Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ

Τα ορφανά του Δημοτικού Βρεφοκομείου Αθηνών

OΙ ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΑΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΑΝ ΣΕ ΕΝΑ ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΟ «ΛΕΥΚΩΜΑ ΖΩΗΣ» ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΡΕΥΝΩΝ «ΡΙΖΕΣ» ΚΑΙ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ

Βρεφοδόχος. Από τη «Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια»: Κιβώτιον ευμέγεθες δυνάμενον να χωρεί έως δύο βρέφη εξηπλωμένα. Το τοιούτον εντοιχίζεται παρά την εξώθυραν των βρεφοκομείων προς τον σκοπόν να εκτίθενται εν αυτώ κρυφά τα δι’ ένα οιονδήποτε λόγον απορριπτόμενα ή εγκαταλειπόμενα νεογνά ή βρέφη. Ως δε ήθελεν αποτεθεί εκεί το παιδίον αυτόματος ηλεκτρικός κώδων αγγέλλει την πράξιν ταύτην της εγκαταλείψεως.
Βρεφοδόχος. Από τη «Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια»: Κιβώτιον ευμέγεθες δυνάμενον να χωρεί έως δύο βρέφη εξηπλωμένα. Το τοιούτον εντοιχίζεται παρά την εξώθυραν των βρεφοκομείων προς τον σκοπόν να εκτίθενται εν αυτώ κρυφά τα δι’ ένα οιονδήποτε λόγον απορριπτόμενα ή εγκαταλειπόμενα νεογνά ή βρέφη. Ως δε ήθελεν αποτεθεί εκεί το παιδίον αυτόματος ηλεκτρικός κώδων αγγέλλει την πράξιν ταύτην της εγκαταλείψεως.

Το Δημοτικό Βρεφοκομείο της Αθήνας ιδρύθηκε το 1874, με σκοπό την περίθαλψη και συντήρηση των εγκαταλελειμμένων ή ορφανών νεογνών. Η Βούλα Παπαϊωάννου (1898-1990), μία από τις κορυφαίες Ελληνίδες φωτογράφους, αναλαμβάνει να απαθανατίσει με τον φακό της το Βρεφοκομείο για λογαριασμό της UNRRA.

 

Δείτε τι γράφει η ίδια η φωτογράφος για το Δημοτικό Βρεφοκομείο:

 

«Φιλανθρωπικό Ίδρυμα με σκοπό την περίθαλψη και συντήρηση αμφοτέρων των φύλων, εγκαταλελειμμένων υπό των γεννητόρων ή ορφανών πατρός ή μητρός και φυσικών εξωγάμων εφ' όσον η μήτηρ στερείται αποδεδειγμένως των μέσων συντηρήσεως του βρέφους.
Δύο μωρά την ημέρα είναι ο μέσος όρος των εισαγομένων βρεφών στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών. Τα περισσότερα βρίσκονται στα σκαλοπάτια των σπιτιών και μερικά στα σκαλοπάτια του Ιδρύματος. Άλλα, παιδιά εκτός γάμου, έρχονται απευθείας από τα Μαιευτήρια. Τα παιδιά μένουν, εκτός αν υιοθετηθούν, έως ότου γίνουν δύο ετών. Παρά τον μεγάλο αριθμό ορφανών σήμερα στην Ελλάδα και την ασταθή οικονομία του Κράτους, είναι δύσκολο να βρεθούν ανάδοχοι γονείς. Το πρόβλημα του τι θα απογίνουν αυτά τα παιδιά γίνεται σοβαρό. Την παρούσα στιγμή το Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών έχει 230 παιδιά. Παιδιά που είναι πάνω από δύο ετών και δεν έχουν υιοθετηθεί, και για τα οποία δεν υπάρχει χώρος στο Ορφανοτροφείο, φιλοξενούνται σε δύο άλλα κτίρια εξίσου ακατάλληλα και υπερπληθή. Η UΝΚΚΑ βοήθησε με τρόφιμα, φάρμακα, φαρμακευτικό υλικό και τεχνικές συμβουλές, έτσι ώστε οι συνθήκες να καλυτερεύσουν εδώ και ένα χρόνο, όταν η θνησιμότης των παιδιών έφθανε το 80%. Αλλά τα παιδιά δεν έχουν χώρο να παίξουν και με τι να παίξουν. Το Ίδρυμα για τη Σωτηρία των παιδιών είναι ένας εθελοντικός Οργανισμός που συνεργάζεται με την UΝΚΚΑ, τμήμα Ελλάδος, και έχει στείλει μία Προϊσταμένη Αδελφή, ειδικά εκπαιδευμένη στην πρόνοια παιδιών, για τουλάχιστον δύο χρόνια, στο Βρεφοκομείο Αθηνών. Το ίδιο πρόβλημα ισχύει και για τα άλλα Βρεφοκομεία της Χώρας».

 

Aνύπαντρη μητέρα προσέρχεται με τη συνοδεία αστυφύλακα να παραδώσει το μωρό της στο βρεφοκομείο.
Aνύπαντρη μητέρα προσέρχεται με τη συνοδεία αστυφύλακα να παραδώσει το μωρό της στο βρεφοκομείο.

 

Σαράντα οκτώ χρόνια μετά, το 1998, ιδρύεται στην Αθήνα το Κέντρο Ερευνών «Ρίζες», μία εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που έχει ως σκοπό την αναζήτηση των φυσικών γονιών των υιοθετημένων παιδιών, μέσα από τη δωρεάν ενημέρωση κάθε ενδιαφερόμενου και τη συστηματική αναζήτηση στα αρχεία βρεφοκομείων, ορφανοτροφείων ή άλλων ιδρυμάτων, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

 

Το Κέντρο αποφασίζει να εκδώσει τον ανεκτίμητο φωτογραφικό θησαυρό της Β. Παπαϊωάννου που από το 1978 φυλάσσεται στο Μουσείο Μπενάκη, «με σκοπό να φέρει στο φως ξεχασμένες εικόνες από το σκληρό παρελθόν». Το πολυτελές άλμπουμ περιλαμβάνει τριάντα οκτώ ασπρόμαυρες φωτογραφίες και κυκλοφόρησε σε περιορισμένο –συλλεκτικό– αριθμό αντιτύπων, που φέρουν την υπογραφή και τη σφραγίδα του Κέντρου Ερευνών «Ρίζες». Το «Λεύκωμα ζωής» που κυκλοφόρησε με την ευγενική προσφορά του Μουσείου Μπενάκη, κυκλοφορεί με παράλληλη μετάφραση στα αγγλικά.

 

Μωρό παρατημένο στα σκαλιά του βρεφοκομείου.
Μωρό παρατημένο στα σκαλιά του βρεφοκομείου.
Η βρεφοκόμος το παίρνει αγκαλιά.
Η βρεφοκόμος το παίρνει αγκαλιά.

 

Ιατρική εξέταση των μωρών.
Ιατρική εξέταση των μωρών.

 

Μητέρα κρατάει το μωρό της. Σε λίγες μέρες θα φύγει και θα αφήσει στη διάθεση του ιδρύματος.
Μητέρα κρατάει το μωρό της. Σε λίγες μέρες θα φύγει και θα αφήσει στη διάθεση του ιδρύματος.

 

Βρεφοκόμος επιδεικνύει εγκαταλελειμμένο βρέφος.
Βρεφοκόμος επιδεικνύει εγκαταλελειμμένο βρέφος.

 

Μάνες προσφέρουν εθελοντική εργασία θηλάζοντας βρέφη.
Μάνες προσφέρουν εθελοντική εργασία θηλάζοντας βρέφη.

 

Νοσοκόμα του Ερυθρού Σταυρού με βρέφος που εγκαταλείφθηκε.
Νοσοκόμα του Ερυθρού Σταυρού με βρέφος που εγκαταλείφθηκε.

 

Μωρό που κοιμάται.
Μωρό που κοιμάται.

 

Βρεφοκόμοι με μωρά.
Βρεφοκόμοι με μωρά.

 

Αγοράκια και κοριτσάκια στην αυλή.
Αγοράκια και κοριτσάκια στην αυλή.

 

Απλωμένα ρούχα.
Απλωμένα ρούχα.

 

Ενίσχυση από τον Ερυθρό Σταυρό, με αυτοκίνητο της UNRRA μεταφέρουν εφόδια και ρουχισμό για τα νεογέννητα και τα ορφανά παιδάκια του βρεφοκομείου.
Ενίσχυση από τον Ερυθρό Σταυρό, με αυτοκίνητο της UNRRA μεταφέρουν εφόδια και ρουχισμό για τα νεογέννητα και τα ορφανά παιδάκια του βρεφοκομείου.

 

Μωρά στις κούνιες.
Μωρά στις κούνιες.

 

Μωρά στη Βούλα (Α' παράρτημα)
Μωρά στη Βούλα (Α' παράρτημα)

 

Μωρά έτοιμα για άλλαγμα.
Μωρά έτοιμα για άλλαγμα.

 

Παιδιά στην αυλή του ιδρύματος στη Βούλα.
Παιδιά στην αυλή του ιδρύματος στη Βούλα.

 

Παιδιά στην αυλή του ιδρύματος στη Βούλα.
Παιδιά στην αυλή του ιδρύματος στη Βούλα.

 

Παιδιά θύματα του πολέμου μεταφέρονται από κάθε γωνιά της Ελλάδας σε ιδρύματα.
Παιδιά θύματα του πολέμου μεταφέρονται από κάθε γωνιά της Ελλάδας σε ιδρύματα.

 

Κορίτσια περιμένουν στην ουρά για συσσίτιο.
Κορίτσια περιμένουν στην ουρά για συσσίτιο.

 

Εγκαταλελειμμένο παιδάκι.
Εγκαταλελειμμένο παιδάκι.
 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Βούλα Παπαϊωάννου: Η φωτογράφος που κατέγραψε τη φρίκη της κατοχής
Η σπουδαία Ελληνίδα φωτογράφος έκανε αντίσταση με την κάμερα τα χρόνια της Κατοχής, αποτυπώνοντας τα ίχνη που αφήνει ο πόλεμος στο τοπίο και στους ανθρώπους.
Τι έτρωγαν οι Έλληνες στην κατοχή;
Δύο βιβλία και άπειρες γραπτές μαρτυρίες καταγράφουν τις γαστρονομικές συνήθειες μιας ζοφερής εποχής

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»
Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
«Εκείνος γέλασε και πήγε να πλύνει τα χέρια του»
Μια συγκλονιστική προσωπική μαρτυρία για την σεξουαλική παρενόχληση στον χώρο της ιστιοπλοϊας, από σημαίνοντα παράγοντα και προπονητή του χώρου.
Πώς ο Πέτρος Δαμιανός έφερε την τηλεκπαίδευση στις Φυλακές Ανηλίκων Αυλώνα
Ο διευθυντής του σχολείου στις Φυλακές Ανηλίκων Αυλώνα μιλά στη LiFO για την ιδέα του «Προσπαθώντας TV» και για όσα έχει μάθει από τους ξεχωριστούς μαθητές του.
Ο φυγόποινος χρυσαυγίτης Παππάς και γιατί δεν έχει εκδοθεί διεθνές ένταλμα σύλληψης
Τρεις μήνες μετά τη ντροπιαστική εξαφάνιση του χρυσαυγίτη, ακόμα δεν έχει εκδοθεί διεθνές ένταλμα σύλληψης, παρότι είχε ανακοινωθεί ότι θα βγει από τον Οκτώβριο.Το σχέδιο εξαφάνισης, το μπαλάκι των ευθυνών και όλες οι τελευταίες πληροφορίες.
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»
Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
Καημένε Αθανασόπουλε! Τον έκαψαν, τον τεμάχισαν και τον πέταξαν μέσα σε σακούλες στον Κηφισό.
Η Θέμις Μπαζάκα αφηγείται το φρικιαστικό «έγκλημα του αιώνα», ανήμερα Φώτων, με θύμα τον εργολάβο που η πεθερά του και η γυναίκα του τον έκαψαν, τον τεμάχισαν και τον πέταξαν μέσα σε σακούλες στον Κηφισό.
Δόμνα Μιχαηλίδου: «Στο θέμα των γυναικών υπάρχουν ακόμα πολλά να κάνουμε»
Η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Δόμνα Μιχαηλίδου, μιλάει στο podcast της LiFO για τα θέματα των γυναικών και για το τι θεωρεί εκείνη μεταρρυθμίσεις.
25 μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι με δωρεάν WiFi από την COSMOTE
Η παροχή δωρεάν WiFi από την COSMOTE σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, αφορά 25 σημεία υψηλού πολιτιστικού και ιστορικού ενδιαφέροντος.
Εμβολιασμός στην Ελλάδα: Η ελευθερία αργεί ακόμη
Οι χώρες που θα ολοκληρώσουν πρώτες τον εμβολιασμό δεν θα προστατεύσουν μόνο την υγεία των πολιτών τους αλλά θα ανακάμψουν και πρώτες οικονομικά.
Τα ταμπάκικα της Χάρμαινας: αρχιτεκτονική δίχως αρχιτέκτονες
Κοντά στους Δελφούς η παράδοση μιας παλιάς Ελλάδας υπάρχει ακόμη
«Ιστορίες που δεν θα ξεχάσουμε ποτέ»: Τέσσερις γιατροί αφηγούνται
Τέσσερις γιατροί θυμούνται τα περιστατικά που τους έχουν σημαδέψει, έναν χρόνο μετά το ξέσπασμα της πανδημίας.
Ο ανασχηματισμός αναλυτικά: Ποιοι, πώς, γιατί.
Πολλές από τις αλλαγές που μοιάζει να μην εξηγούνται με αξιοκρατικά κριτήρια, γίνονται κατανοητές, αν αναζητήσει κανείς τις εκλογικές σκοπιμότητες.
Η ουσιαστική συμβολή της bwin στην κοινωνία για το 2020
H bwin, στο πλαίσιο πρωτοβουλιών κοινωνικής υπευθυνότητας ανακοίνωσε τον Απολογισμό του Κοινωνικού Αποτυπώματος για το 2020.
Τυφλό άνοιγμα με ρίσκο ή αναμονή με τεστ και δεδομένα;
Μπορούν να ανοίξουν τα σχολεία με ασφάλεια πριν από τον εμβολιασμό κι ενώ ελλοχεύει ο κίνδυνος να ξεσπάσει τρίτο κύμα της πανδημίας με οδυνηρές συνέπειες; Κάποιοι βιάζονται και κάποιοι επισημαίνουν τους κινδύνους.
Podcast/ «Βρωμιάρη, χολέρα, γύφτε!». Ένας νεαρός τσιγγάνος μιλά για το τι ζει στην Ελλάδα
Ο 26χρονος Γιώργος Βιλανάκης αφηγείται το bullying που έχει δεχθεί- στο σχολείο, στον χώρο εργασίας, στις ερωτικές και φιλικές του σχέσεις- λόγω της καταγωγής του
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή