Εικόνες του 21ου αιώνα

Εικόνες του 21ου αιώνα Facebook Twitter
Eθνικός Κήπος
0

» Για πρώτηφορά το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ τηςΘεσσαλονίκης - Εικόνες του 21ουΑιώνα μεταφέρεται στην Αθήνα. Από τις26 Μαρτίου μέχρι τις 2 Απριλίου θα γίνονταικαθημερινά προβολές στον κινηματογράφοΤριανόν, με μια ενδεικτική επιλογή τουπρογράμματος. Οι Λουόμενοι της ΕύαςΣτεφανή και οι Άσωτοι Γιοι, το χρονικότης επιστροφής της σκηνοθέτιδος ΚίμπερλιΡιντ στη γενέτειρά της και η απόπειρασυμφιλίωσής της με τον αποξενωμένο,υιοθετημένο αδελφό της (που πήρεεξαιρετικές κριτικές όπου κι ανπροβλήθηκε), συμπεριλαμβάνονται στοπρόγραμμα. Δυστυχώς, δεν θα δούμε εμείςπου δεν πήγαμε στη Θεσσαλονίκη τα δυοάλλα ξένα ντοκιμαντέρ που διακρίθηκανμε βραβεία κοινού, το Βιρμανία - Ρεπορτάζαπό μια Κλειστή Χώρα από τη Δανία, καιτα Άνθη της Ρουάντα από την Ισπανία.Υπάρχουν όμως τόσα άλλα.

»Ανάμεσα σεαυτά και ο Εθνικός Κήπος του ΑπόστολουΚαρακάση, που άρεσε ιδιαίτερα στο κοινόπου το παρακολούθησε, γι' αυτό καιψηφίστηκε από τους θεατές, αποσπώνταςκαι χρηματικό βραβείο. Το έχω ήδηπαρακολουθήσει κι εγώ και συγκινήθηκα,ξαφνιάστηκα δε από τη διαφορετικήοπτική του σε ένα χώρο οικείο και άγνωστομαζί. Έχοντας κολλημένη στη μνήμη τοεντελώς διαφορετικό, ψυχεδελικά ακραίοσκηνικό του Πανουσόπουλου στη Μανία,νόμιζα στην αρχή πως θα δω μια ρομαντικήεκδοχή της παραμελημένης όασης, πουέχει καταντήσει μια γραφική στάση γιατην πρώτη και την τρίτη ηλικία. Κι όμως,ο Καρακάσης πιάνει, όχι στα πράσα, αλλάαπό το χέρι, τους πελάτες του κήπου,τους καθημερινούς θαμώνες: ένα Βιρμανόπου μαζεύει σαλιγκάρια και τα πουλάει,δυο δρομείς που τρέχουν δεμένοι μεσπαγκάκι επειδή ο ένας δεν βλέπει σχεδόνκαθόλου, συζητώντας τα προβλήματα καιτις ανησυχίες τους, ένα συνταξιούχοαπό την Αίγυπτο που διηγείται ιστορίεςαπό τα παλιά, έναν άστεγο που κατοικοεδρεύειστα παγκάκια και κάνει δουλειές τουποδαριού για να βγάλει ψιχία, ένανπανύψηλο άνδρα από το Σουδάν, σωστόδέντρο ανάμεσα στους υπεραιωνόβιουςκορμούς, ένα ζευγαράκι που έδεσε τονέρωτά του μέσα στον κήπο, μια γηραιάκυρία που ταΐζει τα περιστέρια και τουςτραγουδάει σαν να είναι τα φιλαράκιατης - υπέροχα φωτογραφημένη η συγκεκριμένησκηνή. Ένας μικρόκοσμος, που θα έπρεπεκανονικά να βαριανασαίνει, γλιτώνειτην μπόρα της ζωής κάτω από τη γαλήνια,πράσινη ομπρέλα του ελάχιστα μυστηριώδουςκήπου.

»Λέμε καμιάφορά ότι μια ταινία είναι τηλεοπτικήκαι όχι κινηματογραφική, κάνονταςδιάκριση στη φιλοσοφία της σκηνοθετικήςγραμμής, στη διεύθυνση και την ευκολίατων ηθοποιών, και στο στατικό,σταμπιλαρισμένο μοντάζ. Αντίστοιχα,μεγάλη κουβέντα έχει γίνει για το ποιααπό τα ντοκιμαντέρ είναι τηλεοπτικήςλογικής και ποια αποτέλεσμα αυθεντικούκόπου και σινεματζίδικης αίσθησης. ΟΕθνικός Κήπος είναι κινηματογραφικότατοντοκιμαντέρ και όχι απλά η καταγραφήτων γεγονότων, για μερικούς απλούςλόγους. Η επιλογή των προσώπων, πάντααπό το προσφερόμενο υλικό, πλάθει ένασύμπαν που εξυπηρετείται από τηνκαλλιτεχνική ματιά στο χώρο, δηλαδήαυτό που βρίσκεται πίσω από μια στημένηκάμερα ενός τηλεοπτικού συνεργείου.Και κυρίως, οι συνεντεύξεις με τα πρόσωπαμπαίνουν βαθιά στο χαρακτήρα τους καιυφαίνουν έναν ιστό κάτω από τον τίτλο"Εθνικός Κήπος", λες και ο τόπος καθορίζειμια εκ των υστέρων καταγωγή. Οι ετερόκλητοιπρωταγωνιστές γίνονται γνωστοί σε ‘μάςκάτω από την πραγματικότητα, από τοσυναίσθημά τους. Πρόσφατα ο Κλάιβ Όουενδήλωσε πως το συναίσθημα στον ηθοποιόείναι υπερτιμημένη αρετή, όπως και τοπαίξιμο με τη φωνή. Η παρουσία αρκεί,και αυτή καθορίζεται από τα μάτια, τοβλέμμα, σαν το σινεμά του βωβού. Έτσικαι οι θαμώνες μιλάνε με τα μάτια τους.Ευτυχής συγκυρία και καλή δουλειά είναιη σύλληψη και σύνθεση αυτών των βλεμμάτωναπό τον Απόστολο Καρακάση.
Pulp Fiction
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ιστορίες Εγκλεισμού: H Berlinale στον ρυθμό του κορονοϊού

Pulp Fiction / Ιστορίες Εγκλεισμού: H Berlinale στον ρυθμό του κορονοϊού

Επαγγελματίες απ' όλο τον κόσμο έγιναν κοινωνοί ταινιών απ' όλο τον κόσμο, αψηφώντας μια επιδημία που ξεκινούσε τα φονικά της βήματα στην Ευρώπη, και απουσίαζε ο Ιρανός Μοχάμεντ Ρασούλοφ που έμελλε να κερδίσει το κορυφαίο βραβείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεν Λόουτς: Τo μελό στην υπηρεσία του πολιτικού σινεμά

Αποκλειστική συνέντευξη / Κεν Λόουτς: Τo μελό στην υπηρεσία του πολιτικού σινεμά

Ο πολυβραβευμένος Βρετανός σκηνοθέτης Κεν Λόουτς μιλά αποκλειστικά για τη νέα του ταινία αλλά και για τη χρυσή ευκαιρία που του έδωσε η κρατική τηλεόραση να στρώσει μια μεγάλη καριέρα σε έναν χώρο που έχει καταληφθεί ανεπιστρεπτί από την εφηβοκεντρική ψυχαγωγία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έργο χωρίς δημιουργό: η περίπτωση του Γερμανού σκηνοθέτη Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ

Pulp Fiction / Έργο χωρίς δημιουργό: η περίπτωση του Γερμανού σκηνοθέτη Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ

Ο σκηνοθέτης του εξαιρετικού «Οι ζωές των άλλων» και του «Μη χαμηλώνεις το βλέμμα», που προβάλλεται αυτές τις μέρες στις αίθουσες, μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
O Μίκης Θεοδωράκης στο σινεμά

Pulp Fiction / O Μίκης Θεοδωράκης στο σινεμά

Η συνεργασία του με τον Μιχάλη Κακογιάννη στις τρεις τραγωδίες, η προέλευση του πιο γνωστού μουσικού θέματος που συνέθεσε στην καριέρα του, που δεν είναι άλλο από το συρτάκι στον Ζορμπά, και η προοπτική μιας χολιγουντιανής σταδιοδρομίας που δεν συνέβη ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τσερνόμπιλ: το χρονικό μιας τραγωδίας έγινε μια εξαιρετική μίνι σειρά

TV & Media / Τσερνόμπιλ: το χρονικό μιας τραγωδίας έγινε μια εξαιρετική μίνι σειρά

Βουτηγμένο στον πράσινο, μουχλιασμένο τρόμο ενός Φίντσερ, μακάβρια κλειστοφοβικό, στημένο σαν προλεταριακή επιστημονική φαντασία, το «Τσερνόμπιλ» ποντάρει στο απροσποίητο σασπένς
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βέρνερ Χέρτσογκ: Ο μεγάλος τυχοδιώκτης του σινεμά στη Στέγη

Pulp Fiction / Βέρνερ Χέρτσογκ: Ο μεγάλος τυχοδιώκτης του σινεμά στη Στέγη

Ένας από τους πιο ασυμβίβαστους καλλιτέχνες της εποχής μας έρχεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση για μια ζωντανή συζήτηση, ενώ μερικές από τις σημαντικότερες ταινίες του θα προβάλλονται παράλληλα. Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συγκεντρώνει μερικά πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία για εκείνον και το έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ