"Χρειαζόμαστε παρουσίες με στοιχεία ανάτασης, κι ας είναι μόνο ήρωες μυθιστορημάτων"

"Χρειαζόμαστε παρουσίες με στοιχεία ανάτασης, κι ας είναι μόνο ήρωες μυθιστορημάτων" Facebook Twitter
2

"Χρειαζόμαστε παρουσίες με στοιχεία ανάτασης, κι ας είναι μόνο ήρωες μυθιστορημάτων" Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Dreyk the Pirate / LifO

 

Ο Ισίδωρος Ζουργός γεννήθηκε, ζει και εργάζεται ως δάσκαλος στη Θεσσαλονίκη. Έχει γράψει επτά μυθιστορήματα, ανάμεσά τους τα «Ανεμώλια» (Πατάκης 2011), τα οποία τιμήθηκαν με το Βραβείο Αναγνωστών του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου. Στο τελευταίο του μυθιστόρημα «Σκηνές από τον βίο του Ματίας Αλμοσίνο» (Πατάκης 2014) παρακολουθούμε τον ήρωα, έναν γιατρό και πολυπράγμονα στοχαστή, να διασχίζει την Ευρώπη του 17ου αιώνα. Κρυπτοεβραίος από τη Βασιλεία της Ελβετίας, θα διαβεί σε τρυφερή ηλικία τις Άλπεις και στη συνέχεια θα γνωρίσει τη Βενετία και τη Θεσσαλονίκη του Σαμπετάι Σεβή, θα σπουδάσει στο φημισμένο πανεπιστήμιο της Πάδοβα, θα ζήσει στην Κωνσταντινούπολη, το Λονδίνο της νέας επιστήμης και την ορθόδοξη Ρουμανία. Τα βήματά του θα τον οδηγήσουν μέχρι την επικράτεια του Μεγάλου Πέτρου και την παγωμένη Πετρούπολη. Ο Ματίας Αλμοσίνο, άνθρωπος προικισμένος και βαθιά ουμανιστής, σε όλη του τη ζωή αλλάζει μάσκες θρησκευτικής και φυλετικής ταυτότητας και διχάζεται ανάμεσα στη γέννηση του επιστημονικού λόγου και τη θεοκρατία της εποχής του. Τελευταίος σταθμός της μεγάλης του πορείας θα είναι το Άγιον Όρος. Μιλήσαμε με τον συγγραφέα για το γοητευτικό ταξίδι του Αλμοσίνο και την αιώνια διαμάχη ανάμεσα στον ορθολογισμό και τη θρησκευτική πίστη.

Μετά τα «Ανεμώλια», επιστρέφετε στο ιστορικό μυθιστόρημα, το οποίο φαίνεται ότι αγαπάτε ιδιαίτερα. Τι σας ελκύει σε αυτό; Πιστεύετε ότι μπορεί να έχει και διδακτικό χαρακτήρα;

Ως αναγνώστη πρωτίστως με γοητεύουν συχνά αυτά τα μυθιστορήματα που εγώ ονομάζω «ιστορικού περιβάλλοντος». Αυτό νομίζω πως έχει να κάνει με την αγάπη μου για την ιστορία και το ενδιαφέρον μου για όλα εκείνα τα ερωτήματα που τη συνοδεύουν, όπως, για παράδειγμα, αν τελικά ο άνθρωπος, βαθιά στην ουσία του, παραμένει ο ίδιος στη ροή των αιώνων. Το είδωλο του σημερινού κόσμου ίσως μπορεί να γίνει περισσότερο ευκρινές μέσα από αναγωγές στο παρελθόν και συγκρίσεις. Έπειτα, υπάρχει και ο παράγοντας της συγγραφικής περιέργειας: πώς είναι, τελικά, να ανασταίνεις με τις λέξεις σου κόσμους και εικόνες που έχουν χαθεί. Ως προς το ερώτημα αν μπορεί να έχει διδακτικό χαρακτήρα, με τη στενή έννοια της διδαχής, σίγουρα όχι, γιατί η πεζογραφία, ως τέχνη, οφείλει να αποφεύγει τις βεβαιότητες και να έλκεται από την αμφισβήτηση και τους μετεωρισμούς. Αν, όμως, δεχτούμε ότι το μυθιστόρημα συμβάλλει γενικότερα στην αυτογνωσία του αναγνώστη, τότε θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε επωφελές και λίγο διδακτικό, κυρίως ως μετάγγιση ανθρωπιστικών αξιών από το κείμενο στον αναγνώστη.

 

Το να ήταν ο ήρωάς μου απλώς και μόνο ένας υπηρέτης του ορθού λόγου, ένας πρόδρομος του Διαφωτισμού, δεν θα μου ήταν αρκετό. Με ενδιέφερε να χτίσω έναν ήρωα που θα βίωνε μέσα του αυτό που θεωρώ πως είναι μια παλιά ανθρώπινη εσωτερική διένεξη, η διαπάλη ανάμεσα στον ορθό λόγο και το θαύμα. Ο 17ος αιώνας είναι μια ιδανική εποχή για τέτοιες απεικονίσεις.

 

Διαβάζοντας το «Σκηνές από τον βίο του Ματίας Αλμοσίνο» είχα την αίσθηση ότι δεν διαβάζω βιβλίο Έλληνα συγγραφέα. Επιλέξατε ένα θέμα, το οποίο είναι ξένο προς την ελληνική θεματολογία. Ποια ήταν η αφορμή;

Τα τοπία του Ματίας Αλμοσίνο είναι ευρωπαϊκά και ένα μέρος τους μόνο ελληνικό, όπως η Θεσσαλονίκη, ο Χάνδακας, το Τζάντε, η Κέρκυρα. Αφορμές και αιτίες υπήρξαν αρκετές, όπως ο συναρπαστικός για τη Δύση 17ος αιώνας, η ιστορία της ιατρικής, η αναζήτηση της προσωπικής ταυτότητας, αλλά και μια άγνωστη κόγχη της ιστορίας της Θεσσαλονίκης, η περίπτωση του ψευτομεσσία Σαμπετάι Σεβή… Κι αν ψάξουμε, θα βρούμε κι άλλες…

Ο Ματίας Αλμοσίνο, σε αντίθεση με τους ήρωες που γνωρίσαμε στα «Ανεμώλια», είναι ένας θετικός ήρωας, ένα πρότυπο. Την εποχή της κρίσης αποφασίσατε να μιλήσετε για έναν άνθρωπο φωτεινό. Γιατί;

Γιατί, αρχικά, εγώ ο ίδιος τον είχα ανάγκη και, κατ’ επέκταση, και οι αναγνώστες, νομίζω. Βλέπετε, η επικαιρότητα τα τελευταία χρόνια μάς φιλεύει καθημερινά εικόνες κατακρήμνισης, θεσμικού μηδενισμού και απαξίωσης της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Χρειαζόμαστε χειρολαβές, χρειαζόμαστε παρουσίες με στοιχεία ποιότητας και ανάτασης, κι ας είναι μόνο ήρωες μυθιστορημάτων.

"Χρειαζόμαστε παρουσίες με στοιχεία ανάτασης, κι ας είναι μόνο ήρωες μυθιστορημάτων" Facebook Twitter
Ρέμπραντ, Μάθημα ανατομίας. (1656). Μουσείο του Άμστερνταμ

Ο Ματίας Αλμοσίνο μοιάζει σαν πρόδρομος του Διαφωτισμού, είναι όμως ταυτόχρονα ένας άνθρωπος με μια διαρκή, αν και αμφίθυμη, σχέση με τη θρησκεία. Συχνά οι πράξεις του παραπέμπουν σε αυτές ενός αγίου. Θεωρείτε ότι μπορεί να υπάρξει γέφυρα που να ενώνει την επιστήμη με τη θρησκεία;

Το να ήταν ο ήρωάς μου απλώς και μόνο ένας υπηρέτης του ορθού λόγου, ένας πρόδρομος του Διαφωτισμού, δεν θα μου ήταν αρκετό. Με ενδιέφερε να χτίσω έναν ήρωα που θα βίωνε μέσα του αυτό που θεωρώ πως είναι μια παλιά ανθρώπινη εσωτερική διένεξη, η διαπάλη ανάμεσα στον ορθό λόγο και το θαύμα. Ο 17ος αιώνας είναι μια ιδανική εποχή για τέτοιες απεικονίσεις. Ο Ματίας Αλμοσίνο υπηρετεί την επιστήμη και ταυτόχρονα όχι μόνο γνωρίζει και ζει τα βασικά θρησκευτικά ρεύματα της εποχής του αλλά ταυτόχρονα μετέχει και σε έναν προσωπικό οραματικό κόσμο. Ο γιατρός Αλμοσίνο γιατρεύει τους ασθενείς του με τα εργαλεία της επιστήμης, αλλά ταυτόχρονα ενορά και νοσταλγεί τη θεϊκή παρουσία. Προσπαθεί να συνδυάσει την καθημερινή ουμανιστική πρακτική, στοχεύοντας σε μια κοινωνική δικαιοσύνη, χωρίς να εξορίζει από τον ορίζοντά του το υπερβατικό στοιχείο. Άλλωστε, και ο ίδιος ο Νεύτων, ο οποίος υπήρξε, σύμφωνα με το μυθιστόρημα, για μια βραδιά ασθενής του, διατυπώνει την ουράνια μηχανική του, αποδεχόμενος την ύπαρξη θεϊκής παρουσίας στο σύμπαν.

Ο Αλμοσίνο παραπέμπει στην Αρχαία Ελλάδα και στην Αναγέννηση, είναι ένας homo universalis. Σήμερα, που κάτι τέτοιο είναι ανέφικτο, ποιο είναι το ζητούμενο από τον σύγχρονο άνθρωπο;

Η σημερινή συσσώρευση και ταξινόμηση της γνώσης είναι τέτοια, που αυτό το πρότυπο του συμπαντικού ανθρώπου, του κατόχου της συνολικής γνώσης, δεν είναι δυνατόν να υπάρξει. Ο homo universalis είναι πια ένα μουσειακό είδος. Η επιδίωξη εκείνης της εποχής για ευρυμάθεια έχει σήμερα περισσότερο σημασία από την πλευρά της συγκίνησης, καθώς διακρίνουμε σε αυτό το ιδανικό την άσβηστη αγάπη του Ευρωπαίου ανθρώπου για το άπειρο. Πολύ συγκινητικό, πολύ φαουστικό, δεν συμφωνείτε;

"Χρειαζόμαστε παρουσίες με στοιχεία ανάτασης, κι ας είναι μόνο ήρωες μυθιστορημάτων" Facebook Twitter

Ο ήρωάς σας είναι Ευρωπαίος, οι ρίζες του όμως βρίσκονται στην Ανατολή. Πώς θα περιγράφατε την ευρωπαϊκή ταυτότητα;

Το βιβλίο, από τη μία, περιγράφει μια ιδανική ευρωπαϊκή ταυτότητα, αυτή του ορθολογιστή λογίου με ακόρεστη δίψα για έρευνα και αποδείξεις, από την άλλη όμως δεν περιφρονεί το ανατολικό βίωμα, όπως αυτό εκφράζεται στο μυθιστόρημα μέσα από τις σκηνές του Αγίου Όρους και του τάγματος των Μεβλεβήδων της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι και αντιπροσωπεύουν ένα διαλλακτικό Ισλάμ.

Είναι σαφές στον αναγνώστη ότι ένα τέτοιο βιβλίο απαιτεί ενδελεχή έρευνα σε έναν ευρύ κύκλο βιβλίων. Πώς καταφέρατε να ανταποκριθείτε σε ένα τόσο δύσκολο έργο; Χρειαστήκατε βοήθεια ή πρόκειται για το αποτέλεσμα προσωπικών αναζητήσεων;

Ο βασικός δρόμος έρευνας ήταν τα βιβλία και, κατά δεύτερο λόγο, το Διαδίκτυο. Υπήρξαν και περιπτώσεις που ζήτησα τη βοήθεια φίλων, κυρίως για θέματα εξειδικευμένα. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα, είναι αμφίβολο αν χωρίς τη βοήθειά τους θα μπορούσα να εντοπίσω στοιχεία στις αγγλικές σπουδές Δίκαιου του 17ου αιώνα ή σε μια επέμβαση πλαστικής χειρουργικής – άλλωστε, οι ευχαριστίες στην αρχή του βιβλίου σε αυτούς αναφέρονται.

Έχετε πει ότι, για να περιγράψετε τα τοπία και τις σκηνές της καθημερινότητας, εμπνευστήκατε από το έργο του Ρέμπραντ, του Μπρέγκελ και των ζωγράφων των Κάτω Χωρών. Τι ρόλο παίζει η ζωγραφική και η αισθητική, γενικότερα, στη ζωή και το συγγραφικό σας έργο;

Η λογοτεχνία είναι εν μέρει μια άλλη εκδοχή της εικονοπλασίας, οπότε μπορείτε να καταλάβετε τους ισχυρούς δεσμούς που την ενώνουν με τη ζωγραφική και τον κινηματογράφο. Το έχω αναφέρει κι άλλες φορές, πως όταν γράφω, μια ταινία παίζει συνεχώς στο μυαλό μου την οποία και μετουσιώνω σε λέξεις.

Στο τελευταίο σας μυθιστόρημα, αλλά και στα προηγούμενα, ανάμεσα στους ήρωές σας βρίσκονται τόσο ιστορικά πρόσωπα όσο και μυθιστορηματικά. Γιατί συμβαίνει αυτό και με ποια κριτήρια τα επιλέγετε;

Δείτε το ως ένα ενδιαφέρον παιχνίδι. Άλλωστε, νομίζω πως ο καθένας μας, κυρίως όταν ήταν παιδί, είχε κάποτε φανταστεί τον εαυτό του δίπλα σε ένα ιστορικό πρόσωπο, να το παρατηρεί και να του απευθύνει τον λόγο. Η κάθε μορφή τέχνης, νομίζω, θα ήταν πολύ περήφανη αν συνέβαλε στην επιμήκυνση της παιδικής μας ηλικίας. Ένα παιχνίδι είναι, λοιπόν, με πολλές σημάνσεις για τους αναγνώστες, όπως θέλω να πιστεύω.

"Χρειαζόμαστε παρουσίες με στοιχεία ανάτασης, κι ας είναι μόνο ήρωες μυθιστορημάτων" Facebook Twitter
Γιοχάνες Βερμέερ, Το ερωτικό γράμμα (1666)

Η γραφή σας δείχνει ότι αγαπάτε ιδιαίτερα την ελληνική γλώσσα – τη χρησιμοποιείτε με έναν τρόπο σχεδόν ποιητικό. Έχετε σκεφτεί ποτέ να ασχοληθείτε με την ποίηση;

Η αλήθεια είναι ότι προέρχομαι από την ποίηση – γράφω ποιήματα από τα χρόνια της εφηβείας. Θήλασα σε αυτήν και κάποιες φορές, ακόμη και σήμερα, προστρέχω και γέρνω το κεφάλι μου στην ποδιά της για συμβουλές και παρηγοριά. Το όραμά μου σχηματοποιήθηκε τελικά στη συγγραφή μυθιστορημάτων, με λόγο όμως λειασμένο από αυτήν. Το έργο μου είναι ένας συγκερασμός της γλωσσικής μου αγωνίας με την τοπογραφία μιας ιστορίας και των χαρακτήρων της που υφαίνουν την πλοκή της.

Είστε ένας συγγραφέας δημοφιλής. Νιώθετε να σας βαραίνουν οι προσδοκίες του αναγνωστικού κοινού; Επηρεάζουν τον τρόπο που εργάζεστε; Έχετε έρθει ποτέ αντιμέτωπος με τη δυσπιστία κάποιων αναγνωστών απέναντι στα ευπώλητα βιβλία;

Συνήθως, αυτή η δυσπιστία προέρχεται από ασκημένους αναγνώστες και την οποία, ως ένα βαθμό, την κατανοώ. Η αποδοχή, πάντως, εκ μέρους του κοινού είναι χαρά που σου προσφέρει μια ζεστασιά ανεκτίμητη, από την άλλη, όμως, είναι και βάρος ενός χρέους που συχνά σου ψιθυρίζει: «Και αυτήν τη φορά μη τους απογοητεύσεις!». Όπως καταλαβαίνετε, μια τέτοια ψυχική στένωση, αν δεν την προσέξεις, μπορεί να γεννήσει συνθήκες συμβιβασμού και ανελευθερίας. Όσο πιο γρήγορα καταλάβουν οι αναγνώστες ότι ο συγγραφέας γράφει πρώτιστα για τον εαυτό του, τόσο καλύτερα για όλους. Ο πραγματικός δημιουργός φλέγεται να δώσει μορφή στις δικές του απεικονίσεις για τον κόσμο, αυτή είναι η καίρια αποστολή του, ακόμη κι αν εξαιτίας αυτού της ζωής του το ταξείδιον τιμωρηθεί με απαξίωση και μοναξιά.

 

Πιστεύετε ότι οι πνευματικοί άνθρωποι μπορούν να επηρεάσουν τη σημερινή κοινωνικοπολιτική κατάσταση; Ποιος θεωρείτε ότι είναι ο ρόλος τους;

Μόνο έμμεσα, νομίζω, και μακροπρόθεσμα, μέσω του έργου τους. Δεν αποκλείω, βέβαια, και κάποιου είδους ακτιβισμό, όμως η γνώμη μου είναι πως αυτό είναι κάτι δευτερεύον. Το σημαντικό είναι τα κείμενα που δίνουμε στον κόσμο και αυτό που τελικά θα αφήσουμε πίσω μας.

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

σχόλια

2 σχόλια
Εξαιρετικά ενδιαφέρον φαίνεται..Ο νους του homo sapiens ισως ,κάποια στιγμη ,θα βελτιωθεί ως εργαλείο κατανόνησης και αντίληψης της ζωής και του Σύμπαντος.Και ίσως προκύψει ο Ηοmo universalis ?Προσωπικά δεν αμφιβάλω για την απειρη ,αχρονη,και πέρα από την αντιλιπτική μας ικανότητα Συμπαντική ενέργεια και εφυϊα.