Το δήθεν «πανεπιστημιακό άσυλο» καταλαμβάνει το σύνολο της πανεπιστημιακής ζωής

Το δήθεν «πανεπιστημιακό άσυλο» καταλαμβάνει το σύνολο της πανεπιστημιακής ζωής Facebook Twitter
Το δήθεν «πανεπιστημιακό άσυλο» αποτελεί ελληνική ευρεσιτεχνία σε παγκόσμια κλίμακα. Δημιουργεί τεχνητά μια νησίδα απόλυτης ανομίας, όπου ισχύει μόνο ο νόμος της ζούγκλας – νόμος του ισχυροτέρου ή και του θρασυτέρου... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
3

Πέρα απ' όλα τα άλλα, το δήθεν «πανεπιστημιακό άσυλο», όπως ισχύει από το 1982, προσβάλλει και πληγώνει ιδιαίτερα όσους είχαμε φάει ξύλο, διαφεντεύοντας το πραγματικό άσυλο τις προηγούμενες δεκαετίες. Εμείς πάντα θεωρούσαμε το άσυλο δεδομένο και καθιερωμένο, έστω εθιμικά. Πάντα θεωρούσαμε ότι απέκλειε τις αστυνομικές επεμβάσεις σε πανεπιστημιακές εκδηλώσεις που είχαν κάποιο πολιτικό ενδιαφέρον και αποτελούσαν άσκηση δικαιωμάτων. Ποτέ δεν είχαμε διανοηθεί ότι θα θεσπιζόταν ως ουσιαστικά απόλυτο άβατο που θα προστάτευε από την αστυνομία ακόμα και κοινά ποινικά αδικήματα.


Η τερατογονία στο ζήτημα αυτό εξηγείται εν μέρει από τις ιδεοληψίες αλλά και την πλήρη ασχετοσύνη των συντακτών του αρχικού νόμου-πλαισίου το 1982. Φαντάζονταν ότι η αστυνομία θα έβρισκε συνεχώς ασήμαντες αφορμές για να εισβάλλει διαρκώς και μαζικά στους πανεπιστημιακούς χώρους – κάτι που δεν συνέβαινε ούτε καν στη διάρκεια της δικτατορίας.

Περιόρισαν, λοιπόν, τη δυνατότητα εισόδου της αστυνομίας χωρίς προηγούμενη άδεια μόνο στην περίπτωση που διαπράττονται αυτόφωρα κακουργήματα – ή αυτόφωρα εγκλήματα «κατά της ζωής», όπως η ανθρωποκτονία κάθε μορφής, η άμβλωση (304 Π.Κ.) και η έκθεση (306 Π.Κ.). Εδώ φαίνεται πεντακάθαρα η νομική αγραμματοσύνη των συντακτών. Αφού η ανθρωποκτονία αποτελεί ήδη κακούργημα, φρόντισαν να περιλάβουν άλλα αυτόφωρα «εγκλήματα κατά της ζωής», όπως η παράνομη τεχνητή διακοπή της εγκυμοσύνης! Αρκεί να γίνεται σε πανεπιστημιακό χώρο...

Το συμπέρασμα είναι προφανές και είναι συγκλονιστικό: ως καθηγητής μετά το 1982 αισθανόμουν λιγότερο ασφαλής στους ίδιους ακριβώς πανεπιστημιακούς χώρους απ' όσο αισθανόμουν ως φοιτητής μέχρι το 1967. Ευτυχώς, δεν με κακοποίησαν, όπως άλλους. Μόνο με απώθησαν βίαια δυο-τρεις φορές. Ευτυχώς, επίσης, δεν κατέστρεψαν το γραφείο μου ούτε τους καρπούς της πολύχρονης έρευνάς μου, όπως συνέβη σε άλλους.


Η ασχετοσύνη των συντακτών φαίνεται, επίσης, στο ζήτημα των σωματικών βλαβών, που είναι βέβαια πολύ πιθανότερες σε πανεπιστημιακό χώρο από τις εκτρώσεις. Ως έγκλημα, οι «βαρείες» σωματικές βλάβες είναι μόνο πλημμέλημα, οι «θανατηφόρες» όμως αποτελούν κακούργημα. Πώς, όμως, μπορεί η αστυνομία να προλάβει έναν θάνατο αν απαγορεύεται η επέμβασή της όσο οι σωματικές βλάβες παραμένουν απλώς «βαρείες»;


Στην πράξη, όπως είναι γνωστό, η αστυνομία ουδέποτε επεμβαίνει, ακόμα και όταν διαπράττονται αυτόφωρα κακουργήματα, και μάλιστα δολοφονικές επιθέσεις εναντίον της. Από την πλευρά τους, οι πανεπιστημιακές αρχές ουδέποτε την προσκαλούν. Ελάχιστες φορές έχει συμβεί αυτό σε διάστημα 35 ετών.


Το δήθεν «πανεπιστημιακό άσυλο» αποτελεί ελληνική ευρεσιτεχνία σε παγκόσμια κλίμακα. Δημιουργεί τεχνητά μια νησίδα απόλυτης ανομίας, όπου ισχύει μόνο ο νόμος της ζούγκλας – νόμος του ισχυροτέρου ή και του θρασυτέρου. Ύστατη κατάπτωση των πανεπιστημιακών αρχών ήταν ότι δέχτηκαν την επέκτασή του ακόμα και σε φοιτητικές εστίες, εκθέτοντας σε πολλαπλούς κινδύνους τους ενοίκους.


Υπάρχει, εξάλλου, μια πελώρια παρανόηση, ότι το δήθεν «πανεπιστημιακό άσυλο» αφορά μόνο πολιτικές δράσεις και αντιπαραθέσεις. Όχι. Καταλαμβάνει το σύνολο της πανεπιστημιακής ζωής στην καθημερινότητά της.

Ένα απλό παράδειγμα αρκεί: μια Τετάρτη βράδυ αργά, ήρθε στο γραφείο μου μια φοιτήτρια να ρωτήσει γιατί απέτυχε στην εξέταση του μαθήματος. Τη συνόδευε ο αρραβωνιαστικός της, ένας πανύψηλος σωματώδης τύπος (στυλ «ντουλάπα»). Εξήγησα στη φοιτήτρια τα λάθη της μία, δύο, τρεις φορές, αλλά εκείνη δεν τα καταλάβαινε, ενώ ο αρραβωνιαστικός γινόταν ολοένα απειλητικότερος. Ήμουν ολομόναχος στο κτίριο και ομολογώ ότι τα χρειάστηκα. Τηλεφώνησα στον θυρωρό και του ζήτησα να καλέσει την αστυνομία. Με άκουσαν οι δύο και τότε, επιτέλους, έφυγαν.

Όταν ύστερα ρώτησα τον θυρωρό, μου είπε ότι η αστυνομία είχε αρνηθεί να με προστατέψει, λόγω «πανεπιστημιακού ασύλου».
Το συμπέρασμα είναι προφανές και είναι συγκλονιστικό: ως καθηγητής μετά το 1982 αισθανόμουν λιγότερο ασφαλής στους ίδιους ακριβώς πανεπιστημιακούς χώρους απ' όσο αισθανόμουν ως φοιτητής μέχρι το 1967. Ευτυχώς, δεν με κακοποίησαν, όπως άλλους. Μόνο με απώθησαν βίαια δυο-τρεις φορές. Ευτυχώς, επίσης, δεν κατέστρεψαν το γραφείο μου ούτε τους καρπούς της πολύχρονης έρευνάς μου, όπως συνέβη σε άλλους. Αν μου είχε συμβεί αυτό, δεν ξέρω αν θα το άντεχα. Νομίζω ότι θα τα είχα παρατήσει όλα και θα είχα φύγει από τη χώρα.


Αυτά για το δήθεν «πανεπιστημιακό άσυλο».

Στήλες
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
Δεν ξέρω γιατί στην Ελλάδα θα πρέπει να αναλύουμε τα αυτονόητα. Το πανεπιστημιακό άσυλο έχει καταντήσει εχθρός της ακαδημαϊκής ελευθερίας και ουσιαστικά κακοποιεί βάναυσα όλα εκείνα που υποτίθεται ότι προστατεύει. Ακόμα και αν υποθέσουμε ότι κάποτε εγκαθιδρύθηκε για ιστορικούς λόγους, εν έτει 2018, οσονούπω 2019, πιστεύει κανείς ότι θα συλληφθεί από την αστυνομία πανεπιστημιακός για τα όσα λέει και πράττει; Πιστεύει ότι θα συλληφθεί φοιτητής για τη συνδικαλιστική του δράση; Έχουμε νόμους και σύνταγμα τα οποία είναι αρκετά για να προστατεύσουν τον οποιοδήποτε από οποιαδήποτε αυθαιρεσία. Το να υπάρχουν ουσιαστικά άβατα εντός των πανεπιστημίων όχι απλώς δεν διευκολύνει αλλά παρεμποδίζει τόσο τη λειτουργία τους, όσο και την ελευθερία του λόγου και της πανεπιστημιακής έρευνας. Τα παραδείγματα όλα αυτά τα χρόνια αναρίθμητα. Το αστείο, δε, είναι ότι σε πολλές άλλες χώρες τα πανεπιστήμια φυλάσσονται από ιδιωτική αστυνομία ή από τη θεσμοθετημένη αστυνομία του πανεπιστημίου. Εδώ ο υπουργός Παιδείας ονειρεύεται προφανώς φοιτητές κομμάντο να παίζουν ξύλο με ένα σωρό εγκληματίες. Η μόνη λύση για να επιτελέσει το πανεπιστήμιο το έργο του, είναι η πλήρης κατάργηση του ασύλου