Οι Γάμμα Γάμμα είναι ένα νέο μουσικό πρότζεκτ του Γιώργου Καρναβά (Heretic Films, Synch Festival) σε συνεργασία με τον Γιώργο Δημακη (Prins Obi, Baby Guru). Το βάφτισαν έτσι από τα αρχικά των ονομάτων τους.
Το πρώτο τους άλμπουμ ονομάζεται «Καθόλου Τέχνη» και μόλις κυκλοφόρησε με ένα εντυπωσιακό εξώφυλλο που φιλοτέχνησε ο Δημήτρης Ρόκος. Πρόκειται για 10 κομμάτια που ο Καρναβάς έγραψε πριν από 30 χρόνια «κάπου μεταξύ μετα-εφηβικής κατάθλιψης, χαζολογήματος πάνω στο πιάνο, τις σπουδές του οποίου είχα παρατήσει, και προσπάθειας να βρω έναν τρόπο να γράφω για πράγματα που μου συνέβαιναν ή σκεφτόμουν», γράφει σε ένα κείμενο που παρουσιάζει το γκρουπ. Όλο αυτό το διάστημα δεν ήταν στο πλάνο του να τα κυκλοφορήσει. Μάλιστα θεωρούσε ότι ήταν «τραγικά», μέχρι που ήρθε ο Covid-19 και η καραντίνα, οπότε έπιασε τον εαυτό του να τα παίρνει στα σοβαρά όταν ξεκίνησε να τα παίζει ως παιχνίδι αρχικά στην οικογένειά του, στον γιο του και στη μικρή του κόρη, των οποίων τα σχόλια κατά τη διάρκεια αυτών των σπιτικών ηχογραφήσεων ακούγονται σε ορισμένα σημεία στον δίσκο. Μόλις τέλειωσε η καραντίνα ξεκίνησε να ψάχνει για παραγωγό, έτσι συνάντησε τον Obi που μόλις είχε αφήσει την πρωινή του δουλειά και είχε αποφασίσει να αφοσιωθεί ολοκληρωτικά στη μουσική, και κάπως έτσι έχουμε σήμερα το άλμπουμ των Γάμμα Γάμμα στα χέρια μας.
Είναι μόλις το δεύτερο μουσικό βίντεο στο οποίο συμμετέχει ο Dafoe στην πολύχρονη καριέρα του. Το πρώτο ήταν το «Cut the World» των Anohni and the Johnsons που γυρίστηκε το 2012.
Στο «Καθόλου Τέχνη» δημιουργείται μια περίεργη ηχητική συνθήκη που δεν αντιλαμβάνεσαι με τις πρώτες ακροάσεις. Αν και δεν ακολουθεί κάποια τάση των καιρών ούτε κάποιο μουσικό είδος πιστά, το ύφος αλλάζει από κομμάτι σε κομμάτι ή ακόμα και μέσα στα κομμάτια όπως π.χ. στο «Πέντε η ώρα το πρωί». Δεν υποτάσσεται σε έναν πιο καθαρό ήχο αλλά δημιουργεί μια σπάνια αχρονικότητα, που ήταν και βασικός σκοπός τους, όπως μου λένε και οι δύο.
Για παράδειγμα, το synth punk στο πρώτο σινγκλ του δίσκου «Ένα συμφέρον, νόημα κανένα» δεν προϊδεάζει καθόλου για το τι θα ακολουθήσει ή, μάλλον, το κάνει, αλλά με ιδιαίτερο τρόπο, επειδή θα ακούσεις ανάλογο synth pop ήχο στο προτελευταίο κομμάτι του δίσκου, το «Αύριο Βράδυ». Δεν λείπουν οι ψυχεδελικές progressive στιγμές («Λάνσελοτ») ή το spoken word («Ankorman»).
GAMMAGAMMA - Ena Symferon, Noima Kanena
Αυτό που κάνει το όλο εγχείρημα πιο ενδιαφέρον και πιο ιδιαίτερο είναι ότι οι στίχοι, ειδικά σε τραγούδια όπως το «Αύριο Βράδυ», είναι χτισμένοι πάνω σε ρεμπέτικες φόρμες, ένα είδος που ο Καρναβάς άκουγε το ’90 που τα έγραφε. Πάνω τους, ο Obi βρήκε πρόσφορο έδαφος για να χτίσει ένα πολύπλευρο avant-pop ηχητικό σύμπαν γεμάτο φαντασία, χρώμα και γενικά με όλα τα στοιχεία που χαρακτήριζαν το προσωπικό του έργο. Είναι η πρώτη φορά που αφοσιώνεται σε ένα εξ ολοκλήρου ελληνόφωνο πρότζεκτ και φαίνεται ότι του ταιριάζει πολύ.

Το «Λάνσετοτ», που είναι ίσως η πιο δυνατή στιγμή του δίσκου για μένα, μοιάζει να είναι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του. Αναφέρεται σε ένα σκυλάδικο στην πλατεία στο Μπουρνάζι όπου σύχναζε τότε ο Καρναβάς και ήταν γεμάτο με τύπους που το μόνο που τους ενδιέφερε ήταν πού θα πιουν καφέ και το αμάξι τους. «Θυμάμαι τη μεγάλη επιτυχία του ελληνικού τραγουδιού τη δεκαετία του '90, η οποία ξεκίνησε με τον ΛεΠα και έφτασε να γίνει όλο αυτό το massive πράγμα, που ήταν αναπόφευκτο επειδή ήταν παντού στην ελληνική κοινωνία. Θεωρώ ότι συμβάδιζε πάρα πολύ με την ψυχολογία του κόσμου, η οποία κάποιες φορές είχε τύχει να εκφραστεί με πιο θετικό τρόπο, π.χ. και ο Καζαντζίδης έκλαιγε, αλλά έκλαιγε για κάτι άλλο. Εδώ κάπως το πράγμα είχε ευτελιστεί. Ήταν η δεκαετία της απόλυτης ευμάρειας, τα προβλήματα που αντιμετωπίζαμε τότε ήταν αστεία. Τσακωνόμασταν για μαλακίες. Ήταν μια κοινωνία που έψαχνε νόημα στην καψούρα», αναφέρει. Ο Οbi τραγουδάει σε 6 κομμάτια και ο Γιώργος σε 4.
«Το "Καθόλου Τέχνη" επιδιώκαμε να είναι κάτι που θα θέλεις να το ξανακούσεις και που συνέχεια θα βρίσκεις πράγματα σε αυτό, και ηχητικά και στιχουργικά. Με ενδιέφερε πάρα πολύ να κάνω κάτι στο οποίο η ελληνική γλώσσα να μπορεί να ακούγεται εύηχη, επειδή θυμάμαι να μου σηκώνεται η τρίχα παλιότερα όταν άκουγα ροκ κομμάτια ελληνικά. Θεωρώ ότι αν έκανε ένα καλό στην ελληνική κουλτούρα το χιπ χοπ και όλη αυτή η κατάσταση, είναι ότι η νέα γενιά ξανακούει διηγήσεις για πράγματα που την αφορούν, επειδή εμείς, που μεγαλώσαμε το '80 και το '90, κολλήσαμε με τραγούδια που γράφτηκαν σε μια άλλη γλώσσα που τότε θεωρούσαμε ότι ήταν πιο κοντά σε αυτά που βιώναμε – εγώ προσωπικά κόλλησα με τραγούδια που γράφτηκαν στο Μάντσεστερ. Εγώ χαίρομαι πάρα πολύ με αυτήν τη δουλειά. Όταν το υλικό σου δουλεύει, το νιώθεις. Είναι υλικό που έχει αντοχές και στοιχεία για να παίξεις μαζί του, οπότε θα δούμε πώς θα αντιδράσει ο κόσμος», λέει ο Γιώργος.

Μπορεί αρχικά να φάνηκε ότι ο Καρναβάς άφησε για λίγο στην άκρη τις κινηματογραφικές του περιπέτειες για τη μουσική, αλλά μας επιφύλασσε μια μεγάλη έκπληξη, τον Willem Dafoe να πρωταγωνιστεί στο βιντεοκλίπ. «Με τον Willem γνωριζόμαστε εδώ και 7-8 χρόνια και έχουμε κάνει ήδη δυο ταινίες μαζί, το “Inside" του Βασίλη Κατσούπη και το “Πάρτυ Γενεθλίων” που γυρίστηκε πέρσι το καλοκαίρι και θα το δούμε σύντομα στις αίθουσες. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων έμαθε ότι φτιάχναμε τον δίσκο με τον Prins Obi, ο οποίος ήταν επίσης παρών στα γυρίσματα, και ζήτησε να τον ακούσει. Έγινε fan και κατέληξε να μας κάνει αυτό το υπέροχο δώρο, να γίνει ο ήρωας του "Αύριο Βράδυ"», μου αναφέρει. Ο Dafoe διάλεξε το συγκεκριμένο κομμάτι, που, μεταξύ μας, είναι και το αδιαμφισβήτητο χιτ του δίσκου.
Το βίντεο αποτυπώνει μια στιγμή από τους στίχους του τραγουδιού. Ο ντροπαλός ώριμος ήρωας φλερτάρει με τα μάτια με μια νεαρή κοπέλα πριν ξεκινήσει έναν ξέφρενο χορό για να εκφράσει όσα δεν μπορεί να πει με λόγια. Η σκηνοθεσία είναι του Γιώργου Κατσούπη και γυρίστηκε σε μια μέρα σε ένα παλιό κουτούκι στο Χαλάνδρι που παραμένει ανοιχτό εδώ και 60 χρόνια και μοιάζει σαν να μην το έχει αγγίξει ο χρόνος. Είναι μόλις το δεύτερο μουσικό βίντεο στο οποίο συμμετέχει ο Dafoe στην πολύχρονη καριέρα του. Το πρώτο ήταν το «Cut the World» των Anohni and the Johnsons που γυρίστηκε το 2012. «Ήμουν πολύ χαρούμενος που ξαναβρέθηκα με τον Βασίλη Κατσούπη και τον Γιώργο Καρναβά, τον σκηνοθέτη και τον παραγωγό τoυ "Inside". Το κλιπ έχει πολλή και έντονη κινητικότητα και πάντα χαίρομαι όταν έχω λόγο να βρίσκομαι στην Αθήνα», δήλωσε ο Willem Dafoe.