ADVERTORIAL

Ο κόσμος αλλάζει με ραγδαίους ρυθμούς και καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε μεγάλες αλλαγές σε παγκόσμιο επίπεδο - μία από αυτές και η κλιματική αλλαγή. Η προστασία του περιβάλλοντος αποτελεί πλέον περισσότερο ανάγκη, παρά επιλογή, θέτοντας μία νέα πρόκληση για όλους μας.

 

Σε επίπεδο κοινωνικής και εταιρικής ευθύνης, γίνονται σημαντικές προσπάθειες που έχουν στόχο ένα καλύτερο μέλλον για όλους. Ο Όμιλος ΟΤΕ παίρνει θέση σε αυτή την προσπάθεια και επενδύει στη βιώσιμη ανάπτυξη, θέτοντας συνεχώς νέους, πιο φιλόδοξους στόχους. Με σύμμαχο την τεχνολογία, ο όμιλος στοχεύει όχι μόνο στην ανάπτυξη και την πρόοδο, αλλά και στη μείωση του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος, αναζητώντας συνεχώς νέους τρόπους για να βελτιώσει τη συνεισφορά του στην οικονομία, την κοινωνία και το περιβάλλον.

 

Ο Όμιλος πρόσφατα ανακοίνωσε τρεις νέους φιλόδοξους στόχους για την κλιματική αλλαγή
Ο Όμιλος πρόσφατα ανακοίνωσε τρεις νέους φιλόδοξους στόχους για την κλιματική αλλαγή

 

Για τους νέους στόχου του Ομίλου ΟΤΕ, την επιχειρηματική λειτουργία, τη στρατηγική του, αλλά και τις φιλοδοξίες του για το μέλλον, μας μίλησε η Σταυρούλα Αγγελοπούλου, Υποδιευθύντρια Εταιρικής Υπευθυνότητας του Ομίλου ΟΤΕ.

 

—Η κλιματική αλλαγή αποτελεί παγκόσμιο ζήτημα, το οποίο απαιτεί άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπιση σε ατομικό αλλά και συλλογικό επίπεδο. Πώς ανταποκρίνεται σε αυτή την πρόκληση ο Όμιλος ΟΤΕ;

Η κλιματική αλλαγή είναι ένα θέμα που όντως μας απασχολεί πολύ και βρίσκεται πρώτο στην ατζέντα των περιβαλλοντικών προκλήσεων που έχουμε να αντιμετωπίσουμε. Το αντικείμενό μας ανήκει σε αυτό που ακούτε να αναφέρεται ως «Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας». Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι οι επιπτώσεις από την δραστηριότητά μας είναι μικρής κλίμακας, ενώ, ταυτόχρονα, διευκολύνουμε άλλους κλάδους, μέσω της τεχνολογίας, να μειώνουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Δεν εφησυχάζουμε όμως. Το αντίθετο θα έλεγα. Έχουμε, σε συνεργασία με μια πολύ μεγάλη ομάδα συναδέλφων μας, αναπτύξει μια συγκεκριμένη περιβαλλοντική στρατηγική, με δεσμεύσεις αρκετά απαιτητικές, ειδικά για το θέμα της Κλιματικής αλλαγής.

 

Συγκεκριμένα, 3 στόχοι οδηγούν τον τρόπο δουλειάς μας στην καθημερινότητα: να μειώνουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τις όποιες επιπτώσεις έχει η λειτουργία μας, να σχεδιάζουμε προϊόντα και υπηρεσίες που μπορούν να χρησιμοποιούν όλοι ώστε και αυτοί με τη σειρά τους να μειώνουν το δικό τους αποτύπωμα και τέλος να ενημερώνουμε και να ευαισθητοποιούμε στο θέμα αυτό τους εργαζόμενους μας, τους πελάτες, τους συνεργάτες μας. Φανταστείτε πόσο πολλαπλασιάζεται το αποτέλεσμα όταν καταφέρουμε να αλλάζουμε συνήθειες σε 13.000 ανθρώπους που εργάζονται στον Όμιλο!

 

Για την επόμενη δεκαετία, που θεωρείται κρίσιμη για το μέλλον της ανθρωπότητας, οι στόχοι μας είναι πολλοί. Από την κλιματική κρίση και την προστασία των πόρων του πλανήτη μας μέχρι και την διαχείριση των απορριμμάτων μας. Μία από τις πιο σημαντικότερες δεσμεύσεις μας, την οποία ανακοινώσαμε πρόσφατα και είναι η αφορμή για αυτή μας τη συζήτηση, είναι η χρήση Ανανεώσιμων Πηγών ενέργειας κατά 100% έως το 2021. Η πρωτοβουλία αυτή έχει στόχο να συμβάλει στην παγκόσμια συμφωνία για περιορισμό της αύξησης της θερμοκρασίας στον πλανήτη κατά 1,5ο C, κάτι που θεωρείται game changing από την επιστημονική κοινότητα.

 

To περιβαλλοντικό πρόγραμμα της εταιρείας περιλαμβάνει και δράσεις για την προστασία της βιοποικιλότητας. Μία από αυτές, είναι η συμμετοχή της COSMOTE στο ευρωπαϊκό έργο Life-SafeCrossing για την προστασία της  καφέ αρκούδας και άλλων ειδών πανίδας της ΒΔ Ελλάδας
To περιβαλλοντικό πρόγραμμα της εταιρείας περιλαμβάνει και δράσεις για την προστασία της βιοποικιλότητας. Μία από αυτές, είναι η συμμετοχή της COSMOTE στο ευρωπαϊκό έργο Life-SafeCrossing για την προστασία της καφέ αρκούδας και άλλων ειδών πανίδας της ΒΔ Ελλάδας

 

—Ποια πρόκειται να είναι τα βήματα του Ομίλου προς τη βιώσιμη ανάπτυξη στα επόμενα χρόνια;

Δε ξέρω πόσοι άνθρωποι καταλαβαίνουν πραγματικά τι σημαίνει Βιώσιμη ή Αειφόρος ανάπτυξη. Θα τολμήσω να σας δώσω έναν απλουστευμένο ορισμό: να αναπτυσσόμαστε χωρίς όμως να καταστρέφουμε την ανάπτυξη των επόμενων γενεών. Σε μία παγκόσμια αγορά αυτό δεν είναι εύκολο, είναι μια μεγάλη πρόκληση για όλη την ανθρωπότητα. Όμως αποτελεί μονόδρομο για την παγκόσμια κοινότητα, τις κυβερνήσεις, τους οργανισμούς, τις επιχειρήσεις, αλλά και τους ίδιους τους πολίτες, καθώς είναι πλέον σαφές ότι υπάρχει απόλυτη αλληλεξάρτηση ανάμεσα στην οικονομική ανάπτυξη, την περιβαλλοντική προστασία και την κοινωνική ευημερία.

 

Σε μια εταιρεία, ειδικά του δικού μας μεγέθους, η Βιώσιμη ανάπτυξη δεν αποτελεί έργο μιας ομάδας. Αφορά τα πάντα, από το πως εξυπηρετούμε τους πελάτες μας, πως συνεργαζόμαστε με τους προμηθευτές μας, μέχρι τον τρόπο που σχεδιάζουμε την ανάπτυξη των εργαζομένων μας ή πως δημιουργούμε προϊόντα και υπηρεσίες προσβάσιμα σε όλους.
Το μεγάλο μας στοίχημα είναι να καταφέρνουμε, κάθε μέρα όλο και περισσότερο, να «μεταφράζουμε» σε συγκεκριμένα απλά βήματα τι σημαίνει Βιώσιμη Ανάπτυξη για την δουλειά τόσο διαφορετικών ομάδων.

 

Ταυτόχρονα, να εμπνέουμε τους εργαζόμενους μας να ενσωματώνουν στην καθημερινότητά τους τις αρχές ενός υπεύθυνου τρόπου δουλειάς αλλά και μιας υπεύθυνης προσωπικής στάσης ζωής. Και τέλος, όλα αυτά να γίνονται δεσμεύσεις, να εντάσσονται στους επιχειρηματικούς μας στόχους, να βάζουμε δείκτες επίδοσης για να ξέρουμε τι καταφέραμε και που πρέπει να βελτιωθούμε. Μόνο έτσι μπορούμε να λέμε ότι είμαστε πραγματικά μια «purpose driven» επιχείρηση, που το όραμά μας είναι με την τεχνολογία να δημιουργήσουμε έναν κόσμο καλύτερο για όλους.

 

—Τι ρόλο παίζει η ψηφιακή τεχνολογία στον δρόμο για την ανάπτυξη αυτή;

Η τεχνολογία αποτελεί κλειδί για τη Βιώσιμη ανάπτυξη. Μπορεί να την διευκολύνει αλλά και να την επιταχύνει. Το ζήσαμε όλοι, με την πανδημική κρίση. Μέσα σε 2-3 μήνες έγιναν αλλαγές μέσω της ψηφιοποίησης, που θα έπαιρναν 4 με 5 χρόνια για να συμβούν. Χωρίς τεχνολογία δεν θα είχαμε καταφέρει να εργαστούμε από απόσταση, να ενημερωθούμε, να ψυχαγωγηθούμε. Οι μαθητές δεν θα μπορούσαν να κάνουν μαθήματα από το σπίτι και οι πολίτες να εξυπηρετούνται με digital τρόπους. Κατά τη διάρκεια του lock down είδαμε το φυσικό περιβάλλον να επανέρχεται σε ρυθμούς που ίσως η δική μας γενιά να μην είχε βιώσει, φυσικούς πόρους να εξοικονομούνται από τις μετακινήσεις μας και την αναστολή της βιομηχανικής δραστηριότητας, τις παγκόσμιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και άλλων ρύπων να μειώνονται σε ποσοστά που ούτε καν φανταζόμασταν υπό συνθήκες «κανονικότητας».

 

Ανεξάρτητα πάντως από την υγειονομική κρίση, η τεχνολογία είχε ανέκαθεν τη δύναμη να συνεισφέρει στην επίλυση παγκόσμιων προκλήσεων, που βρίσκονται πολύ ψηλά στην ατζέντα της Βιώσιμης ανάπτυξης, όπως η κλιματική αλλαγή, η προσβασιμότητα, η διαχείριση των απορριμμάτων κ.λ.π. Όχι μόνο «πυροσβεστικά», αλλά και ως βασικός παράγοντας ανάπτυξης. Δείτε για παράδειγμα την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, που ανακοινώθηκε πρόσφατα ή το Νέο Σχέδιο δράσης για την Κυκλική Οικονομία. Και στις δύο περιπτώσεις, η τεχνολογία αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την ανάπτυξη νέων business models.

 

Μέσα από την πρωτοβουλία #Zeroplastic, η εταιρεία πέτυχε 58% μείωση στη χρήση των πλαστικών μπουκαλιών μίας χρήσης και μηδένισε τη χρήση των πλαστικών ποτηριών στις εγκαταστάσεις του Ομίλου, αλλά και της πλαστικής σακούλας στα καταστήματα COSMOTE.
Μέσα από την πρωτοβουλία #Zeroplastic, η εταιρεία πέτυχε 58% μείωση στη χρήση των πλαστικών μπουκαλιών μίας χρήσης και μηδένισε τη χρήση των πλαστικών ποτηριών στις εγκαταστάσεις του Ομίλου, αλλά και της πλαστικής σακούλας στα καταστήματα COSMOTE.

 

—Ο Όμιλος ΟΤΕ δεσμεύεται σε τρεις μεγάλους και σημαντικούς στόχους για την κλιματική αλλαγή. Μπορείτε να μας πείτε μερικά λόγια γι αυτούς, τη σημασία τους αλλά και για τη συνολική περιβαλλοντική στρατηγική του Ομίλου;

Πρώτα απ' όλα, μπορώ να σας πω ότι είμαστε πολύ περήφανοι που καταφέραμε εν μέσω πανδημικής κρίσης να μείνουμε προσηλωμένοι στους στόχους μας για την περιβαλλοντική προστασία. Μέσα στην επόμενη δεκαετία, ο Όμιλος δεσμεύεται σε τρεις στόχους για την κλιματική αλλαγή βάσει απαιτητικών διεθνών standards, οι οποίοι όπως ανέφερα και νωρίτερα, θα συνεισφέρουν στις μειώσεις εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, που απαιτούνται προκειμένου να επιτευχθεί ο περιορισμός της αύξησης της θερμοκρασίας στον πλανήτη κατά 1,5ο C.

 

Συγκεκριμένα, δεσμευόμαστε για την χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας κατά 100%, για τις ανάγκες μας σε κατανάλωση ηλεκτρισμού, έως το 2021. Η δεύτερη δέσμευσή μας, αφορά στην μείωση των άμεσων και έμμεσων εκπομπών CO2 κατά 90% έως το 2030. Δεν μένουμε όμως μόνο σε δράσεις που αφορούν την δική μας λειτουργία, προχωράμε και σε μείωση κατά 25% των εκπομπών ανά πελάτη έως το 2030. Για κάποιον που δεν έχει ασχοληθεί με το θέμα της κλιματικής αλλαγής ίσως αυτή η «ορολογία» είναι πολύ κατανοητή.

 

Αυτό που έχει τελικά σημασία, είναι ότι φιλοδοξούμε να εναρμονιστούμε έγκαιρα, πριν καν γίνουν όλα αυτά υποχρεωτικά βάσει νομοθεσίας, με το όραμα της Ευρώπης για μηδενικές εκπομπές έως το 2050. Όχι μόνο γιατί θέλουμε να προστατεύσουμε τη φύση για τις επόμενες γενιές αλλά γιατί οφείλουμε να προτείνουμε μια νέα «στάση» στους πελάτες μας. Μια στάση που περιορίζει την σπατάλη και αυξάνει τον «κύκλο ζωής» ενός προϊόντος, πχ με την επισκευή, αναβάθμιση και επαναχρησιμοποίησή του, αντί για την απόρριψή του σε κάποιον κάδο.

 

Ώστε να αλλάξουμε σταδιακά τον τρόπο που παράγουμε και να μετακινηθούμε σε έναν κόσμο που δεν καταναλώνει κάθε χρόνο 2,5 φορές περισσότερους φυσικούς πόρους από αυτούς που είναι διαθέσιμοι στον πλανήτη.

 

—Η κρίση της πανδημίας του κορωνοϊού ανέδειξε ακόμα περισσότερο την αναγκαιότητα του να προστατέψουμε τον πλανήτη μας. Ακόμα και πριν την κρίση, ωστόσο, ο Όμιλος ΟΤΕ είχε ήδη ξεκινήσει μία σειρά από δράσεις ψηφιακού μετασχηματισμού, με στόχο τη βιωσιμότητα. Ποιες ήταν αυτές και τι αποτελέσματα είχαν; Ποια η ανταπόκριση των καταναλωτών;

Είναι αλήθεια ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός της κοινωνίας και των επιχειρήσεων αποτελεί προτεραιότητά μας πολύ πριν την εμφάνιση της πανδημίας. Με όχημα τις υποδομές και τις υπηρεσίες νέας γενιάς, και τις δράσεις για την ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων των πολιτών, αλλά και την ενσωμάτωση των ψηφιακών εργαλείων από τις επιχειρήσεις, η εταιρεία οραματίζεται ένα μέλλον που είναι ψηφιακό. Η έλευση της πανδημίας, επιτάχυνε αυτή τη διαδικασία μετάβασης προς το μέλλον. Είναι χαρακτηριστικό ότι, παρά τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης, η διοίκηση του Ομίλου έχει δεσμευτεί ότι θα συνεχίσει αμείωτο το επενδυτικό πλάνο του 2020.

 

Το 2019, η COSMOTE ανακύκλωσε 99 τόνους υλικών (πχ χαρτί, υλικά συσκευασίας, μελανοδοχεία, μικρές ηλεκτρικές & ηλεκτρονικές συσκευές, οικιακές μπαταρίες, λαμπτήρες) μέσω από το πρόγραμμα ανακύκλωσης για τους εργαζομένούς της
Το 2019, η COSMOTE ανακύκλωσε 99 τόνους υλικών (πχ χαρτί, υλικά συσκευασίας, μελανοδοχεία, μικρές ηλεκτρικές & ηλεκτρονικές συσκευές, οικιακές μπαταρίες, λαμπτήρες) μέσω από το πρόγραμμα ανακύκλωσης για τους εργαζομένούς της

 

—Ποια είναι η σημασία της εταιρικής περιβαλλοντικής ευθύνης το 2020; Τι χρειάζεται να κάνει μία εταιρεία που έχει στόχο να συνεισφέρει στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και στην εξέλιξη της βιωσιμότητας;

Η περιβαλλοντική ευθύνη ανήκει σε όλους μας. Ο τρόπος που συμπεριφερόμαστε στη φύση είναι, κατά την προσωπική μου άποψη, θέμα «ατομικής ευθύνης». Είναι στάση ζωής που επηρεάζει σημαντικά την περιβαλλοντική υγεία του πλανήτη μας και το μέλλον των παιδιών μας. Από τον τρόπο που θα διαχειριστούμε την κατανάλωση ενέργειας στο σπίτι μας μέχρι το αν θα επιλέξουμε να χρησιμοποιήσουμε ένα πλαστικό μιας χρήσης, οι συνήθειες μας συλλογικά μπορούν να κάνουν σημαντική διαφορά.


Οι εταιρείες από την άλλη πλευρά, και ειδικά του δικού μας μεγέθους, έχουν την ευκαιρία να «εκπαιδεύσουν» προς την κατεύθυνση της υπεύθυνης συμπεριφοράς τους ανθρώπους τους. Οφείλουν να δίνουν πρώτες το παράδειγμα, μειώνοντας την όποια περιβαλλοντική επίδραση έχουν. Μικρή ή μεγάλη. Να σας δώσω ένα παράδειγμα: στον όμιλο καταργήσαμε εντελώς την χρήση του πλαστικού μπουκαλιού, τα πλαστικά ποτήρια μιας χρήσης και τις πλαστικές σακούλες στα καταστήματά μας. Για να το καταφέρουμε χρειάστηκε η συμμετοχή σχεδόν 6.500 ανθρώπων μας. Χρειάζεται όραμα από την Διοίκηση μιας εταιρείας, καλός σχεδιασμός, οργάνωση, ενημέρωση και εκπαίδευση.

 

—Πώς πιστεύετε πως θα η κλιματική αλλαγή θα επηρεάσει την κοινωνία και την οικονομία στο μέλλον, αν δεν υπάρξει συλλογική προσπάθεια για την αντιμετώπισή της;

Η κλιματική κρίση έχει επηρεάσει ήδη τις ζωές μας. Και αν όχι τόσο τις δικές μας εδώ στην Ελλάδα, σίγουρα πολλών συνανθρώπων μας σε άλλα σημεία του πλανήτη.


Από την μία, οι παγκόσμιες περιβαλλοντικές επιπτώσεις, όπως οι mega fires στο βόρειο ημισφαίριο και οι πλημμύρες, από την άλλη τα σοβαρά κοινωνικά προβλήματα που αυτές προκαλούν, όπως οι ανθρώπινες απώλειες και οι μετακινήσεις πληθυσμών, αποδεικνύουν ότι η κλιματική αλλαγή δεν θα επηρεάσει την κοινωνία και την οικονομία στο μέλλον. Το κάνει ήδη. Και με μεγάλο κόστος σε όλα τα επίπεδα.


Η συλλογική προσπάθεια είναι μονόδρομος. Ο Covid-19, παρά την τραγικότητα στις επιπτώσεις του, μας έδωσε και μια ευκαιρία. Να λειτουργήσουμε ίσως για πρώτη φορά εδώ και πολλά χρόνια, ως μια παγκόσμια κοινότητα που αντιλαμβάνεται αφενός ότι τα σύνορα δεν αποτελούν ανάχωμα για τέτοιας κλίμακας προβλήματα και αφετέρου ότι μόνο όλοι μαζί μπορούμε να αντιμετωπίσουμε κρίσεις τέτοιας εμβέλειας.