Τα μέρη που (ορισμένοι) μουσικόφιλοι θέλουν πάντα να επισκεφθούν ή επισκέπτονται συχνά

Τα μέρη που (ορισμένοι) μουσικόφιλοι θέλουν πάντα να επισκεφθούν ή επισκέπτονται συχνά Facebook Twitter
2

Graceland: Βρίσκεται σε ένα λόφο, στον αριθμό 3764 της λεωφόρου Έλβις Πρίσλεϊ λίγο έξω από το Μέμφις. Η κατοικία χτίστηκε αρχικά κατά τον Αμερικανικό εμφύλιο (1861-1865) . Ο βασιλιάς του ροκ εν ρολ την αγόρασε το 1957 προς $102.500. Σήμερα κατοικεί σε αυτήν η Λίζα Μαρί Πρίσλεϊ. Εκεί βρίσκονται θαμμένοι οι σοροί του Έλβις, της μητέρας του Γκλάντις καθώς και της γιαγιάς του Μίνι Μέι.

Chelsea Hotel, εδώ έζησαν για ένα διάστημα η Patti Smith και ο Robert Mapplethorpe, εδώ συναντήθηκαν Leonard Cohen και η Janis Joplin, εδώ πέθανε η Nancy Spungeon.

The Experience Music Project. Βρίσκεται στο Σιάτλ. Μουσείο αποκλειστικά αφιερωμένο στη μουσική. Το κτίριο που παραπέμπει σε σπασμένη κιθάρα έχει επανειλημμένα συμπεριληφθεί στα αρχιτεκτονικά "θαύματα" της εποχής μας.

Abbey Road: Τα πιο διάσημα στούντιο του κόσμου βρίσκονται στο νο 3 αυτού του περίφημου δίσκου. Η ΕΜΙ το αγόρασε το 1929 και μετά από τέσσερα χρόνια εργασιών άρχισε να λειτουργεί ως στούντιο.

Ο ναός των Beatles άκουσε για πρώτη φορά τα κομμάτια του σπουδαίου "Sgt. Ρepper΄s Lonely Ηearts Club Βand" αλλά και το "Dark Side of the Μoon" των Ρink Floyd. Μεταξύ των επισκεπτών σημειώστε τους Oasis ("Be Here Now"), Radiohead ("The Bends", "OK Computer"), Duran Duran, U2, κ.ά.

Τα Σκαθάρια, μάλιστα, έδωσαν τον όνομα των στούντιο στο ενδέκατο άλμπουμ τους. Aν και το "Let It Be" είναι ο τελευταίος δίσκος που κυκλοφόρησαν, το "Abbey Road" θεωρείται το κύκνειο άσμα τους επειδή ηχογραφήθηκε αργότερα. Ασχέτως δίσκων, η ιστορία έχει γραφτεί και λέει πως η τελευταία φορά που οι Beatles βρέθηκαν μαζί ήταν στα στούντιο της Άμπεϊ Ρόουντ στις 20 Αυγούστου του 1969.

Το νεκροταφείο στo Μονπαρνάς. Το επιλέξαμε -αντί του περίφημου κοιμητηηρίου Père Lachaise που επίσης βρίσκεται στο Παρίσι- διότι είναι λιγότερο γνωστό και όχι τόσο πολυσύχναστο. Στο Père Lachaise μπορεί να αναπαύονται ο Μολιέρος, ο Τζιμ Μόρισον, η Εντίθ Πιαφ, ο Απολινέ, ο Μπιζέ, η Σάρα Μπερνάρ, ο Ντελακρουά, ο Σοπέν, ο Γκραπελί, ο Ιβ Μοντάν, ο Μουστακί, ο Προυστ, η Σιμόν Σινιορέ αλλά στο Μονπαρνάς έχουν τον τάφο του Σαρλ Μποντλέρ, της Σιμόν ντε Μποβουάρ, της Κικι ντε Μονπαρνάς.

"Apollo" στο Χάρλεμ. Το πιο διάσημο μέρος στον κόσμο για εκείνους που γνωρίζουν την ισοτρία της τζαζ. Το κλαμπ απευθυνόταν αποκλειστικά των αφροαμερικανών τραγουδιστών και τις δεκαετίες του '30 του ΄40 και του΄50 στέγασε τα όνειρα των μεγαλύτερων ονομάτων της μπλουζ αλλά και της τζαζ μουσικής. Σκεφτείτε πως ακόμα και η Ελα Φιτζέραλντ ασχολήθηκε πρώτη φορά με το τραγούδι σε έναν από τους διαγωνισμούς που διοργανώθηκαν εκεί το 1934.

Sun Studio, Μέμφις Τενεσί. Βρίσκεται στον αριθμό 706 της Union Avenue. Εδώ -σαν να λέμε- γεννήθηκε το ροκ εντ ρολ. Ανοιξε τις πόρτες του το 1950, όταν ο παθιασμένος με την rhythm and blues μουσική Σαν Φίλιπς δηημιούργσε ένα στούντιο ανοικτό σε όλους που είχε έναν υψηλό στόχο: να καταγράψει "οτιδήποτε, οπουδήποτε, οποιαδήποτε στιγμή".

Amoeba Records. Στην Sunset Blvd του Λος Αντζελες, η Μέκκα του βινυλίου. Δεν είναι μόνο ένα συγκλονιστικό δισκοπωλείο. Είναι μια εμπειρία από τις λίγες, είναι χάσιμο, είναι ταξίδι στην ιστορία της μουσικής, είναι προορισμός- όνειρο. Είναι τέλος πάντων ένα μέρος στο οποίο αποκλείεται να μην ψωνίσετε ακόμα κι αν δεν έχετε πικάπ.

Η έδρα της Motown Records, δηλαδή της εταιρίας που ξεκίνησε από το όνειρο ενός 30χρονου μαύρου, του Μπέρι Γκόρντι, με αρχικό κεφάλαιο 800 δολαρίων κι έφτασε να είναι η μεγαλύτερη ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρεία της δεκαετίας του '60. Η δισκογραφική στην οποία οφείλει την ύπαρξή της η χρυσή εποχή της σόουλ ιδρύθηκε στις 12 Ιανουαρίου 1959 στο Ντιτρόιτ. Σήμερα το ιστορικό αυτό μέρος λειτουργεί ως μουσείο.

*****

Μουσική
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ