I’ll be your mirror: Η Nico μέσα από τον ραγισμένο καθρέπτη

I’ll be your mirror: Η Nico μέσα από τον ραγισμένο καθρέπτη Facebook Twitter
«Το έργο της είναι τόσο σκοτεινό και σύνθετο που σε προκαλεί να βρεις το κουράγιο να το εξερευνήσεις παρότι σε πηγαίνει σε άβολα αλλά συγχρόνως γοητευτικά μέρη». © Elaine Mayes, 1967
0

Μούσα, δημιουργός, επιζήσασα, (αυτό)καταστροφέας... Από την εμφάνιση της στις πασαρέλες ως τοπ μοντέλο και σε ταινίες όπως η Dolce Vita του Φελίνι μέχρι την συμμετοχή της στους Velvet Underground, τη σόλο πορεία της, τα χρόνια που κυκλοφορούσε σχεδόν άγνωστη στο Μάντσεστερ και τον πρόωρο θάνατό της τον Ιούλιο του 1988 στην Ίμπιζα λίγο πριν κλείσει τα πενήντα, η Nico υπήρξε (και παραμένει) μια από τις πιο σαγηνευτικά αινιγματικές φιγούρες της ποπ κουλτούρας.

Τα τελευταία χρόνια πάντως αναγνωρίζεται όλο και πιο έντονα το προσωπικό της έργο πέρα από μέντορες, προστάτες και εραστές, και σ' αυτό το πλαίσιο προέκυψε και η θεατρική παράσταση με τον τίτλο The Nico Project που θα παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ του Μάντσεστερ τον Ιούλιο (10-21) με σκηνοθέτρια την Sarah Frankom και πρωταγωνίστρια την Maxine Peak.

Τριάντα και πλέον χρόνια μετά από τον θάνατό της, είναι πλέον πασιφανής η επιρροή της σε μερικές από τις πιο σημαντικές σύγχρονες γυναίκες δημιουργούς.

Η παράσταση είναι εμπνευσμένη από το παγερό μεγαλείο του άλμπουμ της Nico, The Marble Index που κυκλοφόρησε το 1968 και για χρόνια είχε αγνοηθεί από την κριτική, σήμερα όμως θεωρείται ένα από τα μεγάλα αριστουργήματα της εναλλακτικής ροκ προσέγγισης. Το κείμενο γράφτηκε από την βραβευμένη θεατρική συγγραφέα EV Crowe και η μουσική από την καταξιωμένη συνθέτρια Anna Clyne (η οποία ήταν υποψήφια για Grammy πριν μερικά χρόνια για το κονσέρτο της για δύο βιολιά με τίτλο Prince of Clouds). Η παράσταση είναι δομημένη με βάση τη σειρά των τραγουδιών στο άλμπουμ και στην παράσταση συμμετέχουν δεκαπέντε μουσικοί και δύο τραγουδίστριες.

  

Μιλώντας για το πρότζεκτ στα βρετανικά μέσα, η πρωταγωνίστρια του έργου Maxine Peak δήλωσε μεταξύ άλλων:

«Πάντα με γοήτευε η Nico. Ήμουν φανατική των Velvet Underground αλλά η εμμονή μου με την ίδια ξεκίνησε όταν άκουσα στην εφηβεία μου το Marble Index που με έκανε να νιώσω τόσο περίεργα και άβολα και γιγαντώθηκε αργότερα όταν διάβασα το βιβλίο του James Young [που την συνόδευε στα πλήκτρα στις εμφανίσεις της στα '80s], Nico: Songs They Never Play on the Radio. Η ατμόσφαιρα ήταν τόσο ενδεικτική για το Μάντσεστερ εκείνης της περιόδου...»

«Το έργο της είναι απίστευτο, εξωπραγματικό, απόκοσμο... Είναι τόσο σκοτεινό και σύνθετο που σε προκαλεί να βρεις το κουράγιο να το εξερευνήσεις παρότι σε πηγαίνει σε άβολα αλλά συγχρόνως γοητευτικά μέρη που συνήθως οι περισσότεροι από μας προσπαθούν να αποφεύγουν... Τριάντα και πλέον χρόνια μετά από τον θάνατό της, είναι πλέον πασιφανής η επιρροή της σε μερικές από τις πιο σημαντικές σύγχρονες γυναίκες δημιουργούς...»

I’ll be your mirror: Η Nico μέσα από τον ραγισμένο καθρέπτη Facebook Twitter
Η πρωταγωνίστρια της παράστασης The Nico Project, Maxine Peak

«Τις προάλλες μιλούσα με τον Johnny Marr των Smiths σχετικά με το πρότζεκτ. Όλοι όσοι ήταν στο Μάντσεστερ την δεκαετία του '80 είχαν κάποιου είδους εμπειρία με τη Nico, είτε επειδή την είχαν πετύχει στο μπαρ του [θρυλικού κλάμπ] Hacienda είτε όταν την έβλεπαν να παρκάρει το ποδήλατό της έξω από κάποια παμπ. Ο Johnny θυμήθηκε πως της είχε πιάσει την κουβέντα μια νύχτα στη Hacienda και ήταν σα να μιλάει με κάποιον που μεσολαβεί ανάμεσά τους μια γυάλινη οθόνη. Ήταν πάντα τόσο αινιγματική και μονίμως αποστασιοποιημένη...»

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ