Αν επιχειρήσει να γκουγκλάρει κανείς το ζήτημα του ρατσισμού στην Ελλάδα –τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια της Κρίσης και της κορύφωσης, στη συνέχεια, του προσφυγικού/μεταναστευτικού αδιεξόδου–, θα το δει να διατυπώνεται κυρίως ως ερώτημα: είναι οι Έλληνες ρατσιστές;
Τελευταία, το ερώτημα μοιάζει όχι απλώς ρητορικό αλλά ανεκδοτολογικής υφής, τύπου «Είναι ο Πάπας καθολικός;» ή «Χέζει η αρκούδα στο δάσος;». Κάποιες κουβέντες, όμως, δεν εκφράζονται σαν ανέκδοτα ή σαν αυτοσαρκασμός, παρ' ότι μοιάζουν να προέρχονται από ρεπερτόριο stand up κωμωδίας. Αυτός που λέει με καρτούν αγανάκτηση «Εγώ είμαι ρατσιστής; Αυτοί είναι Αλβανοί!», το εννοεί. Όπως κι αυτός που μονολογεί με ένα μονότονο, παραπονιάρικο γρύλισμα στο λεωφορείο: «Αν ήμασταν ρατσιστές, δεν θα μαζεύαμε εδώ πέρα τη σάρα και τη μάρα τόσα χρόνια...».
Και δεν είναι μόνο οι σχετικές έρευνες που έρχονται να επιβεβαιώσουν πανηγυρικά το μέγεθος της ρατσιστικής αντίληψης και συμπεριφοράς που παρατηρείται στη χώρα, με πιο πρόσφατη –αλλά και πιο κραυγαλέα– αυτή του Pew Research Center που μας βγάζει πρωταθλητές στην ξενοφοβία, πάνω και από χώρες με πιο έντονο, υποτίθεται, ρατσιστικό προφίλ, όπως η Ουγγαρία ή η Πολωνία (κοντά μας σ' αυτόν τον κατήφορο μίσους και προκατάληψης φαίνεται να βαδίζει η Ιταλία, επιβεβαιώνοντας το παλιό κλισέ «ούνα φάτσα ούνα ράτσα»).
Κοντεύουν να απενοχοποιηθούν πλήρως η προκατάληψη και η εχθρική συμπεριφορά (πέρα από τις οργανωμένες επιθέσεις), ειδικά απέναντι στους πιο «εμφανώς» διαφορετικούς (στο χρώμα αλλά και στο θρήσκευμα, τρομάρα μας) μετανάστες που έχουμε «υποδεχτεί».
Το πιο ανησυχητικό συμπέρασμα της συγκεκριμένης έρευνας είναι ότι κατά την τελευταία τετραετία έχει οξυνθεί, πέρα από κάθε δικαιολογία, και εξαπλωθεί σε ακραίο βαθμό η αντίληψη ότι «οι μετανάστες σήμερα επιβαρύνουν τη χώρα μας επειδή παίρνουν τις δουλειές μας και τις κοινωνικές παροχές» (μετάφραση: «οι αλλοδαποί λεχρίτες μάς κλέβουν και μας σφάζουν, αλλά και τίποτα να μην κάνουν, δεν θέλουμε να τους βλέπουμε μπροστά μας, διότι ενσωματώνουν την κακομοιριά μας και την πτώση μας από τις ψευδαισθήσεις χλιδής και μεγαλείου πριν από τη ραγδαία φτωχοποίηση»).
Ακόμα κι αν δεχτούμε ότι σε τέτοιες έρευνες οι «πολιτισμένες» χώρες –με παράδοση τόσο στον ρατσισμό όσο και στη διαχείριση τέτοιων συμπεριφορών– τη σκαπουλάρουν επειδή ένας μέσος «κοινός παρονομαστής» ντρέπεται να χρησιμοποιήσει «ρητορική μίσους», είναι φανερό ότι στην Ελλάδα τα προσχήματα έχουν στερέψει. Το διαπιστώνει κανείς όποτε βγαίνει από το σπίτι του. Η απέχθεια και η βδελυγμία προς τους «αλλοδαπούς» (ο όρος μπορεί να είναι «τεχνικός», αλλά σχεδόν ποτέ δεν αφορά Σουηδούς ή Ολλανδούς) βρίσκεται στο βλέμμα ή στην άκρη των χειλιών πολύ κόσμου και κοσμάκη.
Και δεν πρόκειται, βεβαίως, μόνο για ηλικιωμένους ανθρώπους που έχουν κάποιες δικαιολογίες (όπως λένε, ορθώς νομίζω, και στην Αμερική, «έλα, εντάξει δεν είναι ρατσιστής-ρατσίστρια, είναι 80 χρονών, προέρχεται από άλλο σύστημα»), με πιο σημαντική ίσως τον βομβαρδισμό ύπουλης και χυδαίας ξενοφοβικής προπαγάνδας που δέχονται από τα ξεφτιλισμένα κανάλια της τηλεόρασης, τα οποία είναι αναγκασμένοι να βλέπουν, μη έχοντας άλλη επιλογή ψυχαγωγίας και ενημέρωσης.
Το βλέπεις, το διαισθάνεσαι τριγύρω. Κοντεύουν να απενοχοποιηθούν πλήρως η προκατάληψη και η εχθρική συμπεριφορά (πέρα από τις οργανωμένες επιθέσεις), ειδικά απέναντι στους πιο «εμφανώς» διαφορετικούς (στο χρώμα αλλά και στο θρήσκευμα, τρομάρα μας) μετανάστες που έχουμε «υποδεχτεί».
Τεράστιο ζήτημα με άπειρες παραμέτρους (έλλειψη παιδείας, οικονομική πίεση, ψυχοκοινωνικά συμπλέγματα, placebo εθνικισμός, επίκτητες κακομοιριές και παθογένεια κ.λπ., κ.λπ.), τελικά όμως νομίζω πιο ορθά –αν και αφαιρετικά– το είχε διατυπώσει σε μια πρόσφατη συνέντευξή του ο Κώστας Χατζής (ο γνωστός τραγουδιστής και συνθέτης): «Ο Έλληνας είναι ρατσιστής, αλλά χωρίς επίγνωση». Ό,τι κι αν εννοούσε ακριβώς, σωστό ακούγεται.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO
Η νομιμότητα. Όλοι (και οι μεν και οι δε) την προσπερνούν προς άγραν ιδεολογικών πελατών.
Στην Ελλάδα η πλειονότητα, αν όχι το σύνολο, των μεταναστών έχει φτάσει εδώ π α ρ ά ν ο μ α. Και έχει βγάλει κάποιας μορφής "χαρτιά" μετά από χρόνια παράνομη διαμονή, εκμεταλλευόμενη τα παραθυράκια, την κακή νομοθεσία και την διαφθορά (ναι, λαδώνεται κόσμος για "χαρτιά"). Τα ΜΜΕ πλέον ντρέπονται και να το πουν για να μην ταυτιστούν με τη ΧΑ. Μιλάνε για βάρκες ή πλοία με μετανάστες. Αλλά συγγνώμη δεν είναι ματανάστες. Είναι είτε παράτυποι είτε παράνομοι μετανάστες είτε λαθρομετανάστες. Κανείς δεν έχει πρόσκληση από εργοδότη ή visa εργάτη σε αλιευτικό σκάφος. Διότι αυτοί είναι οι νόμιμοι. Τέλος.
Και δεν μιλάμε για 500 ή 1000. Μιλάμε για εκατοντάδες χιλιάδες, αν όχι για εκατομμύρια από το 1990 και μετά.
Ο Έλληνας μάλλον είναι ρατσιστής (βασικά είναι φίλερις). Αλλά η επίσημη πολιτεία έχει κάνει ό,τι μπορεί για να του το τροφοδοτήσει. Από την πλήρη απουσία μεταναστευτικής πολιτικής για δεκαετίες και τη δήλωση του νυν πρωθυπουργού ότι "οι θάλασσες δεν έχουν σύνορα" μέχρι την γκετοποίηση του συνόλου του κέντρου της Αθήνας (Κυψέλη, Κάτω Πατήσια, Κολωνός, Ακαδημία Πλάτωνος, Ομόνοια, πλ. Βικτωρίας, Αγ. Κωνσταντίνος, Κολοκυνθού, Σεπόλια, Τρεις Γέφυρες, Αττική, πλ. Βάθη, Αγ. Παύλος, Βοτανικός).
Δυστυχώς όπου απουσιάζει η κεντρική εξουσία εμφανίζονται εναλλακτικές μορφές εξουσίας. Και η ΧΑ αυτό εκμεταλλεύτηκε. Και προσπαθεί να εξισορροπήσει μία παρανομία με σωρεία άλλων παρανομιών, σκληρά ποινικών.
Πρώτα εμπεδώνεις το κράτος δικαίου και μετά μιλάς για -ισμούς. Αλλιώς ποντάρεις σε κουτσά άλογα. Ή έχεις άλλες σκοπιμότητες.
Δεν ξέρω αν είμαστε ρατσιστές, δεν το αποκλείω καθόλου. Σίγουρα όμως τον Νόμο τον έχουμε χεσμένο πατόκορφα. Αριστεροί και δεξιοί.
Η ελληνική κοινωνία είναι ένας φαύλος κύκλος και δεν υπάρχει σωτηρία όσο υπάρχει η ''αγία'' ελληνική οικογένεια.
Η διαφορά σε σχέση με άλλες χώρες είναι ότι η Ελλάδα ζει σε εχθρική γειτονιά, με βαριά ιστορία όπως γενοκτονίες, σκλαβιες, πολέμους που δεν είναι τόσο παλιά. Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα οικονομίας και παιδείας. Είναι πάντα το παιδί της Ευρώπης που αρπάζει τα χειρότερα και είμαστε επιρρεπείς σε διχόνοια.
Όλα αυτά σε συνδυασμό είναι λογικό να βγάζουν μια αρνητικοτητα. Ναι οι Έλληνες είναι ρατσιστές. Αλλά άλλο τόσο είναι και οι Σουηδοί, οι Γερμανοί, οι Αυστριακοί, οι Άγγλοι. Απλά η ποιότητα ζωής τους ΔΕΝ τους δίνει περιθώρια παραπόνων.
Ζω σε μια απ τις παραπάνω χώρες. Όταν μιλάω με ντόπιους, τους βγαίνει μια τεράστια απέχθεια για τους Τούρκους και αραβικής καταγωγής μετανάστες. Αλλά ξέρουν ότι δεν θα τους αδικήσει το κράτος και ότι υπάρχει αξιοκρατία. Στην Ελλάδα δε, η κοινωνική και οικονομική αστάθεια βγάζει όλα τα κακά στην επιφάνεια. Και εξιλαστήριο θύμα είναι οι άλλοι. Οι ξένοι. Μην ξεχνάμε πως και οι Γερμανοί το 33 σε αυτή την φάση ήταν. "Φταίνε οι Εβραίοι, μας κατέστρεψαν."
Εν κατακλείδι: όλοι οι άνθρωποι είναι ρατσιστές. Οι κοινωνικές συνθήκες και ποιότητα ζωής είναι αυτές που φέρνουν τέτοιες συμπεριφορές στην επιφάνεια.
Οι αρχαίοι λέγαν όμοιος ομοίω αεί πελάζει.
Γι΄αυτό έχουμε τα εθνικά κράτη. Γι'αυτό ανακαλύφθηκαν και φτιάχτηκαν in the first place. Διότι γουστάρουμε η κοινωνία μας να έχει τα Χι ή Ψι εθνικά (έθνος < έθος = συνήθεια) χαρακτηριστικά. Μας αρέσει να έχουμε κοινές συνήθειες με τους δικούς μας ανθρώπους. Γι'αυτό παντρευόμαστε ανθρώπους με τους οποίους ταιριάζουμε. Εκεί δεν λέμε σεβάσου την διαφορετικότητα. Δεν βάζουμε έναν ομοφυλόφιλο να παντρευτεί ένα στρέητ.
Το δεν θέλω το κακό κανενός έθνους είναι διαφορετικό από το θέλω αλλοεθνείς να κατοικούν άκριτα (σ.σ. άκριτα = άνευ νομιμότητας) εντός των ορίων του δικού μου εθνικού κράτους.
Τα εθνικά κράτη, όσο και αν ενοχλούν τους openborderάδες, είναι ένα ανάχωμα ασφαλείας. Ένα άλλο είναι η νομιμότητα.
Ευτυχώς δεν είναι
Εικάζω ότι τώρα που 10 χρόνια μετά ξαναβγαζουμε τις ίδιες μακέτες από το συρτάρι είναι καλύτερα.
Επίσης, ναι. Καλυτερα golden visa παρά άφραγκους λαθρομετανάστες.
Στη ζωή δίνεις και παίρνεις. Πάντα. Τι δίνεις και τι παίρνεις είναι το ερώτημα.
Όποιες πολιτισμικές διαφορές με τούρκους, άραβες, κινέζους, ισραηλινούς, γερμανούς, ρώσους κλπ παραμερίζονται για τα φράγκα.
Θα κάνει ένα καλό στο εδώ έθνος (= ομάδα ανθρώπων με κοινές συνήθειες). Και γι' αυτό του λέμε "ευχαριστώ" απονέμοντάς του την ιδιότητα του επίσημου μέλους της ομάδας μας.
Παρακάμπτουμε τις όποιες υπαρκτές διαφορές λόγω της ευεργεσίας του.
Τι παράλογο έχει αυτό; Ή τι δεν κατανοούμε;
http://foundation.parliament.gr/VoulhFoundation/VoulhFoundationPortal/images/site_content/voulhFoundation/file/Ekpaideytika%20New/racism/0_3racism.pdf
Βλέπεις τινι τρόπω η Νέα Ομιλία αλλοιώνει τα πάντα.
Η λέξη "εμπειρία" παραβλέπεται για την "αντίληψη". Όλα καθίστανται ένας υποκειμενικός πολτός δίχως να υπάρχει μετρήσιμη αντικειμενικότητα.
Και μάντεψε ποιοι είναι κριτές γι'αυτόν τον υποκειμενικό πολτό... Δημητράδες.
Η Νέα Ομιλία είναι εδώ και μόνο όπλο μας η Μνήμη.
Η λέξη "ρατσισμός" παραβλέπεται για την "εμπειρία". Όλα καθίστανται ένας υποκειμενικός πολτός δίχως να υπάρχει μετρήσιμη αντικειμενικότητα.
Βλέπεις πόσο απροκάλυπτη είναι η διαστρέβλωση της πραγματικότητας και η απαξίωση του αντίλογου που επιχειρείται με την εκτόξευση χαρακτηρισμών (Δημητράδες) για να δικαιολογηθούν τα αδικαιολόγητα. Πες, πες, κάτι θα μείνει, που έλεγε και μια ψυχή...
Η Νέα Ομιλία είναι εδώ και μόνο όπλο μας η Μνήμη.
Η Νέα Αριστερά παράγει τη Νέα Ομιλία. Και νομίζει ότι έχουμε ξεχάσει τις έννοιες όπως είχαν μέχρι πρότινος.
Ή νομίζει ότι δεν βλέπουμε. Ή ότι ήρθαμε εδώ με ελικόπτερο πριν από λίγο.
Μ' αρέσει που οι ίδιοι που είναι κατά της παράδοσης του σαϊτοπόλεμου είναι υπέρ της παράδοσης της παράνομης μετανάστευσης. Γιατί λέει "το έκανε και ο παππούς μου". Ε άμα το έκανε ο παππούς σου ας έρθει εδώ -παρανομα- η μισή Ασία κι η μισή Αφρική. Λογικοτατον...
Κι όποιος διαφωνεί τον περιμένει ο Δημητράς... ή θα κάνεις ότι δεν καταλαβαίνεις ή θα σε βγάλουμε ρατσιστή και φασιστα.
Αν η Νέα Αριστερά συνεχίσει έτσι βλέπω τη ΧΑ κυβέρνηση. Κάπως έτσι βγήκε ο Τραμπ στις ΗΠΑ... ας συνεχίσουμε με τις φαιδρολογίες της AOC. Ειναι γυναίκα και Λατίνα. Δεν μπορεί να έχει άδικο.
Τι να την κάνεις την ελευθερία αν δεν υπηρετεί κάτι ή κάποιον; Αν δεν υπάρχει σκοπος;
Τους τελευταίους αιώνες, αντίθετα με τους περισσότερους Ευρωπαίους, οι Έλληνες όχι μόνον δεν είχαν αποικίες, για να εξοικειωθούν με Ασιάτες ή Αφρικανούς από τη θέση του κατακτητή, αλλά τουναντίον υπήρξαν υπόδουλοι μιας μουσουλμανικής υπερδύναμης, με όση εχθρότητα μπορεί να έχει εγγραφεί στο κύτταρο των κατακτημένων, που υπήρξαν.
Ως εκ τούτου τους «αλλόφυλους» και τους «αλλόθρησκους» δεν τους βλέπουν όπως οι άλλοι:
-ούτε με την επιείκεια και κάποιες τύψεις του αλλοτινού δυνάστη,
-ούτε με την «προστατευτική» υπεροψία του μέντορα που τους έχει «εκπολιτίσει».
Όταν στα μέσα του προηγούμενου αιώνα στο Λονδίνο, στο Παρίσι, στο Άμστερνταμ ή στις Βρυξέλλες ζούσαν πλήθη Ασιατών ή Αφρικανών, που μιλούσαν άπταιστα τις γλώσσες των χωρών που τους είχαν κατακτήσει, στην Αθήνα δεν έβλεπες ούτε έναν εκπρόσωπο άλλης φυλής. Μα ούτε έναν στην κυριολεξία.
Μήπως κάτι σημαίνουν αυτά...
Ήρεμα ρωτάω...
Το άρθρο είναι "καθρεφτάκι" :)
Βασικά όταν διαβάζεις πρόταση που ξεκινάει με Εμείς, Εσείς, Αυτοί να ετοιμάζεσαι για ρατσιστική κορώνα
Ειδάλλως γίνεται πολύ "ευκολάκι" : να καταγγέλλεις την ρατσιστική αντιμετώπιση των Ροχίνγκια στη Βιρμανία, πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά, και να μην βλέπεις τον ρατσισμό μερικά μέτρα έξω από την πόρτα σου (πράγμα το οποίο σημαίνει ότι θα χαλάσεις τις σχέσεις σου με κάποιους γείτονες).
Για παράδειγμα, μου άρεσε ιδιαίτερα το κλείσιμο μιας αναρχικής προκήρυξης για το Μακεδονικό (με το περιεχόμενο της οποίας κατά τα άλλα διαφωνούσα σε αρκετά σημεία). Ήταν περίπου ως εξής:
Στην γειτονική χώρα υπάρχουν επίσης πολλοί εθνικιστές και υπέρμαχοι του αλυτρωτισμού. Καθήκον των συντρόφων της Βόρειας Μακεδονίας είναι να ασχοληθούν κατά προτεραιότητα με αυτούς. Εμείς, εμείς ασχολούμαστε κυρίως με τους δικούς μας.
Αν και βέβαια λίγοι είναι τόσο ανόητοι, άρα οι άνθρωποι που την γράψαν μάλλον είναι ανακόλουθοι και υποκριτές. Διότι οι ίδιοι άνθρωποι μάλλον «αγωνίζονται» ενάντια στον «φασισμό» σε άλλες χώρες, καλούν συντρόφους τους να κάνουν το ίδιο για την, και στην, Ελλάδα και «εκδηλώνουν την αλληλεγύη τους» αφειδώς για σκοπούς οι οποίοι στη χώρα μας δεν είναι καλά-καλά γνωστοί. Δεν γίνεται π.χ. να καταγγέλεις το Ισραήλ και τις ΗΠΑ για την πολιτική τους στη Μέση Ανατολή αλλά για τον επεκτατισμό των γειτόνων σου απλά να ψελλίζεις «ας ασχοληθούν οι σύντροφοι εκεί». Προς τι οι πορείες και οι μπογιές σε ξένες πρεσβίες στην Αθήνα τότε;΄
Εγώ καταδικάζω τον ρατσισμό απ'όπου και αν προέρχεται. Κάποιοι άλλοι δεν νιώθουν την ίδια ανάγκη. Ο καθένας κρίνεται.
Η Ελλάδα για μια δεκαετία έχει καθημαγμένη οικονομία και ταυτόχρονα δέχτηκε ένα τεράστιο κύμα προσφύγων και κυρίως λαθρομεταναστών. Οι άνθρωποι αυτοί δεν είχαν καμία ελπίδα να βρουν δουλειά στην μιζέρια της τελευταίας ελληνικής δεκαετίας και ως εκ τούτου να γίνει ένα τουλάχιστον πρώτο βήμα ενσωμάτωσης. Αυτό σημαίνει ότι γίνονται μόνο χρήστες κρατικών προνοιακών παροχών και όχι τροφοδότες. Αυτό συνακόλουθα σημαίνει ότι τις παροχές αυτές, παιδεία, υγεία, μέσα μαζικής μεταφοράς, τα μοιράζονται με τους κατά τεκμήριο φτωχότερους Έλληνες. Επομένως το να απαντούν αυτοί, ότι οι μετανάστες επιβαρύνουν το προνοιακό σύστημα δεν είναι ρατσισμός. Είναι η πραγματικότητα. Και καλό είναι να μην κουνάμε ηθικίστικα το δάχτυλο σε αυτούς που κυρίως υφίστανται τις συνέπειες.
Όχι λοιπόν... Τίποτα από τα παραπάνω δεν ισχύει και είναι λάθος να γενικεύουμε.
Όπου και να πας υπάρχουν και οι μεν και οι δε.. και οι ανοιχτομυαλοι και οι κολλημένοι, και οι προοδευτικοί και οι παραδοσιακοί, και οι αμόρφωτοι και οι μορφωμένοι...
Και στην Ολλανδία να πας, άλλη ανοχή στο ξένο θα δεις στο Άμστερνταμ και άλλη στο χωριό του βορρά, άλλη στη γειτονιά με τις πρεσβείες και άλλη στην τουρκογειτονια...
Από την άλλη, θεωρώ ότι ο Δ. Πολιτάκης χρησιμοποιεί (κακώς) αυτή τη γενίκευση, αυτό το "είμαστε" ως σχήμα λόγου για να τονίσει ότι πολύ μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας είναι σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό ρατσιστές.
Αν αντικαταστήσεις αυτό το "είμαστε" με το "η συντριπτική πλειονότητα είναι" ή με το "η πλειονότητα είναι", τότε το άρθρο είναι απολύτως εύστοχο.
1 ) Αριοι ηταν φυλες καουμπο'υ'δων των κεντροασιατικων στεπων ( της γεωγραφικης ζωνης απο Μογγολια μεχρι την σημερινη Ουκρανια ) που κατεβηκαν στην Ινδια στις αρχες της δευτερης πχ χιλιετηριδας. Αριος συμφωνα με τον σκωτζεζο ιερεα/συγγραφεα Ριτσαρντ Χολογουε'ι' σημαινε στη γλωσσα τους "συμπατριωτης". Ηταν λευκοτεροι στο δερμα απο τους ντοπιους ινδους κι απο κει εχει βγει ο μυθος περι Αριων, παροτι καπως ειρωνικα, ηταν πιο απολιτιστοι απο τους σκουροτερους στο δερμα συνανθρωπους τους. ( Πηγη : Holloway 2016:14 )
2 ) Ενα συγκλονιστικο εντιτοριαλ της εφημεριδας “Σακραμεντο Μπι” ( Σακραμεντο ειναι η πρωτευουσα της Καλιφορνιας ), το οποιο αναδημοσιευει η Σαν Φρανσισκο Εξαμινερ στις 24 Αυγουστου 2000, για την εννοια της ρατσας. Δινω στο αυθεντικο αγγλικο κειμενο ενα μικρο μα πιο σημαντικο κομματι του :
Τιτλος : Do the races differ ?
It was thrilling to read a few months ago that DNA detectives had traced the human lineage back to a handful of ancestral women, all of them the progeny of a single “African Eve” from whom we are all descended.
The more closely scientists study the basic building blocks of humanity, the more they are convinced that “race” as we commonly consider it simply doesn’t matter.
“Race is a social concept, not a scientific one,” says the head of Celera Genomics, the private firm working to map the entire human DNA structure. That’s long been recognized as a matter of sociology and common sense, supported by most mainstream biologists, the accumulating evidence of the DNA researchers now adds heavy-duty empirical science to the argument.
The attributes people commonly identify as racial - skin color, the shape of eyes or noses, types of hair -account for a tiny fraction of the genome : ABOUT 0.01 PERCENT, scientists report.
3 ) “Race Remains a Key Factor in Who succeeds in America”
Μια πενταχρονη μελετη στις πολεις της Βοστωνης, Ατλαντας, Λος Αντζελες και Ντιτρο’ι’τ, που δημοσιευτηκε σε επτα τομους απο την Russell Sage Foundation και το Harvard University Multidisciplinary Program in Inequality and Social Policy ερευνωντας 9.000 σπιτια και 3.500 εργοδοτες, το 1999, βρηκε οτι ο ορισμος της ρατσας ειναι βαθια, πολλες φορες ασυνειδητα, χαραγμενος στο μυαλο των κατοικων μητροπολιτικων περιοχων οπως των πιο πανω πολεων στην Αμερικη. ( Πηγη : 2 Οκτ 1999, Σαν Φρανσισκο Εξαμινερ και Ρομπιν Εστριν για το Ασοσιε’ι’τεντ Πρες ).
4 ) Απο την εισαγωγη ενος χιλιοσελιδου τομου που λεγεται “Κουλτουρες των Εβραιων” μια συλλογη κειμενων για τον Εβρα’ι’σμο, απο εβραιους καθηγητες πανεπιστημιου στην Αμερικη, οπως του Μπερκλε'ι' και της χωρας του Ισραηλ.
"Yet, unlike other ancient ethnic groups, the Jews had some singular qualities : although many others combined national and religious components in their identities, only the Jews - like Christians and Muslims - eventually came to worship a God who negated the existence of other gods”.
( Πηγη : David Biale, Professor of Jewish History and Director of the Program in Jewish Studies at the University of California, Davis. ( 2002 : 5 ).
5 ) Απο το δευτερο κεφαλαιο του “Κοσμος Σε Θραυσματα” και το “Σκεψεις για τον Ρατσισμο” του Καστοριαδη :
“Εδω, επιτρεψτε μου να ανοιξω μια παρενθεση. Αυτο που η κοινη λογικη, οπως και οι πιο σημαντικοι συγγραφεις - σκεφτομαι το παραδειγμα μιας Χανας Αρεντ - φαινεται να βρισκουν απαραδεκτο στον ρατσισμο ειναι το γεγονος οτι καποιος ειναι μισητος για κατι για το οποιο δεν ευθυνεται : καποιου η γεννηση ‘η η ρατσα.” ( Πηγη: Καστοριαδης 1997/27 ).
Απ το ιδιο βιβλιο, στο ιδιο κεφαλαιο , λιγες σελιδες πιο πισω, ο Καστοριαδης εξιστορει τη ρατσιστικη συμπεριφορα των αρχαιων εβραιων και καταληγει : “Εβρα’ι΄κος Ρατσισμος ειναι ο πρωτος που εχουμε γραπτα ντοκουμεντα - που σιγουρα δεν σημαινει οτι ειναι ο πρωτος σε απολυτο βαθμο. Τα παντα θα μας οδηγουσαν να συμπερανουμε το αντιθετο. Απλα και χαρουμενα, εαν θα τολμουσα να το πω, ο διαλεχτος λαος ειναι ενας λαος οπως ολοι οι υπολοιποι.” ( Πηγη : Καστοριαδης 1997/22 ).
6 ) 14 Μαιου 2015. Αρθρο της Ουασιγκτον Ποστ για την συμπεριφορα του Ισραηλ σε μεταναστες απο την Αφρικη.
Israeli government to refugees: Go back to Africa or go to prison
https://www.washingtonpost.com/world/middle_east/toughening-its-stance-toward-migrants-israel-pushes-africans-to-leave/2015/05/14/e1637bce-f350-11e4-bca5-21b51bbdf93e_story.html?utm_term=.0c105f6584be
7 ) "Making the Second Ghetto : Race and Housing in Chicago, 1940-1960" του Arnold R. Hirsch, το 1983, ειναι βιβλιο-σταθμος για την ιστορια των γκετο των μαυρων στην Αμερικη.