Και τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν στον κόσμο οι Cure;

Και τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν στον κόσμο οι Cure; Facebook Twitter
Τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν τα τραγούδια των Cure; Η προφανής απάντηση είναι ότι μάλλον ο κόσμος θα ήταν φτωχότερος.
4

Τα τελευταία χρόνια οι Cure μπορεί να μη βγάζουν καινούργια τραγούδια, συνεχίζουν όμως να απασχολούν την επικαιρότητα ως ένα από τα επικότερα live acts όλων των εποχών. Οι συναυλίες που κάνουν σε διάφορες χώρες ανά την υφήλιο κάθε χρόνο μνημονεύονται για την τεράστια διάρκειά τους. Προσφέρουν ένα χορταστικό θέαμα που καμιά φορά μπορεί να ξεπεράσει και τις δύο ώρες. Όπως το 2013, στο Μεξικό, στην επέτειο των 54ων γενεθλίων του Robert Smith. Παρ' ότι είχε προηγηθεί ένας ισχυρός σεισμός πριν βγουν στη σκηνή, δεν πτοήθηκαν καθόλου και έπαιξαν ένα 4ωρο set, θέλοντας να σπάσουν το ρεκόρ του Bruce Springsteen. Από έναν λάθος υπολογισμό δεν τα κατάφεραν για κάτι λεπτά. Είναι, επομένως, σημαντική η εμφάνισή τους φέτος στην Αθήνα στις 17 Ιουλίου για τα γενέθλια του Ejekt.

Είχαν να έρθουν από το 2005, αλλά είναι τέτοιο συγκρότημα οι Cure που μοιάζει πάντα σαν να είναι ένα από τα συναυλιακά απωθημένα του ελληνικού κοινού. Τη λαχτάρα των Ελλήνων οπαδών τους τη βιώνεις καθημερινά στο feed σου στο Facebook, που όσο πλησιάζουν οι μέρες της συναυλίας ποστάρουν όλο και περισσότερα αγαπημένα τους τραγούδια.


Το 2019 αποδείχτηκε μια καλή χρονιά για ένα από τα πιο ιστορικά συγκροτήματα που έβγαλε ποτέ η Βρετανία. Κατάφεραν να μπουν επιτέλους στο Rock and Roll Hall of Fame και ο Robert Smith έγινε viral στα 60 του, όταν απάντησε φλεγματικά στον ενθουσιασμό μιας Αμερικανίδας δημοσιογράφου που χάρηκε για τη βράβευσή τους ίσως περισσότερο και από τους ίδιους. Αυτά τα ελάχιστα δευτερόλεπτα της απόλυτης απάθειας μπροστά στην κάμερα ήταν καλύτερα και από τον λόγο που έβγαλε ο Trent Reznor γι' αυτούς.

Τα κομμάτια τους, φτιαγμένα με μια σπάνια αγνότητα και βουτηγμένα στην αγάπη και στην απόγνωση, δεν αντιπροσώπευαν μόνο τους θλιμμένους εφήβους. Σήμερα ακούγονται αγέραστα, σάμπως ο χρόνος να τα έχει παγώσει στο πέρασμά του.

Ο Robert Smith φαίνεται ότι περνάει μια εξαιρετική περίοδο από δημιουργικής πλευράς. Μετά από μια δισκογραφική απουσία 11 χρόνων, ξαναβρήκε τη χαμένη του έμπνευση. Έτσι, φέτος οι φαν του έχουν έναν ακόμα λόγο να πλέουν σε πελάγη ευτυχίας, αφού ανακοίνωσε ότι λίγο πριν φύγει ο χρόνος θα υπάρξει νέο άλμπουμ. Όπως δήλωσε στο NME, οι Cure επιστρέφουν στις σκοτεινές μέρες του «Pornography» και του «Disintegration». Ας είναι καλά το Meltdown Festival, που επιμελήθηκε πέρσι. Κάτι άλλαξε, φαίνεται, στην ψυχολογία του όταν είδε το ενδιαφέρον και τον ενθουσιασμό νέων συγκροτημάτων που κίνησαν γη και ουρανό για να λάβουν μέρος στο «Cureation 25», όπως το ονόμασε χαϊδευτικά.


Εδώ που τα λέμε, ο Smith είναι στην ουσία οι Cure και το μόνο σταθερό μέλος του συγκροτήματος από την αρχή του. Δύσκολα μπορείς να τους φανταστείς χωρίς την αιωνίως κατάμαυρη αφάνα του ή την ιδιαίτερη, λυρική φωνή του. Μια φωνή που, παρά τις αδυναμίες της, έκανε χιλιάδες κόσμο να ταυτιστεί με τη μελαγχολική χροιά της.

Και τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν στον κόσμο οι Cure; Facebook Twitter
O Robert Smith είναι στην ουσία οι Cure και το μόνο σταθερό μέλος του συγκροτήματος από την αρχή του. Φωτό: Getty Images/Ideal Image


Ο επόμενος που έχει καταφέρει να παραμείνει στο γκρουπ τα περισσότερα χρόνια είναι ο μπασίστας τους Simon Gallup που, παρά μια απουσία δύο χρόνων (1982-1984), είναι στην μπάντα από το 1979. Κι αυτός χαρακτηριστική φιγούρα και, σύμφωνα με τον Smith, η καρδιά των συναυλιών και ο καλύτερός του φίλος. Έχουν περάσει 13 άτομα από το line-up τους, που πάντως παραμένει σταθερό από το 2012.

Πρόσφατα, ο Danny Boyle φαντάστηκε έναν κόσμο όπου δεν θα υπήρχαν τα τραγούδια των Beatles. Τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν τα τραγούδια των Cure; Η προφανής απάντηση είναι ότι μάλλον ο κόσμος θα ήταν φτωχότερος. Το πέρασμα του χρόνου φανερώνει μια καταλυτική επιρροή στο καλλιτεχνικό στερέωμα από τα '80s και μετά. Αν το καλοσκεφτείς, ίσως να μην υπήρχαν ούτε οι ταινίες του Tim Burton, γεγονός που θα δημιουργούσε μια αλληλουχία γεγονότων. Ο Burton, που είναι ίσως ο πιο επιφανής φαν τους, κάποτε είχε πει για το συγκρότημα: «Όταν ήμουν αλυσοδεμένος σε ένα γραφείο και είχα καταντήσει καταθλιπτικός, αυτή η μουσική ήταν το μόνο πράγμα που με έσωσε».


Τα κομμάτια τους, φτιαγμένα με μια σπάνια αγνότητα και βουτηγμένα στην αγάπη και στην απόγνωση, δεν αντιπροσώπευαν μόνο τους θλιμμένους εφήβους. Σήμερα ακούγονται αγέραστα, σάμπως ο χρόνος να τα έχει παγώσει στο πέρασμά του. Πάνε πέρα από τη νοσταλγία, λειτουργώντας σε ένα καταδικό τους σύμπαν, που παρόμοιό του δεν υπάρχει στη σύγχρονη ποπ. Όταν ακούς ένα κομμάτι των Cure, σε πιάνει ένα ακαθόριστο συναίσθημα θαυμασμού, όσο χρονών κι αν είσαι. Και το πιο δύσκολο πράγμα του κόσμου, τελικά, είναι να διαλέξεις ποιο είναι το σημαντικότερο.

Boys Don't Cry (1979)

To «Boys don't cry», ένα από τα πιο εμβληματικά ποπ τραγούδια των Cure, ήταν το δεύτερο single που κυκλοφόρησαν κι αυτό που στην ουσία ξεκίνησε την καριέρα τους. Μάλιστα, βάφτισε την πρώτη αμερικανική κυκλοφορία του γκρουπ, που είχε διαφορετικό τίτλο από την αγγλική. Το πραγματικό ντεμπούτο του γκρουπ ήταν το «Three imaginary boys» που βγήκε στη Βρετανία το 1979. Το «Boys don't cry», όπως και το κλασικό «Killing an arab», κυκλοφόρησε ανεξάρτητα ως single. Το «Killing an arab», λόγω τίτλου, συχνά έβαζε σε μπελάδες τον Smith, που εξηγούσε για χρόνια ότι ήταν μια αναφορά στο μυθιστόρημα «Ο Ξένος» του Camus. Ο Smith ήταν 18 χρονών όταν έγραψε αυτά τα κομμάτια, τα οποία θεωρεί, όπως είπε στο «Rolling Stone» το 2004, «αφελή σε βαθμό παράνοιας. Αν αναλογιστεί κανείς την ηλικία μου και το γεγονός ότι δεν είχα άλλες εμπειρίες πέρα από τις σχολικές –καθόλου από τη ζωή, όλα ήταν παρμένα από βιβλία–, ορισμένα από αυτά είναι αρκετά καλά». Αργότερα έγινε και τίτλος ταινίας.

 


In Between Days (1985)

«Τα pop hits μάς έκαναν πετυχημένους. Υποθέτω ότι αυτή ήταν πάντοτε η πρόθεσή μας, να προσελκύσουμε τον κόσμο και μετά να τους κάνουμε να ασφυκτιούν. Καταλάβαινα ότι έπρεπε να ξέρεις πότε να βάλεις νερό στο κρασί σου, αλλά όχι με μπανάλ τρόπο» είχε δηλώσει ο Smith. Το τραγούδι αυτό ήταν το πρώτο single από το έκτο άλμπουμ τους, το «Head on the Door», και γραφόταν για αρκετό καιρό λάθος. Μέσα από αυτό το άλμπουμ τους ανακάλυψε ο Trent Reznor, όταν σπούδαζε στο κολέγιο. Αν δεν ερχόταν σε επαφή μαζί τους ηχητικά, ίσως να μην αγκάλιαζε ποτέ τόσο το σκοτάδι με τους Nine Inch Nails – κι αυτό δεν είναι υπερβολή.

 


Lovesong (1989)

Το πιο ερωτικό τους κομμάτι. Ο Smith το έγραψε ως γαμήλιο δώρο για τη Mary, τη γυναίκα του, και το έβαλε στο «Disintegration» για λόγους ρομαντισμού. Η αλήθεια είναι ότι το θεωρούσε ένα από τα πιο αδύναμα κομμάτια του άλμπουμ. Και ξαφνικά βρέθηκε στο νούμερο 2 του Billboard το 1989. Αν δεν ήταν η Janet Jackson, ίσως να είχε σκαρφαλώσει στην κορυφή.

 


Pictures Of You (1989)

Ο Robert Smith φαίνεται ότι αναφέρεται στη γυναίκα του στα περισσότερα κομμάτια του. Η έμπνευση για το συγκεκριμένο κομμάτι ήταν μια φωτιά που ξέσπασε στο σπίτι του – καθώς έψαχνε στα αποκαΐδια να δει τι είχε σωθεί, βρήκε ένα πορτοφόλι του που είχε φωτογραφίες της Mary. Η μία από αυτές έγινε το εξώφυλλο του single. Με το «Disintegration» ήθελε να δημιουργήσει μια ένταση, «όπως όταν είσαι νέος, που δεν πρέπει να ξεχνάς ποτέ καθώς μεγαλώνεις. Ποτέ...» είχε δηλώσει.

 

Friday, I'm In Love (1992)

Από το άλμπουμ «Wish». Καθώς το έγραφε,ο Smith ήταν πεπεισμένος σε βαθμό παράνοιας ότι είχε ακούσει τη μελωδία του τραγουδιού από κάπου και ότι το είχε κλέψει υποσυνείδητα. Τηλεφωνούσε όλους τους γνωστούς του και τους έπαιζε το κομμάτι, ρωτώντας αν το είχαν ξανακούσει. Όλοι απαντούσαν αρνητικά και τότε ο Smith κατάλαβε ότι όντως η μελωδία ήταν δική του. Είναι, ίσως, η πιο pop στιγμή τους.

 

The Love Cats (1983)

To «Love Cats» κυκλοφόρησε ανεξάρτητα ως single και η επιτυχία του έκανε τον Smith να πιστέψει ξανά στους Cure. Εκείνη την εποχή τούς είχε εγκαταλείψει για να κάνει τον κιθαρίστα στους Siouxsie and the Banshees. Βέβαια, το θεωρεί ένα χαζό ποπ κομμάτι επειδή το έγραψε και έκανε τα πάντα, από το βίντεο μέχρι την προώθηση, μεθυσμένος.

 

Lullaby (1989)

Ένα από τα πιο τρομακτικά βίντεο που πρόβαλε ποτέ το MTV. Αρκετοί εικάζουν ότι αποτελεί μια αναφορά στο παρελθόν του Smith με τα ναρκωτικά. Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για μια παιδική του ανάμνηση από το bullying ενός παράξενου θείου του, ο οποίος του ψιθύριζε φρικιαστικές ιστορίες για ένα απαίσιο τέρας που ονόμαζε απλώς «spiderman» και το οποίο έτρωγε μικρά αγόρια. Ένα βράδυ, μάλιστα, έφτασε στα άκρα, σκαρφάλωνοντας στο δωμάτιό του, όταν έσβησε το φως, και τρομοκρατώντας τον. Το τραγούδι και το βίντεο σου προκαλούσαν απόλυτο τρόμο, ειδικά αν ήσουν 10 και το πετύχαινες τότε στην τηλεόραση.

 


Just Like Heaven (1987)

Το κομμάτι που, αν το παίξεις σε έναν Αμερικανό, αποκλείεται να μην το αναγνωρίσει. Ο Smith βασίστηκε σε ένα παραθαλλάσιο ταξίδι που είχε κάνει με τη γυναίκα του για να γράψει τους στίχους. Στο βιντεοκλίπ του, μάλιστα, εμφανίζεσαι ως λευκή οπτασία ή ως νύφη-φάντασμα, ανάλογα από την πλευρά που θα το δεις. Είναι, χωρίς αμφιβολία, η βασική πηγή έμπνευσης του Smith, μια και η πλειοψηφία των τραγουδιών που έχει συνθέσει αναφέρεται σε αυτήν. Ήταν μια εφηβική αγάπη που κρατάει ακόμη. Γνωρίστηκαν στο σχολείο όταν ήταν 14 και είναι ακόμη μαζί.

 
Μουσική
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Tso: η βυζαντινή μουσική, το τραπ και η σύγχρονη electronica όπως δεν τα έχεις ξανακούσει

Μουσική / Tso: «Δεν με έχωσε η μάνα μου κάπου, ούτε ήταν διάσημη η γιαγιά μου»

Από τη συνεργασία του με τη Μαρίνα Σάττι κατάλαβε πως, για να πας μπροστά, πρέπει να σπάσεις κανόνες. Δεν αποδέχεται την ταμπέλα της queer ποπ για τη μουσική του ενώ προσπάθησε να κάνει τραπ που να είναι respectful προς τις γυναίκες. Ο Tso είναι, σαφώς, μια κατηγορία από μόνος του, δημιουργώντας ένα χαρμάνι με στοιχεία που δύσκολα θα τολμούσε να συνδυάσει κάποιος άλλος. Το πρώτο του single, «ZOMETSO», δίνει μια γεύση από όσα θα ακολουθήσουν.
M. HULOT
Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ