Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ

Τα ορφανά του Δημοτικού Βρεφοκομείου Αθηνών

OΙ ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΑΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΑΝ ΣΕ ΕΝΑ ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΟ «ΛΕΥΚΩΜΑ ΖΩΗΣ» ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΡΕΥΝΩΝ «ΡΙΖΕΣ» ΚΑΙ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ

Βρεφοδόχος. Από τη «Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια»: Κιβώτιον ευμέγεθες δυνάμενον να χωρεί έως δύο βρέφη εξηπλωμένα. Το τοιούτον εντοιχίζεται παρά την εξώθυραν των βρεφοκομείων προς τον σκοπόν να εκτίθενται εν αυτώ κρυφά τα δι’ ένα οιονδήποτε λόγον απορριπτόμενα ή εγκαταλειπόμενα νεογνά ή βρέφη. Ως δε ήθελεν αποτεθεί εκεί το παιδίον αυτόματος ηλεκτρικός κώδων αγγέλλει την πράξιν ταύτην της εγκαταλείψεως.
Βρεφοδόχος. Από τη «Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια»: Κιβώτιον ευμέγεθες δυνάμενον να χωρεί έως δύο βρέφη εξηπλωμένα. Το τοιούτον εντοιχίζεται παρά την εξώθυραν των βρεφοκομείων προς τον σκοπόν να εκτίθενται εν αυτώ κρυφά τα δι’ ένα οιονδήποτε λόγον απορριπτόμενα ή εγκαταλειπόμενα νεογνά ή βρέφη. Ως δε ήθελεν αποτεθεί εκεί το παιδίον αυτόματος ηλεκτρικός κώδων αγγέλλει την πράξιν ταύτην της εγκαταλείψεως.

Το Δημοτικό Βρεφοκομείο της Αθήνας ιδρύθηκε το 1874, με σκοπό την περίθαλψη και συντήρηση των εγκαταλελειμμένων ή ορφανών νεογνών. Η Βούλα Παπαϊωάννου (1898-1990), μία από τις κορυφαίες Ελληνίδες φωτογράφους, αναλαμβάνει να απαθανατίσει με τον φακό της το Βρεφοκομείο για λογαριασμό της UNRRA.

 

Δείτε τι γράφει η ίδια η φωτογράφος για το Δημοτικό Βρεφοκομείο:

 

«Φιλανθρωπικό Ίδρυμα με σκοπό την περίθαλψη και συντήρηση αμφοτέρων των φύλων, εγκαταλελειμμένων υπό των γεννητόρων ή ορφανών πατρός ή μητρός και φυσικών εξωγάμων εφ' όσον η μήτηρ στερείται αποδεδειγμένως των μέσων συντηρήσεως του βρέφους.
Δύο μωρά την ημέρα είναι ο μέσος όρος των εισαγομένων βρεφών στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών. Τα περισσότερα βρίσκονται στα σκαλοπάτια των σπιτιών και μερικά στα σκαλοπάτια του Ιδρύματος. Άλλα, παιδιά εκτός γάμου, έρχονται απευθείας από τα Μαιευτήρια. Τα παιδιά μένουν, εκτός αν υιοθετηθούν, έως ότου γίνουν δύο ετών. Παρά τον μεγάλο αριθμό ορφανών σήμερα στην Ελλάδα και την ασταθή οικονομία του Κράτους, είναι δύσκολο να βρεθούν ανάδοχοι γονείς. Το πρόβλημα του τι θα απογίνουν αυτά τα παιδιά γίνεται σοβαρό. Την παρούσα στιγμή το Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών έχει 230 παιδιά. Παιδιά που είναι πάνω από δύο ετών και δεν έχουν υιοθετηθεί, και για τα οποία δεν υπάρχει χώρος στο Ορφανοτροφείο, φιλοξενούνται σε δύο άλλα κτίρια εξίσου ακατάλληλα και υπερπληθή. Η UΝΚΚΑ βοήθησε με τρόφιμα, φάρμακα, φαρμακευτικό υλικό και τεχνικές συμβουλές, έτσι ώστε οι συνθήκες να καλυτερεύσουν εδώ και ένα χρόνο, όταν η θνησιμότης των παιδιών έφθανε το 80%. Αλλά τα παιδιά δεν έχουν χώρο να παίξουν και με τι να παίξουν. Το Ίδρυμα για τη Σωτηρία των παιδιών είναι ένας εθελοντικός Οργανισμός που συνεργάζεται με την UΝΚΚΑ, τμήμα Ελλάδος, και έχει στείλει μία Προϊσταμένη Αδελφή, ειδικά εκπαιδευμένη στην πρόνοια παιδιών, για τουλάχιστον δύο χρόνια, στο Βρεφοκομείο Αθηνών. Το ίδιο πρόβλημα ισχύει και για τα άλλα Βρεφοκομεία της Χώρας».

 

Aνύπαντρη μητέρα προσέρχεται με τη συνοδεία αστυφύλακα να παραδώσει το μωρό της στο βρεφοκομείο.
Aνύπαντρη μητέρα προσέρχεται με τη συνοδεία αστυφύλακα να παραδώσει το μωρό της στο βρεφοκομείο.

 

Σαράντα οκτώ χρόνια μετά, το 1998, ιδρύεται στην Αθήνα το Κέντρο Ερευνών «Ρίζες», μία εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που έχει ως σκοπό την αναζήτηση των φυσικών γονιών των υιοθετημένων παιδιών, μέσα από τη δωρεάν ενημέρωση κάθε ενδιαφερόμενου και τη συστηματική αναζήτηση στα αρχεία βρεφοκομείων, ορφανοτροφείων ή άλλων ιδρυμάτων, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

 

Το Κέντρο αποφασίζει να εκδώσει τον ανεκτίμητο φωτογραφικό θησαυρό της Β. Παπαϊωάννου που από το 1978 φυλάσσεται στο Μουσείο Μπενάκη, «με σκοπό να φέρει στο φως ξεχασμένες εικόνες από το σκληρό παρελθόν». Το πολυτελές άλμπουμ περιλαμβάνει τριάντα οκτώ ασπρόμαυρες φωτογραφίες και κυκλοφόρησε σε περιορισμένο –συλλεκτικό– αριθμό αντιτύπων, που φέρουν την υπογραφή και τη σφραγίδα του Κέντρου Ερευνών «Ρίζες». Το «Λεύκωμα ζωής» που κυκλοφόρησε με την ευγενική προσφορά του Μουσείου Μπενάκη, κυκλοφορεί με παράλληλη μετάφραση στα αγγλικά.

 

Μωρό παρατημένο στα σκαλιά του βρεφοκομείου.
Μωρό παρατημένο στα σκαλιά του βρεφοκομείου.
Η βρεφοκόμος το παίρνει αγκαλιά.
Η βρεφοκόμος το παίρνει αγκαλιά.

 

Ιατρική εξέταση των μωρών.
Ιατρική εξέταση των μωρών.

 

Μητέρα κρατάει το μωρό της. Σε λίγες μέρες θα φύγει και θα αφήσει στη διάθεση του ιδρύματος.
Μητέρα κρατάει το μωρό της. Σε λίγες μέρες θα φύγει και θα αφήσει στη διάθεση του ιδρύματος.

 

Βρεφοκόμος επιδεικνύει εγκαταλελειμμένο βρέφος.
Βρεφοκόμος επιδεικνύει εγκαταλελειμμένο βρέφος.

 

Μάνες προσφέρουν εθελοντική εργασία θηλάζοντας βρέφη.
Μάνες προσφέρουν εθελοντική εργασία θηλάζοντας βρέφη.

 

Νοσοκόμα του Ερυθρού Σταυρού με βρέφος που εγκαταλείφθηκε.
Νοσοκόμα του Ερυθρού Σταυρού με βρέφος που εγκαταλείφθηκε.

 

Μωρό που κοιμάται.
Μωρό που κοιμάται.

 

Βρεφοκόμοι με μωρά.
Βρεφοκόμοι με μωρά.

 

Αγοράκια και κοριτσάκια στην αυλή.
Αγοράκια και κοριτσάκια στην αυλή.

 

Απλωμένα ρούχα.
Απλωμένα ρούχα.

 

Ενίσχυση από τον Ερυθρό Σταυρό, με αυτοκίνητο της UNRRA μεταφέρουν εφόδια και ρουχισμό για τα νεογέννητα και τα ορφανά παιδάκια του βρεφοκομείου.
Ενίσχυση από τον Ερυθρό Σταυρό, με αυτοκίνητο της UNRRA μεταφέρουν εφόδια και ρουχισμό για τα νεογέννητα και τα ορφανά παιδάκια του βρεφοκομείου.

 

Μωρά στις κούνιες.
Μωρά στις κούνιες.

 

Μωρά στη Βούλα (Α' παράρτημα)
Μωρά στη Βούλα (Α' παράρτημα)

 

Μωρά έτοιμα για άλλαγμα.
Μωρά έτοιμα για άλλαγμα.

 

Παιδιά στην αυλή του ιδρύματος στη Βούλα.
Παιδιά στην αυλή του ιδρύματος στη Βούλα.

 

Παιδιά στην αυλή του ιδρύματος στη Βούλα.
Παιδιά στην αυλή του ιδρύματος στη Βούλα.

 

Παιδιά θύματα του πολέμου μεταφέρονται από κάθε γωνιά της Ελλάδας σε ιδρύματα.
Παιδιά θύματα του πολέμου μεταφέρονται από κάθε γωνιά της Ελλάδας σε ιδρύματα.

 

Κορίτσια περιμένουν στην ουρά για συσσίτιο.
Κορίτσια περιμένουν στην ουρά για συσσίτιο.

 

Εγκαταλελειμμένο παιδάκι.
Εγκαταλελειμμένο παιδάκι.
 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Βούλα Παπαϊωάννου: Η φωτογράφος που κατέγραψε τη φρίκη της κατοχής
Η σπουδαία Ελληνίδα φωτογράφος έκανε αντίσταση με την κάμερα τα χρόνια της Κατοχής, αποτυπώνοντας τα ίχνη που αφήνει ο πόλεμος στο τοπίο και στους ανθρώπους.
Τι έτρωγαν οι Έλληνες στην κατοχή;
Δύο βιβλία και άπειρες γραπτές μαρτυρίες καταγράφουν τις γαστρονομικές συνήθειες μιας ζοφερής εποχής

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Υπόθεση Novartis: Εν αναμονή νέων εξελίξεων και αποκαλύψεων
Παρότι η υπόθεση Novartis δεν έχει καταλήξει πουθενά ως τώρα, αρκετά σημεία φωτίστηκαν και έχουν δοθεί κάποιες εξηγήσεις. Μένουν πολλά ακόμα όμως για να φωτιστούν.
Σπάνιες φωτογραφίες από την επιστροφή των πολιτικών εξορίστων από τη Γυάρο
Το 1974 καταργείται η εξορία πλέον οριστικά και νομικά.
Τουρισμός εν μέσω πανδημίας: Μήπως λογαριάζουμε χωρίς τον ξενοδόχο;
Στις 15 Ιουνίου οι πύλες ανοίγουν ξανά για ξένους επισκέπτες. Πόσο έτοιμοι είμαστε όμως και πόσες πιθανότητες έχει η χώρα να κερδίσει το στοίχημα των πολλών εκατομμυρίων;
Γιώργος Παυλάκης: «Με ήπια μέτρα και σωστή συμπεριφορά ένα δεύτερο lockdown θα αποφευχθεί»
23 επίκαιρες ερωτήσεις για τον κορωνοϊό στον διακεκριμένο Έλληνα γιατρό που ηγείται του τμήματος Ανθρώπινων Ρετροϊών στο Εθνικό Ινστιτούτο των ΗΠΑ για τον καρκίνο.
Κωνσταντίνος Σεπετάς: «Αυτή η δύσκολη συγκυρία δεν είναι ένας "αγώνας δρόμου" κινήσεων εντυπωσιασμού»
Ο Διευθυντής Πωλήσεων και Marketing της ΒΙΚΟΣ μιλά για όλα όσα προσέφερε η εταιρεία κατά τη διάρκεια της πανδημίας και τη σημασία της κοινωνικής αλληλεγγύης.
ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΟΥ '20
Ένα φωτογραφικό δοκίμιο για την παράξενη προσδοκία του καλοκαιριού που έρχεται. Κείμενα: Δημήτρης Πολιτάκης, Στάθης Τσαγκαρουσιάνος
Γαϊδουροχώρα: Εδώ όπου τα γαϊδούρια ζουν ευτυχισμένα
Η μη κερδοσκοπική εταιρεία Γαϊδουροχώρα και το Ελληνικό Κέντρο για το Γαϊδούρι εργάζονται για την αλλαγή της νοοτροπίας μας απέναντι σε αυτό το απίθανο ζώο.
Σπάνιες φωτογραφίες από την Κέρκυρα του 1958-59
Χαμένα slides που βρέθηκαν σε ένα παλαιοπωλείο.
Θανάσης Φωκάς: Ο διακεκριμένος Έλληνας μαθηματικός παρουσιάζει στη LiFO τα αποτελέσματα της έρευνας του για τον κορωνοϊό
Ο κορυφαίος ακαδημαϊκός εξηγεί τον ρόλο των μαθηματικών μοντέλων στην πανδημία.
«Να ξεφύγουμε λίγο απ’την κλεισούρα»: Οι νέοι στις παραλίες ετοιμάζονται για ένα διαφορετικό καλοκαίρι
Βόλτες, take away καφέδες, αυθόρμητες παρέες, πιο χαλαρές και ίσως πιο αληθινές καταστάσεις θα χαρακτηρίσουν, όπως όλα δείχνουν, το φετινό καλοκαίρι.
«Είναι καφκικό»: Ο δικηγόρος του Βασίλη Δημάκη μιλά στο LiFO.gr για τον αγώνα του να σπουδάσει μέσα από τη φυλακή
Από τον Κορυδαλλό στα Γρεβενά και πίσω στα υπόγεια της αντιτρομοκρατικής – Ο δικηγόρος του Βασίλη Δημάκη μιλά στο LiFO.gr για όσα έχουν προηγηθεί.
Η πείνα του δέρματος στην εποχή της απόστασης, μέσα από 7 μαρτυρίες και απόψεις
Δύο ψυχολόγοι και ένας ψυχίατρος σχολιάζουν τις συνέπειες της κοινωνικής απόστασης, ενώ μία χορεύτρια, μία μασέρ, ένας φοιτητής με προβλήματα όρασης και μία sex worker περιγράφουν πώς επηρεάζονται από τις νέες συνθήκες.
Η «αναπνέουσα αρχιτεκτονική» του Kengo Kuma στην Αθήνα
Μια νεωτερική ερμηνεία του παραδοσιακού ιαπωνικού περιπτέρου τσαγιού στον κήπο του Βυζαντινού Μουσείου.
Ποιοι και γιατί πιστεύουν σε θεωρίες συνωμοσίας για την πανδημία;
Ο ιός που κατασκευάστηκε σε εργαστήριο, οι ψεύτικοι νεκροί, η πρόθεση του Μπιλ Γκέιτς να μας τσιπάρει, το ήδη έτοιμο εμβόλιο και αρκετές, ακόμα πιο εξωφρενικές θεωρίες συνωμοσίας κατακλύζουν τις τελευταίες εβδομάδες τα social και πολλά παραδοσιακά media.
Θα τα πούμε στην πλατεία Ομονοίας!
Η ελπίδα και η χαρά επιστρέφουν στην Ομόνοια.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή