένω, η έντονη υγρασία, η απουσία οξυγόνου και η παρουσία αργίλου συνέβαλαν στην ευτυχή διατήρηση ενός τόσο μεγάλου ξύλινου αντικειμένου.

 

Όπως μας πληροφορεί το εξαιρετικό ιστολόγιο της ΚΣΤ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων "το εύρημα εγκιβωτίστηκε μαζί με το χώμα του και μεταφέρθηκε στις εργοταξιακές εγκαταστάσεις της ΚΣΤ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων στο Δέλτα Φαλήρου, όπου ακολούθησε η σταδιακή αποκάλυψη του και η τοποθέτησή του σε ξύλινο νάρθηκα Στη συνεχεία, μεταφέρθηκε στο κτήριο της Διεύθυνσης Συντήρησης Αρχαίων και Νεώτερων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού, όπου και τοποθετήθηκε σε δεξαμενή αφαλάτωσης ωσότου ολοκληρωθούν οι διαδικασίες αφαίρεσης του ιζήματος και αρχίσει η συντήρηση του."

 

 

 

 

Δίχως αμφιβολία αυτή η ταφή στο νεκροταφείο του Φαλήρου κρύβει πίσω της μια ενδιαφέρουσα ιστορία που ελπίζουμε να διαφωτιστεί με τη μελέτη του οστεολογικού υλικού και του ίδιου του ξύλινου αντικειμένου.

Ήταν άραγε το ξύλινο φέρετρο του Φαλήρου αρχικά μια μονόξυλη βάρκα που έγινε το νεκρικό κρεβάτι για τον νεαρό κωπηλάτη της;

 

 

_______________ 

*Πηγές πληροφοριών και φωτογραφιών

Tο ιστολόγιο της ΚΣΤ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων

 

H ανακοίνωση του ευρήματος του νεκροταφείου στον ιστότοπο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

 

 

Δείτε επίσης το εξαιρετικά ενδιαφέρον και πληροφοριακό βίντεο σχετικά με την πρόσφατη ανασκαφή στο Δέλτα:

 

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
2

NEO VIDCAST

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
Διαβάζοντας αυτό το άρθρο , σκέφθηκα ότι αυτοί που κάνουν αυτή την εξαιρετική δουλειά είναι "δημόσιοι υπάλληλοι"που δεν ανήκουν σε "ευγενείς" κατηγορίες όπως οι "ένστολοι και οι δικαστές ΑΡΑ θα είναι από αυτούς που, μέσω του "νέου, δίκαιου ΚΑΙ ΠΙΟ ΕΝΝΙΑΙΟΥ μισθολογίου" θα δώσουν το οβολό τους υπέρ των "δικαιωμένων"!