Γλυπτά του Παρθενώνα - Πολιτική θύελλα για τον δανεισμό και την διεκδίκηση

Γλυπτά του Παρθενώνα - Πολιτική θύελλα για τον δανεισμό και την διεκδίκηση Facebook Twitter
1

Μετά τις τοποθετήσεις εκ μέρους του Βρετανικού Μουσείου, το ζήτημα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα βρίσκεται πια και στην κορυφή της εσωτερικής ελληνική πολιτικής αντιπαράθεσης, καθώς η αντιπολίτευση κατηγορεί την κυβέρνηση πως το αίτημα του δανεισμού είναι λάθος.

Σήμερα, και ενώ είχε προηγηθεί δήλωση εκπροσώπου του Βρετανικού Μουσείου στον ελληνικό Τύπο η οποία τόνιζε πως προϋπόθεση για να εξεταστεί ο δανεισμός των Γλυπτών είναι η αποδοχή εκ μέρους της ελληνικής πλευράς πως τα Γλυπτά ανήκουν στο μουσείο, είχαμε την αντίδραση του Αλέξη Τσίπρα και της Φώφης Γεννηματά που επιτέθηκαν στην κυβέρνηση. 

Τι λένε Τσίπρας και Γεννηματά 

«Η τουλάχιστον αφελής πρωτοβουλία του κ. Μητσοτάκη για το δανεισμό των Μαρμάρων του Παρθενώνα, επιτρέπει στο Βρετανικό Μουσείο να εμφανίζεται σήμερα ως νόμιμος ιδιοκτήτης τους» σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας, σε ανάρτησή του στο Facebook, συμπληρώνοντας: «Επειδή, όμως, τα θέματα της υπεράσπισης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς είναι σημαντικότερα της εσωτερικής πολιτικής αντιπαράθεσης, δε θα σταθώ στην αστοχία της κυβέρνησης».

Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης καλεί την κυβέρνηση «να σταματήσει να ρίχνει νερό στο μύλο των Βρετανών και αντί επιστολών δανεισμού προς το Μουσείο να ζητήσει, επ' αφορμή των 200 χρόνων από την ελληνική επανάσταση και με την στήριξη όλων μας, την οριστική επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα».

Στο ίδιο μήκος κύματος, η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής, Φώφη Γεννηματά, με ανάρτηση στον προσωπικό της λογαριασμό στο Twitter μιλά για «φιάσκο» αναφερόμενη στην πρόταση περί δανεισμού και ζητά «να επιστρέψουν μόνιμα στην Ελλάδα τα κλεμμένα γλυπτά του Παρθενώνα».

Μαξίμου για Τσίπρα: «Φθηνή αντιπολίτευση από κάποιον που ως πρωθυπουργός απλά γενικολογούσε για το θέμα»

Κυβερνητικές πηγές, σχολιάζοντας την ανάρτηση του Αλ.Τσίπρα, ανέφεραν: «Ο κ. Τσίπρας δεν είναι σχολιαστής της επικαιρότητας. Είναι πρώην πρωθυπουργός. Επί τέσσερα χρόνια, ποιες πρωτοβουλίες ανέλαβε, πέρα από κάποιες γενικόλογες δηλώσεις για το συγκεκριμένο θέμα; Καμία. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης με τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία του επανέφερε το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών δυνατά στο προσκήνιο. Αν μάλιστα ο κ.Τσίπρας ενδιαφερόταν πραγματικά για το θέμα κι όχι για να κάνει φθηνή αντιπολίτευση, θα διάβαζε ότι στις δηλώσεις του Πρωθυπουργού αναφέρεται με σαφήνεια ότι "η απαίτησή μας για επιστροφή των Γλυπτών ισχύει στο ακέραιο" κι ότι το Βρετανικό Μουσείο "δίνει μια χαμένη μάχη". Αντί να διαστρεβλώνει λοιπόν τις προτάσεις του κυρίου Μητσοτάκη, ας συμβάλει με όποιο τρόπο μπορεί στην υλοποίηση του ελληνικού αιτήματος».

Πώς επανήλθε το θέμα στην επικαιρότητα 

Σε συνέντευξη του στη βρετανική εφημερίδα Observer την Κυριακή, ο Κυριάκος Μητσοτάκης δηλώνει πως θα ζητήσει τον δανεισμό των Γλυπτών εν όψει και των εκδηλώσεων που θα γίνουν στην Ελλάδα το 2021, για τα 200 χρόνια από την έναρξη της ελληνικής επανάστασης 

«Η επιθυμία και η φιλοδοξία μας είναι η ελληνική πολιτιστική κληρονομιά να ταξιδέψει ανά τον κόσμο και κάνοντάς το αυτό να μεταφέρει τη σπουδαία και ουσιαστική συνεισφορά της χώρας μας στο δυτικό πολιτισμό», δήλωσε ο πρωθυπουργός. «Σε αυτό το πλαίσιο, δεδομένης της σημασίας του 2021, θα προτείνω στον Μπόρις Τζόνσον ως πρώτη κίνηση, να μας δανείσει τα γλυπτά για μια ορισμένη χρονική περίοδο και εμείς να στείλουμε πολύ σημαντικά αντικείμενα που ποτέ δεν άφησαν την Ελλάδα, στο Βρετανικό Μουσείο», ανέφερε ο Κ. Μητσοτάκης εξηγώντας την πρόταση που θέλει να πετύχει επιστροφή των Γλυπτών για τους εορτασμούς των 200 ετών από την ελληνική επανάσταση το 2021.

«Η Ακρόπολη δεν ανήκει απαραίτητα αποκλειστικά στην Ελλάδα», πρόσθεσε ο Μητσοτάκης μιλώντας για την οικουμενικότητα του μνημείου. «Είναι ένα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Αλλά αν θέλετε πραγματικά να δείτε το μνημείο ολοκληρωμένο, πρέπει να δείτε τα γλυπτά του Παρθενώνα ενωμένα στο τόπο τους, να υπάρξει ένωση του μνημείου».

Η απάντηση του Βρετανικού Μουσείου και η αντίδραση της Μενδώνη 

«Προϋπόθεση για να μπούμε σε οποιαδήποτε συζήτηση περί δανεισμού είναι να αναγνωρίσετε ότι νόμιμος ιδιοκτήτης τους είναι η Βρετανία και όχι η Ελλάδα» δήλωσε σήμερα στα «Νέα» η εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου, προκαλώντας την αντίδραση της υπουργού Πολιτισμού.

 «Τυχόν δανεισμός των γλυπτών του Παρθενώνα δεν θα συνιστά σε καμία περίπτωση αποδοχή βρετανικής κυριότητάς τους», υπογράμμισε (ΣΚΑΪ) η Λίνα Μενδώνη δίνοντας συνέχεια στο θέμα που άνοιξε ο Κυριακός Μητσοτάκης.

Η επανένωση των Γλυπτών, ακόμα και για μικρό διάστημα, θεωρείται εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση με την υπουργό Πολιτισμού να κάνει αναφορά στην δεκαετία του 1980, τότε που η Μελίνα Μερκούρη χαρακτήρισε κλοπή την μεταφορά των μαρμάρων στο Λονδίνο.

Η Λ. Μενδώνη τόνισε πως η θέση της Μ. Μερκούρη παραμένει πάγια θέση όλων των ελληνικών κυβερνήσεων και δεν αναιρείται από το άνοιγμα του πρωθυπουργού για δανεισμό με αφορμή την συμπλήρωση δύο αιώνων από την Επανάσταση του 1821.

«Από την στιγμή που έχουμε κλοπή αυτομάτως αυτό δεν δημιουργεί δικαιώματα» κυριότητας, νομής, ή κατοχής, επισήμανε η υπουργός. Διευκρίνισε ότι η πρόταση δανεισμού που θα καταθέσει η Αθήνα θα θέτει σαφές πλαίσιο που θα διασφαλίζει τις ελληνικές διεκδικήσεις.

Σημειώνεται ότι η αδιαλλαξία της βρετανικής πλευράς είναι τέτοια, ώστε το 2015, όταν ύστερα από διαμεσολάβηση της UNESCO ζητήθηκε οι δύο πλευρές, Ελλάδα και Βρετανία, να καθίσουν στο τραπέζι για να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις, η Βρετανία ούτε καν προσήλθε.

Culture
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

1 σχόλια
Αν δεν πεί η εφημερίδα που λέει ότι έχει τη δήλωση το όνομα και την θέση του ατόμου που έκανε την δήλωση δεν πρέπει να την αναπαράγωγουμε ούτε να της δίνουμε σημασία, πολύ απλά μέχρι τότε δεν υπάρχει η δήλωση είναι αποκύημα της φαντασίας του δημοσιογράφου!