Διαβάζοντας σε τρένα, αεροπλάνα και σημεία αναμονής

Διαβάζοντας σε τρένα, αεροπλάνα και σημεία αναμονής Facebook Twitter
Βρίσκω στο τρένο ένα «σιωπηλό βαγόνι». Σ' αυτό το βαγόνι απαγορεύονται απολύτως οι ομιλίες. Το λέει μια ταμπέλα στα δεξιά της εισόδου. Αυτό για Γερμανία αρκεί.
3

Είναι πρωί κι έχει πυκνό σκοτάδι. Είμαι στο Αμβούργο, στον κεντρικό σταθμό των τρένων. Είναι χειμώνας, γερμανικός χειμώνας, άρα χειμώνας. Είναι να πάρω ένα τρένο που μου φέρνει θλίψη. Συνδέει το κέντρο με τα προάστια και καταλήγει στη Βρέμη. Με αγχώνει αυτό που έχω να κάνω.

Το τρένο είναι άκομψα μεγάλο και έρχεται, συνήθως, στην ώρα του. Είναι γεμάτο κόσμο που δεν ξέρω και κόσμο που κοιτάει καχύποπτα. Ή ίσως απλώς κοιτάει τη δουλειά τους και η περίεργη είμαι εγώ; Με ενοχλεί το πανάκριβο εισιτήριο που με κάνει να νιώθω φτωχή φοιτήτρια από φτωχή χώρα. Ο κακός καφές στον σταθμό κάνει οριακά όσο ένα μικρό γεύμα. Το χειρότερο: μ' ενοχλεί που δεν φωτίζει καθόλου, με αποτέλεσμα να νιώθω ταυτόχρονα και υπερβολικά κλισέ και υπερβολικά ευάλωτη.

Έχω όμως να παρουσιάσω την έρευνά μου σε μια ομάδα φοιτητών. Πρέπει να καθαρίσω το μυαλό μου. Το συγκεκριμένο κοινό, κυρίως Γερμανοί καθηγητές και διεθνείς φοιτητές και φοιτήτριες, ποτέ δεν ντρέπεται να κάνει ένα σωρό έξυπνες ερωτήσεις. Χουφτώνω στην τσέπη μου τα ημερολόγια της Αμερικανίδας φιλοσόφου Σούζαν Σόνταγκ σαν να θέλω να σιγουρευτώ ότι έχω μαζί μου τα κλειδιά για κάποιο μέρος όπου είμαι ασφαλής.


Βρίσκω στο τρένο ένα «σιωπηλό βαγόνι». Σ' αυτό το βαγόνι απαγορεύονται απολύτως οι ομιλίες. Το λέει μια ταμπέλα στα δεξιά της εισόδου. Αυτό για Γερμανία αρκεί. Βoλεύομαι σε μια μοβ θέση. Υπάρχουν κι άλλοι αναγνώστες γύρω μου. Ανοιχτές σημειώσεις, εφημερίδες, το τελευταίο αναγνωστικό gadget της Amazon και κλασικά βιβλία με σκληρό εξώφυλλο. Ηρεμώ.

Έχω την παράλογη και εντελώς αστήριχτη πεποίθηση ότι οι άνθρωποι που διαβάζουν είναι καλοί. Ξέρω, δεν είναι. Αλλά και πάλι, στη θέα των αναγνωστών αισθάνομαι γαλήνη. Μια κυρία παρατηρεί αυτό που διαβάζω. Επιδοκιμάζει με κοφτές σπαστικές κινήσεις του κεφαλιού και γουρλωμένα μάτια. Οι Γερμανοί πάντα κάπως νομίζουν ότι αναζητάς το σχόλιό τους. Της γελάω. Βυθίζομαι στο βιβλίο μου.

Κάποιες εμπειρίες μας, ανέγγιχτες από λόγια, δεν θα βρουν την περιγραφή ή το συμπλήρωμά τους σε βιβλία και θα χαθούν. Άλλες θα βρουν τις λέξεις που τις ξεκλειδώνουν, τυπωμένες σε βιβλία ή απλώς σημειωμένες σε χαρτιά, και θα τις ξαναζήσουμε αλλαγμένες.


Διαβάζω στα ημερολόγια της Σούζαν Σόνταγκ την ένδειξη που δηλώνει πού βρισκόταν η συγγραφέας όταν κατέγραφε τις παρατηρήσεις της για το σινεμά, τη φωτογραφία, τα λογοτεχνικά έργα που σχεδίαζε να γράψει ή αυτά που καταβρόχθιζε ως μανιακή της ανάγνωσης. Παρίσι. Μαρόκο. Σαν Φρανσίσκο. Νέα Υόρκη. Στοκχόλμη. Βιετνάμ. Κίνα. Ελλάδα. Ρώμη. Λονδίνο. Βενετία. Λέξεις τυπωμένες στο χαρτί αλλά και τόποι που για κάθε αναγνώστη και ταξιδιώτη σημαίνουν διαφορετικά πράγματα.

Φτάνω σε μια καταγραφή του 1972. Η Σόνταγκ γράφει ότι, λίγο πολύ, με τα βιβλία ανακυκλώνουμε τη ζωή μας. Δεν ξέρω τι εννοεί ακριβώς. Το ερμηνεύω αυθαίρετα, απολαμβάνοντας τα αναγνωστικά μου προνόμια: τα βιβλία φέρνουν στην επιφάνεια υλικά της ζωής μας που μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε πάλι. Κάποιες εμπειρίες μας, ανέγγιχτες από λόγια, δεν θα βρουν την περιγραφή ή το συμπλήρωμά τους σε βιβλία και θα χαθούν. Άλλες θα βρουν τις λέξεις που τις ξεκλειδώνουν, τυπωμένες σε βιβλία ή απλώς σημειωμένες σε χαρτιά, και θα τις ξαναζήσουμε αλλαγμένες. Ανακύκλωση είναι να κάνεις με το παλιό ό,τι καλύτερο μπορείς. Να πετάς το άχρηστο. Να ξαναχρησιμοποιείς το χρήσιμο. Το τρένο σταματά να με τρομάζει. Το τοπίο που δεν φωτίζεται ποτέ και όσα περιλαμβάνει, όλα, μου φαίνονται ανακυκλώσιμα υλικά.

Λέμε συχνά ότι τα βιβλία είναι φθηνά ταξίδια. Ανοίγεις μια σελίδα και ο κόσμος αλλάζει. Ό,τι είναι εκτός της ιστορίας γίνεται βουβό. Πολλοί φίλοι μού έχουν αφηγηθεί πώς στα δύσκολα γραπώθηκαν από μια ιστορία. Μια φίλη διάβασε Μπουκόφσκι όταν αρρώστησε ο μπαμπάς της που τον πρόσεχε. Ένας άλλος έγινε φανατικός αναγνώστης, αφού έχασε τη μητέρα του. Βρήκε ίσως εκεί έναν τόπο να παρηγορηθεί όσο περίμενε να ξεθυμάνει λίγο η θλίψη; Μπορεί.

Σε μια δική μου απαίσια φάση διάβασα τη Μελαγχολία της αντίστασης. Για κάποιον λόγο η μαυρίλα του μού έφερε γαλήνη. Όταν μου ζητήθηκε να κάνω παρέα σε μια φίλη που ανάρρωνε από εγχείρηση, σκέφτηκα πως θα μπορούσα επιτέλους να αρχίσω το Πόλεμος και Ειρήνη. Ήταν η πιο θετική σκέψη που έκανα εκείνες τις μέρες και μου επέτρεψε να υπονοήσω ότι «σύνελθε και δυνάμωνε με το πάσο σου αυτές, τις 1.300 σελίδες δεν θα τις τελειώσω σε μια μέρα».


Υπάρχουν βιβλία που και διαβάστηκαν και χάθηκαν σε ταξίδια. Σε ένα ταξίδι στο Βερολίνο είχα αγοράσει και απολαύσει βιβλία του Αμερικανού μυθιστοριογράφου Τζόναθαν Φράνζεν. Αφού λέρωσα καλά καλά όλα τα εξώφυλλα με ανόμοια καφέ ίχνη εσπρέσο, κατάλαβα, στο αεροδρόμιο, ότι πρόκειται για υπερβολικά χοντρά βιβλία. Σαν να μη μου έφτανε η λογοτεχνική μου λαιμαργία, είχα αγοράσει και βιβλία για το Ολοκαύτωμα, επειδή για κάποιον, όχι politically correct, λόγο, το βρήκα πολύ ταιριαστό ενθύμιο απ' το ταξίδι μου στη Γερμανία.

Πετούσα με τη φθηνότερη δυνατή πτήση και σκόπευα να γλιτώσω λεφτά από παντού. Είχα χώρο, λοιπόν, μόνο για όσα βιβλία μπορούσα να στριμώξω στην τσάντα μου, αφού στην επιλογή «αποσκευές» είχα επιλέξει «καθόλου αποσκευές». Έπρεπε να γίνουν θυσίες. Ο Φράνζεν κυκλοφορεί στην Ελλάδα. Τα βιβλία για το Ολοκαύτωμα που είχα επιλέξει προσεχτικά σε ένα αγγλόφωνο βιβλιοπωλείο, όχι. Ο Φράνζεν έγινε Ιφιγένεια και η πτήση της Ryanair έφυγε κανονικά.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Βιβλίο
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Βιβλίο / To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Κόντρα στα κυρίαρχα ήθη, ο Μεσοπόλεμος υπήρξε διεθνώς μια εποχή σεξουαλικής ελευθεριότητας. Μια πρωτότυπη έκδοση από τους Τάσο Θεοφίλου και Εύα Γανίδου εστιάζει στις επιδόσεις των Αθηναίων στο «παράνομο» σεξ, μέσα από δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής, με τα ευρήματα να είναι εντυπωσιακά, ενίοτε και σπαρταριστά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εύα Στεφανή: «Με συγκινεί ακόμα ο «Πεισίστρατος» του Γιώργου Χειμωνά»

The Book Lovers / Εύα Στεφανή: «Βρίσκω θεραπευτικά τα μυθιστορήματα της Άγκαθα Κρίστι»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Εύα Στεφανή, σκηνοθέτιδα και καθηγήτρια Κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, για τη διαδρομή της από την Δάφνη ντι Μοριέ στον Ε.Χ. Γονατά κι από τον Τσβάιχ στον Γιώργο Χειμωνά.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Βιβλίο / Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Οι «Αλεπούδες του Περ-Λασαίζ» είναι ένα μυθιστόρημα άριστα δομημένο, με πυκνό λόγο και πλήθος πραγματολογικών στοιχείων, που αναπλάθει τη γαλλική επαρχία των ’50s μέσα από μια απελπισμένη ερωτική ιστορία με φεμινιστική χροιά. 
M. HULOT
Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Βιβλίο / Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Ο σπουδαίος αρχιτέκτονας και στοχαστής, που έβαλε ποίηση στο σκυρόδερμα και συνέδεσε τα οράματα ενός σύγχρονου «Blade Runner» με τον Παρθενώνα, μοιάζει σήμερα να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο και σημασία όσο ποτέ. Η «Συζήτηση με τους φοιτητές της αρχιτεκτονικής» από εκδόσεις ΠΕΚ αποδεικνύει γιατί.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Βιβλίο / Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Τα κεραμικά των Δαρδανελλίων, ο συσχετισμός τους με την ταυτότητα, με το συναίσθημα. Ένα γοητευτικό βιβλίο δείχνει πώς τα «λαϊκά», «αγροτικά» κεραμικά συνδέονται με το κίνημα Arts & Crafts, με τον ιαπωνισμό, με τις διακοσμητικές τέχνες και το ντιζάιν στο τέλος του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

σχόλια

3 σχόλια
Ο υπογειος στο Μεξικοhttps://the-digital-reader.com/2012/10/12/mexico-city-launches-new-ebook-portal-project-at-metro-stations/1 ) The German Genius: Europe's Third Renaissance, the Second Scientific Revolution, and the Twentieth Century [Paperback]http://www.amazon.com/German-Genius-Renaissance-Scientific-Revolution/dp/0060760230/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1352446053&sr=1-1Ενα καταπληκτικο βιβλιο που δε χορταινω να το ξαναδιαβαζω και να το ξαναδιαβαζω οποτε μπορω. Κοντα χιλιες σελιδες, γραμμενο απο εναν Εγγλεζο τον Peter Watson ειναι ενας υμνος στη...Γερμανια - την χωρα με το πιο κακο ιματζ στα Αγγλο-Αμερικανικα μηντια τα τελευταια 40 χρονια - για την απιστευτη προσφορα της στον Ευρωπαικο και Παγκοσμιο πολιτισμο. Μονο η εισαγωγη, μια απιστευτης ομορφιας 40σελιδη εισαγωγη για την κακιστη μεταχειριση της Γερμανιας στα ΑγγλοΑμερικανικα μηντια ( απο τον ρατσιστη Γκολντχαγκεν μεχρι την μετριοπαθη ειλικρινεια του Νοβικ, για παραδειγμα ), αξιζει την τιμη του βιβλιου που χαριστικα σε εκπτωση κοστιζει 13 δολαρια...Χιλιες σελιδες, μικρα κεφαλαιακια για οτιδηποτε μπορει να φανταστει κανεις οτι ενας πολιτισμος μπορει και πρεπει να εμπεριεχει. Για πολλους και διαφορους λογους ( για τα επικοινωνιακα που εμεις οι Ελληνες τραβαμε, τις γεφυρες που θα πρεπε να χτιζουμε στα Γερμανικα φορουμ, τη γνωση της ηπειρου που εμεις δημιουργησαμε αλλα απ οτι φαινεται αγνοουμε ) συνιστω ανεπιφυλακτα το αριστουργηματικο αυτο βιβλιο.2 ) The Mexico Reader: History, Culture, Politics (The Latin America Readers )http://www.amazon.com/Mexico-Reader-History-Culture-Politics/dp/0822330423/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1352350457&sr=1-1Μια σειρα για ολες σχεδον τις χωρες της Λατινικης Αμερικης. Απο Βραζιλια, Αργεντινη, Περου, Κουβα ( με εντιτορ την κορη του Τσομσκι, Αβιβα ) θεωρω του Μεξικου το καλυτερο και της Κουβας το χειροτερο. Ειναι ομως μια αξιεπαινη προσπαθεια να δοθει με καποια συνοχη η πολυ ενδιαφερουσα ιστορια αυτων των λαων. Εχουμε πολλες ομοιοτητες με τους Μεξικανους. Οχι μονο την ιδια χρονια ανεξαρτησιας.3 ) Representations of the Intellectual: The 1993 Reith Lectures [Paperback]http://www.amazon.com/Representations-Intellectual-1993-Reith-Lectures/dp/0679761276/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1352516498&sr=1-1Ενα απο τα διαμαντια του συχωρεμενου του Σα'ι'ντ. 4 ) Bellow: A Biography (Modern Library Paperbacks) By James Atlashttp://www.amazon.com/Bellow-Biography-Modern-Library-Paperbacks/dp/0375759581/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1352347868&sr=1-5Ο Τζε'ι΄μς Ατλας υπηρξε διευθυντης των βιογραφων της εταιρειας Penguin. Του πηρε δεκα χρονια να γραψει τη βιογραφια του Νομπελιστα Σαουλ Μπελοου. Το βιβλιο αναφερεται στο ατομο που εισηγαγε την Εβραικη λογοτεχνια στην Αμερικανικη σκηνη αλλα ταυτοχρονα εξιστορει πολλα στιγμιοτυπα απο τον κυκλο των διανοουμενων της Νεας Υορκης, του Σικαγο και πολλα απο τα γεγονοτα που στιγματισαν τον 20 αιωνα μεσα απο το πρισμα της παλης των ιδεων ανθρωπων που θεωρουσαν οτι πολεμουσαν ενα λευκο προτεσταντικο κατεστημενο. Το θεωρω πιο καλογραμενο και πιο χρησιμο απο τις σημειωσεις του Γουιλιαμ Φιλιπς για το Partisan Review και την ιστορια του. Ο Ατλας πεθανε πριν λιγες μερες.5 ) After Modern Art 1945-2000 (Oxford History of Art)http://www.amazon.com/After-Modern-1945-2000-Oxford-History/dp/019284234X/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1352348501&sr=1-1Ενα βιβλιο για την Τεχνη απο τη γνωστη σειρα της βιβλιοθηκης της Οξφορδης, εισαγει την επιρροη της μουσικης και του multimedia για να εξηγησει τι βλεπουμε στα μουσεια τα τελευταια 50 χρονια. Απο τα σλογκαν της Τζενι Χολντζερ ( τα ειδαμε στην Ελλαδα στο WORKS στο Μοναστηρακι και απο την Γαλλο-Ολλανδεζα Ρετουρνε, στη Θεσσαλονικη ) μεχρι το ΚΟΜΠΡΑ, τον Χοπκινς και τον Matthew Barney ( η φιγουρα στο εξωφυλλο του βιβλιου ) το παιδι απο το Σαν Φρανσισκο που παντρευτηκε την Ισλανδεζα Bjork, εκανε τη σειρα CREMASTER και επηρεασε πολυ την τελετη εναρξης της Ολυμπιαδας μας, το 2004. Πολυ καλο βιβλιο.6 ) In Light of India [Bargain Price] [Paperback] Http://Www.Amazon.Com/Light-India-Octavio-Paz/Dp/B005CDVDPG/Ref=Sr_1_1?S=Books&Ie=UTF8&Qid=1352446887&Sr=1-1Ισως το καλυτερο βιβλιο για την Ινδια απο την πεννα του Οκταβιο Παζ. Μια ιδεα ενος Ελληνα φιλου του οταν ηταν Πρεσβης του Μεξικου στο Παρισι, ηταν να γραψει το βιβλιο οταν μετατεθει εκει. Μικρο αλλα πολυτιμο, απο τον Νομπελιστα φιλελληνα Παζ.7 ) Fear of Knowledge: Against Relativism and Constructivismhttp://www.amazon.com/Fear-Knowledge-Against-Relativism-Constructivism/dp/0199230412/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1352349163&sr=1-1Ενα μικρο αλλα σημαντικο βιβλιο για την κατευθυνση της γνωσης απο τον Πολ Μπογκοσιαν, που ετρεχε το 2006 το Τμημα Φιλοσοφιας στο NYU.8 ) Roman Poems http://www.amazon.com/Roman-Poems-Lights-Pocket-Poets/dp/0872861872/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1352350324&sr=1-1Μια απο τις πιο ομορφες ποιητικες εκδοσεις του οικου City Lights για τον μεγαλο Ιταλο διανοουμενο.9 ) First Artists [Hardcover] Για Τεχνη Σπηλαιωνhttp://www.amazon.com/First-Artists-Dorothy-Samachson/dp/0437154254/ref=sr_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1352445078&sr=1-2Αισθητικη 70ς. Απ τα αγαπημενα μου βιβλια για να δινω δωρο. Υπαρχει μονο ως μεταχειρισμενο. Παμφθηνο. Ειναι πολυ καλυτερο απο τα πιο συγχρονα του στο ιδιο ζητημα οπως αυτα της Οξφορδης για τις σπηλιες της Ζιμπαμπουε. 10 ) The Chomsky-Foucault Debate ON HUMANE NATUREHttp://Www.amazon.com/Chomsky-Foucault-Debate-Human-Nature/Dp/1595581340/Ref=Sr_1_1?S=Books&Ie=UTF8&Qid=1352448251&Sr=1-1Το βιβλιο για τη διαμαχη μεταξυ εξουσιας και δικαιοσυνης, την ανθρωπινη φυση στην γνωστη συζητηση του Αμστερνταμ το 1971 μεταξυ Τσομσκι ( power ) και Φουκο ( justice ). Στις Πανελληνιες του 1997 οι μαθητες διαγωνιστηκαν στο μαθημα της Εκθεσης σε κατι που ειχε ειπωθει εκεινη τη βραδια. Πιο κατω, το βιντεο της συναντησης :http://Www.youtube.com/Watch?V=WveI_vgmPz811 ) 2 ΒΙΒΛΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ Alberto ManguelΤο πρωτο ειναι το καλυτερο. Το δευτερο αναφερεται μονο στις βιβλιοθηκες χωρισμενο σε μικρα κεφαλαια. Εχει γραψει και για τον Ομηρο, ο Αργεντινος κοσμοπολιτης που ζει στη Γαλλια. Θυμιζει Παζ αλλα δεν εχει ουτε τη βαρυτητα ουτε το βαθος του Μεξικανου. Και τα δυο βιβλια αξιζουν. Το πρωτο οχι μονο για βιβλιοφιλους. A History of Reading [Paperback]http://www.amazon.com/History-Reading-Alberto-Manguel/dp/0140166548/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1352447521&sr=1-1The Library at Night [Paperback]Http://Www.amazon.com/Library-At-Night-Alberto-Manguel/Dp/0300151306/Ref=Sr_1_1?S=Books&Ie=UTF8&Qid=1352447375&Sr=1-112 ) ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΒΙΒΛΙΩΝΔεν ειναι λιγες οι φορες που ενα βιβλιο αξιζει μονο για ενα κεφαλαιο ( αν ειναι για μια προταση 'η μια λεξη, δε το αγοραζω, το αντιγραφω ). Μια τετοια περιπτωση ειναι ο αντιπαθητικος Paul Berman, και το κεφαλαιο "A Βackward Glance at the End of History" του δημοφιλεστατου βιβλιου του "A TALE OF TWO UTOPIAS - The Political Journey of the Generation of 1968". Οπως και στου Pfaff στο "WRATH OF NATIONS" που αναφερεται στο προβλημα του Εθνικισμου, στου Julian Barnes τα βιβλια για τη Γαλλια, στου πολυ Michael Sandel ( δες youtube γι αυτον ) 'η του Tiersky για το επικαιρο ζητημα του Ευρωσκεπτικισμου κα. Απ ολα αυτα το "Backward Glance" ειναι για μενα το καλυτερο, πραγματικα σπουδαιο, θα εκανε βιβλιαρακι απο μονο του. Επομενως το συνιστω.
Εξαιρετικό άρθρο.Νιώθω ακριβώς έτσι με τα βιβλία μου, όντας βιβλιόφιλος από μικρός.Τα κουβαλάω μαζί μου κάποια από αυτά, τα αγαπώ, τα φροντίζω.Βέβαια ένα αγαπημένο μου βιβλίο είναι φθαρμένο και του έχω ιδιαίτερη αδυναμία.Πρόκειται για τον ''υπνοβάτη'' της αδικοχαμένης Μαργαρίτας Καραπάνου. Το έχω αγοράσει από παλαιοβιβλιοπωλείο στο Μοναστηράκι, είναι από τις πρώτες εκδόσεις, γράφει τρίτη ανατύπωση, ημερομηνία κυκλοφορίας 1988 (η πρώτη έκδοση ήταν το 1985) και στο εξώφυλλο έχει ζωγραφιά του Αλέκου Φασιανού. Είναι φθαρμένο και πολυκαιρισμένο αλλά το αγαπώ πολύ.Επίσης ένα βιβλίο που αγαπώ υπερβολικά πολύ και το κουβαλώ καθημερινά μαζί μου είναι η συλλογική έκδοση των ποιημάτων της Κατερίνας Γώγου, μικρή, εύχρηστη έκδοση, σε μικρό σχήμα και μου δίνει δύναμη όποτε διαβάζω κάποιο ποίημα από εκεί, γι' αυτό το κουβαλώ πάντα μαζί μου.Κι ένα άλλο βιβλίο που κουβαλάω (σχεδόν) πάντα μαζί μου είναι το ''καθως ψυχορραγώ'' του Φώκνερ.Λατρεύω τα βιβλία, διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη ζωή μου.