Η Midori Takada έφτιαξε το πιο σπουδαίο άλμπουμ της με ακουστικά όργανα και ένα μπουκάλι Cοca-Cola

Η Midori Takada έφτιαξε το πιο σπουδαίο άλμπουμ της με ακουστικά όργανα και ένα μπουκάλι Cοca-Cola Facebook Twitter
«Αυτή η δυσκολία του να είσαι γυναίκα συνθέτρια δεν υπήρχε μόνο τη δεκαετία του '80, τη βρίσκεις και σήμερα» λέει με τα λιγοστά αγγλικά της.
0

Χρειάστηκαν πάνω από τρεις δεκαετίες για να γίνει γνωστό το έργο της Midori Takada στον δυτικό κόσμο. Κι αυτό έγινε χάρη στο Διαδίκτυο, προτού επανακυκλοφορήσει επίσημα και ανακαλυφθεί εκ νέου το magnum opus της, το «Through the looking glass», το 2017 και ανοίξει ξαφνικά ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της σύγχρονης μινιμαλιστικής μουσικής που περιλάμβανε το όνομά της.

Όλα ξεκίνησαν όταν κάποιος έκανε upload ένα άγνωστο άλμπουμ από την Ιαπωνία, για το οποίο κανείς δεν ήξερε περισσότερες πληροφορίες και κατάφερε να κάνει απρόσμενα νούμερα στο YouTube. Εν μέρει, τα νούμερα οφείλονταν στο ονειρικό και ακαταμάχητο εξώφυλλο του άλμπουμ, που σε προκαλούσε να το ακούσεις. Αν το έκανες, δεχόσουν ένα ηχητικό σοκ από τέσσερις επιβλητικές και απόκοσμες συνθέσεις και ήχους χωρίς συγκεκριμένο γεωγραφικό προορισμό. Πιο συγκεκριμένα, όμως, η περιπέτεια του δίσκου της Takada μέχρι την επανακυκλοφορία του ήταν το αποτέλεσμα μιας τάσης της τελευταίας δεκαετίας που αφορούσε κυρίως τη μουσική εξερεύνηση σκηνών άλλοτε κλειστών και απομακρυσμένων συνοριακά χωρών.

Η μουσική μου και ο τρόπος σκέψης μου δεν ήταν τόσο δημοφιλή στην Ιαπωνία. Ο κόσμος δεν ενδιαφερόταν για τη δουλειά μου. Δεν τη θεωρούσε εμπορική.


Όσον αφορά την ιαπωνική μουσική, η πρώτη επανακυκλοφορία που πυροδότησε το συγκεκριμένο φαινόμενο ήταν το 2015 με ένα ακόμα χαμένο αριστούργημα των '80s, το «Utakata no Hibi» (που, σύμφωνα με το Google Translate, μεταφράζεται περίπου ως «κάθε μέρα κι από ένα τραγούδι») των Mariah.

 

Mariah - Utakata no Hibi (1983)


Αυτό, όμως, που έκανε το «Through the looking glass» τόσο μοναδικό στο είδος του και όχι ένα απλό πολύ καλό δίσκο ήταν ο τρόπος ηχογράφησης του, που έχει αποκτήσει πλέον μυθικές διαστάσεις. Η μουσική της μπορεί να ακούγεται ηλεκτρονική και προϊόν μακρόχρονης διαδικασίας, αλλά η αλήθεια είναι ότι ηχογραφήθηκε σε δύο μόνο ημέρες με ακουστικά όργανα και ένα μπουκάλι Cοca-Cola, και μάλιστα από μια σχετικά νεαρή και άσημη συνθέτρια. «Δεν είχα χρόνο, έτσι έπρεπε να λειτουργήσω με υψηλή ένταση και πολλή συγκέντρωση για να τον ηχογραφήσω» θυμάται σήμερα. Το μπουκάλι Cοca-Cola το χρησιμοποιούσε σαν φλάουτο όταν ήταν παιδί για να παίζει μουσική.


Για τους συλλέκτες το άλμπουμ αποτελούσε για χρόνια το «Άγιο Δισκοπότηρο» της ιαπωνικής μουσικής και κάθε original κόπια του χτυπούσε 750 δολάρια στο Discogs. Είχε περάσει απαρατήρητο όταν πρωτοκυκλοφόρησε το 1983. Ήταν η πρώτη της σόλο δουλειά. Πριν από αυτό συμμετείχε σε ένα σύντομης διάρκειας σχήμα, τους Mkwaju Ensemble, που πρόλαβαν να βγάλουν δύο κορυφαία άλμπουμ, τα «Mkwaju» και «Ki-Motion» το 1981 (κι αυτά μπορεί κανείς να τα πετύχει στο YouTube ολόκληρα).

 

Midori Takada - Through The Looking Glass


Σήμερα θεωρείται ένα από τα κορυφαία μουσικά έργα του μινιμαλισμού και τα ηχοχρώματα του συγκρίνονται με αυτά του Steve Reich. Στα 67 της η Midori Takada στέκεται επάξια δίπλα σε κορυφαίους μουσικούς όπως ο Brian Eno και ο Jon Hassell και σπάει κάπως το κλαμπ των πρωτοπόρων ανδρών της μινιμαλιστικής μουσικής, όπως έγραψαν στην «Guardian». Παράλληλα, θεωρείται μία από τις σημαντικότερες μουσικούς κρουστών παγκοσμίως.

Η ίδια θεωρεί ότι αυτή η αναγνώριση είναι ένα θαύμα. «Αυτή η δυσκολία τού να είσαι γυναίκα συνθέτρια δεν υπήρχε μόνο τη δεκαετία του '80, υπάρχει και σήμερα» λέει με τα λιγοστά αγγλικά της. «Εγώ ασχολιόμουν με τη μουσική για να ζήσω, όχι με στόχο να γίνω διάσημη συνθέτρια. Μικρή ήθελα να γίνω ζωγράφος αλλά η μουσική ήταν το μόνο πράγμα που ήξερα να κάνω. Η μουσική μου και ο τρόπος σκέψης μου δεν ήταν τόσο δημοφιλή στην Ιαπωνία. Ο κόσμος δεν ενδιαφερόταν για τη δουλειά μου. Δεν τη θεωρούσε εμπορική».

Για να βγάλει τα προς το ζην δίδασκε μουσική στο Πανεπιστήμιο Τεχνών του Τόκιο, συνέθετε και έπαιζε για το θέατρο. Κάπως έτσι βρέθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1995, μέσω του θεάτρου, στη Θεατρική Ολυμπιάδα του Θεόδωρου Τερζόπουλου. Είχε παίξει κρουστά στην ιαπωνική εκδοχή της «Ηλέκτρας» που σκηνοθέτησε ο Tadashi Suzuki στο Αρχαίο Στάδιο των Δελφών (υπάρχει ολόκληρη η παράσταση ανεβασμένη κι αυτή στο YouTube, με κακό δυστυχώς ήχο).

Η Midori Takada έφτιαξε το πιο σπουδαίο άλμπουμ της με ακουστικά όργανα και ένα μπουκάλι Cοca-Cola Facebook Twitter
Πέρσι, μετά από 20 χρόνια σιωπής, κυκλοφόρησε έναν καινούργιο δίσκο σε συνεργασία με την Ιρανοαιγύπτια Lafawndah, με τίτλο «Le Renard Bleu».


Η Takada μεγάλωσε σε ένα σπίτι γεμάτο μουσική. Η μητέρα της ήταν δασκάλα πιάνου και ο πατέρας της καθηγητής Αγγλικών. Η εντονότερη ανάμνηση από την παιδική της ηλικία ήταν οι ήχοι του πιάνου που έπαιζε η μητέρα της. Σπούδασε κλασική μουσική και ξεκίνησε την καριέρα της με λαμπρές προδιαγραφές, παίζοντας στη Φιλαρμονική του Βερολίνου. Σύντομα συνειδητοποίησε ότι η θέση της δεν ήταν ανάμεσα στις μεγάλες ορχήστρες του κόσμου. Ελεύθερο πνεύμα, αισθανόταν πιο κοντά στους μουσικούς του δρόμου. Εκείνη την περίοδο ανακάλυψε τις μουσικές παραδόσεις της ασιατικής και αφρικανικής μουσικής. Ανέπτυξε μια προσωπική φιλοσοφία ενάντια στον υλισμό και μια μουσική γλώσσα που ξεπερνούσε τις γεωγραφικές παραδόσεις.


Πέρσι, μετά από 20 χρόνια σιωπής, κυκλοφόρησε έναν καινούργιο δίσκο σε συνεργασία με την Ιρανο-αιγύπτια Lafawndah με τίτλο «Le renard bleu». «Δεν ξέρω αν η μουσική σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, αλλά για μένα είναι ολόκληρη η ζωή μου» αναφέρει λακωνικά. Της ζητάω να μου μιλήσει για τη χώρα της. «Πρόσφατα η Ιαπωνία αντιμετώπισε μεγάλες φυσικές καταστροφές. Αρκετοί άνθρωποι καταστράφηκαν εξαιτίας τους. Με συγκινούν κάθε φορά οι άνθρωποι που έχουν τη δύναμη να υπομείνουν τόσο σκληρές καταστάσεις. Η αληθινή δύναμη και εξουσία βρίσκονται στο μυαλό, όχι στα όπλα, πιστεύω».

 

KENZO - «Le renard bleu» by Partel Oliva


H Midori Takada θα εμφανιστεί την Κυριακή 2 Ιουνίου, στις 21:30 στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός, στο πλαίσιο του Plisskën Festival.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα Κατά Ματθαίον Πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Τα κατά Ματθαίον πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά τον συναρπαστικό κόσμο του μπαρόκ και ξεδιπλώνει τα μυστικά των Παθών του «σημαντικότερου μουσικού επιστήμονα», του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Μουσική / Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Ανταγωνισμός πάντοτε υπήρχε, αλλά ποτέ δεν σοβάρεψαν τόσο τα πράγματα όσο τώρα. Στον χορό μπήκε και ο Kanye West, το κερασάκι στην τούρτα όμως το έβαλε η Taylor Swift. Τα beefs έχουν επανέλθει επειδή μάλλον είναι κάτι που πουλάει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM