Πώς ακουγόταν η αρχαία ελληνική μουσική;

Πώς ακουγόταν η αρχαία ελληνική μουσική; Facebook Twitter
11

Μεταξύ 750 π.Χ. και 400 π.Χ., οι Αρχαίοι Έλληνες συνέθεταν τραγούδια συνοδεύονταν από λύρα, αυλό και διάφορα κρουστά όργανα. Περισσότερο από 2.000 χρόνια μετά, οι σύγχρονοι μελετητές βρήκαν τελικά τον τρόπο να ανακατασκευάσουν και να παρουσιάσουν αυτά τα τραγούδια με (όπως υποστηρίζουν) 100% ακρίβεια.


Γράφοντας στην ιστοσελίδα του BBC, ο Armand D'Angour, μουσικός και δάσκαλος της κλασικής μουσικής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, σημειώνει:


[Τα αρχαία ελληνικά] όργανα είναι γνωστά από τις περιγραφές, τους πίνακες και τα αρχαιολογικά ευρήματα, τα οποία μας επιτρέπουν να καθορίσουμε τα ηχοχρώματα και την έκταση του τόνου που παράγουν.
Και τώρα, έχουν γίνει νέες αποκαλύψεις σχετικά με την Αρχαία Ελληνική μουσική, από δεκάδες αρχαία έγγραφα χαραγμένα με μια φωνητική σημειογραφία που δημιουργήθηκε περίπου το 450 π.Χ., αποτελούμενη από γράμματα της αλφαβήτου και σύμβολα τοποθετημένα πάνω από τα φωνήεντα των Ελληνικών λέξεων.


Οι Έλληνες είχαν επεξεργαστεί τις μαθηματικές αναλογίες των μουσικών διαστημάτων – μια οκτάβα είναι 2:1, μια Πέμπτη 3:2, μια Τετάρτη 4:3 και ούτω καθεξής.


Ο συνδυασμός δίνει μια ακριβή ένδειξη του σχετικού τόνου.


Επομένως, πως ακουγόταν η Ελληνική μουσική;

Παρακάτω μπορείτε να ακούσετε τον David Creese, έναν κλασικιστή από το Πανεπιστήμιο του Newcastle να παίζει «ένα αρχαίο Ελληνικό τραγούδι, παρμένο από επιγραφές πάνω σε πέτρες, σε ένα οκτάχορδο «κανόνι» (ένα όργανο που μοιάζει με σαντούρι) με κινούμενες γέφυρες».

Η μελωδία ανήκει στον Σείκιλο, σύμφωνα με το Archaeology Magazine.

 

 

 

Μουσική
11

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ

σχόλια

5 σχόλια
Ως καθηγήτρια μουσικής στην δημόσια εκπαίδευση να ενημερώσω πιθανά ενδιαφερόμενους, πως το απόσπασμα που αναφέρεται στην συνοπτική (και ελλιπή) ανάρτηση, διδάσκονται πλέον οι μαθητές όλη της χώρας μέσα από τα νέα σχολικά βιβλία μουσικής, ήδη στο δημοτικό σχολείο. Λέγεται Επιτάφιος του Σεικίλου. Πράγματι ασκεί γοητεία το θέμα, όπως τίθεται. Οι στίχοι λένε Ὅσον ζῇς φαίνουμηδὲν ὅλως σὺ λυποῦπρὸς ὀλίγον ἐστὶ τὸ ζῆντὸ τέλος ὁ xρόνος ἀπαιτεῖ.Όσο ζεις, να λάμπειςΜη λυπάσαι καθόλουΗ ζωή είναι σύντομηΟ χρόνος οδηγεί στο τέλοςΜ.Σ.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ανασκευάζεται αρχαία ελληνική μουσική.Εχει ξαναγίνει εδώ και πολλά χρόνια και τα αποτελέσματα είναι (κατά τη γνώμη μου) καλύτερα.Μέχρι και cd κυκλοφορούσαν προ 20ετίας.
μόνο άσχετοι με Ελλάδα κάνουν προσπάθειες και ψαχνοντε σχετικά με αναπαραστασεις.. το 2014 στην ελλαδα ψαχνουμε μουσικη ανατολικά της Ελλάδας . τελικά πόσο γελοίο παιζει να ειναι το προφιλ του νέου ελληνα?! και εθνολατρης και μεγαλοπρεπης (τύπου αρχ.ελληνας) ,έτοιμοι για χριστιανικό ιερό πόλεμο υπο την μουσική τσιφτετελιού..
Αυτό που μου έκανε πολύ άσχημη εντύπωση είναι ότι, σε αυτή την πραγματικά εξαιρετική και μοναδική δουλειά που κάνανε αυτοί οι άνθρωποι για να μπορέσει να ξανακουστεί η αρχαία Ελληνική μουσική στον κόσμο μετά από 25 αιώνες λήθης, ενώ τα σχόλια σε ξένες γλώσσες είναι υπέροχα, τα σχόλια στα Ελληνικά στο soundcloud είναι υβριστικά...Τι να πεις πια....
Έλα μωρέ τώρα που θα μας πούνε οι εγγλέζοι (το είδες το σχόλιο) πως ακούγονταν η μουσική ΜΑΣ.Βελανιδια ποπ-κορν κι έτσι η φάση δικε μου. Πάντως το άκουσα 10 φορές και δεν μπόρεσα να καταλάβω αρχαία ελληνικά. Μάλλον φταίει η προφορά.Έχει κάτι το περίεργα μαγνητικό αυτή η μουσική. Απόκοσμα οικεία και ξένη ταυτοχρόνως.
Την δική ΜΑΣ μουσική; Οι σημερινοί Βρετανοί έχουν όση σχέση έχουμε και εμείς με τους αρχαίους Έλληνες. Βελανιδιά-ποπ κορν και έτσι φάση αλλά αυτοί είναι εκείνοι που ασχολούνται σε τέτοιο βαθμο με τον σπουδαίο αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό που κατάφεραν να αναπαράγουν την μουσική του. Αν μπορούσαμε ας το κάναμε και εμείς. Να τιμήσουμε τους "προγόνους μας".