Αυτό το ξύλινο δάχτυλο είναι το αρχαιότερο -και τελειότερο για την εποχή του- προσθετικό μέλος

Αυτό το ξύλινο δάχτυλο είναι το αρχαιότερο -και τελειότερο για την εποχή του- προσθετικό μέλος Facebook Twitter
Κατά πάσα πιθανότητα ανήκε σε γυναίκα, απόγονο ιερατικής οικογένειας, με ηλικία -την εποχή που χρειάστηκε αυτή την έξτρα βοήθεια στο πόδι της- γύρω στα 50 με 60.
2

Στο Πανεπιστήμιο της Βασιλείας στην Ελβετία επιστήμονες, αρχαιολόγοι και ερευνητές επανεξέτασαν και πλέον στέκουν με δέος πάνω από την ανακάλυψη του αρχαιότερου προσθετικού μέλους στην ιστορία της ανθρωπότητας. Πρόκειται για ένα ξύλινο δάχτυλο ποδιού, το οποίο ανακαλύφθηκε στις ανασκαφές των νεκροπόλεων του Καΐρου το 2000, στον ταφικό θάλαμο του σεΐχη Abd el-Qurna κοντά στο Λούξορ.

Αυτό το ξύλινο δάχτυλο ήταν ένα από τα δεκάδες ενδιαφέροντα ευρήματα που εντοπίστηκαν στον τύμβο με τον αριθμό TT95, έναν από τους πέντε που είχαν χτιστεί για λογαριασμό της οικογένειας του, με εντολή του Φαραώ Αμένωφι Β'. Καθώς ο τάφος περιοδολογείται στην Τρίτη Ενδιάμεση Περίοδο της αιγυπτιακής αρχαιότητας, κατά προσέγγιση εξετάζεται και η αρχαιότητα του ευρήματος που εντοπίζεται ανάμεσα στο 950 - 710 π.Χ. Όσο για τον ιδιοκτήτη του προσθετικού μέλους; Κατά πάσα πιθανότητα ανήκε σε γυναίκα, απόγονο ιερατικής οικογένειας, με ηλικία -την εποχή που χρειάστηκε αυτή την έξτρα βοήθεια στο πόδι της- γύρω στα 50 με 60. 

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα των αρχαιολόγων, πρόκειται για εξάρτημα το οποίο κατασκευάστηκε ακριβώς για να είναι λειτουργικό και χρήσιμο σε έναν ζωντανό άνθρωπο και όχι ως ταφικό στολίδι

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα των αρχαιολόγων, πρόκειται για εξάρτημα το οποίο κατασκευάστηκε ακριβώς για να είναι λειτουργικό και χρήσιμο σε έναν ζωντανό άνθρωπο και όχι ως ταφικό στολίδι, για να συνοδεύσει, δηλαδή, κάποιον επιφανή νεκρό στον άλλο κόσμο. Αυτό προκύπτει από τις εγκοπές του ξύλου που προσπαθούν να μιμηθούν τις κλειδώσεις ενός ανθρώπινου ποδιού και τους συνδέσμους που ενώνονται με δερμάτινα μέρη, προκειμένου να επιτρέπουν στο πόδι να κινηθεί.

Επίσης, φέρει σημάδια χρήσης και μάλιστα πολύχρονης που σημαίνει ότι η κάτοχος του το χρειάστηκε για αρκετό καιρό, πριν ταφεί μαζί του, κουβαλώντας μέχρι το σήμερα αποδείξεις για την τέχνη και την ευφυΐα των σύγχρονών της.  Κυρίως, όμως, και σύμφωνα με το Ινστιτούτο Επαναστατικής Ιατρικής της Ζυρίχης -που συμμετείχε επίσης στη νέα μελέτη- το προσθετικό μέλος έχει πολλά να πει για την αιγυπτιακή ιατρική, αλλά και για την απαράμιλλη αισθητική των τεχνιτών της εποχής, που εξαιρετική μαεστρία κατασκεύασαν ένα τέτοιο βοηθητικό εξάρτημα, με τα ελάχιστα μέσα της εποχής τους. 

Αυτό το ξύλινο δάχτυλο είναι το αρχαιότερο -και τελειότερο για την εποχή του- προσθετικό μέλος Facebook Twitter
Το προσθετικό μέλος έχει πολλά να πει για την αιγυπτιακή ιατρική, αλλά και για την απαράμιλλη αισθητική των τεχνιτών της εποχής

Το ξύλινο προσθετικό μέλος είναι τμήμα της συλλογής του Αιγυπτιακού Μουσείου του Καΐρου και αποτελεί επίσης μέρος του πρότζεκτ επανεξέτασης από το Πανεπιστήμιο της Βασιλείας όλων των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν πριν από περίπου δύο δεκαετίες στο ταφικό σύμπλεγμα TT95. Τι σημαίνει αυτό; Ότι βάσει των νέων δυνατοτήτων που δίνει η τεχνολογία, μέσα στο επόμενο διάστημα ερευνητές και αρχαιολόγοι θα είναι σε θέση να μιλήσουν με ακόμη μεγαλύτερη ακρίβεια, τόσο για τις ιατρικές πρακτικές και το επίπεδο γνώσης εκείνης της εποχής, όσο και για την κάτοχο του αρχαιότερου -απ' ό,τι όλα δείχνουν- προσθετικού μέλους που διασώζεται σε τόσο καλή κατάσταση ως τις μέρες μας. 

Αρχαιολογία & Ιστορία
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
THE LIFO TEAM
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

1 σχόλια
Το έχει η μοίρα σπουδαίων λαών της αρχαιότητας να αποτελούν στις μέρες μας τους παρίες της διεθνούς κοινότητας. Στην περίπτωση μας, της Αρχαίας Ελλάδας και των απογόνων της ίσως φταίει η θεοκρατία του Βυζαντίου και η επαφή με την Οθωμανική Αυτοκρατορία.Στην περίπτωση των Αρχαίων Αιγυπτίων, ενός λαού ο οποίος σαφέστατα είχε αναπτύξει σπουδαίο πολιτισμό και διακρίθηκε στα γράμματα και τις επιστήμες, μάλλον φταίει η επαφή του με το Ισλάμ...Τι να πει κανείς, κρίμα...