Κωνσταντίνα Βούλγαρη Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Κωνσταντίνα Βούλγαρη: «Ζούμε σε μια εποχή που κυριαρχεί τρομερή βιασύνη παντού»

0

Όταν γεννήθηκα μέναμε στα Πατήσια, μετά πήγαμε Νέο Ηράκλειο και ύστερα στην Παλιά Πεντέλη, μια γειτονιά που τη θυμάμαι έντονα καθώς η περιοχή έμοιαζε ακόμα λίγο με δάσος – θυμάμαι που μαζεύαμε κάθε άνοιξη άγρια σπαράγγια λίγο πιο πάνω στο βουνό, είχα δει μέχρι κι αλεπούδες κοντά στο σπίτι! Υπήρχε, λοιπόν, αυτή η αίσθηση μιας εξοχής πολύ κοντά στην Αθήνα, η οποία από εκεί πάνω μάς φαινόταν κιόλας πιο μακρινή από όσο ήταν. «Εξοχή» συγκριτικά ήταν και το Πολύδροσο, όπου εγκατασταθήκαμε μόνιμα το 1987. Πολλές φορές μάλιστα κατεβαίναμε από εκεί 2-3 φίλες μαζί στην Αθήνα με oτοστόπ γιατί η συγκοινωνία ήταν πολύ αραιή και το ταξί στοίχιζε. Άντε να το κάνει σήμερα αυτό, νύχτα κιόλας, ένα έφηβο παιδί, ειδικά κορίτσι!

• Είχαμε, εντούτοις, από νωρίς με τον αδελφό μου επαφή με το κέντρο της πόλης, καθώς εκεί βρισκόταν το γραφείο του πατέρα μας, αρχικά στην Αριστοτέλους και ύστερα στα Εξάρχεια, κοντά στην πλατεία. Εγώ πάλι ήδη από μικρή, όσο και να μου άρεσε η φύση, προτιμούσα ξεκάθαρα το κέντρο της πόλης από τα προάστια, γιατί εκεί συνέβαιναν όλα, οπότε εκεί ήθελα να ζω. Προσπάθησα μάλιστα από νωρίς να βγάζω τα δικά μου χρήματα, ακριβώς για να είμαι αυτόνομη και ανεξάρτητη. Από παιδί, άλλωστε, ήθελα να μεγαλώσω το συντομότερο δυνατό! Δεν με φόβιζαν οι ενήλικες ευθύνες και υποχρεώσεις, αντίθετα τις επιδίωκα.

Σαν μεγαλώσαμε λίγο με τον Αλέξανδρο, με το που έκλεινε το γραφείο ο πατέρας το «ανοίγαμε» εμείς. Φέρναμε παρέες, αράζαμε, κοιμόμασταν κιόλας εκεί πολλές φορές, κανονική κατάληψη είχαμε κάνει! Από τα κλασικά μας στέκια, εκτός από αυτά των Εξαρχείων (Αν, Next, L.A. και άλλα), ήταν το Red Sea στα Ιλίσια, ο Μάγος του Οζ στην Κυψέλη και βέβαια το Ρόδον, το θρυλικό συναυλιάδικο στη Μάρνης. Παρότι, μάλιστα, την εποχή εκείνη, μέσα ’90s-μέσα ’00s, κυριαρχούσε ο ηλεκτρονικός ήχος, εμείς επιμέναμε στα ροκ - πανκ ακούσματα.

Προσωπικά με γοητεύει η ιδέα τού να ακούω κάτι και να χρειάζεται να συγκεντρωθώ για να το κάνω χωρίς να βομβαρδίζομαι από εικόνες και παραστάσεις που μου αποσπούν διαρκώς την προσοχή. Μπορείς, επιπλέον, να το ακούσεις οπουδήποτε, οποτεδήποτε – μεγάλη ευκολία. Δεν το ακούς ωστόσο παντού το ίδιο, αλλιώς είναι στο σπίτι σου, αλλιώς στη θάλασσα, αλλιώς όταν οδηγείς, όταν αθλείσαι ή όταν πας περίπατο με τον σκύλο σου.

• Το πρώτο σπίτι που νοίκιασα μόνη μου στην Αθήνα ήταν στο Μπραχάμι. Ακολούθησαν τα Εξάρχεια, όπου άλλαξα διάφορα σπίτια, και εδώ και έντεκα χρόνια ζω στο Παγκράτι με τον σύντροφό μου. Μου αρέσει το Παγκράτι κι ας έχει αλλάξει τόσο τα τελευταία χρόνια, όχι πάντα προς το καλύτερο –η τουριστικοποίηση και το Airbnb κάνουν θραύση κι εδώ, τα ενοίκια έχουν απογειωθεί, παραδοσιακά μαγαζάκια γίνονται επιχειρήσεις αναψυχής και εστίασης‒, διατηρεί ωστόσο μια ατμόσφαιρα γειτονιάς, έχει χαρακτήρα και αρκετό πράσινο. Αν, πάντως, χρειαζόταν να μετακομίσω ξανά και μπορούσα να διαλέξω, θα επέλεγα Παλιό Φάληρο για τη θάλασσα, τη θέα αλλά και την ανθρωπογεωγραφία του. 

Κωνσταντίνα Βούλγαρη Facebook Twitter
Δεν ένιωσα ποτέ άνετα που είχα επώνυμους γονείς. Κάποιοι μπορεί αυτό να το θεωρούν προνόμιο, όμως για μένα ήταν ανέκαθεν πολύ καταπιεστικό. Καταρχάς πολλοί μού φοράγανε εξ αυτού μια προκατασκευασμένη ταυτότητα. Έπρεπε κάθε φορά να αποδεικνύω τι δεν είμαι, ώστε να μπορέσουν να με πλησιάσουν! Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

• Μου αρέσει γενικά η Αθήνα με όλα της τα «μείον», γιατί πιστεύω ότι τα «συν» πλεονεκτούν και μπορούν να γίνουν περισσότερα αν το προσπαθήσουμε κι αν, βέβαια, υπάρξει και πολιτική βούληση γι’ αυτό. Το ιστορικό της κέντρο έχει σίγουρα αναβαθμιστεί αρκετά συγκριτικά με την προηγούμενη δεκαετία, οπότε έβλεπες παντού δυστυχία, μιζέρια και παρακμή. Τώρα έχουμε φτάσει στο άλλο άκρο, σε μια υπερβολική τουριστικοποίηση που απειλεί να διώξει όλους τους μόνιμους κατοίκους και να αλλοιώσει εντελώς τον χαρακτήρα του.

Δεν θα επιθυμούσα, παρά ταύτα, να ζήσω μόνιμα σε άλλη ευρωπαϊκή πόλη, με εξαίρεση ίσως τη Νάπολη που την επισκέφθηκα πρόσφατα και την ερωτεύθηκα κυριολεκτικά! Πρόκειται για μια πόλη βρόμικη μεν αλλά απίστευτα όμορφη, ζωντανή, μποέμ και καθόλου δήθεν, παρότι είναι κι αυτή τουριστικός προορισμός ‒ μου θύμισε έντονα την Αθήνα της δεκαετίας του ’90.

• Γύρω στα είκοσι, έχοντας μόλις βγει από μια πολύ δύσκολη σχέση, ήρθα σε επαφή με μια πανευρωπαϊκή οργάνωση νέων που πρόσφερε εθελοντική εργασία σε διάφορες χώρες, εξασφαλίζοντάς σου τη διαμονή. Μέσω αυτής εργάστηκα για δύο βδομάδες σε μια φάρμα στη Φεράρα της Ιταλίας, όπου απασχολούνταν κυρίως πρώην φυλακισμένοι – από τότε και σε συνδυασμό με τις πολιτικές μου πεποιθήσεις διατηρώ μια ιδιαίτερη ευαισθησία για τα δικαιώματα των κρατουμένων, τα οποία επανέρχονται συχνά στη δουλειά μου. Εκτός από τις αγροτικές δουλειές, επισκεύαζαν παλιά έπιπλα, μάζευαν επίσης παλιοσίδερα για ανακύκλωση. Είχα βοηθήσει τόσο στη συγκομιδή όσο και στις επισκευές της αγροικίας και τελειώνοντας κάναμε μαζί με έναν Σουηδό που επίσης συμμετείχε στο πρόγραμμα έναν «μίνι» γύρο της Ιταλίας, πάλι με οτοστόπ, την «τέχνη» του οποίου ήξερα καλά!   

• Δεν ένιωσα ποτέ άνετα που είχα επώνυμους γονείς. Κάποιοι μπορεί αυτό να το θεωρούν προνόμιο, όμως για μένα ήταν ανέκαθεν πολύ καταπιεστικό. Καταρχάς πολλοί μού φοράγανε εξ αυτού μια προκατασκευασμένη ταυτότητα. Έπρεπε κάθε φορά να αποδεικνύω τι δεν είμαι, ώστε να μπορέσουν να με πλησιάσουν! Θυμάμαι, για παράδειγμα, πόσο είχα χαλαστεί όταν βραβεύτηκα για τη μικρού μήκους ταινία μου Γιούπι στη Δράμα κι ένας τύπος αρκετά μεγαλύτερός μου ήρθε και μου είπε «συγχαρητήρια, ωραία ταινία, αλλά το βραβείο το πήρες λόγω του πατέρα σου». Και εννοείται ότι δεν ήταν η μόνη φορά που άκουσα τέτοια σχόλια.

Μόλις τα τελευταία χρόνια νιώθω κάπως καλύτερα με όλο αυτό, πριν απέφευγα και να το αναφέρω. Για τον ίδιο λόγο απέφευγα να κάνω δουλειές με τους γονείς μου ή να ακολουθήσω τα δικά τους βήματα, με εξαίρεση κάποια συνεργασία που είχα με τον πατέρα μου. Όχι πως δεν τους αγαπώ και δεν τους εκτιμώ, κάθε άλλο, μας μεγάλωσαν άλλωστε πολύ ελεύθερα, απλώς δεν ήθελα να ταυτιστώ μαζί τους επαγγελματικά.

Κωνσταντίνα Βούλγαρη Facebook Twitter
Έκανα και τα «Συγχαρητήρια στους αισιόδοξους», στην πορεία όμως κατάλαβα πως το μέλλον μου δεν ήταν στον κινηματογράφο.

• Σπούδασα στη Σχολή Σταυράκου, αλλά δεν πήρα ποτέ πτυχίο. Έκανα επίσης ένα μεταπτυχιακό στο Νational Film and Television School στο Λονδίνο πάνω στο σενάριο. Μου έδωσε πράγματα, δεν λέω, συνάντησα ας πούμε ανθρώπους που έκαναν ταινίες, έχοντας φοβερές ιστορικές όσο και πολιτικές γνώσεις πάνω σε ανθρώπους, καταστάσεις και πράγματα, οι οποίες έβγαιναν και στη δουλειά τους κι αυτό ήταν κάτι πολύ κοντά και στα δικά μου ενδιαφέροντα. Θα μπορούσα, σκεφτόμουν, να κάνω κάτι αντίστοιχο στην Ελλάδα, οργανώνοντας ανάλογα τα δικά μου βιώματα και μνήμες. Αυτό δεν θα γινόταν στο εξωτερικό.

Είχα βάλει, για παράδειγμα, σε ένα χριστουγεννιάτικο πάρτι στο σπίτι μου στο Λονδίνο, όπου είχαμε μαζευτεί φίλοι και συμφοιτητές από διάφορες χώρες, Σαββόπουλο, που τον λατρεύω. Τους άρεσε, πιάσανε να με ρωτάνε τι λέει στα τραγούδια του και τότε συνειδητοποίησα ότι για να τα καταλάβουν θα έπρεπε να τους εξηγήσω τον Εμφύλιο, τη χούντα, την αντίσταση, τι σημαίνει μάτιασμα, ένα σωρό πράγματα πολύ «ελληνικά» που δεν ήθελα με τίποτα να αφήσω για να προσπαθήσω να εντρυφήσω σε μια άλλη κουλτούρα, παρότι βέβαια μια τέτοια πόλη σού δίνει τεράστια ερεθίσματα και δυνατότητες.   

778
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

• Γυρνώντας στην Ελλάδα, έκανα την πρώτη μου μεγάλου μήκους ταινία, το Valse Sentimentale (2007). Ακολούθησαν τα Συγχαρητήρια στους αισιόδοξους, στην πορεία όμως κατάλαβα πως το μέλλον μου δεν ήταν στον κινηματογράφο. Σε αυτό, ξέρεις, συνέβαλε πολύ και η ψυχανάλυση την οποία ξεκίνησα με αφορμή κάποιες κρίσεις άγχους και πανικού που είχα από νεαρή ηλικία ‒ προσπάθησα αρχικά να τις αντιμετωπίσω μόνη μου, ώσπου κάποια στιγμή κουράστηκα, έτσι δεν υπήρξε αποτέλεσμα.

Η ψυχανάλυση μου προσέφερε πάρα πολλά, με βοήθησε να αγαπήσω περισσότερο τον εαυτό μου και να του δώσω χρόνο σε μια εποχή που κυριαρχεί μια τρομερή βιασύνη παντού: καλείσαι σε χρόνο dt και να ερωτευτείς, και να πετύχεις, και να ξεχωρίσεις και, φυσικά, να ποστάρεις άμεσα στα σόσιαλ την ευτυχία, την προκοπή και τη χαρά σου!

Εγώ, όμως, είχα ανάγκη να μπω σε ένα είδος χειμερίας νάρκης ώσπου να τακτοποιήσω μερικά πράγματα μέσα μου και χάρη σε αυτό το βύθισμα μπόρεσα να συνειδητοποιήσω ποια είμαι, τι είναι στ’ αλήθεια δικό μου, τι «φορεμένο», τι θέλω και τι μου αρέσει πραγματικά. Κι αυτό που κατάλαβα μέσα από αυτή την οργανική αλλαγή που μου συνέβη είναι ότι δεν με έλκει τόσο το καλλιτεχνικό κομμάτι, το βλέπω περισσότερο ως τρόπο έκφρασης παρά ως δημιουργική ταυτότητα. Πλέον προσανατολίζομαι περισσότερο στην Ιστορία, τη μεταπολεμική ιδιαίτερα, που μελετώ πολύ τελευταία, και κατ’ επέκταση στη δημοσιογραφική έρευνα.

Κωνσταντίνα Βούλγαρη Facebook Twitter
Όλο αυτό το σερί των κρίσεων που ζήσαμε από το ’08 και μετά σίγουρα με επηρέασε κι εμένα ποικιλότροπα. Καταρχάς, ξεκίνησε πάνω που έμπαινα στα τριάντα, μια ηλικία που θεωρείται από τις πιο δημιουργικές και στην οποία έχεις, υποτίθεται, μπει σε μια σειρά. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

• Ένα από τα ιδιαίτερα ερευνητικά μου ενδιαφέροντα είναι η περίοδος της δικτατορίας. Αυτή την περίοδο παίρνω συνεντεύξεις από καλλιτέχνες που ήταν ενεργοί εκείνη την εποχή εν όψει ενός βιβλίου που ετοιμάζω και το ζητούμενό μου δεν είναι μόνο η τότε καλλιτεχνική τους παραγωγή αλλά και η καθημερινότητά τους, από το κυνήγι του μεροκάματου και τον «μπαμπούλα» της λογοκρισίας μέχρι τις πολιτισμικές τους αναφορές και προσλαμβάνουσες.

Εκεί εστιάζω και σε μια σειρά πόντκαστ που κάνω στο lifo.gr., μέσα από τα οποία φωτίζω και άγνωστες, πιο μοναχικές ιστορίες αντίστασης, όπως αυτή του Λέοντα Κουκούλα, προέδρου της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών, ο οποίος, όταν τον Οκτώβριο του ’67 τους επισκέφθηκε ο Παττακός, πήρε τον λόγο και καθώς υπερασπιζόταν τα δημοκρατικά ιδεώδη, από την υπερένταση έπαθε καρδιακή προσβολή και πέθανε! Κι όμως, σήμερα δεν τον μνημονεύει κανείς. Την πληροφορία μού μετέφερε ο Ντένης Ζαχαρόπουλος.

Ο πατέρας μου, πάλι, μου έλεγε για μια γνωστή του ηθοποιό ονόματι Χριστίνα Τσίγκου η οποία καταγόταν από πλούσια οικογένεια Αιγυπτιωτών και είχε σπίτι στο Κολωνάκι. Εκεί λοιπόν υπήρχε ένα δωμάτιο, η πόρτα του οποίου ήταν πάντα κλειστή – χρόνια αργότερα, κι αφού εκείνη είχε πια πεθάνει, χωρίς ποτέ να μιλήσει γι’ αυτό, έμαθε ότι εκεί έκρυβε τον καταζητούμενο πρώην βουλευτή της ΕΔΑ Αντώνη Μπριλλάκη. Βρίσκω ότι τέτοιες περιπτώσεις έχουν ξεχωριστό ενδιαφέρον.   

• Τα πόντκαστ είναι, θα έλεγα, ό,τι πιο ωραίο και δημιουργικό κάνω αυτή την εποχή. Είναι σαν να γυρίζω μια ταινία μόνο με ήχο, ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ ας πούμε, όπου αφενός έχω το απόλυτο κουμάντο, αφού δεν έχω να κάνω με τρίτους, αφετέρου μου έρχεται πολύ πιο φτηνά και το κάνω σαφώς με λιγότερο άγχος! Θεωρώ, έπειτα, ότι έχουμε κουραστεί λίγο απ’ όλη αυτήν τη «μονοκρατορία» της εικόνας. Προσωπικά με γοητεύει η ιδέα τού να ακούω κάτι και να χρειάζεται να συγκεντρωθώ για να το κάνω χωρίς να βομβαρδίζομαι από εικόνες και παραστάσεις που μου αποσπούν διαρκώς την προσοχή.

Μπορείς, επιπλέον, να το ακούσεις οπουδήποτε, οποτεδήποτε – μεγάλη ευκολία. Δεν το ακούς ωστόσο παντού το ίδιο, αλλιώς είναι στο σπίτι σου, αλλιώς στη θάλασσα, αλλιώς όταν οδηγείς, όταν αθλείσαι ή όταν πας περίπατο με τον σκύλο σου. Μια αγαπημένη δική μου συνήθεια είναι να βγάζω βόλτα την Μπόνι και να παρατηρώ τον κόσμο γύρω μου, ακούγοντας ταυτόχρονα κάποιο πόντκαστ.

Δεν εγκατέλειψα, εντούτοις, τελείως την εικόνα, έχω βάλει μπροστά ένα ντοκιμαντέρ για ένα οθωμανικό φρούριο των Χανίων, το Ιτζεδίν, που αργότερα έγινε φυλακή για πολιτικούς κρατούμενους – εκεί μάλιστα είχαν κάνει πολλά γυρίσματα τόσο ο Θόδωρος Αγγελόπουλος για τις Μέρες του ’36 όσο και ο πατέρας μου στο Τελευταίο Σημείωμα. Το κτίριο είχε εγκαταλειφθεί για μεγάλο διάστημα και τώρα τελευταία γίνονται κάποιες προσπάθειες ανάδειξης και μετατροπής του σε αξιοθέατο, στο πλαίσιο των οποίων ο δήμος πραγματοποιεί το φεστιβάλ «Ανοιχτά Πανιά». Ο δικός μου προβληματισμός έγκειται στο τι σημαίνει για τη δημόσια ιστορία μιας πόλης η ύπαρξη ενός τέτοιου μνημείου και εύχομαι, όταν ολοκληρωθεί το ντοκιμαντέρ, να συμβάλει κι αυτό στην αποκατάστασή του.    

Κωνσταντίνα Βούλγαρη Facebook Twitter
Τα πόντκαστ είναι, θα έλεγα, ό,τι πιο ωραίο και δημιουργικό κάνω αυτή την εποχή. Είναι σαν να γυρίζω μια ταινία μόνο με ήχο, ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ ας πούμε, όπου αφενός έχω το απόλυτο κουμάντο, αφού δεν έχω να κάνω με τρίτους, αφετέρου μου έρχεται πολύ πιο φτηνά και το κάνω σαφώς με λιγότερο άγχος! Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

• Όλο αυτό το σερί των κρίσεων που ζήσαμε από το ’08 και μετά σίγουρα με επηρέασε κι εμένα ποικιλότροπα. Καταρχάς, ξεκίνησε πάνω που έμπαινα στα τριάντα, μια ηλικία που θεωρείται από τις πιο δημιουργικές και στην οποία έχεις, υποτίθεται, μπει σε μια σειρά. Όταν, λοιπόν, φτάνεις στα 35 σου να κερδίζεις αρκετά λιγότερα χρήματα απ’ ό,τι στα 25 σου –και δεν εννοώ τίποτα τρελά λεφτά, απλώς αρκετά για να μπορείς να ζεις λίγο πιο ανθρώπινα‒, είναι σίγουρα μια αρνητική εξέλιξη συγκριτικά με τις προηγούμενες γενιές, χώρια οι επιπτώσεις στην κοινωνία, και ειδικά στα πιο αδύναμα μέλη της, τους φτωχούς, τους ηλικιωμένους.

Έπειτα δεν είναι μόνο αυτό που φαίνεται, ποιος ξέρει πόσα μικρά βουβά δράματα εξελίχθηκαν γύρω μας, κρυμμένα πίσω από τέσσερις τοίχους όλα αυτά τα χρόνια. Και δεν νομίζω ότι τα πράγματα έχουν καλυτερεύσει πολύ από τότε, όσο κι αν θέλουμε να το πιστέψουμε.

Κάτι άλλο που αναδύθηκε είναι ένας ακραίος ατομικισμός, που τον είδαμε και στην πανδημία. Η οποία, πέρα από τις καταστροφικές της συνέπειες, ήταν και μια ευκαιρία να αναστοχαστούμε πάνω στη δημόσια υγεία, τον δημόσιο χώρο, την καθημερινότητά μας μέσα στην πόλη, τις συνθήκες στα μέσα μαζικής μεταφοράς, στους εργασιακούς χώρους κ.λπ., μια συζήτηση που όμως δεν προχώρησε ποτέ. Με το που έληξε ο «συναγερμός», ξαναγυρίσαμε στα ίδια και χειρότερα! 

Η Κωνσταντίνα Βούλγαρη επιμελείται ερευνητικά και ιστορικά πόντκαστ για τo lifo.gr, ετοιμάζει ένα ντοκιμαντέρ για το Ιτζεδίν, το Οθωμανικό φρούριο-φυλακή των Χανίων κι έχει στα σκαριά ένα βιβλίο για τους καλλιτέχνες στα χρόνια της δικτατορίας.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οι Αθηναίοι
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Παντελής Βούλγαρης: «Δεν έγινα ποτέ κατεστημένο ούτε κατά παραγγελία σκηνοθέτης»

Η συνέντευξη της Κυριακής / Παντελής Βούλγαρης: «Δεν έγινα ποτέ κατεστημένο ούτε κατά παραγγελία σκηνοθέτης»

Ένας από τους μεγαλύτερους εν ζωή σκηνοθέτες μας σε μια χορταστική συνέντευξη για τη ζωή, το έργο και τις εμπειρίες που έχει αποκομίσει εδώ και έξι δεκαετίες πίσω από την κάμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ιωάννα Καρυστιάνη

Βιβλίο / «Ψιλά γράμματα» της Ιωάνας Καρυστιάνη: Αναζητώντας τον χαμένο πολιτικό χρόνο

Η Ιωάννα Καρυστιάνη δημιουργεί δύο ήρωες -και ταυτόχρονα αντιήρωες- για να δείξει την αντιφατικότητα της ανθρώπινης ζωής. Δυνατή πλοκή που διανύει έναν μακρύ χρόνο από τη δεκαετία του 1950 μέχρι σήμερα και μια μεγάλη γεωγραφία από την Αθήνα, στο Αγρίνιο, στην Κρήτη. Ένα ντόμινο καταρρεύσεων που δίνεται με ειρωνεία και χιούμορ.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ