Αρχαιολογικό έγκλημα στη Δήλο: Το πιο σημαντικό ψηφιδωτό του Διόνυσου, με μπάζα, απροστάτευτο

Αρχαιολογικό έγκλημα στη Δήλο: Το πιο σημαντικό ψηφιδωτό του Διόνυσου, με μπάζα, απροστάτευτο Facebook Twitter
Οι προτεραιότητες του Υπουργείου Πολιτισμού είναι εντελώς λανθασμένες. Έχουν «φτύσει» το διαχρονικό αυτό αριστούργημα. ... «Ο Διόνυσος πάνω στη Ράχη της Λεοπάρδαλης»... Φωτ.: Ευφροσύνη Δοξιάδη
0

Η Ευφροσύνη Δοξιάδη, ζωγράφος και συγγραφέας του εμβληματικού λευκώματος «Τα μυστηριώδη Πορτρέτα Φαγιούμ: Πρόσωπα από την αρχαία Αίγυπτο» έστειλε στη LIFO την ακόλουθη επιστολή, την οποία και δημοσιεύουμε αυτούσια.

 

Αγαπημένοι μου φίλοι της Lifo,

 

Πάει καιρός τώρα που έχω ξεκινήσει να  γράφω ένα κείμενο για τα κακώς κείμενα στην αγαπημένη μου Δήλο. Με ενδιέφερε πολύ το σπουδαίο άρθρο σας με τίτλο: «Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου για πρώτη φορά στην Αθήνα», με την ημερομηνία 3.12.2017 γραμμένο από τον φίλο Χρήστο Παρίδη. Σε αυτό ανακοινώνεται η τότε έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.

 

Σήμερα σας στέλνω ένα δικό μου κείμενο που ολοκληρώθηκε τώρα ως  αντίδραση στα πρόσφατα γεγονότα και συγκεκριμένα στα εγκαίνια της έκθεσης του Άγγλου γλύπτη Antony Gormley στη Δήλο. («Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου» που αναφέρετε απεικονίζει τον Διόνυσο επάνω σε Τίγρη. Είναι άλλο από το ακόμα γνωστότερο ψηφιδωτό της Οικίας των Προσωπείων το οποίο δείχνει τον Διόνυσο καβάλα σε μια Λεοπάρδαλη. Εσείς στο άρθρο σας πολύ σωστά δείχνετε φωτογραφία του Διόνυσου καβάλα πάνω σε Τίγρη, το οποίο ήταν στην έκθεση της Αθήνας. Είχα την τύχη να το δω στη Δήλο τον Ιούνιο 2018 μέσα στο μουσείο σαν μέρος της έκθεσης που είχε μόλις έρθει από την Αθήνα και επρόκειτο να ανοίξει στο μουσείο της Δήλου σε λίγες μέρες. Είχε στην επιφάνειά του ένα βερνίκι υπερβολικά γυαλιστερό αλλά το οποίο τέλος πάντων έκανε ορατά τα συγκλονιστικά του χρώματα. Για να λυθεί αυτή η παρεξήγηση των δύο Διονύσων έγραψα αυτό το κείμενο) 

Ο «Διόνυσος πάνω στη Ράχη της Λεοπάρδαλης» ο πασίγνωστος από την Ιστορία της Τέχνης και τις άπειρες δημοσιεύσεις της εικόνας του, κείτεται σκανδαλωδώς παραμελημένος σε ένα ασκούπιστο πάτωμα, καλυμμένο με ελαφριά μπάζα. 

Γράφω τώρα την επιστολή αυτή σε εσάς για να σας πω ότι ένα άλλο ψηφιδωτό, ίσως και το διασημότερο ψηφιδωτό που έχει επιζήσει από την αρχαιότητα, «Ο Διόνυσος πάνω στη Ράχη της Λεοπάρδαλης» βρίσκεται ακόμα στη θέση όπου βρέθηκε, στην Οικία των Προσωπείων. Βρώμικο, σκεπασμένο με χώματα και γενικά εγκαταλελειμμένο και απροστάτευτο. Στο έλεος του Θεού μέσα στην Οικία των Προσωπείων, μερικώς ορατό πίσω από μία ξύλινη πόρτα διάτρητη που επιτρέπει περιορισμένη θέαση του έργου.



Διαπίστωσα με βεβαιότητα ότι οι φωτογραφίες που είχα τραβήξει στις 11 Ιουνίου του 2018 στην «Οικία των Προσωπείων» της Δήλου ήσαν όντως φωτογραφίες του σημαντικότερου και γνωστότερου από τα ψηφιδωτά της Δήλου. Ο «Διόνυσος πάνω στη Ράχη της Λεοπάρδαλης» ο πασίγνωστος από την Ιστορία της Τέχνης και τις άπειρες δημοσιεύσεις της εικόνας του, κείτεται σκανδαλωδώς παραμελημένος σε ένα ασκούπιστο πάτωμα, καλυμμένο με ελαφριά μπάζα. Δεν είναι καν προστατευμένο από τους τοίχους του μουσείου.

Επειδή έχω θεωρήσει εγκληματική αυτή την αμέλεια εκ μέρους της πολιτείας, βγήκα από τα ρούχα μου στην κυριολεξία όταν έμαθα ότι ελικόπτερα θα φέρουν σιδερένια γλυπτά σύγχρονης τέχνης για να αναζωπυρώσουνε το ενδιαφέρουν του διεθνούς κοινού για την καημένη τη Δήλο. Οι προτεραιότητες του Υπουργείου Πολιτισμού είναι εντελώς λανθασμένες. Έχουν «φτύσει» το διαχρονικό αυτό αριστούργημα. 

 

Με αγάπη,

Ευφροσύνη Δοξιάδη

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΗΣ ΕΥΦΡΟΣΥΝΗΣ ΔΟΞΙΑΔΗ 

Άδηλον το σπανιότερο ψηφιδωτό του κόσμου

 

 


 


 

 

_______________

Η Ευφροσύνη Δοξιάδη είναι ζωγράφος και συγγραφέας του εμβληματικού λευκώματος «Τα μυστηριώδη Πορτρέτα Φαγιούμ: Πρόσωπα από την αρχαία Αίγυπτο»

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου για πρώτη φορά στην Αθήνα

Εικαστικά / Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου για πρώτη φορά στην Αθήνα

Μια έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο ρίχνει φως στις ανασκαφές, στα σημαντικά ευρήματα και κυρίως στα πρόσωπα που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην προστασία και ανάδειξη των πολύτιμων αντικειμένων που κρύβονταν για αιώνες στα βάθη του αιγαιοπελαγίτικου νησιωτικού συμπλέγματος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Βυζάντιο στις Κυκλάδες: Μια άγνωστη ιστορία

Ιστορία μιας πόλης / Το Βυζάντιο στις Κυκλάδες: Μια άγνωστη ιστορία

Όταν σκεφτόμαστε τις Κυκλάδες, το μυαλό μας ταξιδεύει συνήθως χιλιάδες χρόνια πίσω, στον προϊστορικό κυκλαδικό πολιτισμό. Κι όμως, στα ίδια νησιά, αιώνες αργότερα, έζησαν άνθρωποι της βυζαντινής εποχής που άφησαν το αποτύπωμά τους χαραγμένο στην πέτρα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τα Χριστούγεννα αλλιώς: Γιατί κάποτε στολίζαμε καραβάκια

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί στολίζουμε καράβια τα Χριστούγεννα;

Ποια είναι η ιστορία του πρώτου χριστουγεννιάτικου δέντρου στην Ελλάδα και τι διαφορετικό έχει από το σημερινό στολισμένο έλατο; Τι ιστορίες έχουν να αφηγηθούν τα καραβάκια και οι ξύλινες εκκλησίες που στόλιζαν σε άλλα μέρη της χώρας; Η Μαίρη Βέργου, επιμελήτρια του Μουσείου Παιχνιδιών του Μουσείου Μπενάκη, απαντά.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Απιστεύτου θρασύτητος πράξις»: 8 κομμουνιστές αποδρούν από τις φυλακές Συγγρού το 1931

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Απιστεύτου θρασύτητος πράξις»: 8 κομμουνιστές αποδρούν από τις φυλακές Συγγρού το 1931

Η πρώτη μαζική απόδραση από ελληνικές φυλακές, με βάση τα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Ακρόπολις», πήρε διαστάσεις πολιτικού και κατασκοπευτικού θρίλερ.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών: Ο νέος τόμος του «Κύκλου των Μουσείων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών: Ο νέος τόμος του «Κύκλου των Μουσείων»

Ένας τόμος που καταγράφει τη μακρά πορεία της Πάτρας από την προϊστορική εποχή έως τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες, όπως εκτίθεται και στο αρχαιολογικό της μουσείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κηφισός: Ο αθέατος άξονας της πόλης

Ιστορία μιας πόλης / Κηφισός: Ο αθέατος άξονας της πόλης

Όλοι μιλάμε για «το μποτιλιάρισμα στο ποτάμι», αλλά ελάχιστοι γνωρίζουμε τον πραγματικό ποταμό πίσω από τον σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Ο Κηφισός υπήρξε κάποτε ιερός, ζωτικής σημασίας για την αγροτική παραγωγή και τον σχηματισμό των πρώτων οικισμών της Αττικής. Σήμερα ρέει σχεδόν αόρατος, εγκιβωτισμένος και καλυμμένος, μα συνεχίζει να καθορίζει την πόλη - από το περιβάλλον μέχρι την καθημερινότητά μας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εργοστάσιο ναρκωτικών ανακαλύφθηκε στη (μεσοπολεμική) Θεσσαλονίκη

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Πράκτορες, ονόματα κυριών, ποσότητες κοκαΐνης»: Λαθρεμπόριο ναρκωτικών στον Μεσοπόλεμο

Ρεπορτάζ της «Ακροπόλεως» το καλοκαίρι του 1933 αποκαλύπτει πώς διακινούνταν τα ναρκωτικά στη Μακεδονία και πώς τα κυνηγούσε η Υπηρεσία Δίωξης.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Σέμνη Καρούζου: «Πιστεύω στον ευγενισμό των αρχαίων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η Σέμνη Καρούζου, κορυφαία Ελληνίδα αρχαιολόγος, μιλά στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Σαν σήμερα πέθανε η σπουδαία αρχαιολόγος, σύζυγος του Χρήστου Καρούζου. Μαζί θεμελίωσαν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Η συνέντευξη, που δόθηκε στο σπίτι της στην οδό Δεινοκράτους στις 4 Ιανουαρίου 1987, ψηφιοποιείται για πρώτη φορά.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Επίσκεψη στη Μπάρα, την αμαρτωλή γειτονιά της Θεσσαλονίκης

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Με τη σειρά, βρε παιδιά... κάντε υπομονή»: Στο Βαρδάρι του 1930

Τη δεκαετία του 1930 ο καλλιτέχνης και δημοσιογράφος Κωστής Μπέζος και ο ρεπόρτερ Αριστείδης Αγγελόπουλος επισκέφθηκαν τον Βαρδάρη στη συμπρωτεύουσα με διαφορά τριών χρόνων και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους. Στην περιοχή όπου «βρισκόταν κάθε καρυδιάς καρύδι».
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ