Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές

Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Ψάρι καταπίνει στρατιώτη του Φαραώ καθώς οι Εβραίοι διασχίζουν την Ερυθρά θάλασσα. Φωτο: Jim Haberman, μέσω UNC-Chapel Hill.
0

Στον αρχαιολογικό χώρο του Χουκόκ, κοντά στη θάλασσα της Γαλιλαίας, στο σύγχρονο Ισραήλ, ανακαλύφθηκαν αρκετά και εντυπωσιακά μωσαϊκά που αναπαριστούν βιβλικές, αστρολογικές και ιστορικές αφηγήσεις, σε ένα εβραϊκό χωριό που άκμασε κατά τα τέλη της περιόδου της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.

Ο μεγάλος αριθμός των πολύχρωμων μωσαϊκών που βρέθηκαν σε μία συναγωγή φέρνουν σε αμφισβήτηση τις παραδοσιακές απόψεις για την εβραϊκή τέχνη εκείνης της περιόδου, ως συμβολική αντί για αναπαραστατική των βιβλικών κειμένων, η οποία θεωρούνταν αδιάφορη και σε παρακμή.


Από το 2011, η Jodi Magness, αρχαιολόγος και διακεκριμένη καθηγήτρια αρχαίου ιουδαϊσμού στο τμήμα Θρησκευτικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας στο Τσάπελ Χιλ, διεύθυνε φοιτητές και ερευνητές στην ανασκαφή του Χορμπάτ Χουκόκ στην ανατολική Γαλιλαία.

Η αρχαία εβραϊκή τέχνη συχνά θεωρείται ανεικονική ή ότι χαρακτηρίζεται από έλλειψη εικόνων. Αλλά αυτά τα μωσαϊκά, πολύχρωμα και γεμάτα με παραστάσεις, συνηγορούν για μία πλούσια οπτική κουλτούρα καθώς και για τον δυναμισμό και την ποικιλομορφία του Ιουδαϊσμού κατά τα τέλη της Ρωμαϊκής καθώς και τη Βυζαντινής περιόδου.

Το 2012, κατά τις ανασκαφές στον χώρο της συναγωγής, πλούσια πολύχρωμα μωσαϊκά τα οποία απεικονίζουν παραστατικά διάφορες σκηνές από την Εβραϊκή Βίβλο άρχισαν να έρχονται στο φως.

Οι σκηνές που ανακαλύφθηκαν αυτό το καλοκαίρι συνοδεύονται επίσης από εβραϊκές επιγραφές. Ένα μωσαϊκό απεικονίζει τον ελληνορωμαϊκό θεό Ήλιο να περιστοιχίζεται από τα σύμβολα του ζωδιακού κύκλου, συνοδευόμενο από τις προσωποποιήσεις των μηνών, ενώ ένα άλλο μωσαϊκό απεικονίζει ένα ιστορικό περιστατικό το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει τον Μέγα Αλέξανδρο.

Ο λόγος που η ανακάλυψη αυτών των αρχαίων μωσαϊκών είναι τόσο εντυπωσιακή έγκειται στο γεγονός ότι αμφισβητούν τις τρέχουσες ακαδημαϊκές γνώσεις για την εβραϊκά τέχνη που δημιουργήθηκε μετά την εγκαθίδρυση του χριστιανισμού ως της επίσημης θρησκείας της αυτοκρατορίας τον 4ο αιώνα.

Η Magness σημειώνει τον τρόπο με τον οποίο αλλάζουν τις αντιλήψεις για την εβραϊκή τέχνη της περιόδου:

«Τα μωσαϊκά που κοσμούν το δάπεδο στη συναγωγή του Χουκόκ φέρνουν επανάσταση. [...] Η αρχαία εβραϊκή τέχνη συχνά θεωρείται ανεικονική ή ότι χαρακτηρίζεται από έλλειψη εικόνων. Αλλά αυτά τα μωσαϊκά, πολύχρωμα και γεμάτα με παραστάσεις, συνηγορούν για μία πλούσια οπτική κουλτούρα καθώς και για τον δυναμισμό και την ποικιλομορφία του Ιουδαϊσμού κατά τα τέλη της Ρωμαϊκής καθώς και τη Βυζαντινής περιόδου.

Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Το πιο εντυπωσιακό μωσαϊκό που έχει βρεθεί στο Χουκόκ περιλαμβάνει μια πιθανή απεικόνιση του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Φωτο: Jim Haberman, μέσω UNC-Chapel Hill.


Τα μωσαϊκά του Χουκόκ επιβεβαιώνουν την ύπαρξη μίας οικονομικά και καλλιτεχνικά ζωντανής κοινότητας, που είναι περήφανη για τη θρησκευτική της ταυτότητα, παρά τις αρνητικές απόψεις που είχαν εκφραστεί για τον Ιουδαϊσμό από πολλούς χριστιανούς συγγραφείς της εποχής.

Η καθηγήτρια εξηγεί πώς αναγνωρίζονται οι σκηνές στα μωσαϊκά από τους αρχαιολόγους: «Στις περισσότερες περιπτώσεις, η ταυτοποίηση των βιβλικών επεισοδίων στα μωσαϊκά μας είναι προφανής από τις απεικονίσεις (για παράδειγμα: ζευγάρια ζώων στην κιβωτό του Νώε, ο Σαμψών που κουβαλά την πύλη της Γάζας στους ώμους του, τα πόδια του Ιωνά που κρέμονται από το στόμα ενός κήτους). Τα μωσαϊκά αυτού του καλοκαιριού είναι λίγο διαφορετικά με την έννοια ότι το καθένα συνοδεύεται με επιγραφή (στα εβραϊκά) από το σχετικό βιβλικό εδάφιο με το οποίο ταυτίζεται.


Όπως και σε άλλα ελληνικά, ρωμαϊκά και πρωτοχριστιανικά μωσαϊκά, οι επιγραφές δούλευαν μαζί με την εικόνα για να υπενθυμίσουν στον θεατή την ιστορία ή τις γραφές.


Ομάδες τεχνιτών δημιούργησαν εκπληκτικά μωσαϊκά κατά τα τέλη της ρωμαϊκής εποχής. Σε κοντινούς αρχαιολογικούς χώρους έχει ανακαλυφθεί ότι οι ψηφοθέτες που τα έφτιαχναν ήταν συχνά συγγενείς και δούλευαν ενεργά στην περιοχή της Γαλιλαίας.

Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Οι χαμογελαστοί ελέφαντες που είναι προετοιμασμένοι για μάχη έχουν οδηγήσει κάποιους στη διαπίστωση ότι αυτή είναι μία απεικόνιση της ιστορίας των Μακκαβαίων τον 2ο αι π.χ.. Φωτο: Mark Thiessen/National Geographic

Ωστόσο, η Magness υπογραμμίζει ότι οι ψηφοθέτες του Χουκόκ αποτελούν ακόμα ένα αίνιγμα: «Δεν γνωρίζουμε ποιοι ήταν οι ψηφοθέτες. Πιστεύουμε πως υπήρχε ένα τοπικό εργαστήρι, λόγω των ομοιοτήτων με τα μωσαϊκά του Wadi Hamam (μιας άλλης κοντινής συναγωγής), αλλά είναι επίσης πιθανό, σύμφωνα με την ειδικό μου για τα μωσαϊκά, Δρα Karen Britt, ότι κάποια από αυτά (ειδικά εκείνο με τον ελέφαντα) είχαν δημιουργηθεί από ξένους καλλιτέχνες.

Το πιο εντυπωσιακό μωσαϊκό που έχει βρεθεί στο Χουκόκ περιλαμβάνει μια πιθανή απεικόνιση του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Χρονολογείται στον 5ο αι. και απεικονίζει μία συνάντηση μεταξύ δύο υψηλόβαθμων ανδρών. Ο ένας στα δεξιά φαίνεται να είναι στρατηγός που διευθύνει τα στρατεύματα του.

Από τη στιγμή που το μωσαϊκό δεν συνοδεύεται από επιγραφές, οι αρχαιολόγοι και οι ιστορικοί τέχνης διαφωνούν για την ταυτότητα των δύο προσώπων.

Οι χαμογελαστοί ελέφαντες που είναι προετοιμασμένοι για μάχη έχουν οδηγήσει κάποιους στη διαπίστωση ότι αυτή είναι μία απεικόνιση της ιστορίας των Μακκαβαίων τον 2ο αι π.Χ., αφού είναι γνωστό ότι η διάδοχη δυναστεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, οι Σελευκίδες, χρησιμοποιούσαν ελέφαντες στη μάχη. Η Britt και ο Ra'anan Boustan, που δημοσίευσαν το μωσαϊκό, το ταυτίζουν με ένα επεισόδιο της Ασμοναϊκής ιστορίας.

Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Το μωσαϊκό που ανασκάπτεται στη Συναγωγή της Ύστερης Ρωμαϊκής περιόδου στο Χουκόκ βρίσκεται στο βόρειο κλίτος και απεικονίζει τους 12 κατασκόπους που έστειλε ο Μωυσής στη Χαναάν, όπως αναφέρεται στη Βίβλο. Φωτο: Jim Haberman, μέσω UNC-Chapel Hill.

Ωστόσο, η Magness θεωρεί ότι μπορεί να είναι μία απεικόνιση του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Οι ιστορίες που κυκλοφορούσαν για τη συνάντηση του με τον μέγα ιερέα της Ιερουσαλήμ καταγράφηκαν αργότερα από τον Εβραίο ιστορικό της ρωμαϊκής εποχής Ιώσηπο, τον 1ο αι μ.Χ., και διατηρούνται στη ραβινική λογοτεχνία και σε άλλες πηγές.


Τα μωσαϊκά του Χουκόκ θα βοηθήσουν να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο κατανοούμε την εβραϊκή τέχνη εκείνης της εποχής. Όπως σημειώνει η Magness: «Ελπίζω ότι ο κόσμος θα μάθει από τις ανακαλύψεις μας το πόσο δυναμική και ενδιαφέρουσα είναι αυτή η περίοδος».

Έχει επίσης άλλες προσδοκίες για την ανασκαφή της, αναφορικά με τις υπάρχουσες αντιλήψεις για την αρχαιολογική έρευνα που γίνεται στο Ισραήλ: «Θα ήταν ωραίο αν το κοινό στη Βόρεια Αμερική συνειδητοποιούσε ότι το Ισραήλ είναι ένα πολύ ασφαλές μέρος να επισκεφθείς και να δουλέψεις. Συχνά μιλάω σε φοιτητές των οποίων οι γονείς δεν θέλουν να τους αφήσουν να ταξιδέψουν στο Ισραήλ επειδή νομίζουν ότι δεν είναι ασφαλές. Αυτή η ανακάλυψη μας βοηθά να κατανοήσουμε τον αρχαίο κόσμο καθώς και να αλλάξουμε τον τρόπο που ο κόσμος βλέπει το παρελθόν».

Με πληροφορίες από Hyperallergic / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΟΦΙΑ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ

Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Ο μήνας του Teveth (Δεκέμβριος) με το σύμβολο του Αιγόκερου. Φωτο: Jim Haberman, μέσω UNC-Chapel Hill.
Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Εργάτης στον Πύργο της Βαβέλ. Φωτο: Jim Haberman, μέσω UNC-Chapel Hill.
Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Φωτο:Mark Thiessen/National Geographic
Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Άποψη του ψηφιδωτού. Φωτο: Jim Haberman, μέσω UNC-Chapel Hill.
Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Η αρχαιολογική ομάδα φωτογραφίζονται στην Πέτρα. Φωτο: Jim Haberman, μέσω UNC-Chapel Hill.
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αρχαιολόγοι ανακάλυψαν πατητήρια σταφυλιών της Βυζαντινής Περιόδου σε Εθνικό Πάρκο στο Ισραήλ

Culture / Αρχαιολόγοι ανακάλυψαν πατητήρια σταφυλιών της Βυζαντινής Περιόδου σε Εθνικό Πάρκο στο Ισραήλ

Όπως ανακοίνωσε η Αρχή Φύσης και Εθνικών Πάρκων της χώρας, οι κατασκευές βρέθηκαν μέσα σε μια καλυμμένη δεξαμενή νερού, ανακάλυψη την οποία η Αρχή χαρακτήρισε «σπάνια και ασυνήθιστη»

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εργοστάσιο ναρκωτικών ανακαλύφθηκε στη (μεσοπολεμική) Θεσσαλονίκη

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Πράκτορες, ονόματα κυριών, ποσότητες κοκαΐνης»: Λαθρεμπόριο ναρκωτικών στον Μεσοπόλεμο

Ρεπορτάζ της «Ακροπόλεως» το καλοκαίρι του 1933 αποκαλύπτει πώς διακινούνταν τα ναρκωτικά στη Μακεδονία και πώς τα κυνηγούσε η Υπηρεσία Δίωξης.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Σέμνη Καρούζου: «Πιστεύω στον ευγενισμό των αρχαίων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η Σέμνη Καρούζου, κορυφαία Ελληνίδα αρχαιολόγος, μιλά στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Σαν σήμερα πέθανε η σπουδαία αρχαιολόγος, σύζυγος του Χρήστου Καρούζου. Μαζί θεμελίωσαν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Η συνέντευξη, που δόθηκε στο σπίτι της στην οδό Δεινοκράτους στις 4 Ιανουαρίου 1987, ψηφιοποιείται για πρώτη φορά.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Επίσκεψη στη Μπάρα, την αμαρτωλή γειτονιά της Θεσσαλονίκης

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Με τη σειρά, βρε παιδιά... κάντε υπομονή»: Στο Βαρδάρι του 1930

Τη δεκαετία του 1930 ο καλλιτέχνης και δημοσιογράφος Κωστής Μπέζος και ο ρεπόρτερ Αριστείδης Αγγελόπουλος επισκέφθηκαν τον Βαρδάρη στη συμπρωτεύουσα με διαφορά τριών χρόνων και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους. Στην περιοχή όπου «βρισκόταν κάθε καρυδιάς καρύδι».
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM