Κάτω από τη μαντική βελανιδιά της Δωδώνης μια γυναίκα ακούγοντας το θρόισμα των φύλλων μαθαίνει αν θα μείνει χήρα ή αν θα ξαναπαντρευτεί

Κάτω από τη μαντική βελανιδιά της Δωδώνης μια γυναίκα ακούγοντας το θρόισμα των φύλλων μαθαίνει αν θα μείνει χήρα ή αν θα ξαναπαντρευτεί Facebook Twitter
2
Κάτω από τη μαντική βελανιδιά της Δωδώνης μια γυναίκα ακούγοντας το θρόισμα των φύλλων μαθαίνει αν θα μείνει χήρα ή αν θα ξαναπαντρευτεί Facebook Twitter
Μολύβδινο έλασμα με χαραγμένο το ερώτημα κάποιου επισκέπτη, του Έρμωνα: σε ποιον θεό πρέπει να προσευχηθεί για να αποκτήσει από τη σύζυγό του Κρηταίαν χρήσιμους απογόνους. 525-500 π.Χ. © Μουσείο Ακρόπολης


«Θα μείνω χήρα;», «Θα ξαναπαντρευτώ;». Αυτά είναι τα διαδοχικά ερωτήματα που η Μύρτα απηύθυνε πριν από αιώνες στο Μαντείο της Δωδώνης και ήρθαν στο φως κατά τη διάρκεια των ανασκαφών μαζί με πάνω από 5.000 άλλα, χαραγμένα σε μολύβδινα ελάσματα. Ορισμένα από αυτά τα ελάσματα με ερωτήματα για το εμπόριο, τα χρέη, τα περιουσιακά, τα δικαστήρια, την υγεία, την απόκτηση παιδιών, τον γάμο και την προίκα παρουσιάζονται στην έκθεση «Δωδώνη. Το μαντείο των ήχων», που ξεκινά σε λίγες μέρες στο Μουσείο της Ακρόπολης.


Πρόκειται για τη δεύτερη μετά την έκθεση «Σαμοθράκη. Τα Μυστήρια των Μεγάλων Θεών» μιας σειράς περιοδικών εκθέσεων με σημαντικά έργα της αρχαιότητας από σπουδαίους τόπους της ελληνικής περιφέρειας και σκοπός της είναι να κάνει ευρύτερα γνωστό το παλαιότερο ελληνικό μαντείο, να δείξει τον τρόπο λειτουργίας, τον ρόλο και τη σημασία του στον αρχαίο κόσμο, αλλά και να αναδείξει την ανάγκη του ανθρώπου να προβλέπει το μέλλον. Η έκθεση πραγματοποιείται σε συνεργασία του Μουσείου με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων, ενώ τα εκθέματα προέρχονται από το Μουσείο Ιωαννίνων και το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Συλλογή Καραπάνου. Είναι η πρώτη φορά που συνενώνονται ευρήματα πριν την απελευθέρωση -καθώς η Συλλογή Καραπάνου δωρήθηκε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, όταν η περιοχή της Δωδώνης αποτελούσε έδαφος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας- με ευρήματα από τις ανασκαφές που έγιναν μετά την απελευθέρωση.

Η μαντική βελανιδιά -στις ρίζες της οποίας πίστευαν ότι κατοικούσε ο Δίας με τη σύζυγό του, Διώνη- με το θρόισμα των φύλλων της απαντούσε στα αγωνιώδη ερωτήματα των ανθρώπων για τα μελλούμενα, ενώ οι ιερείς αποκρυπτογραφούσαν τους χρησμούς και από τους ήχους χάλκινων λεβήτων και το κρώξιμο των περιστεριών. 


Η έκθεση, όπως και η «Σαμοθράκη», ακολουθεί έναν διαφορετικό τρόπο προσέγγισης και παρουσιάζει τις αρχαιότητες ενταγμένες σε ένα ευρύτερο σύνολο. Γίνεται προσπάθεια να σκηνοθετηθούν οι αρχαίοι χώροι, ενώ στην έκθεση συμπεριλαμβάνεται και οπτικοακουστικό υλικό από τον αρχαιολογικό χώρο. Η αφήγηση ξεκινάει με τη Δωδώνη της ύστερης εποχής του χαλκού. Πήλινα και χάλκινα αντικείμενα αναδεικνύουν την ταυτότητα των πρώτων κατοίκων, την αρχέγονη λατρεία της Μητέρας Γης και την καθιέρωση της λατρείας του Διός. «Η έκθεση αυτή έχει μόνο μικρά και σπουδαία ευρήματα», τονίζει ο Πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης και επιμελητής της έκθεσης κ. Δημήτριος Παντερμαλής, συμπληρώνοντας ότι επιλέχθηκε η δημιουργία βίντεο για την ανάδειξη των εκθεμάτων, σε μια προσπάθεια για μετάβαση από τον περιγραφικό υπομνηματισμό, στον οπτικό.


Το Μαντείο της Δωδώνης ήταν ένα Μαντείο Ήχων. Η μαντική βελανιδιά -στις ρίζες της οποίας πίστευαν ότι κατοικούσε ο Δίας με τη σύζυγό του, Διώνη- με το θρόισμα των φύλλων της απαντούσε στα αγωνιώδη ερωτήματα των ανθρώπων για τα μελλούμενα, ενώ οι ιερείς αποκρυπτογραφούσαν τους χρησμούς και από τους ήχους χάλκινων λεβήτων και το κρώξιμο των περιστεριών. Μια αφαιρετική βελανιδιά, με μία κολώνα για κορμό και 8.000 φύλλα, κυριαρχεί στο χώρο της έκθεσης, όπως κυριαρχούσε στη Δωδώνη όπου συνέρρεαν άνθρωποι όχι μόνο από την Ελλάδα αλλά από ολόκληρο τον τότε γνωστό κόσμο. Η Δωδώνη ήταν το πιο γνωστό και προσιτό αρχαίο ιερό των Ελλήνων και αυτό γίνεται σαφές από τα χιλιάδες ερωτήματα απλών ανθρώπων που έχουν σωθεί. Μαζί με αυτά, στην έκθεση παρουσιάζονται και αναθήματα στο ιερό, όπως τμήματα από χάλκινους ανδριάντες, επωμίδες, τελαμώνες, και ξίφη –αφιερώματα αυτών που ωφελήθηκαν ή ζητούσαν τη βοήθεια των θεών. Επιπλέον, μέσα από χαρακτηριστικά νομίσματα, αναδεικνύεται και ο πολιτικός χαρακτήρας του μαντείου, καθώς και η σχέση του με τον βασιλιά Πύρρο της Ηπείρου, ενώ δύο εκθέματα από το Μουσείο της Ακρόπολης παρουσιάζουν τις σχέσεις της Δωδώνης με την Αθήνα.

Κάτω από τη μαντική βελανιδιά της Δωδώνης μια γυναίκα ακούγοντας το θρόισμα των φύλλων μαθαίνει αν θα μείνει χήρα ή αν θα ξαναπαντρευτεί Facebook Twitter
Ειδώλιο ελαφιού, από τη διακόσμηση λαβής χάλκινου αγγείου. 5ος αι. π.Χ. © Μουσείο Ακρόπολης


Σήμερα, στον αρχαιολογικό χώρο της Δωδώνης συνεχίζονται οι εργασίες συντήρησης, αναστήλωσης και ανάδειξης, ενώ το βασικό πρόβλημα είναι ο λίθος από τον οποίο έχουν κατασκευαστεί η ιερά οικία, οι ναοί, το θέατρο, το βουλευτήριο, το πρυτανείο και το στάδιο. Όπως εξηγεί ο Προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων κ. Κωνσταντίνος Σουέρεφ, ο τοπικός ασβεστόλιθος από τον οποίο είναι κατασκευασμένα τα μνημεία το χειμώνα λόγω του ψύχους σπάει, με αποτέλεσμα να είναι επιτακτική η ανάγκη ανεύρεσης τρόπου συντήρησης, ώστε να εξασφαλιστεί η διαιώνιση το χώρου.


Η βελανιδιά της Δωδώνης «μίλησε» για πρώτη φορά αποκαλύπτοντας την ταυτότητα ενός κλέφτη προβάτων και αφού για αιώνες απαντούσε σε αγωνιώδη ερωτήματα βασιλιάδων όπως ο Πύρρος και απλών θνητών σαν τη Μύρτα, έδωσε έναν από τους τελευταίους της χρησμούς στον Ιουλιανό τον Παραβάτη το 362 μ.Χ. Λίγα χρόνια αργότερα κάποιος έκοψε το δέντρο και το ιερό εγκαταλείφθηκε, ενώ πάνω στα ερείπιά του χτίστηκε χριστιανική εκκλησία. Σήμερα, η ιστορία του Μαντείου των Ήχων ξαναζωντανεύει στο Μουσείο της Ακρόπολης, στην περιοδική έκθεση που φέρνει πιο κοντά στην Αθήνα τη Δωδώνη την, σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, «αρχαιοτέρα Ελλάδα».

Κάτω από τη μαντική βελανιδιά της Δωδώνης μια γυναίκα ακούγοντας το θρόισμα των φύλλων μαθαίνει αν θα μείνει χήρα ή αν θα ξαναπαντρευτεί Facebook Twitter
Ειδώλιο Δία Κεραύνιου. Ο θεός του ουρανού και των καιρικών φαινομένων κρατά το κατεξοχήν σύμβολό του, τον κεραυνό. 470-460 π.Χ. © Μουσείο Ακρόπολης
Κάτω από τη μαντική βελανιδιά της Δωδώνης μια γυναίκα ακούγοντας το θρόισμα των φύλλων μαθαίνει αν θα μείνει χήρα ή αν θα ξαναπαντρευτεί Facebook Twitter
Επιγραφή σε χάλκινη πλάκα. Αναφέρει ότι ο Ζακύνθιος Αγάθων, γιος του Εχεφύλου και η γενιά του, πρόξενοι των Μολοσσών, αναθέτουν δώρο στον Δωδωναίο Δία. 334-330 ή 325-275 π.Χ. © Μουσείο Ακρόπολης
Κάτω από τη μαντική βελανιδιά της Δωδώνης μια γυναίκα ακούγοντας το θρόισμα των φύλλων μαθαίνει αν θα μείνει χήρα ή αν θα ξαναπαντρευτεί Facebook Twitter
Αετός σε κάλυκα άνθους λωτού. Το ιερό πτηνό του Δία διακοσμούσε ίσως το σκήπτρο χάλκινου αγάλματος του θεού. Τέλος 6ου-αρχές 5ου αι. π.Χ. © Μουσείο Ακρόπολης
Κάτω από τη μαντική βελανιδιά της Δωδώνης μια γυναίκα ακούγοντας το θρόισμα των φύλλων μαθαίνει αν θα μείνει χήρα ή αν θα ξαναπαντρευτεί Facebook Twitter
Ειδώλιο οπλίτη, ίσως από τη διακόσμηση χάλκινου λέβητα. 530-520 π.Χ. © Μουσείο Ακρόπολης
Κάτω από τη μαντική βελανιδιά της Δωδώνης μια γυναίκα ακούγοντας το θρόισμα των φύλλων μαθαίνει αν θα μείνει χήρα ή αν θα ξαναπαντρευτεί Facebook Twitter
Κλαδί και φύλλα δρυός. Η μαντική δρυς ήταν η κατοικία του Δία στη Δωδώνη. 4ος-3ος αι. π.X. © Μουσείο Ακρόπολης
Κάτω από τη μαντική βελανιδιά της Δωδώνης μια γυναίκα ακούγοντας το θρόισμα των φύλλων μαθαίνει αν θα μείνει χήρα ή αν θα ξαναπαντρευτεί Facebook Twitter
Χάλκινο ειδώλιο νεαρού ιππέα πάνω στο άλογό του. 570-550 π.Χ. © Μουσείο Ακρόπολης
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ