Στη Λαμία, για τα γυρίσματα της νέας ταινίας του Γιάννη Οικονομίδη

Στη Λαμία, για τα γυρίσματα της νέας ταινίας του Γιάννη Οικονομίδη Facebook Twitter
«Ήταν δύσκολη ταινία γιατί έχει πολύ πράμα, πολλούς χαρακτήρες, πολλούς χώρους, πολλή πλοκή, γενικά γίνεται χαμός ‒ μπερδέματα, ανατροπές. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η ταινία είναι ένα crime δράμα με romance». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Είναι νωρίς το πρωί στην άνω πλευρά της Λαμίας, απέναντι από το Δημοτικό Στάδιο, στην καφετέρια Envy, όπου όλα είναι στημένα και έτοιμα για να γυριστούν κάποιες από τις τελευταίες σκηνές της Μπαλάντας της τρύπιας καρδιάς, της νέας ταινίας του Γιάννη Οικονομίδη ‒ πρόκειται για μια διεθνή συμπαραγωγή Ελλάδας (Faliro House, Αργοναύτες Α.Ε.), Γαλλίας (ΕΖ Films), Γερμανίας (Sutor Kolonko) και Κύπρου (Υ.Ε. Films Ltd).

Για την ακρίβεια, είναι η προτελευταία μέρα τους στη Λαμία, λίγο πριν ολοκληρωθούν τα γυρίσματα της πιο φιλόδοξης ταινίας του Οικονομίδη, και της πιο δύσκολης στη δημιουργία της, η οποία «έχει πολλή καψούρα και τρύπια καρδιά», όπως λέει, «γιατί, τελικά, όλες οι καρδιές είναι τρυπημένες κάπως, τζούφιες».

Ο Γιάννης Οικονομίδης είναι ενθουσιασμένος από την πορεία των γυρισμάτων, μας υποδέχεται με χαμόγελο και αμέσως μετά μεταμορφώνεται στον τελειομανή σκηνοθέτη που ελέγχει τα πάντα και ζητάει απ' όλους να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό. Αν τον δεις την ώρα που δίνει τις εντολές και δεν τον ξέρεις, είναι πολύ πιθανό να σε τρομάξει από την ένταση που βγάζει όταν φωνάζει «cut» και ζητάει να επαναληφθεί η ίδια σκηνή ξανά και ξανά.

Υπάρχει πολύς ερωτισμός στην ταινία και μεγάλες δόσεις θρίλερ, με την έννοια ότι όσο προχωράει η ιστορία σκοτεινιάζει το όλο το πράγμα. Από την άλλη, το στοιχείο του μαύρου χιούμορ είναι πιο δυνατό εδώ, πιο ξεκάθαρο, πιο θαρραλέα μπροστά.

Οι τελευταίες σκηνές που γυρίζονται είναι η αρχή της ταινίας και στην καφετέρια βρίσκεται ο ιδιοκτήτης της, ο Γλάρος (ή κροκόδειλος), δηλαδή ο Στάθης Σταμουλακάτος, ενώ έξω από το μαγαζί περιμένει ο Μάνος Ζαφειρόπουλος (δηλαδή ο Βασίλης Μπισμπίκης), ο οποίος ετοιμάζεται να μπει για να του ζητήσει τα κλειδιά. Στα τραπέζια έξω από το μαγαζί, ανάμεσα στους κομπάρσους, κάθονται και «οι δίδυμοι» (ο Λάζαρος και ο Δημήτρης Μαυρίδης), δυο ανατριχιαστικές φιγούρες με «εγκληματικές φυσιογνωμίες» που παρατηρούν τον Μάνο να μπαίνει στην καφετέρια με ένα βλέμμα που ξεχειλίζει από μίσος. Ο Γιάννης τους ζητάει να λένε κάτι κρυφά και να καπνίζουν ξεφυσώντας τον καπνό και σε κάθε «cut» πρέπει να ανάβουν καινούργιο τσιγάρο. Ο ρόλος τους είναι ιδιαίτερα απαιτητικός, έχουν φτάσει στα όριά τους γιατί στην ταινία έχουν πολύ σκληρές σκηνές. Ίσως τις πιο σκληρές. Είναι οι «γουρουνάδες» που ζουν ως οικογενειάρχες, αλλά τη νύχτα μαζεύουν τα πτώματα και τα πετάνε στα γουρούνια, για να τα εξαφανίσουν. Όταν τελειώνει το γύρισμα της σκηνής (μετά από ώρες) είναι αγνώριστοι, όπως όλοι σχεδόν.


«Τελειώνουμε σιγά-σιγά» λέει ο Γιάννης Οικονομίδης στο διάλειμμα, φανερά ανακουφισμένος. «Ήταν δύσκολη ταινία γιατί έχει πολύ πράμα, πολλούς χαρακτήρες, πολλούς χώρους, πολλή πλοκή, γενικά γίνεται χαμός ‒ μπερδέματα, ανατροπές. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η ταινία είναι ένα crime δράμα με romance. Ξεκινάει με το κλασικό ερωτικό τρίγωνο, δηλαδή σύζυγος απατημένος από τη γυναίκα του Όλγα (Βίκυ Παπαδοπούλου) που το σκάει με τον πρώην τραγουδιστή και νυν επιχειρηματία του κλαμπ "Κροκόδειλος live stage" εδώ, της επαρχιακής πόλης, και εξελίσσεται σε μια ιστορία μεγάλου μένους και μίσους ανάμεσα στον Ηρακλή, τον εργοστασιάρχη-επιχειρηματία (Γιάννης Τσορτέκης), και το ζευγάρι που φεύγει απ' την πόλη κυνηγημένο και βρίσκει καταφύγιο σε ένα εξοχικό λίγο έξω από την πόλη.

Στη Λαμία, για τα γυρίσματα της νέας ταινίας του Γιάννη Οικονομίδη Facebook Twitter
Στα τραπέζια έξω από το μαγαζί, ανάμεσα στους κομπάρσους, κάθονται και «οι δίδυμοι» (ο Λάζαρος και ο Δημήτρης Μαυρίδης), δυο ανατριχιαστικές φιγούρες με «εγκληματικές φυσιογνωμίες»... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Οι βασικές φιγούρες στην ιστορία είναι οι μανάδες των δύο αντρών, η κυρία Φωτεινή, η μάνα του Ηρακλή, και η μάνα του Μάνου του Ζαφειρόπουλου, του κυνηγημένου εραστή (Βασίλης Μπισμπίκης), η Αλίκη. Οι μανάδες είναι φοβερές φιγούρες, στην πορεία αποδεικνύονται κατά πολύ χειρότερες από τους γιους τους (η Φωτεινή είναι η κ. Βασιλική Καλλιμάνη, η μητέρα της Μαρίας Καλλιμάνη, και η Αλίκη είναι η Σοφία η Κουνιά, και οι δύο ερασιτέχνιδες ηθοποιοί). Η Αλίκη διευθύνει το μαγαζί, τον Κροκόδειλο, μαζί με τον γιο της, ο οποίος είναι φουλ στα χρέη, στις υποχρεώσεις, τους κυνηγάνε οι πάντες, τράπεζες, ΙΚΑ, εφορίες, τοκογλύφοι. Μετά αρχίζουν εκατέρωθεν τα συμβόλαια θανάτου και μπαίνει και ο υπόκοσμος μέσα στην ιστορία, γιατί υπάρχει κι ένα εκατομμύριο ευρώ που έχει κλέψει η Όλγα, φεύγοντας, από τον σύζυγό της.

Όπως καταλαβαίνεις, γίνεται το έλα να δεις στην πορεία, μπερδεύεται κόσμος και κοσμάκης, και μέσα σε όλο αυτό το πράγμα υπάρχει και ο Γλάρος, το πρωτοπαλίκαρο του Τσέκου, ο οποίος είναι ο άρχοντας του σκότους, ο άρχοντας του κακού, ο μαφιόζος της πόλης και της περιοχής. Ο Γλάρος ερωτεύεται την Όλγα και στην πορεία αποκαλύπτεται η ατζέντα που έχει ο καθένας, ξεδιπλώνονται τα ψυχολογικά όλων, οι συμπεριφορές τους, οι κρυμμένοι σκελετοί στα ντουλάπια του καθενός, τα διάφορα ράμματα που έχει για τη γούνα ο ένας του άλλου και κάπου σε αυτό το ψυχολογικό συμπεριφοριολογικό κομμάτι της ταινίας η Μπαλάντα συναντά την Ψυχή στο στόμα, όπου όλοι έχουν ένα φτυάρι για τον άλλο. Όλοι έχουν να πουν για όλους τα απίστευτα.

Στη Λαμία, για τα γυρίσματα της νέας ταινίας του Γιάννη Οικονομίδη Facebook Twitter
Η Βίκυ Παπαδοπούλου πρωταγωνιστεί στην ταινία. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στη Λαμία, για τα γυρίσματα της νέας ταινίας του Γιάννη Οικονομίδη Facebook Twitter
Τα location είναι Λαμία και πέριξ της Λαμίας και λίγο Αθήνα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Υπάρχει πολύς ερωτισμός στην ταινία και μεγάλες δόσεις θρίλερ, με την έννοια ότι όσο προχωράει η ιστορία σκοτεινιάζει το όλο το πράγμα. Από την άλλη, το στοιχείο του μαύρου χιούμορ είναι πιο δυνατό εδώ, πιο ξεκάθαρο, πιο θαρραλέα μπροστά. Αλλά είναι ένα χιούμορ τοποθετημένο πολύ κομψά μέσα στην ταινία, δηλαδή δεν είναι κωμικό, είναι η ανθρώπινη τραγικοκωμωδία. Είναι μια δραματική κωμωδία της ανθρώπινης βλακείας και ηλιθιότητας, του ανθρώπινου δράματος, που εμπεριέχει μεγάλες δόσεις μαύρου, σατανικού, βιτριολικού, διαβολικού χιούμορ. Είναι πολλή Ελλάδα, μια τοιχογραφία του αντρικού κόσμου, η αντρική επαρχία, αλλά με γυναίκες πολύ ζόρικες. Είναι πολύ ζόρικοι οι γυναικείοι χαρακτήρες».

Οι τεχνικοί έχουν αλλάξει θέση στα φώτα, έχουν σκοτεινιάσει τις τζαμαρίες, έχουν ετοιμάσει τη σκηνή της συνάντησης του Γλάρου και του Μάνου και οι ηθοποιοί παίρνουν θέσεις και μπαίνουν ξανά στην ψυχολογία του ρόλου τους. Ο Στάθης Σταμουλακάτος... αγριεύει. Έχουν περάσει μόλις δύο μέρες από την εγχείρηση σκωληκοειδίτιδας που έχει κάνει και είναι με φρικτούς πόνους, χαπακωμένος με παυσίπονα, αλλά μόλις ξεκινάει το γύρισμα τα ξεχνάει όλα και γίνεται ο Γλάρος. Πριν δώσει τα κλειδιά του εξοχικού του στον Μάνο για βρει ερωτικό καταφύγιο το παράνομο ζευγάρι, τον κατσαδιάζει επειδή του άφησε το σπίτι σε κακή κατάσταση την προηγούμενη φορά και... αποκαλεί την Όλγα «πατσαβούρα» (ενώ την έχει ήδη ερωτευτεί). Η Βίκυ Παπαδοπούλου, δίπλα μου, που παρακολουθεί από το μόνιτορ τη σκηνή, αστειεύεται χαμηλόφωνα «ε, όχι και πατσαβούρα!».

Περιέργως, ο Οικονομίδης τους λέει να ρίξουν τους τόνους και να παίξουν ξανά τη σκηνή πιο χαμηλόφωνα. Ξανά «cut». «Είναι μια ταινία που σαφώς μυρίζει πολύ Κοέν και ΜακΝτόνα, Σορεντίνο» λέει. «Είναι έτσι τοποθετημένο το μαύρο χιούμορ, στην παράδοση αυτού του είδους των ταινιών ή του Ταραντίνο, αλλά είναι μια ταινία που πλησιάζει πολύ κοντά στο χιούμορ και στο σετάρισμα της δικής μου αισθητικής. Στους χαρακτήρες μπορεί να σου θυμίσει το Out of sight του Σόντερμπεργκ.

Στη Λαμία, για τα γυρίσματα της νέας ταινίας του Γιάννη Οικονομίδη Facebook Twitter
«Όπως καταλαβαίνεις, γίνεται το έλα να δεις, μπερδεύεται κόσμος και κοσμάκης...» Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Τα location είναι Λαμία και πέριξ της Λαμίας και λίγο Αθήνα. Και το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό αυτής της ταινίας, του τωρινού εγχειρήματος, είναι ότι το μισό καστ είναι αποκλειστικά ερασιτέχνες. Έχω πολλούς ερασιτέχνες σε μεγάλους ρόλους. Οι δίδυμοι, ο Αντώνης ο Κοτζιάς (που κάνει και τα βίζουαλ της ταινίας), η κοπελιά του Σάκη και η κόρη του Ηρακλή, του εργοστασιάρχη, που είναι η Αρετή Πουρνάρα, οι δύο μανάδες, ο Τσέκος, που είναι ο Βασίλης ο Σακελλαριάδης, μια απίστευτη φάτσα που ήρθε από το Λος Άντζελες για να παίξει ειδικά στην ταινία (επί 35 χρόνια δούλευε μπάρμαν και μπράβος σε μπαρ του λιμανιού του Λος Άντζελες), κάτι ανάμεσα σε Καϊτέλ και Τσαρλς Μπρόνσον.


Το post production θα γίνει στη Γαλλία και μουσική θα γράψει ο Γάλλος ο Jean-Michel Bernard, γνωστός συνθέτης σάουντρακ, αλλά ακούγονται και death metal, και black metal και νεοσκυλάδικα στην ταινία. Υπάρχει και ένα κομμάτι που είναι γραμμένο ειδικά γι' αυτήν, η "Τρύπια Καρδιά", του Ηλία Φιλίππου, σε μουσική Harry K., του συνθέτη της Πάολας. Το τραγουδάει ο Γιώργος Γιαννόπουλος εν είδει πρόβας στον Κροκόδειλο.


Η Λαμία και οι κάτοικοί της μας βοήθησαν πάρα πολύ. Απίστευτοι άνθρωποι, μας άνοιξαν τα σπίτια τους, μας έδωσαν τους χώρους τους, -παρόλο που πριν ανέβουμε έπεσε μια κινδυνολογία του τύπου "πού πάτε; Εκεί είναι σκατοτόπος, σκατάνθρωποι". Ήρθαμε εδώ και είναι το κάτι άλλο, δεν θα μπορούσε να είναι καλύτερα. Μας βοήθησε και το Film Office, που ιδρύθηκε πρόσφατα εδώ πέρα, για να προσελκύσουν παραγωγές. Έπαθαν όλοι πλάκα από την παραγωγή. Θεωρούν ότι η επαρχία είναι μια ξεχασμένη κατάσταση. Δεν είχα ξανάρθει εδώ, μόνο περαστικός, αλλά είναι απίστευτα. "Θα σε φάνε ζωντανό", μου έλεγαν, "απαίσιοι άνθρωποι", αλλά είμαστε όλοι ενθουσιασμένοι».

Στη Λαμία, για τα γυρίσματα της νέας ταινίας του Γιάννη Οικονομίδη Facebook Twitter
Ο Γιάννης Οικονομίδης συζητά με τον Βασίλη Μπισμπίκη. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στη Λαμία, για τα γυρίσματα της νέας ταινίας του Γιάννη Οικονομίδη Facebook Twitter
«Είναι μια ταινία που σαφώς μυρίζει πολύ Κοέν και ΜακΝτόνα, Σορεντίνο» λέει ο Γιάννης Οικονομίδης. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στη Λαμία, για τα γυρίσματα της νέας ταινίας του Γιάννη Οικονομίδη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Info:

Το σενάριο της «Μπαλάντας της τρύπιας καρδιάς» υπογράφουν ο Δημοσθένης Παπαμάρκος, ο Γιάννης Οικονομίδης και ο Χάρης Λαγκούσης.

Πρωταγωνιστούν οι: Γιάννης Τσορτέκης, Βίκυ Παπαδοπούλου, Βασίλης Μπισμπίκης, Στάθης Σταμουλακάτος,
Βαγγέλης Μουρίκης, Λένα Κιτσοπούλου, Βασιλική Καλλιμάνη, Σοφία Κουνιά, Αντώνης Κοτζιάς, Βασίλης Σακελλαριάδης, Πέτρος Ζερβός, Γιώργος Γιαννόπουλος, Αρετή Πουρνάρα

 

Διεύθυνση φωτογραφίας: Δημήτρης Κατσαΐτης

Ήχος: Ντίνος Κίττου

Σκηνικά: Ιουλία Σταυρίδου

Κοστούμια: Χριστίνα Λαρδίκου

Μακιγιάζ: Γιάννης Παμούκης

VFX: Αντώνης Κοτζιάς (Yafka)

Μοντάζ: Γιάννης Χαλκιαδάκης

Μουσική: Jean-Michel Bernard

ΣυνεργάτηςΠαραγωγός: Ιωάννα Μπολομύτη

 

Παραγωγοί: Πάνος Παπαχατζής, Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος, Elie Meirovitz, Ingmar Trost

 

Παραγωγή: Αργοναύτες ΑΕ, Faliro House ΑΕ, EZ Films, Sutor Kolonko, YE Films Ltd

Σε συμπαραγωγή με ΕΡΤ, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Ίδρυμα ΩΝΑΣΗ, Υπουργείο Πολιτισμού Κύπρου και Yafka.

Με την ενίσχυση του ΕΚΟΜΕ ΑΕ, του NRW, του CNC, της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και του MEDIA.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ