Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Saudades do Brasil: Tα ταξίδια του εθνολόγου Claude Lévi-Strauss στη Βραζιλία (1935-39)

Ο συγγραφέας του κεφαλαιώδους βιβλίου της εθνολογίας «Θλιβεροί Τροπικοί» ήταν από τους πρώτους σοβαρούς μελετητές της ζωής στον Αμαζόνιο.

Το κρεόζωτο με το οποίο είχα αλείψει, πριν ξεκινήσω την εκστρατεία μου, τις αποσκευές μου για να τις προστατεύσω από τους τερμίτες και τη μούχλα, το μυρίζω ακόμα όταν ανοίγω τα σημειωματάριά μου. Σχεδόν αδιόρατο μετά από μισό αιώνα, το ίχνος αυτό με μεταφέρει κατευθείαν στις σαβάνες και τα δάση της κεντρικής Βραζιλίας, αναπόσπαστο συστατικό άλλων μυρωδιών, ανθρώπων, ζώων και φυτών, αλλά και ήχων και χρωμάτων. Επειδή, όσο ισχνή κι αν είναι τώρα, αυτή η μυρωδιά, άρωμα για μένα, είναι το πράγμα το ίδιο, ένα κομμάτι πάντα υπαρκτό αυτού που έζησα.

 

Ίσως επειδή πέρασαν πολλά χρόνια, η φωτογραφία δεν μου μεταδίδει πια τίποτα τέτοιο. Οι εικόνες μου δεν αποτελούν ένα αντικειμενικά και ως εκ θαύματος διαφυλαγμένο τμήμα εμπειριών όπου όλες οι αισθήσεις, οι μυς, το μυαλό ήταν σε επιφυλακή. Είναι μόνο ενδείξεις. Από ανθρώπους, τοπία, γεγονότα, που ξέρω ότι τα είδα και τα γνώρισα. Μετά όμως από τόσο καιρό, δεν θυμάμαι πάντα που και πότε. Τα φωτογραφικά ντοκουμέντα αποδεικνύουν την ύπαρξή τους, χωρίς να μου μεταδίδουν τη μαρτυρία και την αίσθησή τους.

 

Είναι σα να μπορούσαν, αντίθετα μ' αυτό που αισθάνομαι ο ίδιος, να προσφέρουν κάποιο περιεχόμενο σε ένα αναγνωστικό κοινό επειδή δεν ήταν παρών και πρέπει να αρκεστεί σ' αυτή τη βουβή εικονογραφία.

 

Όταν τις ξανακοιτάζω, αυτές οι φωτογραφίες μου δίνουν την εντύπωση ενός κενού, μιας έλλειψης κάποιου πράγματος που ο φακός αδυνατεί ουσιαστικά να καταγράψει. Αντιλαμβάνομαι πόσο παράδοξο είναι να θέλω να τις δημοσιεύσω με καλύτερη εκτύπωση, με άλλο κάδρο απ' αυτό που επέτρεπε παλιότερα το σχήμα των Θλιβερών Τροπικών, και με μια πιο ευρεία επιλογή. Είναι σα να μπορούσαν, αντίθετα μ' αυτό που αισθάνομαι ο ίδιος, να προσφέρουν κάποιο περιεχόμενο σε ένα αναγνωστικό κοινό επειδή δεν ήταν παρών και πρέπει να αρκεστεί σ' αυτή τη βουβή εικονογραφία, και κυρίως επειδή, όλα αυτά, αν τα ξαναβλέπαμε εκεί που ήταν, θα μας φαίνονταν αγνώριστα, κι επειδή από πολλές απόψεις, πολύ απλά, θα είχαν πάψει και να υπάρχουν (...)

 

Πρόλογος του Claude Lévi-Strauss στο φωτογραφικό λεύκωμα Saudades do Brasil (εκδ. Plon, Παρίσι, 1994).

 

 

 

Από τη μέρα που έμεινε μαζί μου, η Λουσίντα είχε συνηθίσει να γαντζώνεται στο ένα μου πόδι.
Από τη μέρα που έμεινε μαζί μου, η Λουσίντα είχε συνηθίσει να γαντζώνεται στο ένα μου πόδι.

 

Το φορτηγό μου ακινητοποιήθηκε μία ολόκληρη βδομάδα εξ' αιτίας μιας μηχανικής βλάβης. Έκλεινε τον δρόμο στην κορυφή μιας πολύ απόκρημνης πλαγιάς, όταν έτυχε να περάσει από εκεί ένας Σύριος ή Λιβανέζος πραματευτής που πήγαινε προμήθειες σε κάποιο απομακρυσμένο σημείο, κι αυτός με φορτηγό. Για να μπορέσει να περάσει, χρειάστηκε να σπάσουμε βράχους με τη βαριά.
Το φορτηγό μου ακινητοποιήθηκε μία ολόκληρη βδομάδα εξ' αιτίας μιας μηχανικής βλάβης. Έκλεινε τον δρόμο στην κορυφή μιας πολύ απόκρημνης πλαγιάς, όταν έτυχε να περάσει από εκεί ένας Σύριος ή Λιβανέζος πραματευτής που πήγαινε προμήθειες σε κάποιο απομακρυσμένο σημείο, κι αυτός με φορτηγό. Για να μπορέσει να περάσει, χρειάστηκε να σπάσουμε βράχους με τη βαριά.

 

Θα έλεγε κανείς πως αυτή η μικρή κοινωνία, καλά εφοδιασμένη με ζωική και φυτική τροφή, ζούσε μεσ' την ξεγνοιασιά, έχοντας ως βασική της έγνοια τη σωματική της αισθητική.
Θα έλεγε κανείς πως αυτή η μικρή κοινωνία, καλά εφοδιασμένη με ζωική και φυτική τροφή, ζούσε μεσ' την ξεγνοιασιά, έχοντας ως βασική της έγνοια τη σωματική της αισθητική.

 

Μερικές οικογένειες nambikwara είναι πολυγαμικές. Αλλά είτε είναι πολυγαμικοί, είτε είναι μονογαμικοί, υπάρχει μεταξύ τους μία χαρούμενη αγάπη. Ανά δύο ... ή ανά τρεις, η τρυφερότητα εκφράζεται ανοιχτά.
Μερικές οικογένειες nambikwara είναι πολυγαμικές. Αλλά είτε είναι πολυγαμικοί, είτε είναι μονογαμικοί, υπάρχει μεταξύ τους μία χαρούμενη αγάπη. Ανά δύο ... ή ανά τρεις, η τρυφερότητα εκφράζεται ανοιχτά.

 

Κάνουν μπάνιο το πρωί όταν ξυπνούν και σε κάποιες άλλες ώρες της μέρας, εδώ παρέα με τον εθνολόγο.
Κάνουν μπάνιο το πρωί όταν ξυπνούν και σε κάποιες άλλες ώρες της μέρας, εδώ παρέα με τον εθνολόγο.

 

Ένα μικρό κορίτσι ξεθάβει μία βρώσιμη ρίζα, έχοντας πάνω στο κεφάλι της ένα μικρό μαλλιαρό θυληκό πίθηκο, που θα μου ανταλλάξει έναντι κάποιου ποθητού αντικειμένου.
Ένα μικρό κορίτσι ξεθάβει μία βρώσιμη ρίζα, έχοντας πάνω στο κεφάλι της ένα μικρό μαλλιαρό θυληκό πίθηκο, που θα μου ανταλλάξει έναντι κάποιου ποθητού αντικειμένου.

 

Το μικρό ζωάκι, που το βάφτισα Λουσίντα, δεν θα φύγει από κοντά μου μέχρι την επιστροφή μου.
Το μικρό ζωάκι, που το βάφτισα Λουσίντα, δεν θα φύγει από κοντά μου μέχρι την επιστροφή μου.

 

 

 

Ο Σπύρος Στάβερης είναι φωτογράφος. Υπεύθυνος φωτογραφίας της LIFO από το πρώτο τεύχος της. Στο LIFO.gr διατηρεί την προσωπική στήλη A/Λ/Μ/Α/Ν/Α/Κ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Claude Lévi-Strauss : η συνέντευξη της ζωής του
Ολόκληρη η σπάνια συνέντευξη του μεγάλου εθνολόγου στο Magazine Littéraire, και η μοναδική στην οποία δέχτηκε να μιλήσει λεπτομερώς για τη ζωή και το έργο του.
O Claude Lévi-Strauss σε 33 λέξεις
Ένα προσωπικό λεξικό όπου ο Γάλλος φιλοσοφος εκφράζει με σύντομες απαντήσεις τις σκέψεις που του προκαλούν μια σειρά από προτεινόμενες λέξεις.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με τους παπλωματάδες της Κωνσταντινούπολης
Μία πρώτη γνωριμία με την πόλη το 1983
Η ατμόσφαιρα του εγκλήματος στις μοναδικές φωτογραφίες του Gordon Parks
Μια διεισδυτική απεικόνιση ενός κρυμμένου κόσμου έρχεται από τα '50s στο MoMA.
Everyone is Everything ///Τα πάντα Όλοι
Μία έκθεση φωτογραφίας του Μάνου Τζαφάλια
Michael Ashkin: ένας Αμερικανός καλλιτέχνης ιχνηλατεί το αποτύπωμα της βίας στην πλατεία Βικτωρίας
Προσκεκλημένος του Κaktos Project, ενός νέου, ανεξάρτητου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, που δηλώνει πίστη στη δύναμη της άγονης γης να κάνει έναν κάκτο να ανθίσει.
Οι αληθινά μοναδικές πόρτες της Αθήνας
Δυο φωτογραφικά πρότζεκτ που τρέχουν διαφορετικοί καλλιτέχνες καταγράφουν τις πολλές και διαφορετικής αισθητικής πόρτες της Αθήνας.
Μία έκθεση με μοναδικές αδημοσίευτες φωτογραφίες από την κατασκευή του Φράγματος του Μαραθώνα
Η ΕΥΔΑΠ εκθέτει για πρώτη φορά τεκμήρια από το ιστορικό της αρχείο, προσφέροντας στο κοινό δίοδο γνώσης σε αδημοσίευτο υλικό.
Σεξ, άγιοι και φίδια: ο φωτογράφος Pieter Hugo στο Μεξικό
Ο νοτιοαφρικανός φωτογράφος εξερευνά τον θάνατο, τη σεξουαλικότητα και την πνευματικότητα στη χώρα του Μεξικού
Η αχανής Ρωσία πριν την Οκτωβριανή επανάσταση
Οι έγχρωμες φωτογραφίες του Prokudin-Gorskii καταγράφουν τις τελευταίες μέρες της Ρωσικής αυτοκρατορίας
Δείτε τους νικητές του διαγωνισμού «The International Landscape Photographer of the Year»
Επαγγελματίες και ερασιτέχνες φωτογράφοι απ' όλο τον κόσμο φωτογραφίζουν τα πιο εντυπωσιακά τοπία της γης.
Τρεις σπάνιες φωτογραφίες του Arthur Conan Doyle από την Αθήνα του 1907
Γνωρίζατε πως ο συγγραφέας του Σέρλοκ Χολμς είχε πάθος με τη φωτογραφία;
Ιστορία ενός βλέμματος. 50 χρόνια από τον θάνατο του φωτογράφου Gilles Caron
'Ενα ντοκιμαντέρ της Mariana Otero (2020)
H τέχνη των κτιρίων: Οι καλύτερες φωτογραφίες του διαγωνισμού Art of Building για το 2019
Ο διεθνής καλλιτεχνικός διαγωνισμός Art of Building αναδεικνύει κάθε χρόνο την καλύτερη ψηφιακή φωτογραφία κτιρίου.
Σπάνιες εικόνες της Αθήνας σε ένα ντοκιμαντέρ και μια φωτογραφική έκθεση της Μαρίας Ηλιού στο Μουσείο Μπενάκη
Η σκηνοθέτις και παραγωγός Μαρία Ηλιού μιλά στη LiFO και παρουσιάζει μοναδικά στιγμιότυπα από το νέο ιστορικό ντοκιμαντέρ και τη φωτογραφική έκθεση «Η Αθήνα από την Ανατολή στη Δύση, 1821-1896».
Travel Photographer of the Year 2019: Όλες οι φωτογραφίες που ξεχώρισαν, συζητήθηκαν και συγκίνησαν
Ανακοινώθηκαν οι νικητές του διαγωνισμού ταξιδιωτικής φωτογραφίας για το 2019
Η τυραννία της ιδανικής εικόνας
"Τα φωτογραφικά φίλτρα δημιούργησαν μία μορφή κοινωνικής δυσμορφίας"
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή