"Χρειαζόμαστε παρουσίες με στοιχεία ανάτασης, κι ας είναι μόνο ήρωες μυθιστορημάτων"

"Χρειαζόμαστε παρουσίες με στοιχεία ανάτασης, κι ας είναι μόνο ήρωες μυθιστορημάτων" Facebook Twitter
2

"Χρειαζόμαστε παρουσίες με στοιχεία ανάτασης, κι ας είναι μόνο ήρωες μυθιστορημάτων" Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Dreyk the Pirate / LifO

 

Ο Ισίδωρος Ζουργός γεννήθηκε, ζει και εργάζεται ως δάσκαλος στη Θεσσαλονίκη. Έχει γράψει επτά μυθιστορήματα, ανάμεσά τους τα «Ανεμώλια» (Πατάκης 2011), τα οποία τιμήθηκαν με το Βραβείο Αναγνωστών του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου. Στο τελευταίο του μυθιστόρημα «Σκηνές από τον βίο του Ματίας Αλμοσίνο» (Πατάκης 2014) παρακολουθούμε τον ήρωα, έναν γιατρό και πολυπράγμονα στοχαστή, να διασχίζει την Ευρώπη του 17ου αιώνα. Κρυπτοεβραίος από τη Βασιλεία της Ελβετίας, θα διαβεί σε τρυφερή ηλικία τις Άλπεις και στη συνέχεια θα γνωρίσει τη Βενετία και τη Θεσσαλονίκη του Σαμπετάι Σεβή, θα σπουδάσει στο φημισμένο πανεπιστήμιο της Πάδοβα, θα ζήσει στην Κωνσταντινούπολη, το Λονδίνο της νέας επιστήμης και την ορθόδοξη Ρουμανία. Τα βήματά του θα τον οδηγήσουν μέχρι την επικράτεια του Μεγάλου Πέτρου και την παγωμένη Πετρούπολη. Ο Ματίας Αλμοσίνο, άνθρωπος προικισμένος και βαθιά ουμανιστής, σε όλη του τη ζωή αλλάζει μάσκες θρησκευτικής και φυλετικής ταυτότητας και διχάζεται ανάμεσα στη γέννηση του επιστημονικού λόγου και τη θεοκρατία της εποχής του. Τελευταίος σταθμός της μεγάλης του πορείας θα είναι το Άγιον Όρος. Μιλήσαμε με τον συγγραφέα για το γοητευτικό ταξίδι του Αλμοσίνο και την αιώνια διαμάχη ανάμεσα στον ορθολογισμό και τη θρησκευτική πίστη.

Μετά τα «Ανεμώλια», επιστρέφετε στο ιστορικό μυθιστόρημα, το οποίο φαίνεται ότι αγαπάτε ιδιαίτερα. Τι σας ελκύει σε αυτό; Πιστεύετε ότι μπορεί να έχει και διδακτικό χαρακτήρα;

Ως αναγνώστη πρωτίστως με γοητεύουν συχνά αυτά τα μυθιστορήματα που εγώ ονομάζω «ιστορικού περιβάλλοντος». Αυτό νομίζω πως έχει να κάνει με την αγάπη μου για την ιστορία και το ενδιαφέρον μου για όλα εκείνα τα ερωτήματα που τη συνοδεύουν, όπως, για παράδειγμα, αν τελικά ο άνθρωπος, βαθιά στην ουσία του, παραμένει ο ίδιος στη ροή των αιώνων. Το είδωλο του σημερινού κόσμου ίσως μπορεί να γίνει περισσότερο ευκρινές μέσα από αναγωγές στο παρελθόν και συγκρίσεις. Έπειτα, υπάρχει και ο παράγοντας της συγγραφικής περιέργειας: πώς είναι, τελικά, να ανασταίνεις με τις λέξεις σου κόσμους και εικόνες που έχουν χαθεί. Ως προς το ερώτημα αν μπορεί να έχει διδακτικό χαρακτήρα, με τη στενή έννοια της διδαχής, σίγουρα όχι, γιατί η πεζογραφία, ως τέχνη, οφείλει να αποφεύγει τις βεβαιότητες και να έλκεται από την αμφισβήτηση και τους μετεωρισμούς. Αν, όμως, δεχτούμε ότι το μυθιστόρημα συμβάλλει γενικότερα στην αυτογνωσία του αναγνώστη, τότε θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε επωφελές και λίγο διδακτικό, κυρίως ως μετάγγιση ανθρωπιστικών αξιών από το κείμενο στον αναγνώστη.

 

Το να ήταν ο ήρωάς μου απλώς και μόνο ένας υπηρέτης του ορθού λόγου, ένας πρόδρομος του Διαφωτισμού, δεν θα μου ήταν αρκετό. Με ενδιέφερε να χτίσω έναν ήρωα που θα βίωνε μέσα του αυτό που θεωρώ πως είναι μια παλιά ανθρώπινη εσωτερική διένεξη, η διαπάλη ανάμεσα στον ορθό λόγο και το θαύμα. Ο 17ος αιώνας είναι μια ιδανική εποχή για τέτοιες απεικονίσεις.

 

Διαβάζοντας το «Σκηνές από τον βίο του Ματίας Αλμοσίνο» είχα την αίσθηση ότι δεν διαβάζω βιβλίο Έλληνα συγγραφέα. Επιλέξατε ένα θέμα, το οποίο είναι ξένο προς την ελληνική θεματολογία. Ποια ήταν η αφορμή;

Τα τοπία του Ματίας Αλμοσίνο είναι ευρωπαϊκά και ένα μέρος τους μόνο ελληνικό, όπως η Θεσσαλονίκη, ο Χάνδακας, το Τζάντε, η Κέρκυρα. Αφορμές και αιτίες υπήρξαν αρκετές, όπως ο συναρπαστικός για τη Δύση 17ος αιώνας, η ιστορία της ιατρικής, η αναζήτηση της προσωπικής ταυτότητας, αλλά και μια άγνωστη κόγχη της ιστορίας της Θεσσαλονίκης, η περίπτωση του ψευτομεσσία Σαμπετάι Σεβή… Κι αν ψάξουμε, θα βρούμε κι άλλες…

Ο Ματίας Αλμοσίνο, σε αντίθεση με τους ήρωες που γνωρίσαμε στα «Ανεμώλια», είναι ένας θετικός ήρωας, ένα πρότυπο. Την εποχή της κρίσης αποφασίσατε να μιλήσετε για έναν άνθρωπο φωτεινό. Γιατί;

Γιατί, αρχικά, εγώ ο ίδιος τον είχα ανάγκη και, κατ’ επέκταση, και οι αναγνώστες, νομίζω. Βλέπετε, η επικαιρότητα τα τελευταία χρόνια μάς φιλεύει καθημερινά εικόνες κατακρήμνισης, θεσμικού μηδενισμού και απαξίωσης της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Χρειαζόμαστε χειρολαβές, χρειαζόμαστε παρουσίες με στοιχεία ποιότητας και ανάτασης, κι ας είναι μόνο ήρωες μυθιστορημάτων.

"Χρειαζόμαστε παρουσίες με στοιχεία ανάτασης, κι ας είναι μόνο ήρωες μυθιστορημάτων" Facebook Twitter
Ρέμπραντ, Μάθημα ανατομίας. (1656). Μουσείο του Άμστερνταμ

Ο Ματίας Αλμοσίνο μοιάζει σαν πρόδρομος του Διαφωτισμού, είναι όμως ταυτόχρονα ένας άνθρωπος με μια διαρκή, αν και αμφίθυμη, σχέση με τη θρησκεία. Συχνά οι πράξεις του παραπέμπουν σε αυτές ενός αγίου. Θεωρείτε ότι μπορεί να υπάρξει γέφυρα που να ενώνει την επιστήμη με τη θρησκεία;

Το να ήταν ο ήρωάς μου απλώς και μόνο ένας υπηρέτης του ορθού λόγου, ένας πρόδρομος του Διαφωτισμού, δεν θα μου ήταν αρκετό. Με ενδιέφερε να χτίσω έναν ήρωα που θα βίωνε μέσα του αυτό που θεωρώ πως είναι μια παλιά ανθρώπινη εσωτερική διένεξη, η διαπάλη ανάμεσα στον ορθό λόγο και το θαύμα. Ο 17ος αιώνας είναι μια ιδανική εποχή για τέτοιες απεικονίσεις. Ο Ματίας Αλμοσίνο υπηρετεί την επιστήμη και ταυτόχρονα όχι μόνο γνωρίζει και ζει τα βασικά θρησκευτικά ρεύματα της εποχής του αλλά ταυτόχρονα μετέχει και σε έναν προσωπικό οραματικό κόσμο. Ο γιατρός Αλμοσίνο γιατρεύει τους ασθενείς του με τα εργαλεία της επιστήμης, αλλά ταυτόχρονα ενορά και νοσταλγεί τη θεϊκή παρουσία. Προσπαθεί να συνδυάσει την καθημερινή ουμανιστική πρακτική, στοχεύοντας σε μια κοινωνική δικαιοσύνη, χωρίς να εξορίζει από τον ορίζοντά του το υπερβατικό στοιχείο. Άλλωστε, και ο ίδιος ο Νεύτων, ο οποίος υπήρξε, σύμφωνα με το μυθιστόρημα, για μια βραδιά ασθενής του, διατυπώνει την ουράνια μηχανική του, αποδεχόμενος την ύπαρξη θεϊκής παρουσίας στο σύμπαν.

Ο Αλμοσίνο παραπέμπει στην Αρχαία Ελλάδα και στην Αναγέννηση, είναι ένας homo universalis. Σήμερα, που κάτι τέτοιο είναι ανέφικτο, ποιο είναι το ζητούμενο από τον σύγχρονο άνθρωπο;

Η σημερινή συσσώρευση και ταξινόμηση της γνώσης είναι τέτοια, που αυτό το πρότυπο του συμπαντικού ανθρώπου, του κατόχου της συνολικής γνώσης, δεν είναι δυνατόν να υπάρξει. Ο homo universalis είναι πια ένα μουσειακό είδος. Η επιδίωξη εκείνης της εποχής για ευρυμάθεια έχει σήμερα περισσότερο σημασία από την πλευρά της συγκίνησης, καθώς διακρίνουμε σε αυτό το ιδανικό την άσβηστη αγάπη του Ευρωπαίου ανθρώπου για το άπειρο. Πολύ συγκινητικό, πολύ φαουστικό, δεν συμφωνείτε;

"Χρειαζόμαστε παρουσίες με στοιχεία ανάτασης, κι ας είναι μόνο ήρωες μυθιστορημάτων" Facebook Twitter

Ο ήρωάς σας είναι Ευρωπαίος, οι ρίζες του όμως βρίσκονται στην Ανατολή. Πώς θα περιγράφατε την ευρωπαϊκή ταυτότητα;

Το βιβλίο, από τη μία, περιγράφει μια ιδανική ευρωπαϊκή ταυτότητα, αυτή του ορθολογιστή λογίου με ακόρεστη δίψα για έρευνα και αποδείξεις, από την άλλη όμως δεν περιφρονεί το ανατολικό βίωμα, όπως αυτό εκφράζεται στο μυθιστόρημα μέσα από τις σκηνές του Αγίου Όρους και του τάγματος των Μεβλεβήδων της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι και αντιπροσωπεύουν ένα διαλλακτικό Ισλάμ.

Είναι σαφές στον αναγνώστη ότι ένα τέτοιο βιβλίο απαιτεί ενδελεχή έρευνα σε έναν ευρύ κύκλο βιβλίων. Πώς καταφέρατε να ανταποκριθείτε σε ένα τόσο δύσκολο έργο; Χρειαστήκατε βοήθεια ή πρόκειται για το αποτέλεσμα προσωπικών αναζητήσεων;

Ο βασικός δρόμος έρευνας ήταν τα βιβλία και, κατά δεύτερο λόγο, το Διαδίκτυο. Υπήρξαν και περιπτώσεις που ζήτησα τη βοήθεια φίλων, κυρίως για θέματα εξειδικευμένα. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα, είναι αμφίβολο αν χωρίς τη βοήθειά τους θα μπορούσα να εντοπίσω στοιχεία στις αγγλικές σπουδές Δίκαιου του 17ου αιώνα ή σε μια επέμβαση πλαστικής χειρουργικής – άλλωστε, οι ευχαριστίες στην αρχή του βιβλίου σε αυτούς αναφέρονται.

Έχετε πει ότι, για να περιγράψετε τα τοπία και τις σκηνές της καθημερινότητας, εμπνευστήκατε από το έργο του Ρέμπραντ, του Μπρέγκελ και των ζωγράφων των Κάτω Χωρών. Τι ρόλο παίζει η ζωγραφική και η αισθητική, γενικότερα, στη ζωή και το συγγραφικό σας έργο;

Η λογοτεχνία είναι εν μέρει μια άλλη εκδοχή της εικονοπλασίας, οπότε μπορείτε να καταλάβετε τους ισχυρούς δεσμούς που την ενώνουν με τη ζωγραφική και τον κινηματογράφο. Το έχω αναφέρει κι άλλες φορές, πως όταν γράφω, μια ταινία παίζει συνεχώς στο μυαλό μου την οποία και μετουσιώνω σε λέξεις.

Στο τελευταίο σας μυθιστόρημα, αλλά και στα προηγούμενα, ανάμεσα στους ήρωές σας βρίσκονται τόσο ιστορικά πρόσωπα όσο και μυθιστορηματικά. Γιατί συμβαίνει αυτό και με ποια κριτήρια τα επιλέγετε;

Δείτε το ως ένα ενδιαφέρον παιχνίδι. Άλλωστε, νομίζω πως ο καθένας μας, κυρίως όταν ήταν παιδί, είχε κάποτε φανταστεί τον εαυτό του δίπλα σε ένα ιστορικό πρόσωπο, να το παρατηρεί και να του απευθύνει τον λόγο. Η κάθε μορφή τέχνης, νομίζω, θα ήταν πολύ περήφανη αν συνέβαλε στην επιμήκυνση της παιδικής μας ηλικίας. Ένα παιχνίδι είναι, λοιπόν, με πολλές σημάνσεις για τους αναγνώστες, όπως θέλω να πιστεύω.

"Χρειαζόμαστε παρουσίες με στοιχεία ανάτασης, κι ας είναι μόνο ήρωες μυθιστορημάτων" Facebook Twitter
Γιοχάνες Βερμέερ, Το ερωτικό γράμμα (1666)

Η γραφή σας δείχνει ότι αγαπάτε ιδιαίτερα την ελληνική γλώσσα – τη χρησιμοποιείτε με έναν τρόπο σχεδόν ποιητικό. Έχετε σκεφτεί ποτέ να ασχοληθείτε με την ποίηση;

Η αλήθεια είναι ότι προέρχομαι από την ποίηση – γράφω ποιήματα από τα χρόνια της εφηβείας. Θήλασα σε αυτήν και κάποιες φορές, ακόμη και σήμερα, προστρέχω και γέρνω το κεφάλι μου στην ποδιά της για συμβουλές και παρηγοριά. Το όραμά μου σχηματοποιήθηκε τελικά στη συγγραφή μυθιστορημάτων, με λόγο όμως λειασμένο από αυτήν. Το έργο μου είναι ένας συγκερασμός της γλωσσικής μου αγωνίας με την τοπογραφία μιας ιστορίας και των χαρακτήρων της που υφαίνουν την πλοκή της.

Είστε ένας συγγραφέας δημοφιλής. Νιώθετε να σας βαραίνουν οι προσδοκίες του αναγνωστικού κοινού; Επηρεάζουν τον τρόπο που εργάζεστε; Έχετε έρθει ποτέ αντιμέτωπος με τη δυσπιστία κάποιων αναγνωστών απέναντι στα ευπώλητα βιβλία;

Συνήθως, αυτή η δυσπιστία προέρχεται από ασκημένους αναγνώστες και την οποία, ως ένα βαθμό, την κατανοώ. Η αποδοχή, πάντως, εκ μέρους του κοινού είναι χαρά που σου προσφέρει μια ζεστασιά ανεκτίμητη, από την άλλη, όμως, είναι και βάρος ενός χρέους που συχνά σου ψιθυρίζει: «Και αυτήν τη φορά μη τους απογοητεύσεις!». Όπως καταλαβαίνετε, μια τέτοια ψυχική στένωση, αν δεν την προσέξεις, μπορεί να γεννήσει συνθήκες συμβιβασμού και ανελευθερίας. Όσο πιο γρήγορα καταλάβουν οι αναγνώστες ότι ο συγγραφέας γράφει πρώτιστα για τον εαυτό του, τόσο καλύτερα για όλους. Ο πραγματικός δημιουργός φλέγεται να δώσει μορφή στις δικές του απεικονίσεις για τον κόσμο, αυτή είναι η καίρια αποστολή του, ακόμη κι αν εξαιτίας αυτού της ζωής του το ταξείδιον τιμωρηθεί με απαξίωση και μοναξιά.

 

Πιστεύετε ότι οι πνευματικοί άνθρωποι μπορούν να επηρεάσουν τη σημερινή κοινωνικοπολιτική κατάσταση; Ποιος θεωρείτε ότι είναι ο ρόλος τους;

Μόνο έμμεσα, νομίζω, και μακροπρόθεσμα, μέσω του έργου τους. Δεν αποκλείω, βέβαια, και κάποιου είδους ακτιβισμό, όμως η γνώμη μου είναι πως αυτό είναι κάτι δευτερεύον. Το σημαντικό είναι τα κείμενα που δίνουμε στον κόσμο και αυτό που τελικά θα αφήσουμε πίσω μας.

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

σχόλια

2 σχόλια
Εξαιρετικά ενδιαφέρον φαίνεται..Ο νους του homo sapiens ισως ,κάποια στιγμη ,θα βελτιωθεί ως εργαλείο κατανόνησης και αντίληψης της ζωής και του Σύμπαντος.Και ίσως προκύψει ο Ηοmo universalis ?Προσωπικά δεν αμφιβάλω για την απειρη ,αχρονη,και πέρα από την αντιλιπτική μας ικανότητα Συμπαντική ενέργεια και εφυϊα.