TO BLOG ΤΟΥ ΣΠΥΡΟΥ ΣΤΑΒΕΡΗ
Facebook Twitter

Η "Σύγκρουση" του Πιοτρ Παβλένσκι

Η "Σύγκρουση" του Πιοτρ Παβλένσκι

 

Столкновение

Η "Σύγκρουση" του Πιοτρ Παβλένσκι Facebook Twitter
Fb Piotr Pavlensky

Piotr Pavlensky. Μία μακρά συνομιλία.


Ο Denis Kurenov ρώτησε τον καλλιτέχνη για το παρόν και το πρόσφατο παρελθόν του

Colta, 17.01.2022

Ο καλλιτέχνης Piotr Pavlensky δεν χρειάζεται συστάσεις. Οι ενέργειές του προκάλεσαν τεράστια δημόσια κατακραυγή, συζητήθηκαν ευρέως στην καλλιτεχνική κοινότητα και οδήγησαν σε ποινικές και διοικητικές διαδικασίες.

Το περασμένο φθινόπωρο εκδόθηκε από τον εκδοτικό οίκο Gorodets το βιβλίο του Pavlensky Η Σύγκρουση. Στο επίκεντρο της αφήγησής του βρίσκονται οι δράσεις "Απειλή" (εμπρησμός της πόρτας του κτιρίου της FSB στη Λουμπιάνκα) και "Φωταγώγηση" (κάψιμο των παραθύρων του υποκαταστήματος της Τράπεζας της Γαλλίας στο Παρίσι). Ωστόσο, στο βιβλίο Η Σύγκρουση δεν υπάρχει η φωνή του ίδιου του καλλιτέχνη, παρά μόνο αποσπάσματα επίσημων εγγράφων - αστυνομικές εκθέσεις, ψυχιατρικές αξιολογήσεις, δικαστικές αποφάσεις κ.λπ.

Ο Pavlensky πέρασε σχεδόν επτά μήνες σε προφυλάκιση στη Μόσχα για την πράξη του "Η Απειλή" και έλαβε δύο δικαστικά πρόστιμα συνολικού ύψους ενός εκατομμυρίου περίπου ρούβλια. Ο καλλιτέχνης αρνήθηκε να καταβάλει τα χρήματα στο κράτος.

Του επιβλήθηκε ποινή φυλάκισης τριών ετών, εκ των οποίων τα δύο με αναστολή, για τον εμπρησμό του υποκαταστήματος της Τράπεζας της Γαλλίας στο πλαίσιο της δράσης "Φωταγώγηση". Ο Pavlensky πέρασε 11 μήνες υπό κράτηση στη Γαλλία.

Μεταξύ των έργων "Η Απειλή" και "Η Φωταγώγηση", ο Παβλένσκι έλαβε πολιτικό άσυλο στη Γαλλία. Ο λόγος για την αναχώρησή του από τη Ρωσία ήταν η μήνυση που κατέθεσε εναντίον του καλλιτέχνη με την κατηγορία της σεξουαλικής επίθεσης (2017) η ηθοποιός του Theatre.doc Αναστάζια Σλονίνα. Ο Pavlensky χαρακτήρισε τις κατηγορίες συκοφαντικές. Η υπόθεση είχε προκαλέσει μεγάλο σκάνδαλο γύρω από το Theatre.doc.

Η πιο πρόσφατη δράση του Pavlensky μέχρι σήμερα είναι το "Pornopolitics" (2020). Στο επίκεντρο του "Pornopolitics" ήταν ο Γάλλος πολιτικός Benjamin Griveau, ο οποίος εκείνη την εποχή διεκδικούσε τη δημαρχία του Παρισιού. Σε έναν ειδικά δημιουργημένο ιστότοπο, ο Pavlensky δημοσίευσε την αλληλογραφία του Griveau με την ερωμένη του και τα βίντεο αυνανισμού που της έστελνε. Σύμφωνα με τον καλλιτέχνη, στο "Pornopolitics" εξέθεσε την υποκρισία του Griveau, ο οποίος είχε δημιουργήσει την εικόνα ενός ενάρετου οικογενειάρχη και υπερασπιστή των παραδοσιακών αξιών κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας.

Ο Denis Kurenov μίλησε με τον Pavlensky για όσα συμβαίνουν στη ζωή του τώρα, ζητώντας του να αξιολογήσει και τα γεγονότα των τελευταίων ετών της ζωής του.

[Η συντακτική ομάδα υπενθυμίζει ότι διατηρεί το δικαίωμα να διατυπώνει απόψεις που δεν συμπίπτουν με αυτές των συνομιλιτών μας]

Η "Σύγκρουση" του Πιοτρ Παβλένσκι Facebook Twitter

Σε συνέντευξή σας στη Zhanna Nemtsova [ρωσίδα δημοσιογράφο, κόρη του δολοφονημένου πολιτικού Boris Nemtsov - σ.σ.] το 2017, είπατε ότι ζούσατε σε ένα κατασχεμένο, κατειλημμένο σπίτι. Πόσο καιρό ζούσατε έτσι; Πού ζείτε τώρα;

Όταν αναγκάζεσαι να πας να ζήσεις σε άλλη χώρα, είναι πάντα μια δύσκολη κατάσταση, φυσικά. Στην αρχή ζούσαμε σε διάφορα διαμερίσματα, τα οποία μας βοήθησαν να βρούμε οι γνωστοί μας. Στη συνέχεια έγινε ακόμη πιο δύσκολο και αρχίσαμε να ζούμε σε καταλήψεις. Στην αρχή "ανακαλύψαμε", δηλαδή καταλάβαμε, ένα σπίτι. Στη συνέχεια, μετά την "Φωταγώγηση", εννοείται πως χάσαμε αυτό το σπίτι. Όταν ελευθερώθηκα, "ανοίξαμε" ένα δεύτερο σπίτι. Μετά το άφησα στην Οξάνα και τα παιδιά και άρχισα να ζω σε διαμερίσματα για ένα χρόνο. Ήμουν αφελής τότε. Νόμιζα ότι θα ήταν εύκολο, ήμουν μόνος, δεν έπιανα πολύ χώρο, δεν είχα κατοικίδια ή κακές συνήθειες, τα προσωπικά μου αντικείμενα ήταν μόνο μία τσάντα - γενικά, ήμουν ιδανικός ενοικιαστής. Αλλά όχι, αποδείχθηκε ότι ήταν αφόρητα περίπλοκο. Μετά από έναν ακόμη χρόνο, "άνοιξα" το σπίτι μόνος μου. Αναγκάστηκα να το κάνω, γιατί απλά δεν είχα πού αλλού να μείνω και έπρεπε να αλλάζω κατάλυμα κάθε τρεις μέρες.

Δεν παίρνετε κάποιο είδος επιδόματος από το κράτος;

Παραιτήθηκα τόσο από το διαμέρισμα όσο και από το επίδομα. Να αμφισβητείς τους μηχανισμούς εξουσίας στην τέχνη σου και ταυτόχρονα να παίρνεις τα χρήματα του κράτους για φαγητό και να ζεις στα διαμερίσματα που σου παρέχει... Δεν μπορείς να το κάνεις αυτό. Αν το πάρεις από το κράτος, δεν έχεις κανένα δικαίωμα να πείς ή να κάνεις κάτι εναντίον του. Διαφορετικά θα ήσουν σαν ένα παιδί που θέλει να συμπεριφέρεται άσχημα στη μαμά και τον μπαμπά που το ταΐζουν και του παρέχουν ένα μέρος για να ζήσει.

Έτσι έπρεπε να ζω σε καταλήψεις και να κλέβω από τα σούπερ μάρκετ. Στη συνέχεια, η κατάσταση άλλαξε όταν με αναζήτησαν, μετά την ιστορία με το μαχαίρωμα. Φυσικά, δεν μπορούσα πλέον να ζήσω εκεί που ζούσα. Έπρεπε να είσαι τελείως ηλίθιος για να κάνεις μικροκλοπές σε καταστήματα όταν είσαι καταζητούμενος. Συν τοις άλλοις, προετοίμαζα και μια νέα πολιτική καλλιτεχνική εκδήλωση. Θα ήταν ανόητο να πάω φυλακή για το φαγητό.

Τώρα μένω σε ένα διαμέρισμα με ενοίκιο, το μισό ενοίκιο του οποίου πληρώνω από τα δικαιώματα των βιβλίων μου. Υπογράφω συμβόλαια με εκδότες και χρησιμοποιώ τα χρήματα για να ζήσω.

Η "Σύγκρουση" του Πιοτρ Παβλένσκι Facebook Twitter
Μερικές από τις πιο γνωστές δράσεις του Πιοτρ Παβλένσκι. Φωτ. Fb Piotr Pavlensky

Τι είδους βιβλία είναι αυτά;

Πέρυσι κυκλοφόρησε ένα βιβλίο στη Γαλλία, για παράδειγμα, το Theorema. Ο τίτλος είναι, φυσικά, φόρος τιμής στον Pier Paolo Pasolini. Δεν το θεωρώ πραγματικά βιβλίο μου. Συνυπογράφτηκε με τη Marielle Primoit Bizot, η οποία μου πήρε συνέντευξη και χρησιμοποίησε κάποια από τα κείμενά μου. Οργάνωσε όλο αυτό το βιβλίο. Τα λόγια μου είναι εκεί, οι σκέψεις μου, αλλά η δομή και οι τίτλοι των κεφαλαίων είναι δικοί της.

Θεωρώ ότι η Σύγκρουση είναι το πρώτο μου βιβλίο, αν και νομίζω ότι οκτώ βιβλία μου έχουν ήδη εκδοθεί σε διάφορες χώρες. Επειδή το σχεδίασα και το έφερα στη ζωή ως βιβλίο. Πρώτα υπήρχε η ιδέα και μετά μια μακρά διαδικασία που με οδήγησε στο να αρχίσω να συνθέτω το κείμενο.

Ο Daniszewski κυκλοφόρησε επίσης ένα δικό σας βιβλίο από τις εκδόσεις AST.

Είναι ένα κακό βιβλίο. Ο εκδότης επικοινώνησε μαζί μου, του έστειλα τα κείμενα. Απάντησε ότι θα πρέπει να συμπληρωθεί με κάτι άλλο. Ήμουν αφελής τότε, πίστευα ότι ο εκδότης ήξερε καλύτερα, ότι ήταν έμπειρος άνθρωπος και ότι θα τα έκανε όλα σωστά. Του έδωσα μερικές ακόμα συνεντεύξεις και του έστειλα το αρχείο με τις εικόνες.

Το βιβλίο ολοκληρώθηκε ενώ ήμουν ακόμα στη φυλακή. Λίγους μήνες μετά την κυκλοφορία του, ο Ilya επικοινώνησε μαζί μου, μου είπε ότι το βιβλίο είχε ήδη τυπωθεί και μου έδωσε 10 αντίτυπα. Με ξάφνιασε λίγο ο τίτλος: "Ο Πιοτρ Παβλένσκι για τον ρωσικό ακτιβισμό". Καλά, τι είδους ακτιβισμός; Ένα τέτοιο βιβλίο μπορεί να γραφτεί από έναν κριτικό, έναν κριτικό τέχνης. Έχω αναλάβει τον ρόλο του ιστορικού ή του κριτικού τέχνης; Ή μήπως δήλωσα ότι είμαι ο ρωσικός ακτιβισμός; Είχα διαφορετικό τίτλο: "Η γραφειοκρατική σύσπαση και η νέα οικονομία της πολιτικής τέχνης". Προφανώς ο εκδότης θεώρησε ότι ήταν πολύ μεγάλο ή κάτι τέτοιο.

Με ορισμένα βιβλία υπήρχε μια κατάσταση όπου δεν ήξερα καν ότι θα κυκλοφορούσαν. Οι εκδότες υπέγραφαν κάποια συμφωνία μεταξύ τους και μετά την έκδοση κάποιος μου έγραφε και μου έστελνε δύο αντίτυπα.

Τα πάντα στη Γερμανία ήταν καλύτερα οργανωμένα από αυτή την άποψη. Ο Volodya Velminsky πήρε ένα σώμα κειμένων που υπήρχαν σε ένα ρωσικό βιβλίο, διαπραγματεύτηκε με δύο άλλους εκδότες και με αυτόν τον τρόπο παρήγαγε τρία βιβλία σε τρεις διαφορετικούς εκδότες. Όλα βγήκαν υπέροχα. Και με συμβουλεύτηκαν κατά τη διάρκεια της διαδικασίας προετοιμασίας.

Αλλά μετά από όλα αυτά συνειδητοποίησα ότι έπρεπε να ασχοληθώ πιο σοβαρά με τα βιβλία. Και αυτή είναι μια μάλλον περίπλοκη και μακρά διαδικασία.

Η "Σύγκρουση" του Πιοτρ Παβλένσκι Facebook Twitter
Περιμένοντας να δικαστεί στη Μόσχα (2016). Φωτ. Fb Maria Chuprinskaya

Ας μιλήσουμε για τη Σύγκρουση. Γιατί αποφασίσατε να την "γράψετε"; Αν και στην περίπτωση της Σύγκρουσης, η λέξη "συλλέγω" είναι μάλλον πιο κατάλληλη.

Συνέλαβα την ιδέα για ένα τέτοιο βιβλίο το 2015, αλλά ήταν τότε αρκετά ασαφής. Τα επόμενα χρόνια, ανέβαλα το βιβλίο λόγω διαφόρων γεγονότων που με απασχόλησαν. Τέσσερα χρόνια πέρασαν έτσι. Και αποδείχθηκε ότι αυτή η καθυστέρηση ήταν για το καλύτερο, διότι είχαν συμβεί πολλά που θα μπορούσαν και θα έπρεπε να ειπωθούν.

Χρονολογικά, το βιβλίο καλύπτει την περίοδο από τις 9 Νοεμβρίου 2015 (ημερομηνία της "Απειλής") έως τις 10 Ιανουαρίου 2019 (ημερομηνία της ετυμηγορίας για την "Φωταγώγηση"). Και αμέσως μετά την ετυμηγορία για την "Φωταγώγηση", άρχισα να διαμορφώνω το κείμενο. Και ναι, είναι σημαντικό ότι εδώ έχουμε να κάνουμε ειδικά με τη συναρμολόγηση του βιβλίου, όχι με τη συγγραφή του.

Το πρώτο πράγμα που αποφάσισα να κάνω κατά τη δημιουργία της Σύγκρουσης ήταν ακριβώς να εγκαταλείψω τη συνήθη μέθοδο δημιουργίας κειμένων στα οποία οι συγγραφείς μοιράζονται τις ερμηνείες και τις φαντασιώσεις τους με τον αναγνώστη. Απεχθάνομαι τα βιβλία στα οποία ο συγγραφέας προσπαθεί να ξεπλύνει τον εαυτό του με κάποιο τρόπο, να πει ότι αυτός είναι καλός σε αντίθεση με τις συνθήκες ή τους άλλους γύρω του. Αυτό το είδος αφήγησης ταιριάζει καλύτερα σε πολιτικούς που ασχολούνται με την προεκλογική τους εκστρατεία. Και καλό είναι οι δυνητικοί αναγνώστες να πετάξουν τέτοια βιβλία στα σκουπίδια, ώστε να μην στρέφουν το κεφάλι τους στα σκουπίδια.

Αποφάσισα λοιπόν να συγκροτήσω το κείμενο μέσα από αποσπάσματα πρωτοκόλλων, πραγματογνωμοσύνες, αποφάσεις και ό,τι συνθέτει μια ποινική υπόθεση. Και κάθε ποινική υπόθεση βασίζεται στην ίδια αρχή: υπάρχει ένα γεγονός και στη συνέχεια, στο πλαίσιο της προκαταρκτικής και της δικαστικής έρευνας, δεκάδες άνθρωποι αρχίζουν να εκφέρουν την ερμηνεία τους για το τι συνέβη. Φυσικά, κάθε ερμηνεία ισχυρίζεται ότι είναι η απόλυτη αλήθεια. Όμως οι άνθρωποι που συμμετέχουν στην κατασκευή της αφήγησης είναι όλοι διαφορετικοί και οι ερμηνείες τους αποδεικνύονται μερικές φορές εντελώς αντίθετες. Έτσι, αυτές οι φωνές υφαίνουν ένα ύφασμα του παρελθόντος, και το σχέδιο αυτού του υφάσματος είναι πάντα απροσδόκητο και συχνά τρομακτικό και για μένα. Φυσικά, αυτό εγείρει το ερώτημα: είναι συνετό να δημοσιεύεται μια τέτοια αφήγηση; Αλλά αυτό που θέλω να πω εδώ είναι ότι, δυστυχώς, όπου υπάρχει σύνεση, δεν υπάρχει χώρος για την τέχνη. Και καθώς είμαι καλλιτέχνης, η επιλογή ήταν ήδη προκαθορισμένη.

Το σλόγκαν του Mediazona (που περιλαμβάνεται στη λίστα του ρωσικού Υπουργείου Δικαιοσύνης των μέσων ενημέρωσης που χαρακτηρίζονται ως ξένοι πράτορες - σ.σ.) έρχεται αμέσως στο μυαλό: "Η ιστορία της Ρωσίας γράφεται στα δικαστήρια".

Δεν γράφω όμως την ιστορία της Ρωσίας. Το βιβλίο μου αναφέρεται στη σύγκρουση μεταξύ τέχνης και εξουσίας. Νομίζω ότι ήταν σημαντικό για μένα να μοιραστώ τη γνώση για το τι συμβαίνει όταν αυτά τα δύο φαινόμενα συγκρούονται. Και από την άλλη πλευρά, το βιβλίο μιλάει για το πώς γίνεται η ζωή ενός καλλιτέχνη που αποφασίζει να κάνει πολιτική τέχνη.   [...]

Παρατηρώ ότι δεν χρησιμοποιείτε πλέον τη λέξη "δράση".

Ναι, τώρα δεν το ονομάζω δράση, αλλά πολιτικό καλλιτεχνικό γεγονός ή απλώς γεγονός. Πριν, ήταν μάλλον μια παραχώρηση εκ μέρους μου. Υπήρξε πολύς θόρυβος στα μέσα μαζικής ενημέρωσης σχετικά με το αν αυτό που έκανα έπρεπε να το ονομάσουμε "δράση" ή "περφόρμανς", και σκέφτηκα, λοιπόν, καλύτερα να το ονομάσω δράση, γιατί αυτό είναι πιο κοντά στο θέμα, φυσικά. Μια περφόρμανς δεν είναι έτσι δομημένη. Ανακοινώνεται, πραγματοποιείται σε χώρο που έχετε συμφωνήσει εκ των προτέρων. Ένα κοινό έρχεται να δει την περφόρμανς. Είναι πιο κοντά στο θέατρο, είναι σαν να ανεβάζεις μια παράσταση. Αλλά μια δράση δεν μπορεί να ανακοινωθεί, δεν γίνεται έπειτα από συμφωνία, υπάρχει μια εισβολή σε μια δράση, συνήθως γίνεται απέναντι σε μια αντίσταση.

Αλλά τώρα συνειδητοποίησα ότι χρειάζεται ακρίβεια στην ονομασία των πραγμάτων και δεν θέλω να αφήσω άλλα περιθώρια για συμβιβασμούς. Και ο ορισμός της "δράσης" απέχει πολύ από την ασυμβίβαστη ακρίβεια. 'Ερχονται εξαρχής στο μυαλό μας οι βιεννέζοι actionists, για παράδειγμα, με τις ατελείωτες δράσεις τους, "Action 341". "Action 228" κ.λπ. Μπορείς να κάνεις μία δράση κάθε εβδομάδα. Αλλά αυτό που κάνω δεν μπορεί να γίνεται κάθε εβδομάδα, κάθε μέρα. Μέχρι στιγμής, συμμετείχα μόνο σε οκτώ γεγονότα. Και δεν μπορείς να τα βάλεις σε κινούμενο διάδρομο. Προκαλούν τεράστιες ανακατατάξεις στη ζωή μου. Η ζωή ήταν αρχικά οργανωμένη με έναν συγκεκριμένο τρόπο, και μετά από κάθε τέτοιο γεγονός - μια απότομη στροφή, όλα αλλάζουν, ξαναχτίζονται. Και ένα ορισμένο κοινωνικό αποτέλεσμα είναι αναμφίβολα πιο σημαντικό από κάποια 223η δράση των βιεννέζων ακτιβιστών. Σε γενικές γραμμές είναι θέμα κλίμακας. Και προφανώς ο ορισμός του "συμβάντος" το εκφράζει πολύ ακριβέστερα.

Πώς ονομάζετε τώρα αυτό που συμβαίνει μετά τα "γεγονότα", όταν μπαίνουν στο παιχνίδι οι μηχανισμοί της εξουσίας; Σε μια συνέντευξή σας το 2015, μου είπατε ότι μετά από μια αντιπαράθεση με τις αρχές επιβολής του νόμου, υπάρχει ένας "αγώνας για τη διεκδίκηση των ορίων και των μορφών της πολιτικής τέχνης".

Το "γεγονός" γίνεται πάντα η ώθηση που πυροδοτεί τη διαδικασία της πολιτικής τέχνης, στην οποία επιβεβαιώνονται τα όρια και οι μορφές της. Με απλά λόγια: κάνω το αόρατο ορατό. Σε αυτό αισθάνομαι πραγματικά κοντά στο ρεαλιστικό κίνημα στην ιστορία της τέχνης. Ο Gustave Courbet που πρώτος επινόησε την έννοια του ρεαλισμού, ο Lucien Freud, ένας από τους αγαπημένους μου καλλιτέχνες.

Γιατί τι είναι ο ρεαλισμός; Μια γυναίκα, για παράδειγμα, έρχεται σε έναν καλλιτέχνη και του ζητά να ζωγραφίσει το πορτρέτο της. Και είναι πολύ βαμμένη, είναι πανέτοιμη. Αλλά ένας ρεαλιστής δεν πρέπει να τη ζωγραφίζει με φωτογραφικό τρόπο, ρεαλισμός είναι όταν βλέπεις τι κρύβεται κάτω από αυτό το στρώμα μακιγιάζ.

Υπό αυτήν την έννοια, η πολιτική τέχνη που κάνω κάνει ορατό αυτό που κρύβεται κάτω από τα στολίδια που κατασκευάζει κάθε μηχανισμός εξουσίας. Δεν είναι μόνο οι πολιτικοί που διανθίζουν έτσι τα πράγματα, αλλά και οι συγγραφείς, οι δημοσιογράφοι, ακόμη και οι καλλιτέχνες. Αλλά αν ασχολείσαι με την πολιτική τέχνη πρέπει να δείξεις τι κρύβεται από κάτω. Και αυτά τα στολίδια βρίσκονται παντού, επειδή η ζωή μας είναι μια ζωή ενταγμένη στους μηχανισμούς της εξουσίας. Κάθε κράτος είναι κι ένας μηχανισμός εξουσίας. Με αυτόν τον τρόπο κάνω αυτή τον μηχανισμό ορατή.  [...]

Η "Σύγκρουση" του Πιοτρ Παβλένσκι Facebook Twitter
"H υπόθεση Griveaux. Η Παγίδα. Το διαβολικό ζευγάρι που προκάλεσε την πτώση του υποψηφίου". Το πρωτοσέλιδο του Paris-Match με τη φωτογραφία από τη βίαιη σύλληψη του Πιοτρ Παβλένσκι μπροστά στα μάτια της συντρόφου του Alexandra de Taddeo. Φωτ. Fb Piotr Pavlensky

Το "Pornopolitics" το κάνατε μαζί με την Alexandra de Taddeo, με την οποία συμμαχήσατε όχι μόνο στην τέχνη αλλά και στην προσωπική σας ζωή. Πείτε μας πώς γνωριστήκατε.

Τον Μάιο του 2017, έδινα μια διάλεξη σε ένα ινστιτούτο στο Παρίσι. Και η Αλεξάνδρα ήταν ανάμεσα στο κοινό. Η Αλεξάνδρα είχε τότε το δικό της φοιτητικό ραδιοφωνικό σταθμό, για τον οποίο ήθελε να μου πάρει συνέντευξη. Της είπα ότι θα έδινα τη συνέντευξη κάποια στιγμή, αλλά ήμουν απασχολημένος με την προετοιμασία της "Φωταγώγησης" εκείνη την εποχή και δεν είχα χρόνο για φοιτητικό ραδιόφωνο.

Αφού βγήκα από τη φυλακή, η Αλεξάνδρα μου έγραψε ξανά. Πάντα σέβομαι την υπομονή και την επιμονή, οπότε αυτή τη φορά υποσχέθηκα να κάνω τη συνέντευξη το συντομότερο δυνατό. Συναντηθήκαμε σε μια καφετέρια και μιλήσαμε. Μετά από αυτό, αρχίσαμε να αλληλογραφούμε.

Την εποχή της συνάντησης δεν είχα ιδιαίτερα αισθήματα γι' αυτήν. Ναι, αποδείχτηκε όμορφη κοπέλα, αλλά υπάρχουν κι άλλες πολλές τέτοιες. Μόνο κατά τη διάρκεια της αλληλογραφίας μας άρχισα να καταλαβαίνω τη σημασία αυτής της συνάντησης.

Εκείνη την περίοδο ήμουν ήδη μόνος. Η σχέση μου με τη Shalygina είχε τελειώσει ενάμιση χρόνο πριν. Τυπικά μέναμε μαζί, κάναμε κάποιες δουλειές, αλλά δεν ήμασταν πλέον ζευγάρι. Και αυτό ήταν όλο, μετά έφυγα και άρχισα να οργανώνω τη ζωή μου μόνος μου.

Θυμάμαι ότι σε κάποιο σημείο της αλληλογραφίας μας, η Αλεξάνδρα μου έστειλε ένα πορνογραφικό απόσπασμα από το βιβλίο του υπερρεαλιστή ποιητή Desnos Την Ελευθερία ή την Αγάπη. Μου έκανε μεγάλη εντύπωση. Τα μέσα ενημέρωσης εκείνη την εποχή με παρουσίαζαν ως τέρας. Και συνειδητοποίησα ότι αν μου το έστελνε αυτό, σήμαινε ότι γελούσε με αυτή την εικόνα που είχαν δημιουργήσει τα μέσα ενημέρωσης. Ένιωσα ότι είχα γνωρίσει ένα ξεχωριστό άτομο που ξεφεύγει από όλα τα κλισέ. Κάποιον τέτοιο συναντάς μόνο λίγες φορές στη ζωή σου.

Στη συνέχεια, όμως, υπήρξε μια στιγμή που με έκανε να αμφιβάλλω. Θέλαμε να ξανασυναντηθούμε, την προσκάλεσα να με επισκεφθεί. Στην αρχή ήθελε να έρθει, αλλά ξαφνικά αρνήθηκε, λέγοντας ότι τα σχέδια είχαν αλλάξει και πρότεινε να βγούμε με τους γονείς της. Το εξέλαβα ως υπεκφυγή, αλλά η επιθυμία μου να μάθω ποια ήταν πραγματικά ήταν ισχυρότερη. Καταλήξαμε να συναντηθούμε πολύ αργότερα από ό,τι ήθελα, αλλά αυτή τη φορά χωρίς τους γονείς της. Περπατήσαμε στην περιοχή του Clichy, όπου υπάρχουν πολλά πορνοσινεμά. Σε ένα από αυτά βρήκαμε μία άνετη πορνογραφική καμπίνα. Δεν υπήρχε πολύς χώρος, αλλά ήταν αρκετός για μάς. Μετά από αυτή τη βόλτα συνειδητοποίησα ότι η πραγματική Αλεξάνδρα ήταν εκείνη που μου έστειλε το απόσπασμα από τον Desnos. Οι συναντήσεις μας έγιναν πολύ συχνές. Και λίγο αργότερα συνειδητοποίησα ότι είχα γνωρίσει την αγάπη μου.

Η στιγμή-κλειδί για μας ήταν μάλλον η κατάσταση μετά το Pornopolitics. Η Αλεξάνδρα στάθηκε στο πλευρό μου. Πέρασε τέσσερις μέρες υπό αστυνομική κράτηση. Γιόρτασε τα 29α γενέθλιά της στο κρατητήριο. Κάτι αντίστοιχο με αυτό που στη Ρωσία ονομάζεται προσωρινή κράτηση. Αλλά το θέμα είναι ότι η Αλεξάνδρα ανήκει στη γαλλική αστική τάξη. Και μια κατάσταση σύγκρουσης με τις αρχές είναι απλά αδιανόητη για την αστική τάξη. Γι' αυτούς είναι χειρότερο από το να ανακαλύψουν, για παράδειγμα, έναν καρκινικό όγκο στους ίδιους ή σε αγαπημένα τους πρόσωπα. Έτσι, η οικογένειά της, οι φίλοι της, τα γαλλικά μέσα ενημέρωσης, όλοι πίστευαν ότι όταν η Αλεξάνδρα αποφυλακιστεί θα με κατηγορούσε για βία και χειραγώγηση του μυαλού της. Δηλαδή, όλα αυτά που η Shalygina περιέγραψε αργότερα στο βιβλίο της. Αλλά αυτό δεν συνέβη. Η Αλεξάνδρα μου έστειλε λόγια αγάπης και υποστήριξης μέσω των δημοσιογράφων. Μετά από αυτό, τόσο η οικογένεια όσο και η καθωσπρέπει κοινωνία στράφηκαν εναντίον της με τόσο ζωώδες μίσος που ειλικρινά δεν ξέρω πώς κατάφερε να τα υπομείνει όλα αυτά και να μην καταρρεύσει.

Με δικαστική εντολή, με την απειλή της σύλληψης, μας απαγορεύτηκε να βλέπουμε ή να μιλάμε ο ένας στον άλλο. Η απόφαση αυτή ίσχυσε για ενάμιση χρόνο. Αλλά για να υπακούσουμε στο νόμο, επιλέξαμε την αγάπη. Έτσι είμαστε μαζί και μόνο ο θάνατος θα μας χωρίσει. Τουλάχιστον, αυτό πιστεύουμε προς το παρόν. Προτιμώ να ζω μόνο στο παρόν.

Δείτε επίσης στο Αλμανάκ:  Pyotr Pavlenski, ο ρώσος καλλιτέχνης που τορπίλησε την υποψηφιότητα του Benjamin Griveaux στον Δήμο του Παρισιού

Η "Σύγκρουση" του Πιοτρ Παβλένσκι Facebook Twitter
Μπροστά από το άγαλμα του Μολιέρου με ένα πορτρέτο της Alexandra de Taddeo, όταν με δικαστική απόφαση τους απαγορευόταν να βλέπονται. Fb Piotr Pavlensky
Αλμανάκ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ