Όταν ο Ένιο Μορικόνε έγραφε μουσική για την ταινία της Τσιτσιολίνα που γυρίστηκε στην Ελλάδα

Όταν ο Ένιο Μορικόνε έγραφε μουσική για την ταινία της Τσιτσιολίνα που γυρίστηκε στην Ελλάδα Facebook Twitter
0

O Ένιο Μορικόνε ήταν, είναι και θα είναι πάντα στην επικαιρότητα – πόσο μάλλον τώρα, όταν υπογράφει το soundtrack της νέας ταινίας του Κουέντιν Ταραντίνο. O Μαέστρος κατά καιρούς, θα πρέπει να το πούμε αυτό, έχει συνδέσει το έργο του και με τη χώρα μας – και μάλιστα κάμποσες φορές. Μία απ’ αυτές αφορούσε στη μουσική του για την ταινία τού Masuo Ikeda Dedicato al Mare Egeo, που προβλήθηκε το 1979 κι ήταν γυρισμένη στην Ιταλία και στο Αιγαίο (μάλλον στη Σίκινο).

Ο Ikeda (1934-1997), όπως διαβάζουμε στο μόλις δύο γραμμών λήμμα της Wikipedia, ήταν ζωγράφος, χαράκτης, εικονογράφος, γλύπτης, κεραμιστής, συγγραφέας και σκηνοθέτης. Ως συγγραφέας μάλιστα, το 1977, είχε τιμηθεί για την νουβέλα του «Αφιερωμένο στο Αιγαίο» (Eegekai ni sasagu) με το Βραβείο Akutagawa (από τα σημαντικότερα λογοτεχνικά της Ιαπωνίας), θέτοντας έκτοτε… ως σκοπό της ζωής του να μετατρέψει το βιβλίο του σε ταινία.

Τo σενάριο περιστρέφεται γύρω από έναν άντρα, τον Νίκο (Κλαούντιο Αλιότι), ο οποίος σπουδάζει σε σχολή Καλών Τεχνών. Η επιθυμία του είναι να γίνει ζωγράφος και ζει κάπως σαν οικότροφος, και ό,τι άλλο, στο σπίτι της Έλντα (Όλγα Καρλάτου), η οποία έχει και μια έφηβη κόρη, τη Λίζα (Σάντρα Ντόμπρι), που σταμάτησε να μιλά, ξαφνικά, στα πέντε της. Σ' αυτό το τρίο παρεισφρέουν δυο γυναίκες. Η γκαλερίστα Ανίτα (Ιλόνα Στάλερ) και η φωτογράφος Γκλόρια (Στεφανία Καζίνι). Ο Νίκος γοητεύεται από τις καινούριες γνωριμίες του και κάποια στιγμή αποφασίζει να ακολουθήσει τις δυο γυναίκες σ' ένα ταξίδι στο Αιγαίο.

Πώς ήρθε σε επαφή με τους Ιταλούς δεν γνωρίζω ακριβώς – πιθανώς επειδή ήταν πιο εύκολο να βρει άκρη μ’ αυτούς, παρά με τους Έλληνες. Εκείνο, πάντως, που είναι προφανές, είναι πως διέθετε τα κεφάλαια ώστε να έχει τον Μορικόνε ως συνθέτη του, τον Mario Vulpiani ως διευθυντή φωτογραφίας (από τους κορυφαίους στη γείτονα, γνωστότερος ίσως ως ο φωτογράφος του Ferreri – Το Μεγάλο Φαγοπότι κ.λπ.) και βεβαίως μια σειρά καλών ηθοποιών που είχαν, άλλοι περισσότερο, και άλλοι λιγότερο, την ιστορία τους.

Ανάμεσά τους η Όλγα Καρλάτου, o Κλαούντιο Αλιότι (αυτός έπαιξε αργότερα στο… υπερτρομακτικό Il Fantasma di Sodoma του Λούτσιο Φούλτσι), η Ιλόνα Στάλερ (γνωστή μας και ως Τσιτσιολίνα, αν και ακόμη τότε δεν είχε γυρίσει hard core) και κυρίως η Στεφανία Καζίνι (πρωταγωνιστεί με τον Τζο Νταλεσάντρο στο Blood for Dracula του Πολ Μορισέι, στη Suspiria του Ντάριο Αρτζέντο, αλλά και στο 1900 του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι – είναι η Neve, που παίζει με τα πέη του Ντε Νίρο και του Ντεπαρντιέ σ’ εκείνη την κλασική σκηνή).

Όταν ο Ένιο Μορικόνε έγραφε μουσική για την ταινία της Τσιτσιολίνα που γυρίστηκε στην Ελλάδα Facebook Twitter

Πώς ακριβώς είχε το στόρι;

Τo σενάριο περιστρέφεται γύρω από έναν άντρα, τον Νίκο (Κλαούντιο Αλιότι), ο οποίος σπουδάζει σε σχολή Καλών Τεχνών. Η επιθυμία του είναι να γίνει ζωγράφος και ζει κάπως σαν οικότροφος, και ό,τι άλλο, στο σπίτι της Έλντα (Όλγα Καρλάτου), η οποία έχει και μια έφηβη κόρη, τη Λίζα (Σάντρα Ντόμπρι), που σταμάτησε να μιλά, ξαφνικά, στα πέντε της. Σ’ αυτό το τρίο παρεισφρέουν δυο γυναίκες. Η γκαλερίστα Ανίτα (Ιλόνα Στάλερ) και η φωτογράφος Γκλόρια (Στεφανία Καζίνι).

Ο Νίκος γοητεύεται από τις καινούριες γνωριμίες του και κάποια στιγμή αποφασίζει να ακολουθήσει τις δυο γυναίκες σ’ ένα ταξίδι στο Αιγαίο. Μαζί του όμως έχει πάρει πεσκέσι και τη Λίζα, που την έχει στείλει η μητέρα της για να του κάνει τη ζωή πιο δύσκολη… Οι τρεις τους (ο Νίκος, η Ανίτα και η Γκλόρια) υποτίθεται πως θέλουν να γυρίσουν μια ταινία, υμνώντας τον ελεύθερο έρωτα και τα λοιπά –εδώ πρωταγωνιστεί για τα καλά ο χώρος, με τις ερωτικές φάσεις να είναι κάτι παραπάνω από τολμηρές ξεπερνώντας το soft core, ιδίως στη λεσβιακή σκηνή στο λευκό κρεβάτι– επιχειρώντας να ανακατέψουν ανάμεσα και τη μικρή Λίζα.

 Κάποια στιγμή, όμως, η Λίζα, που είναι το «αγνό» κομμάτι της ιστορίας, σαν σε παιχνίδι, θα σκοτώσει μ’ ένα αφύλαχτο όπλο τον Νίκο και πάνω στην τρομάρα της θα ξαναβρεί την ομιλία της.

 

Όταν ο Ένιο Μορικόνε έγραφε μουσική για την ταινία της Τσιτσιολίνα που γυρίστηκε στην Ελλάδα Facebook Twitter

Ο Μορικόνε, ως άψογος επαγγελματίας, δεν έλεγε «όχι» ποτέ και σε τίποτα. Τσοντούλα; Τσοντούλα. Θρίλερ; Θρίλερ. Καουμπόικο; Καουμπόικο. Πολιτικό νουάρ; Πολιτικό νουάρ. Διαθέσιμος παντού και πάντα διέπρεπε μονίμως, κοιτώντας πρώτα-πρώτα τη δική του δουλειά. Έτσι λοιπόν κι εδώ, στο Dedicato alΜare Egeo, υπερασπίζεται το όραμα, όπως λέμε, του σκηνοθέτη, συνθέτοντας μια σειρά από θέματα που μπορεί να θυμίζουν παλαιότερες δουλειές του, αλλά επειδή είναι μαέστρος, ξέρει πώς να τα μεταμορφώνει σε αιγαιοπελαγίτικες αύρες – το φερώνυμο κομμάτι, με το βιολί της Yoko Sato, μπορεί να είναι χαρακτηριστικό, αλλά και για τα φωνητικά της Έντα ντελ Όρσο τι να πει κανείς!

Το σάουντρακ του Dedicato al Mare Egeo κυκλοφόρησε σε LP στην Ιαπωνία το 1979, σε CD το 1992 και ξανά σε CD το 2010 (στην Ισπανία αυτή τη φορά). Τo LP είναι σχετικά φθηνό, αλλά τα CD είναι πανάκριβα. Συμβαίνει κι αυτό καμιά φορά! Το πιο γνωστό κομμάτι του άλμπουμ φαίνεται πως είναι το Cavallina a cavallo, στο οποίο η Τσιτσιολίνα τραγουδά Μορικόνε με τον γνωστό της τρόπο!

Όταν ο Ένιο Μορικόνε έγραφε μουσική για την ταινία της Τσιτσιολίνα που γυρίστηκε στην Ελλάδα Facebook Twitter
Όταν ο Ένιο Μορικόνε έγραφε μουσική για την ταινία της Τσιτσιολίνα που γυρίστηκε στην Ελλάδα Facebook Twitter

Στην Ελλάδα μπορεί το OST του Dedicato al Mare Egeo να μην κυκλοφόρησε ποτέ, κυκλοφόρησε όμως την ίδια χρονιά (1979) ένα προσωπικό LP τής Ιλόνα Στάλερ, με τίτλο το όνομά της, εντός του οποίου υπάρχει και το Cavallina a cavallo.

Η ταινία, τώρα, δεν είμαι σίγουρος αν προβλήθηκε στην εποχή της στη χώρα μας. Προβλήθηκε πάντως τον Φλεβάρη του 2007 στο Gagarin 205, στο 5ο Φεστιβάλ Cult Ελληνικού Κινηματογράφου και όπως διαβάζουμε πρόκειται για την «αγαπημένη ταινία τής Ιλόνα, όπως ή ίδια εκμυστηρεύτηκε στο Νίκο Τριανταφυλλίδη». Μας τιμά αυτό!

Πριν από μια δεκαετία, μπορεί και περισσότερο, είχα αγοράσει, από ένα βρετανικό mail order με σάουντρακ, ένα ιαπωνικό 45άρι του Dedicato al Mare Egeo με τα κομμάτια Dedicato al mare Egeo/ Lisa del mare Egeo [Columbia, 1979], μαζί με τα σχετικά promo sheets (σε άψογη ιαπωνική), καθώς και τρεις ωραίες Α/Μ φωτογραφίες από τα γυρίσματα της ταινίας, άπαντα με 10 δολάρια. Τα σκανάρω για να τα δείτε κι εσείς.

 

Ennio Morricone: Dedicato Al Mare Egeo (Dedicato Al Mare Egeo)

 

Ennio Morricone - Cavallina A Cavallo (1979)

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 7.1.2016

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM