Μπλαντίν Λενουάρ: «Η κοινωνία βλέπει πως οι άνδρες ωριμάζουν και οι γυναίκες γερνούν»

Μπλαντίν Λενουάρ: «Η κοινωνία βλέπει πως οι άνδρες ωριμάζουν και οι γυναίκες γερνούν» Facebook Twitter
Η ταινία της Μπλαντίν Λενουάρ είναι μια γλυκόπικρη ματιά στην κρίση ηλικίας και συγκεκριμένα στο πώς βλέπει μια γυναίκα τον ερχομό των -ήντα.
1

Το «50 Φορές Άνοιξη» είναι μια γλυκόπικρη ματιά στην κρίση ηλικίας και συγκεκριμένα στο πως βλέπει μια γυναίκα τον ερχομό των -ήντα την ίδια χρονική περίοδο που απολύεται από τη δουλειά της και μαθαίνει πως πρόκειται να γίνει γιαγιά.

Ενοχλημένη από μια κοινωνία που ευγενικά της ζητά να ξεχάσει τη ζωή που έκανε πριν, ψάχνει να βρει την αισιοδοξία και το κουράγιο ώστε να συνεχίσει σαν να μην έχει αλλάξει κάτι.


Με αρκετές κωμικές στιγμές αλλά και με γλυκιά ευαισθησία, η Ανιές Ζαουί υποδύεται την Aurore, την ηρωίδα που εμπνεύστηκε η Γαλλίδα σκηνοθέτις Μπλαντίν Λενουάρ για να αντιμετωπίσει ένα κοινωνικό πρόβλημα που δυστυχώς αμβλύνεται σήμερα αλλά και ένα μέρος των δικών της φόβων σχετικά με το μέλλον.

Η Λενουάρ βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, καλεσμένη του Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου και μας μίλησε για το θέμα της ταινίας της, τη συνεργασία με τη Ζαουί αλλά και το πώς βλέπει το μέλλον του γαλλικού σινεμά.

Πολλές φορές, ένας 50αρης, ανάλογα και με το τι έχει πετύχει επαγγελματικά, αντιμετωπίζεται αποκλειστικά ως έμπειρος και γοητευτικός. Λίγες φορές συμβαίνει κάτι αντίστοιχο με τις γυναίκες, οπότε είναι λογικό να νιώθουν πως η κοινωνία τους λέει να κάνουν κάπως στην άκρη, πως κάπου εδώ τελειώνει η ζωή τους.

 

Μπλαντίν Λενουάρ: «Η κοινωνία βλέπει πως οι άνδρες ωριμάζουν και οι γυναίκες γερνούν» Facebook Twitter
Αν και ακόμη δεν έχω φτάσει τα 50, υπάρχει πάντα ο φόβος των γηρατειών που τον έχω αντιμετωπίσει σε διάφορες στιγμές της ζωής μου.

— Η πρώτη ερώτηση είναι όπως καταλαβαίνετε η αναμενόμενη, αν δηλαδή η ταινία εκφράζει κάποιους προσωπικούς σας φόβους για το μέλλον.

Ε, ναι (γέλια). Αν και ακόμη δεν έχω φτάσει τα 50, υπάρχει πάντα ο φόβος των γηρατειών που τον έχω αντιμετωπίσει σε διάφορες στιγμές της ζωής μου. Δεν θα έλεγα πως η ταινία είναι κατά κάποιο τρόπο «προσωπική», κυρίως ασχολείται με ένα θέμα που δυσκολεύει τις περισσότερες γυναίκες, οπότε κατ' επέκταση πιάνει και εμένα.


— Πιστεύετε πως σήμερα τα πράγματα είναι δυσκολότερα για τους ανθρώπους άνω των 50 ετών ή όχι;

Είναι το ίδιο. Μπορεί να νομίζουμε πως υπάρχουν περισσότερες επιλογές σήμερα, αλλά δεν θεωρώ πως έχει βελτιωθεί πολύ η κατάσταση.

Δεν ξέρω, ειδικότερα στις επαγγελματικές υποχρεώσεις τα πράγματα είναι πολύ μπλεγμένα και είναι δύσκολο, για παράδειγμα, για μια γυναίκα άνω των 50 να βρει κάτι καινούριο, αν δεν είναι ικανοποιημένη στη δουλειά που βρίσκεται.


— Η ταινία θίγει και το θέμα της νοσταλγίας η οποία γίνεται όλο και πιο ισχυρή στην εποχή μας, καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι αφήνονται στις αναμνήσεις τους. Πώς επιδρά στην ηρωίδα η χρήση της νοσταλγίας;

Έχει νοσταλγήσει κυρίως τις στιγμές που περνούσε με τα παιδιά της, κάτι που βρίσκω λογικό καθώς φαίνεται και από το σενάριο ότι ήταν πιο κοντά σε αυτήν, γιατί στην πραγματικότητα φοβάται τη μοναξιά.

Λέει κάποια στιγμή με έμφαση «φοβάμαι να μείνω φτωχή, γριά και μόνη». Όσο γερνάει έχει αυτό τον φόβο και πιστεύω πως αυτός ο φόβος την κάνει να ανατρέξει στο παρελθόν. Το ίδιο ισχύει και για τους περισσότερους από εμάς.

Μπλαντίν Λενουάρ: «Η κοινωνία βλέπει πως οι άνδρες ωριμάζουν και οι γυναίκες γερνούν» Facebook Twitter
Της έστειλα το σενάριο γνωρίζοντας πως είναι ένας γενναίος ρόλος και μέσα σε 2 μέρες είπε ναι. Σε όλη τη διάρκεια των γυρισμάτων ήταν πολύ χαρούμενη με τον ρόλο και ευτυχώς όλα πήγαν καλά.


— Πως ήταν η συνεργασία με την Ανιές Ζαουί;

Δεν σκεφτόμουν κάποια συγκεκριμένη γυναίκα όταν έγραφα τον ρόλο και η αλήθεια είναι πως δε γνωριζόμασταν και προσωπικά. Της έστειλα το σενάριο γνωρίζοντας πως είναι ένας γενναίος ρόλος και μέσα σε 2 μέρες είπε ναι. Σε όλη τη διάρκεια των γυρισμάτων ήταν πολύ χαρούμενη με τον ρόλο και ευτυχώς όλα πήγαν καλά.


— Πιστεύετε ότι οι άνδρες αντιμετωπίζουν διαφορετικά τα 50 σε σχέση με τις γυναίκες;

Ναι, θα χρησιμοποιήσω μια φράση που έλεγε η Σιμόν Σινιορέ, «οι άνδρες ωριμάζουν, οι γυναίκες γερνούν». Το πιστεύω και εγώ, όπως και αυτή, όχι ως πραγματικό γεγονός αλλά ως προς τον τρόπο που μας βλέπει η κοινωνία.

Πολλές φορές, ένας 50αρης, ανάλογα και με το τι έχει πετύχει επαγγελματικά, αντιμετωπίζεται αποκλειστικά ως έμπειρος και γοητευτικός. Λίγες φορές συμβαίνει κάτι αντίστοιχο με τις γυναίκες, οπότε είναι λογικό να νιώθουν πως η κοινωνία τους λέει να κάνουν κάπως στην άκρη, πως κάπου εδώ τελειώνει η ζωή τους.

 


— Η ταινία σας συμμετείχε στο φεστιβάλ Γαλλοφωνίας και παίζεται και σε κανονική διανομή στη χώρα μας, κάτι που συμβαίνει και με αρκετές ταινίες από τη Γαλλία. Ποια είναι η γνώμη σας για το γαλλικό σινεμά που εξακολουθεί να εξάγει αρκετά φιλμ κάθε χρόνο;

Όντως, υπάρχει μια προτεραιότητα στον εθνικό χαρακτήρα του σινεμά μας. Τώρα, για την πολιτική που ακολουθείται φοβάμαι πως πολλά πράγματα θα αλλάξουν.

Σκεφτείτε πως το Canal+ που είναι για χρόνια βασικός χρηματοδότης των ταινιών, είχε πάντα τη λογική «λίγα χρήματα σε πολλές ταινίες». Τώρα αυτό αλλάζει σιγά σιγά σε «πολλά χρήματα σε λίγες ταινίες».

Σίγουρα θα επηρεάσει την παραγωγή κάτι τέτοιο και μπορεί να βλέπουμε λιγότερα φιλμ με έναν πιο ξεκάθαρα εμπορικό χαρακτήρα.

Υπάρχει και το Netflix που προς το παρόν μοιάζει με απειλή για το πώς παράγονται και διανέμονται φιλμ στη Γαλλία. Είμαστε στην περίοδο που τα περισσότερα από αυτά τα θέματα είναι υπό συζήτηση και διαπραγμάτευση και νομίζω πως στο άμεσο μέλλον το γαλλικό σινεμά θα μπει σε μια διαφορετική πορεία – δεν μπορώ να ξέρω αν θα είναι καλύτερη ή χειρότερη.

Info:

Η ταινία «50 Φορές Άνοιξη» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους από την One from the Heart

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ